مالیات مشاغل چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات مشاغل یکی از اصلی ترین زیر شاخه های قوانین مالیاتی می باشد و شامل انواع کسب و کارها می شود. به طور کلی می توان گفت که مالیات از مهم ترین سیاست های اقتصادی کشور می باشد و در قبال خدمات و امکاناتی که در اختیار مردم گذاشته می شود، دریافت می شود. هدف اصلی از دریافت مالیات، جایگزینی و تامین منابع اقتصادی و ایجاد زیرساخت های رفاهی و اجتماعی می باشد. به همین دلیل همه مردم وظیفه دارند که برای جبران این منابع، بخشی از درآمد های خود را در اختیار دولت قرار دهند. همانطور که میدانید مالیات انواع گوناگونی دارد که هر کدام بندهای مخصوص به خود را دارند. در این مقاله به موضوع مالیات مشاغل می پردازیم.

مالیات مشاغل چیست ؟

مالیات مشاغل از گروه مالیات مستقیم می باشد که شامل هرگونه کسب و کار و هر درآمدی می شود.

اشخاص حقیقی که در هر زمینه ای از جمله پیمانکاری، صاحبان مغازه و فروشگاه، کسب و کارهای اینترنتی و غیره فعالیت می کنند همگی مشمول پرداخت این نوع مالیات هستند.

گروه بندی مشاغل در سال ۱۴۰۰

قانون، مالیات مشاغل را با توجه به نوع و حجم فعالیت آن ها به سه گروه تقسیم کرده است :

  1. مشاغل گروه اول:

شامل مشاغلی است که طبق اظهارنامه مالیاتی دو سال قبل، درآمد نهایی آن ها بیش از ۵۵ میلیارد ریال باشد. مشاغل زیر نیز در گروه اول جای می گیرند:

  • واردکنندگان و صادرکنندگان.
  • صاحبان کارخانه ها تولید ها وهم چنین بهره برداران معادن که پروانه بهره برداری از وزارتخانه یا مراجع دیگر را اخذ کرده اند.
  • هتل‌ های سه ستاره و بالاتر.
  • بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها و کلینیک های تخصصی.
  • صرافی ها.
  • فروشگاه‌های زنجیره ای
  • انواع موسسات خدمات مالی، حسابداری و دفترداری، خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.
  • صاحبان موسسات مسافربری یا باربری از جمله حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی
  1. مشاغل گروه دوم:

شامل مشاغلی است که طبق اظهارنامه مالیاتی دو سال قبل، درآمد نهایی آن ها بین ۱۸ میلیارد ریال و ۵۵ میلیارد ریال ثبت شده باشد.

  1. مشاغل گروه سوم :

مشاغلی که در گروه اول و دوم قرار ندارند، در گروه سوم جای می گیرند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

مالیات مشاغل با توجه به میزان سود کسب و کارها در طول یک سال محاسبه می‌شود که سود مشاغل از کسر کردن هزینه ها از درآمد کل حاصل می شود. طبق قانون مالیات مشاغل، از سود حاصل شده مبلغی به عنوان معافیت سالانه کسر می کنند و مبلغ باقی مانده را در نرخ مالیاتی مشاغل ضرب می کنند.

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل سال ۱۴۰۰ چگونه است؟

برای اخذ مشاوره مالیاتی در این قسمت کلیک کنید.

به عنوان مثال اگر سود کسب و کاری ۴۰ میلیون تومان باشد، ۳۶ میلیون آن مشمول معافیت مالیات مشاغل می شود و ۴ میلیون باقی مانده در نرخ مالیاتی ضرب می شود. نرخ مالیاتی برای این مبلغ ۱۵% می باشد و در مجموع میزان مالیات این کسب و کار معادل ۶۰۰ هزار تومان می شود.

معافیت سالانه مالیات بر درآمد مشاغل سال چگونه حساب می شود؟

مبلغ معافیت مالیات مشاغل به صورت سالانه در بودجه سالانه کل کشور تعیین می‌شود و هر سال متغیر است. این مبلغ در سال سال معادل ۳۶ میلیون تومان می باشد. اشخاص حقیقی مشمول یک معافیت سالانه می شوند و مشاغل مشارکتی می توانند حداکثر از ۲ معافیت سالانه استفاده کنند.

مالیات توافقی مشاغل ماده ۱۰۰ چیست ؟

مالیات توافقی مشاغل در واقع روشی ساده برای محاسبه مالیات سالانه مشاغل می باشد که در این روش، درصدی مشخص به مالیات سال گذشته اضافه شده و قطعی می شود. میزان این درصد به مبلغ مالیات سال گذشته بستگی دارد.

مالیات مشاغل چند درصد می باشد؟

نرخ و ضرایب مالیاتی مشاغل متغیر است و با توجه به میزان درآمد و سود کسب و کار ها تعیین می شود. طبق قوانین مالیاتی، این ضرایب ۱۵، ۲۰ یا ۲۵ درصد خواهد بود. به طور کلی تعیین این نرخ ها با توجه به درآمد مشاغل به صورت زیر می باشد:

  • میزان درآمد ۵۰ میلیون تومان اول، مشمول مالیات ضریب ۱۵% می شود.
  • میزان درآمد تا ۵۰ میلیون تومان دوم، مشمول مالیات ضریب ۲۰% می شود.
  • باقی مانده درآمد مشمول مالیات با ضریب ۲۵% می شود.

فرض کنید که درآمد سالانه شما ۱۶۰ میلیون تومان است. طبق قوانین وضع شده ۵۰ میلیون تومان اول این عدد در ۱۵% ضرب می شود که برابر ۷.۵ میلیون تومان خواهد بود. ۵۰ میلیون بعدی در ۲۰% ضرب می شود که برابر با مبلغ ۱۰ میلیون تومان می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

باقی مانده این مبلغ ۶۰ میلیون تومان می باشد که آن را در ۲۵% ضرب می‌کنیم و حاصل آن ۱۵ میلیون توممی‌شود. بنابر این مجموع مالیات شما برابر با جمع این سه عدد یعنی ۳۲.۵ میلیون تومان خواهد بود.

اظهارنامه مالیات مشاغل را چگونه ارسال کنیم ؟

هر کسب و کاری موظف است که جزییات درآمدها و هزینه‌های سالانه خود را ثبت ‌کند و مدارک مربوط به آن را نگهداری نماید. در پایان سال، میزان درآمدها و هزینه‌های مشاغل در اظهارنامه مالیاتی ثبت شده و به اداره مالیاتی اعلام می‌ شود. این اظهارنامه را می توانید به صورت الکترونیکی ارسال نمایید و نیاز به مراجعه حضوری نیست.

برای مطالعه مقاله مالیات بورس های اینترنتی چگونه محاسبه می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

برای این کار فقط کافی ست که وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir شوید و از قسمت اظهارنامه الکترونیک، نرم افزار اظهارنامه مالیات مشاغل را دانلود کرده و آن را در سیستم خود نصب نمایید. اطلاعات درآمد و هزینه ها در این نرم افزار ثبت می شود و در نهایت به اداره مالیات ارسال می شود. با این روش کار شما بسیار آسان خواهد شد.

تشکیل پرونده مالیاتی برای مشاغل چگونه است ؟

همه مشاغل و اصناف باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند تا بتوانند وظایف مالیاتی خود را انجام دهند. تشکیل پرونده مالیاتی دارای دو بخش پرونده الکترونیک و پرونده فیزیکی می باشد. برای این کار باید به سایت tax.gov.ir مراجعه کرده و ثبت نام الکترونیکی انجام دهید.

تشکیل پرونده مالیاتی برای مشاغل چگونه است ؟

 

سپس اسناد و مدارک را ارائه کرده و پرونده فیزیکی را تکمیل نمایید. برای ثبت نام به کد ملی اعضا شرکت و تایید شماره تلفن همراه نیاز دارید و پس از دریافت کد رهگیری، نام کاربری و رمز عبور برایتان ارسال می شود.

آیا ارزش افزوده شامل مشاغل هم می‌شود ؟

لازم به ذکر است که تنها بعضی از مشاغل مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده می شوند. به طور کلی باید گفت که مشاغل گروه اول و مشاغلی که طبق ماده ۹۵ سابق قانون مالیات‌های مستقیم، به عنوان مشاغل بند ب نام برده شده اند مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

برای مطالعه مقاله اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه انجام می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

از جمله این مشاغل می توان به مشاوران املاک، عمده فروشی ها، نمایندگی های گوناگون و طلا فروشی اشاره کرد.

مالیات مشاغل خودرو چیست ؟

توجه کنید که اگر صاحب وسایل نقلیه و خودروهای عمومی از جمله تاکسی‌، مینی‌بوس، اتوبوس، وانت‌بار، کامیون و غیره هستید، مشمول پرداخت مالیات مشاغل خودرو خواهید بود. عواملی مانند نوع و مدل اتومبیل در تعیین میزان مالیات تاثیرگذار هستند و از طریق سازمان امور مالیاتی اعلام می شود.

نتیجه گیری:

مالیات یکی از مهم ترین مسائل هر کشوری است که به پیشرفت اقتصادی کمک می کند. دولت، خدمات و منابع گوناگونی را در اختیار مردم قرار می دهد تا بتوانند از آن ها استفاده کنند و کسب و کارشان را راه اندازی نمایند و درآمد کسب کنند. مالیات مشاغل یکی از اساسی ترین زیر شاخه های قوانین مالیاتی می باشد که شامل کسب و کارهای گوناگون می شوند. صاحبان مشاغل موظف هستند که در قبال خدماتی که دریافت می کنند، بخشی از درآمدهای سالانه خود را به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهند که میزان آن با توجه به درآمد و نوع کسب و کار تعیین می شود.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات مشاغل چگونه محاسبه می شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است