محاسبه و جدول مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۱

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 11 دقیقه

محاسبه و جدول مالیات پزشکان در سال ۱۴۰۱

 

وقتی می‌خواهیم در مورد مالیات پزشکان صحبت کنیم همیشه با چالش درآمدی آن‌ها روبه رو هستیم. از آنجایی که میزان درآمد این قشر بسیار متفاوت است و نمی‌توان معیار مشخصی برای آن تعریف کرد، سازمان مالیاتی تدابیری برای شفاف سازی این مسئله انجام داده است. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش سازمان مالیات کشور در راستای تسهیل محاسبه مالیات پزشکان آن‌ها را ملزم به استفاده از دستگاه کارتخوان کرد.
همین مسئله خیلی از افراد را تشویق کرده تا برای رسیدگی به امور مالیاتی خود به مشاوران مالیاتی رجوع کنند. اساتید برجسته مالیات مدیا با سابقه سال‌ها تجربه در این زمینه می‌توانند صفر تا صد مالیات پزشکان را با شما همراهی کنند. برای آشنایی بیشتر با خدمات این متخصصان با شماره ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ در ارتباط باشید.

آیا پزشکان هم مشمول پرداخت مالیات می شوند؟

بر طبق قانون محاسبه مالیات مشاغل، مالیات از دو روش مستقیم و غیر مستقیم از افراد اخذ خواهد شد. مالیات اصناف در دسته مالیات های مستقیم بوده و مالیات بر درآمد و دارایی را شامل می‌شود. در ماده اول قانون مالیات های مستقیم به صراحت اعلام شده که هر کسی، به هر نحوی در کشور مشغول به کسب درآمد باشد ملزم به پرداخت مالیات است.

صنف پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همه پزشکان و فعالان حوزه پزشکی که چه در مراکز درمانی و چه به صورت شخصی کسب درآمد می‌کنند مشمول پرداخت مالیات هستند.

در مورد مالیات های غیر مستقیم هم می‌توان مواردی مثل مالیات فروش، مالیات بر ارزش افزوده و .. را نام برد که در واقع مالیاتی است که پیش از رسیدن خدمات به دست مشتری اعمال می‌شود. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ برابر با ۹ درصد اعلام شده است.

چند نکته در راستای محاسبه مالیات پزشکان

  • محاسبه مالیات پزشکان و فعالان حوزه های پزشکی مانند سایر اصناف و اشخاص حقیقی بر طبق قوانین مالیاتی کشور انجام خواهد شد.
  • مالیات پزشکان فارغ از میزان تخصص و تحصیلات علمی آن‌ها محاسبه می‌شود. در واقع مالیات جراحان ، پزشکان متخصص یا دندان پزشکان با توجه به سطح علمی آن‌ها تعیین نمی‌شود و فقط وابسته به میزان درآمد آن هاست.
  • در صورتی‌که پزشکان در اعلام دقیق میزان درآمد خود کوتاهی کنند، ملزم به پرداخت جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی خواهند بود.
  • مالیات کارتخوان پزشکان به صورت جدا و مستقل محاسبه نمی‌شود، بلکه راهی برای جلوگیری از فرار مالیاتی این صنف است.مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ بسته به نوع کسب و کار چیزی بین ۰ تا ۲۵ درصد است.

مالیات پزشکان چطور محاسبه می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با انواع مالیات پزشکان آشنا شویم. هر پزشک بسته به اینکه در مراکز درمانی کار می‌کند یا مطب شخصی دارد مشمول یک یا چند مورد از انواع این مالیات ها می شود. لذا مالیات پزشکان بسته به نوع فعالیتی که دارند به سه دسته زیر تقسیم شده است:

  1. مالیات بر درآمد حقوق
  2. مالیات بر درآمد مشاغل
  3. مالیات تکلیفی پزشکان

محاسبه مالیات بر درآمد حقوق پزشکان

این مالیات مختص زمانی است که پزشک به استخدام مراکز درمانی و بیمارستان ها درآمده است. در این حالت پزشک کارمند مجموعه شناخته می‌شود و کارفرما ملزم است که درصدی از حقوق دریافتی او را به عنوان مالیات به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کند .

محاسبه این رقم با در نظر گرفتن معافیت مالیات حقوق و مطابق با ماده ۸۶ قانون مالیاتی انجام شده و به حساب سازمان مالیاتی واریز می‌شود. طبق قانون مالیات پزشکان ۱۴۰۱ میزان مالیات بر درآمد حقوق این قشر به صورت ماهانه طبق جدول زیر محاسبه خواهد شد:

از مبلغ (ریال) تا مبلغ (ریال) نسبت به مازاد (ریال) نرخ مالیات قابل پرداخت
۱ ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ ….. معاف از مالیات
۵۶,۰۰۰,۰۰۱ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۵۶,۰۰۰,۰۰۰ ۱۰%
۱۵۰,۰۰۰,۰۰۱ ۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵%
۲۵۰,۰۰۰,۰۰۱ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰%
۳۵۰,۰۰۰,۰۰۱ بالاتر از ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ….. ۳۰%

محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی

ماده۹۳  قانون مالیات مستقیم اعلام می‌کند که هر شخص حقیقی که از طریق اشتغال به کار درآمد کسب می‌کند، پس از کسر معافیت ها مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شود. به طور کلی همه پزشکانی که به صورت مستقل در مطب شخصی یا کلینیک (با ماهیت شخص حقیقی) خدمات می‌دهند و یا با مراکز ارائه خدمات درمانی کار می‌کنند باید این مالیات را پرداخت کنند.

مالیات این گروه بر اساس نرخ ماده ۱۳۱

قانون مالیات های مستقیم به صورت زیر محاسبه و دریافت می‌گردد:

میزان درآمد پزشک (ریال) نرخ مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی
تا میزان ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱۵%
نسبت به مازاد ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰%
نسبت به مازاد ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲۵%

پزشکان موظفند که بر اساس گروه شغلی مالیاتی خود اظهارنامه عملکردشان را تا تاریخ مقرر (۳۱ خرداد ۱۴۰۱) ارائه دهند و نسبت به نگهداری اسناد و مدارک شغلی اقدام نمایند. شما می‌توانید با کمک کارشناسان مالی موسسه مالیات مدیا نسبت به محاسبه و ارائه دقیق این مدارک اقدام کنید.

لازم به ذکر است که سازمان مالیاتی برای آن دسته از پزشکانی که درآمد سالانه آن‌ها در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۴۸۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال بوده امکان استفاده از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را فراهم کرده است. طبق این تبصره افراد مشمول از ارائه اظهارنامه عملکرد و نگهداری اسناد و مدارک شغلی معاف می‌شوند.

محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان

یکی از موارد مالیات پزشکان مربوط به شرایطی است که پزشک در بیمارستان یا مرکز درمانی خاصی استخدام نیست ولی به صورت قراردادی به آنجا خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. به طور مثال پزشکانی که در بعضی از بیمارستان‌ها فقط جراحی انجام می‌دهند و برای این کار با مرکز درمانی مذکور قرارداد می‌بندد جز این دسته به‌شمار می‌آیند. این قراردادها می‌توانند مشارکتی یا غیرمشارکتی باشند.

طبق جزء ۱ بند ز تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ ( همان بند ح تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰) تمام مراکز درمانی و بیمارستان ها ملزم به کسر ۱۰ درصد از مبلغ حقوق این پزشکان تحت عنوان مالیات تکلیفی پزشکان هستند. این مبلغ قبل از پرداخت حقوق از حق‌الزحمه پزشک کم شده و از طریق سامانه پرداخت مالیات پزشکان به حساب سازمان مالیاتی واریز می‌شود.

لازم به ذکر است که این دسته از مالیات پزشکان بخشی از مالیات بر درآمد مشاغل پزشکی است اما وظیفه پرداخت آن با مراکز درمانیست. برخلاف مالیات بر مشاغل پزشکی که خود شخص حقیقی باید نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کند.

محاسبه مالیات تکلیفی پزشکان برای عملکرد ۱۴۰۰

بر اساس دستورالعمل شماره ۱۴۰۱/۲۰۰/۵۲۷ تاریخ ۱۴۰۱/۳/۳ سازمان مالیاتی در خصوص مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۰ برخی از صاحبان مشاغل در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم، مالیات پزشکانی که در عملکرد سال ۱۴۰۰ مشمول حکم بند ح تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بوده‌اند، معادل مالیات تعیین شده با توجه به فرم تبصره ۱۰۰ یا مالیات تکلیفی پرداختی در سامانه ، هر کدام بیشتر باشد تعیین می‌شود.

معافیت های مالیاتی پزشکان شامل چه چیزی می شود؟

در راستای محاسبه مالیات پزشکان باید به معافیت های مالیاتی هم اشاره کنیم. معافیت مالیاتی پزشکان بسته به نوع فعالیتی که دارند متفاوت بوده و در جداول زیر به تفکیک توضیح داده شده‌اند.

اگر پزشک به طور مستقل در کلینیک یا مطب شخصی کار کند؛ حالا چه در مراکز درمانی قرارداد بسته باشند و چه نبسته باشند، جزء اشخاص حقیقی صاحب شغل محسوب می شود و می‌تواند از معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم استفاده کند.

سال عملکرد میزان معافیت ماده ۱۰۱ برای عملکرد سالانه (ریال)
۱۴۰۰ ۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۰۱ ۳۹۶,۰۰۰,۰۰۰

اما در صورتی که پزشک در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها استخدام باشد، مشمول مالیات حقوق ماده ۸۴ قانون مالیات مستقیم تا سقف۶۷۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال (سال ۱۴۰۱) خواهد شد.

سال عملکرد میزان معافیت ماده ۸۴ برای عملکرد سالانه (ریال)
۱۴۰۰ ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۰۱ ۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰

نکته: در صورتی که پزشکان در چند حوزه متفاوت کار و کسب درآمد کنند باز هم هر پزشک به صورت انفرادی تنها ۱ بار در سال می‌تواند از معافیت مالیاتی استفاده کند. پزشکانی که به صورت مشارکتی با اشخاص دیگر کار می‌کنند هم حداکثر ۲ بار در سال حق استفاده از معافیت مالیاتی را دارند.

اظهارنامه مالیاتی پزشکان چیست؟

همانطور که پیش از این توضیح دادیم مالیات پزشکان بسته به نوع حرفه‌ای که دارند یا توسط کارفرما و یا توسط خودشان محاسبه و پرداخت می‌شود. طبق جدول مالیات پزشکان، پزشکانی که مشمول مالیات مشاغل می‌شوند (و خودشان باید مالیات را پرداخت کنند) موظف به انجام یک سری تکالیف قانونی هستند که باید در موعد مقرر به سازمان ارائه شود. از جمله این تکالیف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی
  2. پلمپ دفاتر قانونی جهت ثبت رویدادهای مالی (برای مودیان گروه اول مالیاتی)
  3. ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و بایگانی اسناد و مدارک مربوطه
  4. استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های پوز قانونی
  5. تهیه و تنظیم قرارداد با مراکز درمانی مطابق با الزامات مالیاتی
  6. ارائه فهرست مالیات حقوق کارکنان به صورت ماهانه
  7. ارائه لیست بیمه کارکنان به صورت ماهانه
  8. ارائه اسناد کسر مالیات تکلیفی توسط مراکز درمانی

اظهارنامه مالیاتی یکی از مهم ترین تکالیف مالیاتی پزشکان مشمول مالیات مشاغل است.
آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی هر سال مالی، حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد است.

لذا صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و سایر فعالان در مشاغل پزشکی همچون صاحبان فیزیوتراپی‌ها، رادیولوژی‌ها،دندان پزشکی‌ها و .. موظفند که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال خود را نهایتا تا ۳۱ خرداد ماه سال بعد همراه با ترازنامه و حساب سود و زیان متکی به دفاتر قانونی به دفتر ممیزی مالیاتی که مامور وصول مالیات اینگونه مشاغل است تسلیم و بر اساس آن مالیات متعلقه را بپردازند. در غیر این صورت محاسبه مالیات پزشکان دچار مشکل شده و کارشناسان مالیات اقدام به اعمال تشخیص علی الرأس‌ مالیات خواهند کرد.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل پزشکی که به صورت شخص حقوقی فعالیت می‌کنند تا ۴ ماه پس از سال مالی آن‌ها می‌باشد.

نحوه تشخیص علی الرأس‌ مالیات

جدول مالیات پزشکان که کمی بالاتر به آن پرداختیم به صراحت میزان مالیات پرداختی توسط هر کدام از اقشار این صنف را مشخص می‌کند.

از این رو تمامی صاحبین کسب و کار از جمله پزشکان وظیفه دارند که اسناد مالی خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به صورت دوره‌ای به ممیزان و کارشناسان مالیاتی ارائه کنند. اگر پزشکان مشمول پرداخت مالیات در زمان مقرر اقدام به تنظیم دفتر و تقدیم اظهارنامه مالیاتی نکند، میزان مالیات آن‌ها توسط سازمان مالیاتی محاسبه شده و ابلاغ خواهد شد.

محاسبه مالیات پزشکان طبق قانون مالیات های مستقیم تحت زیر مشمول تشخیص علی الرأس مالیات خواهد شد:

  1. اگر تا زمان مشخص شده حساب درآمد و هزینه پزشک به اداره مالیات ارائه نشده باشد.
  2. اگر پزشک از درخواست کتبی مامور تشخیص مبنی بر ارائه دفاتر و مدارک حساب در محل کار خود، سر باز بزند.
  3. اگر مامور ممیزی تشخیص دهد که اظهارنامه مالیاتی ناقص است.

نحوه محاسبه مالیات علی الرأس به این صورت است که ممیز مالیاتی بدون اطلاع قبلی در روزهای متفاوت سال به مطب پزشکان مراجعه می‌کند. وی با تخمین تعداد بیماران، استعلام بیمه خدمات درمانی و با مقایسه این مقادیر نسبت به سال‌های قبل مبلغی را به طور تخمینی به عنوان قرائن مالیاتی اعلام می‌کند.

در نهایت با اعمال ضرایب مالیات علی الرأس به این مبلغ ک هر سال به سازمان مالیات اعلام می‌شود، مالیات علی الرأس را محاسبه می‌کند.

فرمول محاسبه مالیات علی الرأس را می‌توان به صورت زیر نشان داد:

ضریب یا ضرایب مالیاتی × قرینه یا قرائن مالیاتی = درآمد مشمول مالیات

در صورتی که برای محاسبه مالیات علی الرأس نیاز به مشاوره دارید کارشناسان مالیات مدیا آماده همکاری و خدمت رسانی به شما هستند.

محاسبه ضریب تشخیص مالیات پزشکان

مالیات پزشکان عمومی بر اساس قوانین مالیاتی و ضریب تشخیص مالیات انجام می‌شود. طبق ماده ۱۵۴ قانون مالیات های مستقیم، برای اینکه بتوان ضریب مالیات پزشکان را تعیین کرد باید یک کمیسیون از نمایندگان وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و نماینده نظام پزشکی تشکیل شود. این کمیسیون ضرایب مالیات تهران را مشخص می‌کنند و مالیات پزشکان طبق آن اخذ می‌شود.

در مورد شهرهای دیگر نیز پس از ابلاغ ضریب تشخیص مالیاتی تهران به آن شهرستان، کمیسیونی مشابه در شهرستان تشکیل شده و در مورد این ضرایب تصمیم گیری می‌کنند.

نحوه پرداخت مالیات پزشکان چگونه است؟

مالیات پزشکان به دو دسته اصلی مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل تقسیم می‌شود که بالا در جدول مالیات پزشکان به آن پرداختیم. حالا پس از محاسبه این مقادیر سوال اصلی اینجاست که چطور مالیات را پرداخت کنیم؟

خبر خوب این است که برای پرداخت مالیات نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توان از طریق سامانه مالیات تکلیفی تمام کارها را انجام داد. برای آموزش ارسال مالیات پزشکان تنها کافیست ۵ مرحله زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1.  ابتدا وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس gov.ir‌ شوید و در آن ثبت نام کنید. پس از ثبت نام باید یک پیامک مالیاتی همراه با اطلاعات نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال شود که ثبت نام شما در سامانه را اطلاع رسانی می‌کند.
  2.  اطلاعات پزشک باید در سامانه ثبت شود.
  3.  پرداخت های پزشکی باید در سامانه ثبت شود. برای این کار می‌توانید وارد صفحه پرداخت‌ها شوید و اطلاعات را ثبت کنید. راه دیگر هم این است که به صفحه بارگذاری فایل رفته و فایل‌ها را در آنجا آپلود کنید.
  4. قبض‌های صادر شده و قبض‌های پرداخت نشده را بررسی کنید.
  5.  با مراجعه به بخش گزارشات سامانه می‌توانید با انتخاب سال یا ماه عملکرد و شماره ملی پزشک، گزارش پرداختی‌‌ها را بدست آورید.

تعیین مالیات پزشکان فعال در مراکز درمانی برای سال ۱۴۰۱

به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی موظف هستند تا ۱۰ درصد حق الزحمه یا حق العمل گروه پزشکی را به عنوان مالیات کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

براساس جزء ۱ تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱:

پزشکان عمومی، متخصصین و فوق تخصص‌ها از پرداخت مالیات سالانه تا سقف ۲۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ (دو میلیارد و چهارصد میلیون) ریال معاف می‌باشند. این بدین معناست که اگر پزشکی به طور ماهانه ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد نیازی به پرداخت مالیات ندارد.

پزشکان برای مازاد درآمد ماهانه (هر مبلغی بیشتر از ۲۰ میلیون تومان) ملزم به پرداخت ۱۰ درصد به عنوان مالیات هستند. به طور مثال پزشکی که ماهانه ۳۰ میلیون تومان درآمد دارد فقط باید مالیات مازاد درآمد خود، یعنی ۱۰ میلیون تومان را پرداخت کند. به عبارتی میزان رقم مالیات این پزشک برابر با ۱ میلیون تومان در ماه است.

این رقم ناچیز در برابر میزان مالیاتی که کارگران و کارمندان باید به نسبت حقوق خود بپردازند، کمی مالیات پزشکان را غیرمنصفانه نشان می‌دهد. به طوری که گفته می‌شود این یک فرار مالیاتی قانونی برای پزشکان است و مالیات سال جاری را عملا کارگران می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بند (ح) و بند (ط) تبصره ۶ لایحه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

براساس جزء ۱ بند (ح) تبصره ۶؛ کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکتهای دولتی مکلفند ده‌ درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق جزء (۵) بند (الف) تبصره (۱۲) این قانون پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم
ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی در اجرای این بند جاری می‌باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است پرونده های مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال های ۱۳۹۸-۱۳۹۹-۱۴۰۰ را تا پایان سال ۱۴۰۱ رسیدگی نماید و درآمدهای ناشی از آن را به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۲۰۷ نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

بر اساس بند (ط) تبصره ۶؛ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است عوارض به میزان ده درصد (۱۰%) ارزش کالاها و خدمات موضوع ماده (۴۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب سال ۱۳۹۳ را أخذ و به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۰۹ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

نتیجه گیری

به طور کلی مالیات پزشکان بسته به میزان درآمد آن‌ها و نوع خدمات درمانی که ارائه می‌دهند، در جدول مالیات پزشکان تعیین شده است. محاسبه این رقم نیازمند این است که اظهارنامه‌های مالیاتی هر سال تا پایان خرداد ماه سال بعد به اداره مالیات تسلیم شود. در غیر این صورت سازمان مالیات شخصا دست به کار شده و با ارسال بدون هماهنگی ماموران مالیاتی به محل کسب و کار، تخمینی از قرائن مالیاتی بدست می‌آورد.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود که مالیات علی الرأس در طی یک بازه ۳ ساله تا سال ۱۴۰۰ به طور کلی از قانون حذف شود. با این حال اداره مالیات هنوز به این شیوه ادامه می‌دهد که می‌توان آن را عملی غیرقانونی در نظر گرفت. موسسه مالیات مدیا با در اختیار داشتن مجرب ترین کارشناسان حوزه مالیات و مشاوران حقوقی می‌تواند خدمات گسترده‌ای در این زمینه به شما ارائه دهد.

سوالات متداول

آیا داشتن دستگاه کارت خوان برای پزشکان الزامی است؟

با توجه به تبصره ۶ از قانون مصوب بودجه تمام مشاغل پزشکی، پیرا پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و همچنین دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط سازمان نظام پزشکی صادر شده است، موظفند که از ابتدای سال ۹۸ برای پرداخت مالیات بر درآمد خود از دستگاه کارتخوان استفاده نمایند.

چه پزشکانی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

همه پزشکان، اعم از کسانی که در یک مرکز درمانی کار می‌کنند یا مطب شخصی دارند، مشمول پرداخت مالیات پزشکان هستند. این مقادیر هر کدام به تفکیک در جداول مالیاتی مشخص شده‌اند.

مالیات پزشکان ۱۴۰۱ چقدر است؟

بنا به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای بودجه ۱۴۰۱ پزشکانی که بالای ۲۰ میلیون در ماه درآمد دارند موظفند که ۱۰ درصد مازاد درآمد خود را به عنوان مالیات به سازمان مالیاتی کشور پرداخت کنند.

آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه زمانی است؟

به موجب مصوبه مراجع قانونی مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۰ اشخاص حقیقی ( صاحبان مشاغل ) تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ است ولی تا تاریخ ۱۵/ ۴/ ۱۴۰۱ تمدید می شود.

مالیات علی الراس چیست و چگونه محاسبه می شود؟

مالیات علی الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی می‎باشد. به منظور تشخیص مالیات علی الرأس الزام است که در ابتدا درآمد مؤدی تعیین گردد.

ضریب تشخیص مالیات پزشکان چطور محاسبه می شوند؟

برای این کار نمایندگان وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و نماینده نظام پزشکی کمیسیونی را تشکیل می‌دهند و ضرایب مالیات تهران را مشخص می‌کنند. مالیات پزشکان طبق ضرایب تصویب شده توسط این کمیسیون اخذ می‌شود.

 

منابع
خبرگذاری ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است