قانون مالیات بر ارزش افزوده

قوانین مالیاتی، بخشنامه و آیین نامه های مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ رو اگه دنبالش هستی خیلی راحت جستجو و مطالعه کن

قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

برای درک صحیح از قانون مالیات بر ارزش افزوده ابتدا می‌بایست که منظور از ارزش افزوده را به درستی متوجه شویم.

ارزش افزوده در قانون مالیات به معنای تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یا تحصیل شده در یک دوره معین می‌باشد. به بیان ساده‌تر ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است و مالیات بر ارزش افزوده به منظور مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات این مالیات را در زمان‌های معینی به دولت پرداخت می‌کند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

تقسیم‌بندی قانون مالیات بر ارزش افزوده

کلیات و تعاریف

کلیات و تعاریف

عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آن‌ها مشمول مقررات این قانون می‌باشند. عرضه کالا در این قانون، انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است. کالاهای موضوع این قانون که که توسط مودی خریداری، تحصیل یا تولید می‌شود، عرضه کالا به خود محسوب شده و مشمول مالیات خواهد شد. واردات در این قانون، ورود کالا یا خدمت از خارج از کشور یا از مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به قلمرو گمرکی کشور می‌باشد. صادرات این قانون، صدور کالا یا خدمت به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می‌باشد.

معافیت ها

معافیت ها

عرضه کالا‌ها و ارائه خدمات و واردات آنها از جمله: محصولات کشاورزی، دام و طیور، انواع کود،قند، شکر ، حبوبات ،کالاهای اهدایی به‌صورت بلاعوض به وزارتخانه‌ها،اموال غیرمنقول و …. از پرداخت مالیات معاف میباشند.

مأخذ، نرخ و نحوه محاسبه مالیات

مأخذ، نرخ و نحوه محاسبه مالیات

ماخذ محاسبه مالیات، بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب خواهد بود. در مواردی که صورتحساب موجود نباشد و یا از ارائه آن خودداری شود و یا به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج در آن‌ها واقعی نیست، ماخذ محاسبه مالیات بهای روز کالا یا خدمت به تاریخ روز تعلق مالیات می‌باشد.

وظایف و تکالیف مودیان

وظایف و تکالیف مودیان

مودیان مکلفند در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی و حاوی مشخصات متعاملین و مورد معامله به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌شود، صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند. در مواردی که از ماشین‌های فروش استفاده می‌شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد. کالاهای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات و ضوابط این قانون عرضه گردد، علاوه بر جرایم متعلق و سایر مقررات مربوط موضوع این قانون، کالای قاچاق محسوب و مشمول قوانین و مقررات مربوط می‌شود.

سازمان مالیات بر ارزش افزوده و وظایف و اختیار آن

سازمان مالیات بر ارزش افزوده و وظایف و اختیار آن

سازمان امور مالیاتی کشور موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون، ساختار و تشکیلات مورد نیاز خود را از طریق وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس جمهوری پیشنهاد نماید. سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند در ایجاد تشکیلات استانی بدون رعایت سطح تقسیمات کشوری و متناسب با توان اقتصادی هر استان (منطقه) اقدام نماید. این تشکیلات پیشنهادی پس از تایید رئیس جمهور قابل اجرا خواهد بود.

سایر مقررات

سایر مقررات

سایر مقررات این قانون شامل ماده ۳۴ تا ۳۷ می‌شود و باقی الزامات این قانون را بازگو می‌کند. بودجه سازمان امور مالیاتی کشور و واحدهای استانی ذی‌ربط هر سال به‌صورت متمرکز در ردیف جداگانه‌ای در قوانین بودجه منظور و به‌طور صددرصد تخصیص یافته تلقی می‌شود و جهت انجام هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ستاد سازمان و واحدهای استانی در اختیار سازمان مزبور قرار داده می‌شود.

عوارض کالاها و خدمات

عوارض کالاها و خدمات

عوارض خدمات و کالاها شامل مواد قانونی ۳۸ الی ۴۰ می‌شود که در آن به احکام سایر فصول این قانون، به استثناء احکام فصل نهم در رابطه با عوارض موضوع این فصل نیز جاری است لیکن احکام سایر فصول، مربوط به نرخ و ترتیبات واریز و توزیع عوارض که این فصل برای آن دارای حکم خاص است، جاری نخواهد بود اشاره شده است.

حقوق ورودی

حقوق ورودی

حقوق ورودی شامل ماده قانونی ۴۱ می‌باشد که در آن ذکر شده: حقوق گمرکی معادل چهار درصد (۴%) ارزش گمرکی کالاها تعیین می‌شود. به مجموع این دریافتی بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیأت وزیران تعیین می‌شود، حقوق ورودی اطلاق می‌گردد.

سایر مالیاتها و عوارض خاص

سایر مالیاتها و عوارض خاص

سایر مالیات‌ها و عوارض‌ خاص شامل مواد قانونی ۴۲ الی ۵۳ می‌باشد. دفاتر اسناد رسمی مکلفند در تنظیم وکالتنامه‌های کلی در مورد انتقال اموال، فروش خودرو را تصریح نمایند.

مجله مالیات مدیا

مشاوره مالیاتی قانون مالیات بر ارزش افزوده

پرداخت مالیات و انجام امور مالیاتی جزو مسائلی می‌باشد که نیاز به حضور یک مشاور و فرد مسلط به امور حقوقی دارد. موسسه خدمات حسابداری مالیات مدیا آماده همکاری با موسسات و شرکت‌های خصوصی و دولتی در زمینه مشاوره راهکارهای مدیریت مالی و سازمانی می‌باشد. اگر در حوزه مالیات و خدمات حقوقی نیازمند مشاوره و راهنمایی هستید، می‌توانید از متخصصین و کارشناسان مالیات مدیا با بیش از ۳۵ سال سابقه در این زمینه کمک بگیرید

مالیات بر ارزش افزوده به‌طور کلی شامل تمامی مشاغلی که به نوعی با خرید و فروش کالا یا خدمات مرتبط هستند را شامل می‌شود.

ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است. مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمانهای معینی به دولت پرداخت می‌کند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی موظفند نسبت به درآمدهایی که در کشور یا خارج از کشور کسب می‌کنند، مالیات پرداخت نمایند.

استارتاپ مالیات مدیا با هدف نوسازی بستر و زیرساخت قوانین مالیاتی کشور به مردم عزیزمان در سال ۱۳۹۹ با برخی از اساتید و نوابغ کشور، ایده آموزش مالیاتی و حسابداری بصورت قدم به قدم ، آموزش بلاکچین و ارز های دیجیتال و همچنین آموزش جامع بورس، توانسته است خود را به یکی از برترین مراجع آموزشی کشور تبدیل کند. در استارتاپ مالیات مدیا شما میتوانید از برترین نوابغ مالیات کشور، مشاوره مالیاتی دریافت کنید و کسب و کار خود را موفق نگه دارید.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی فرم مربوطه
را تکمیل کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است