مالیات بر گردش حساب های بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مالیات بر گردش حساب های بانکی جزو مواردی است که در یکی دوسال اخیر، بسیار مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و رسیدگی به حساب‌های بانکی با صدور بخشنامه‌های مختلف، در دستورالعمل قرار گرفته است. به همین منظور این مقاله را به بررسی نکات مربوط به گردش حساب‌های بانکی و مسائل مربوط به آن اختصاص دادیم. برای راهنمایی بیشتر با ما در مالیات مدیا همراه باشید.

کدام حساب‌های بانکی، تجاری محسوب نمی‌شوند؟

مالیات بر گردش حساب های بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات بر گردش حساب های بانکی به این منظور نیست که حساب‌های بانکی به صورت مجزا دارای مالیات می‌باشند، بلکه سازمان امور مالیاتی با بررسی سود و زیان واحدهای تجاری مالیات مربوطه را مشخص خواهد کرد و این کار به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی انجام خواهد شد.

 

 

شما نیز برای داشتن کنترل بیشتر روی حساب‌های بانکی خود، بهتر است حساب‌های رسمی و تجاری خود را از هم جدا کنید. چرا‌که برای کنترل و ثبت حساب‌های رسمی، مخصوصا در شرکت‌های تجاری بزرگ، بهتر است این حساب‌ها از حساب‌هایی که دارای تراکنش‌های مصارف شخصی می‌باشند، جدا شود.

گردش کدام حساب‌های بانکی مورد توجه سازمان امور مالیاتی است؟

مالیات گردش حساب به حساب‌هایی تعلق می‌گیرد که کسب و کار و درآمد افراد توسط آن‌ها انجام شود و حساب‌های شخصی که برای انجام کارهای شخصی می‌باشد، در این مقوله حساب نمی‌شود. حساب رسمی کاری، حسابی است که فقط تراکنش‌های تجاری و کسب و کار، در آن انجام شود و از موارد شخصی جدا باشد.

افراد موظف‌‌اند در زمان تشکیل پرونده مالیاتی، حساب‌های شخصی خود را که برای انجام کارهای شخصی می‌باشد را از حساب کاری خود جدا کنند. حساب رسمی کاری، حسابی است که فقط تراکنش‌های تجاری و کسب و کار در آن انجام می‌شود و از موارد شخصی جدا است.

فرق حساب بانکی رسمی و غیر رسمی چیست؟

حساب رسمی در واقع حساب تجاری کسب و کار است که این حساب را باید برای محاسبه مالیات بر گردش حساب های بانکی به سازمان امور مالیاتی معرفی کنید. حساب رسمی می‌تواند چندین حساب باشد و داشتن چندین حساب رسمی، از نظر اداره امور مالیاتی کاملا بلامانع می‌باشد.

کدام حساب‌ها شامل مالیات نمی‌‌شوند؟

حساب غیر رسمی در واقع، همان حساب بانکی است که برای مصارف شخصی از آن استفاده می‌کنید. گاهی اوقات ممکن است شخصی دارای حساب بانکی غیر‌رسمی باشد و در این حساب، بدون اطلاع و معرفی حساب به سازمان امور مالیاتی، گردش مالی تجاری انجام دهد. در سازمان امور مالیاتی به این مقوله، فرار مالیاتی می‌گویند و شخص مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند؟

طبق گزارش خبرگزاری تجارت نیوز، محمد برزگری، رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات بر گردش حساب های بانکی به ایرنا گفت:

اعلام شماره حساب بانکی تجاری در اجرای ماده ۱۰ قانون پایانه فروشگاهی که در مقاله مربوط به محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی در مورد آن صحبت کردیم و در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و مصوبه شورای پول و اعتبارات آمده است. از این‌رو افرادی که فعالیت تجاری دارند، باید به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند که فعالیت تجاری در کدام حساب بانکی واریز می‌شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد:

از خردادماه که اظهارنامه مشاغل را دریافت می‌کنیم، از افراد می‌خواهیم که شماره‌حساب‌های خود را در پرونده مالیاتی اعلام کنند و به صورتی سیستمی از بانک مرکزی تاییدیه حساب گرفته خواهد شد و شماره‌حساب تجاری ثبت می‌شود.

برزگری با بیان اینکه شماره‌ حساب‌ها از سوی بانک مرکزی پایش می‌شود، تاکید کرد:

در صورتی‌‌که شماره حسابی به‌عنوان تجاری اعلام نشود، غیر تجاری محسوب خواهد شد؛ البته حساب اشخاص به‌صورت مستمر و سیستمی از سوی بانک مرکزی بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد:

بر اساس الگوریتم‌ها، داده‌کاوی و معیارها در سامانه‌ها، اگر واریزی به‌حساب مشکوک به فعالیت تجاری باشد، به صاحب حساب و سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد:

سازمان امور مالیاتی به شخص اعلام می‌کند که فعالیت‌های تجاری با حساب صورت‌گرفته است که باید در این زمینه دلایل قانع‌کننده با مستندات ارائه کند، در غیر این صورت باید ضمن پرداخت جرایم مبارزه با پول‌شویی، مالیات نیز پرداخت کند.

بخشنامه مالیاتی تراکنش‌های بانکی

سازمان امور مالیاتی، برای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، یک شاخص را در نظر گرفته است که طبق آن اشخاصی که دارای گردش حساب بانکی بیشتر از ۵ میلیارد تومان باشند، به صورت اتوماتیک در سیستم بانک مرکزی اطلاعات حساب آن‌ها اعلام شده و به سازمان امور مالیاتی انتقال داده می‌شود.

مالیات حساب‌ های بانکی چقدر است؟

این سازمان نیز برای دریافت اصل مالیات و جرایم مربوطه، این پرونده‌ها را در جریان رسیدگی قرار می‌دهد؛ پس بهتر است همانطور که قبلا در مقاله مربوط به محاسبه مالیات فروشگاه های اینترنتی نیز به آن اشاره کردیم، حساب‌ها و تراکنش‌های شخصی از حساب‌ها و تراکنش‌های تجاری جدا باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب های بانکی

نکته حائز اهمیت در خصوص مقوله مالیات بر گردش حساب های بانکی این است که سازمان امور مالیاتی، مالیات های مستقیم برای گردش حساب‌های بانکی رسمی در نظر نگرفته است، بلکه میزان این مالیات از سود نهایی حساب‌های شما و با توجه به اسناد و مدارک ارائه شده محاسبه می‌شود و قانونی مجزا و اختصاصی برای حساب‌های بانکی رسمی وجود ندارد.

مقایسه ایران و دیگر کشورها از نظر کنترل حساب بانکی

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائل سیستم‌های اقتصادی در برخی از کشورهای جهان، پول‌های رقم بالایی است که از راه قاچاق انسان، مواد مخدر، اسلحه و غیره یا از طریق پولشویی وارد سیستم بانکی قانونی کشورها می‌شود.

همانطور که می‌دانید، مالیات یکی از منابع درآمد اصلی برای کشورها می‌باشد و به همین دلیل دولت‌ها با وضع قوانین مالیاتی باعث جلوگیری از فرار مالیاتی و کنترل و بررسی کردن گردش حساب‌های مالی و تراکنش‌های مشکوک می‌شوند.

با توجه به موارد ذکر شده در قانون مالیات های مستقیم، سازمان امور مالیاتی از سال ۱۳۹۶ این امکان را دارد تا برای مبارزه از فرار مالیاتی و جلوگیری از پولشویی، حساب‌های بانکی رسمی و تراکنش‌های بانکی رسمی مودیان را مورد بررسی قرار داده و مالیات تراکنش حساب بانکی برای افراد مختلف را وضع کند.

پس باید دقت کافی برای ثبت تمامی حساب‌های بانکی خود را داشته باشید، زیرا بر اساس قانون سازمان امور مالیاتی، هر آنچه که به حساب شما واریز شود، بخشی از حساب رسمی شما است و حکم درآمد را دارد.

به عنوان مثال تسهیلات دریافت شده برای یک واحد تجاری و یا حساب‌های دریافتی، همه به این حساب تجاری واریز می‌شوند و برای سازمان امور مالیاتی باید کاملا مشخص باشد و سازمان بتواند سود و زیان را به صورت صحیح محاسبه کند و مالیات مربوطه را بر این اساس تعیین کند.

حساب‌هایی که مالیات بر گردش حساب های بانکی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد

همانطور که اشاره کردیم؛ برای سازمان امور مالیاتی، میزان و مبلغ سرمایه موجود اشخاص در حساب‌های بانکی افراد اهمیت ندارد، اما میزان و مبلغ پولی که از حساب خارج و یا وارد می‌شود، برای سازمان حائز اهمیت است. تراکنش‌های بدون مشکل از نظر سازمان امور مالیاتی به شرح زیر می‌باشند:

  • شخصی در گردش حساب خود، پولی را از یک حساب بانکی  متعلق به خود به یک حساب بانکی دیگر منتقل کند.
  • گردش حساب برای دریافت وام و تسهیلات بانکی
  • تراکنش‌های مربوط به دریافت طلب و یا پرداخت بدهی
  • دریافت و یا پرداخت دستمزد، اجاره و یا دیگر منابع درآمدی
  • گردش مالی برای درآمد کشاورزی
  • گردش مالی برای ارث، وقف، نذر و حبس
  • تراکنش‌های مربوط به درآمدهای معاف از مالیات

کدام حساب‌های بانکی، تجاری محسوب نمی‌شوند؟

مامورین اداره سازمان امور مالیاتی، موظف‌اند اطلاعات حساب‌ها و گردش‌های بانکی را بدست آورند و آنها را به درستی مورد بررسی قرار دهند اما برخی از گردش‌های مالی و تراکنش‌های مالی وجود دارد که ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارد و مالیات حساب اشخاص حقیقی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و شامل مالیات بر گردش حساب های بانکی نمی‌شود. در ادامه به موارد این گردش حساب‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گردش حساب‌های بانکی مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی مورد نظر
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان در صورت اثبات ماهیت آن به وسیله مامورین اداره امور مالیاتی
  • دریافتی مربوط به تسهیلات بانکی
  • انتقالی بین حساب های شخصی
  • در مشاغل مشارکتی، انتقال بین حساب‌های شرکاء
  • تنخواه واریزی تایید شده توسط کارفرما به حساب شخص مربوطه
  • دریافت و پرداخت سهامداران و اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که در دفاتر حساب‌های دریافتنی و پرداختنی منظور شده باشند.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • مبالغ دریافتی از جبران خسارت
  • انتقالی که مربوط به درآمد نباشد
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسطه
  • تراکنش‌های بانکی درآمدی که مشمول مالیات نمی‌باشند
  • تراکنش‌های بانکی مشمول مالیات، که مالیات آن قبلا محاسبه شده است.

 

پیشنهاد مالیات مدیا برای صنف پوشاک :

مالیات پوشاک در سال جدید چگونه محاسبه می‌شود؟

 

سپرده بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟

با حذف معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقیقی، منبع جدیدی برای سازمان امور مالیاتی بوجود می‌آید.

بر اساس گزارش سایت خبرآنلاین، کسر ۱۰ درصد از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی به عنوان مالیات در حالی اجرا می‌شود که رئیس سازمان امور مالیاتی قبلا اعلام کرده بود دریافت مالیات از سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی است و شامل دریافت مالیات از سود سپرده بانکی افراد حقیقی نمی‌شود.

با این حال تصمیم کسر مالیات از حساب اشخاص حقیقی طبق پیشنهاد جدید وزارت اقتصاد است و گویا اجرایی خواهد شد.

کارشناسان در این خصوص هشدار می‌دهند که دریافت مالیات از سود سپرده بانکی سبب می‌شود که این سپرده‌ها از بانک خارج و وارد بازارهای دیگر شود.

بر این اساس کارشناسان معتقدند دریافت مالیات از سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی و یا مالیات صرافی و خودروی لوکس و موارد این چنینی باید تحت عنوان مالیات بر درآمد انجام شود. روندی که در کشورهای دیگر هم وجود دارد و برای مثال افراد به جای پرداخت مالیات حساب بانکی در کانادا، در مجموع باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند و مالیات بر گردش حساب های بانکی بدین صورت انجام نخواهد گرفت. خواه این درآمد از محل سود بانکی باشد و یا هر فعالیت دیگری.

خیز دولت برای مالیات ستانی از حساب‌های بانکی

به گزارش تجارت نیوز، به نظر می‌رسد عزم دولت برای افزایش درآمدهای غیر نفتی جدی است. هفته گذشته دو خبر مهم در ارتباط با مالیات بر گردش حساب‌ های بانکی مشتریان منتشر شد. این اخبار نشان می‌دهد دولت درصدد مالیات‌گیری از حساب‌ مشتریان بانک‌ها است و اطلاعات مربوط به اینکه مالیات حساب بانکی چقدر است را به محض مشخص شدن در اختیار افراد قرار خواهد داد.

مالیات سپرده اشخاص حقیقی چقدر است؟

خبر نخست به تصمیم سازمان امور مالیاتی برای تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های غیر تجاری اشخاص ارتباط داشت. البته ماجرای این جداسازی تا حدودی به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی هم مربوط می‌شود، بخشی از خانوار به صرف داشتن حساب‌های با گردش مالی بالا در زمره دهک دهم قرار گرفته‌اند و در نتیجه مشمول دریافت یارانه اقلام ضروری نمی‌شوند.

این محرومیت در حالی است که گردش بانکی حساب این افراد در اصل ماهیتی غیر شخصی دارد و به امور کسب و کار و تجارت مربوط می‌شود. این موضوع همچنین باعث نگرانی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نیز شده و دارندگان فروشگاه‌های آنلاین در صدد دریافت مشاوره مالیاتی مالیات فروشگاه‌ های اینترنتی هستند.

نتیجه‌گیری

تلاش برای گرفتن مالیات از صاحبان حساب‌ بانکی یکی از برنامه‌های قدیمی اما محقق نشده دولت‌ها در ایران است که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نیز در ادامه این مسیر قصد دارد شانس خود را برای محقق شدن این امر بیازماید. تاکنون اطلاعات دقیق‌تری در خصوص مالیات بر گردش حساب های بانکی به دستمان نرسیده اما به محض مطلع شدن، تمامی اطلاعات را در وبسایت مالیات مدیا با شما در میان خواهیم گذاشت. مالیات مدیا یک استارتاپ داخلی متشکل از نخبه‌ها و نوابغ کشور در زمینه‌های مالیاتی است و هدف از ایجاد آن کمک به حل مشکلات مالیاتی شما عزیزان بوده تا بتوانید با کمک اساتید حرفه‌ای و کاربلد ما بهترین تصمیم را در خصوص مسائل حقوقی خود بگیرید. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

منابع

تجارت نیوز

خبر آنلاین

۴ دیدگاه دربارهٔ «مالیات بر گردش حساب های بانکی چگونه محاسبه می‌شود؟»

تراکنش های بانکی مشکوک در خصوص پولشویی یا فرار مالیاتی است. سازمان مالیاتی در سال ۱۳۸۶ و با هدف بررسی صحت معاملات تجاری، قانون مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی را تصویب کرد.

پاسخ

طبق بخشنامه ۱۶/۹۹/۲۰۰ گره ۶ نفره در هر یک ادارات های کل مالیاتی تشکیل شده که متشکل از افراد زیر می باشد:

    رییس کمیته و یا مدیر کل امور مالیاتی
    دبیر کمیته و یا معاون حسابرسی مالیاتی
    مدیر حسابرسی مالیاتی و یا رئیس امور حسابرسی مالیاتی
    نماینده دادستانی انتظامی مالیاتی
    مسئول حراست اداره کل
    روسای گروه حسابرسی ویژه
پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است