قانون مالیات های مستقیم

قوانین مالیاتی، بخشنامه و آیین نامه های مالیات های مستقیم سال ۱۴۰۰ رو اگه دنبالش هستی خیلی راحت جستجو و مطالعه کن

قانون مالیات های مستقیم چیست ؟

مالیات مستقیم، در حوزه‌های مختلف مالیات‌ستانی، تعاریف گوناگونی دارد؛ اما به طور کلی به مالیاتی که به استناد قانون از درآمد شخص حقیقی یا شرکت‌ها دریافت می‌شود، می‌گویند و با مالیات غیرمستقیم که بر مصرف کالاها و خدمات وضع می‌شود، متفاوت است. مالیات مستقیم شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد شرکت‌ها است. قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۴۵ تصویب شد و آخرین اصلاحیه آن مربوط به ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ است. هدف از تصویب این قانون تأمین منابع مالی دولت، تنظیم امور اقتصادی کشور و تحثث عدالت اجتماعی و توزیع برابر درآمد و ثروت است.

قانون مالیات های مستقیم چیست ؟

تقسیم‌بندی قانون مالیات های مستقیم

اشخاص مشمول مالیات

اشخاص مشمول مالیات

برای مشاهده کامل قوانین ۱و۲ و تبصره های آن، در خصوص افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند، کلیک کنید.
مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی

پایه و منبع مالیات بر دارایی، ثروت و املاک اشخاص است. مالیات بر دارایی شامل مواد قانونی ۳ الی ۹ می‌شود که در تاریخ ۱۳۸۰/۰۳/۲۷ حذف شد. این مالیات شامل مالیات سالانه املاک، مالیات مستغلات مسکونی خالی، مالیات زمین‌های بایر، مالیات بر ارث و مالیات بر حق تمبر است که در حال حاضر فق دو مورد آخر در ایران اخذ می‌شود؛ البته مالیات املاک و مستغلات خالی نیز در سال‌های اخیر اجرا می‌شود.  

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد نسبت به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اخذ می‌شود و شامل مواد قانونی ۵۲ الی ۱۳۱ می‌شود. نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی جدولی و تصاعدی است اما نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها، ثابت است. این مالیات در ایران شامل مالیات بر درآمد املاک (مواد قانونی ۵۲ الی ۸۰)، مالیات بر درآمد کشاورزی (ماده قانونی ۸۱)، مالیات بر درآمد حقوق (مواد قانونی ۸۲ الی ۹۲)، مالیات بر درآمد مشاغل (مواد قانونی ۹۳ الی ۱۰۴)، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی (مواد قانونی ۱۰۵ الی ۱۲۸)، مالیت بر درآمد اتفاق (مواد قانونی ۱۱۹ الی ۱۲۸) و مالیت بر درآمد ناشی از منابع مختلف (مواد قانونی ۱۲۹ الی ۱۳۱) است.    

در مقررات مختلفه قانون مالیاتهای مستقیم

در مقررات مختلفه قانون مالیاتهای مستقیم

این مالیات شامل مواد قانونی ۱۳۲ الی ۱۴۶ می‌شود و عبارت است از معافیت‌ها (مواد قانونی ۱۴۷ الی ۱۵۱)، قرائن و و ضرایب مالیاتی (مواد قانونی ۱۵۲ الی ۱۵۴)، مقررات عمومی (مواد قانونی ۱۵۵ الی ۱۷۶)، وظایف مؤدیان (مواد قانونی ۱۷۷ الی ۱۸۱)، وظایف اشخاص ثالث (مواد قانونی ۱۸۲ الی ۱۸۸)، تشویقات و جرائم مالیاتی (مواد قانونی ۱۸۹ الی ۲۰۲)، ابلاغ (مواد قانونی ۲۰۳ الی ۲۰۹) و وصول مالیات (مواد قانونی ۲۱۰ الی ۲۱۸).    

سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی

سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی

باب پنجم از قانون مالیات ‌های مستقیم، مربوط به سازمان تشخیص و مراجع مالیاتی است که مواد قانونی ۲۱۹ الی ۲۸۲ را دربرمی‌گیرد و شامل مراجع تشخیص مالیات و وظایف و اختیارات آنها (مواد قانونی ۲۱۹ الی ۲۳۵)، ترتیب رسیدگی (مواد قانونی ۲۳۶ الی ۲۴۳)، مرجع حل اختلاف مالیاتی (مواد قانونی ۲۴۴ الی ۲۵۱)، شورای عالی مالیاتی و وظایف و اختیارات آن (مواد قانونی ۲۵۲ الی ۲۶۰)، هیأت عالی انتظامی مالیاتی و وظایف و اختیارات آن (مواد قانونی ۲۶۱ الی ۲۶۲) و دادستانی انتظامی مالیاتی و وظایف و اختیارات آن (مواد قانونی ۲۶۳ الی ۲۸۲) می‌شود.

مجله مالیات مدیا

مشاوره مالیاتی مالیات های مستقیم

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره مالیاتی در مورد مالیات‌های مستقیم از متخصصین و کارشناسان مالیات مدیا با بیش از ۳۵ سال سابقه در این زمینه کمک بگیرید

این مالیات در سال‌های اخیر به منظور حفظ تعادل در توزیع ثروت اجرا می‌شود.

مالیاتی است که از درآمد شخص یا شرکت‌ها اخذ می‌شود.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی موظفند نسبت به درآمدهایی که در کشور یا خارج از کشور کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمایند.

این مالیات نسبت به درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌شود.

خیر، مراکز دولتی از پرداخت مالیات معاف هستند.

برای دریافت مشاوره مالیاتی، لطفا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان مالیات مدیا در کمترین زمان با شما تماس بگیرند.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی فرم مربوطه
را تکمیل کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است