آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اظهارنامه مالیاتی یک نوع دفترچه مالی است و افراد حقوقی و حقیقی که صاحبان مشاغل هستند آن را تنظیم می‌کنند. اظهارنامه‌های تنظیم شده باید توسط شخص مالک در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت شود تا سازمان امور مالیاتی بتواند بر اساس آن‌ها مالیات مشاغل را وضع کند. تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حتما باید در زمان مشخصی انجام شود. به همین خاطر تمامی مودیان مالیاتی باید از زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی مطلع باشند تا در زمان تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی، ثبت کنند. با توجه به اینکه زمان تسلیم و مهلت اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی مختلف متفاوت است، در این مقاله قصد داریم در رابطه با آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ برای افراد حقیقی و افراد حقوقی صحبت کنیم. مالیات مدیا یکی از معتبرترین مراجع برای دریافت مشاوره‌ در زمینه مالیات‌های مختلف و قوانین حقوقی است که توسط مشاوران حرفه‌ای و کاربلد و با هدف خدمت‌رسانی به شما عزیزان ایجاد شده است.

اینفوگرافیک آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱

مهلت ثبت‌نام و زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱

همانطور که اشاره کردیم، صاحبان مشاغل یا همان اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت‌ها موظف‌اند حساب سود و زیان و درآمد خود را در قالب یک اظهارنامه به اداره مالیات ارائه دهند که به روش خود‌اظهاری تعیین مالیات شهرت دارد.

نکته قابل توجه این است که این اظهارنامه‌های مالیاتی، باید در مهلت قانونی تعیین شده ارسال شوند، زیرا در غیر این صورت شخص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات بر درآمد، ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد.

طبق گفته سازمان امور مالیاتی کشور، زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی، تا ۳۱ خرداد ماه هر سال و زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی در صورتی که پایان سال مالی آن‌ها اسفند ماه باشد، تا پایان ۳۱ تیر ماه می‌باشد.

 

 

بدین ترتیب، مهلت ثبت نام و زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ صاحبان مشاغل یا همان اشخاص حقیقی، بعد از پایان سال مالیاتی، یعنی در انتهای اسفند ماه تا ۳۱ خرداد بوده که لازم است تا این تاریخ اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره مالیات نمایند.

سال مالیاتی شرکت‌ها مطابق با اساسنامه شرکت می‌باشد. به این معنا که اگر در اساسنامه شرکت سال مالیاتی با سال مالیاتی اداره مالیات، متفاوت باشد، سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت مشخص شده ملاک عمل است. اشخاص حقوقی نیز تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت، مشخص شده فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم اداره مالیات کنند.

با وجود اینکه زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ هنوز رسما اعلام نشده، اما با توجه به مهلت آن در سال گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که زمان در نظر گرفته شده در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های گذشته باشد.

زمان ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ افراد حقیقی

افراد حقیقی که جزو صاحبان مشاغل هستند، موظف‌اند برای تعیین مالیات مشاغل، اظهارنامه مالیاتی خود را در هر سال مالیاتی به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir ارائه دهند. اما زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقیقی و افراد حقوقی متفاوت است و طبق آخرین قانون وضع شده در سال‌های پیشین کلیه افراد حقیقی که جزو مودیان مالیاتی هستند تا ۳۱ خرداد ماه هر سال فرصت دارند تا اطلاعات مالی سال قبل خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند. در واقع، تمامی افراد حقیقی که ملزم به پرداخت مالیات می‌باشند، می‌بایست اطلاعات مالی خود را از اول فروردین ماه سال قبل تا آخر اسفند ماه همان سال در سامانه تنظیم اظهارنامه مالیاتی ثبت و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی 1401 برای اشخاص حقیقی تا چه تاریخی است؟

افرادی که قصد تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ خود را دارند، می‌بایست اطلاعات مالی خود را از اول فروردین ماه سال ۱۴۰۰ تا آخرین روز اسفند ماه سال ۱۴۰۰، در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ افراد حقیقی ثبت کنند.

زمان ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ افراد حقوقی

همانطور که می‌دانید زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقوقی و حقیقی فرق دارد؛ زیرا افراد حقوقی برای تنظیم و تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی خود یک ماه بیشتر از افراد حقیقی فرصت دارند. لذا طبق آخرین قانون سازمان امور مالیاتی کشور، زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقوقی در تمامی سال ها تا تاریخ ۳۱ تیرماه بوده است.

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی 1401 برای اشخاص حقوقی تا چه تاریخی است؟

تمامی افراد حقوقی که ملزم به پرداخت مالیات می‌باشند، باید اطلاعات مالی خود را از آغاز فروردین ماه سال ۱۴۰۰  تا پایان اسفند سال ۱۴۰۰  در زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ که در حال حاضر تا پایان تیرماه می‌باشد، در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند.

لازم به ذکر است که در سال گذشته، زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقوقی دو ماه تمدید شد و افراد تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰، فرصت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی خود را داشتند؛ اما در حال حاضر از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعیه‌ای مبنی بر تمدید مهلت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ اعلام نشده است.

آیا مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ تمدید می‌شود؟

در موارد بالا نکات مربوط به اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ و زمان ارسال آن را بررسی کردیم و در ادامه از مهلت ثبت‌نام و ارسال آن را در سال ۱۴۰۱ مطلع شدیم. از آنجا که با توجه به شرایط کرونا، امکان تمدید مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی وجود دارد، در این بخش به بررسی این نکته خواهیم پرداخت.

در سال جاری، بنابر اطلاعیه اتاق اصناف، موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا، مهلت ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل تا ۱۵ تیر ماه و برای اشخاص حقوقی تا ۳۱ مرداد ماه تمدید شد. این ستاد با صدور مصوبه‌ جدیدی اعلام نمود که مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی تا پایان ۷ شهریور سال جاری می‌باشد.

بنابراین امکان تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ نیز وجود دارد. با توجه به تمدید مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی در سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود که زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ هم تمدید شود که به محض اعلام از طریق همین صفحه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

زمان ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده ۱۴۰۱

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است و به اختلاف میان قیمت واقعی کالا یا خدمات عرضه شده و کالا یا خدمات خریداری شده تعلق می‌گیرد.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، هر سه ماه یکبار و در پایان هر فصل از سمت مشمولین به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد که مهلت ثبت‌نام آن برای هر فصل، ۱۵ روز پس از پایان آن فصل می‌باشد.

اگر مودیان اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در مهلت تعیین شده ارائه ندهند چه می‌شود؟

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سه ماه زمستان سال گذشته ۱۵ فروردین ماه بود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و به منظور رعایت سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده آن را تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمدید نمود. بنابراین پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ نیز این مهلت تمدید شود که تاریخ دقیق آن به محض مطلع شدن از طریق وبسایت مالیات مدیا اطلاع رسانی خواهد شد.

مهلت ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱ هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده ولیکن با توجه به مهلت آن در سال گذشته، می‌توان پیش‌بینی کرد که زمان‌ آن در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های گذشته می‌باشد.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانید، سیستم مالیاتی کشور ایران مبتنی بر اظهارنامه‌های افراد حقوقی و حقیقی است و تمامی مشمولین باید در زمان مخصوص تعیین شده، اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت کنند تا این اظهارنامه به صورت الکترونیک به دست سازمان امور مالیاتی کشور در جهت تنظیم مالیات برای افراد برسد. لازم به ذکر است که تمامی افراد باید تا قبل از اتمام آخرین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ ، اظهارنامه های خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند. برای گرفتن مشاوره در این زمینه می‌توانید به متخصصان و مشاوران حرفه‌ای و کاربلد مالیات مدیا مراجعه کنید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

 

منابع

موعد تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل تا خردادماه ۱۴۰۱

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۱ چگونه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است