۰ تا ۱۰۰ کد اقتصادی (آموزش ثبت نام و دریافت)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 11 دقیقه

دریافت کد اقتصادی یکی از اولین گام‌هایی است که پس از تاسیس یک شرکت حقیقی یا حقوقی بر‌می‌دارید زیرا در صورت نداشتن کد اقتصادی، از انجام بسیاری از کارها مانند، ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارائه فاکتور رسمی و… باز می‌مانید. سوال‌های گوناگونی در ارتباط با ثبت‌نام و دریافت کد اقتصادی در ذهن بسیاری از صاحبان کسب و کار بی‌جواب مانده است. مالیات مدیا جوابگو تمامی سوالات شما در حوزه امور مالیاتی و حسابداری است و با داشتن ۳۵ سال سابقه کاری در این حوزه، شما را در پیشبرد امورمالی‌تان همراهی می‌کند.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی بخشی جدایی‌ناپذیر از مدارک مالی تمامی شرکت‌هاست. این کد ۱۲ رقمی در عمده مدارک مهم حسابداری و مالی ذکر شده است. در تعریف مختصر، کد اقتصادی کدی است ۱۲ رقمی که نشان می‌دهد شرکت شما در اداره مالیات حوزه خود، پرونده مالی دارد. از سال ۹۸ داشتن این کد برای همه کسب و کارها الزامی شد و دیگر بدون این کد، مجاز به کسب بسیاری از مجوزها نخواهید بود. کد اقتصادی تا سال ۹۹ کد ۱۲ رقمی بود که از طرف واحد عملیات سازمان امور مالیاتی به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری دارند اهدا می‌شد. اما از اواسط سال ۹۹ طبق مصوبه هیئت دولت در راستای مقررات زدایی، قرار بر این شد که بعد از تشکیل پرونده کد اقتصادی، همان شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت درنظر گرفته شود. امروزه فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها به کد اقتصادی وابسته است و دریافت کد اقتصادی برای احراز هویت ضروری است. اگر شما قصد خرید و فروش کالا یا خدماتی خاص را دارید، یا به دنبال واردات و صادرات کالایی هستید و یا نیاز به عقد قراردارد در فعالیت‌های روزانه شرکت‌تان دارید، باید کد اقتصادی داشته باشید. توجه داشته باشید که مطابق قانون، تمامی شرکت‌ها تا دو ماه پس از ثبت شرکت موظفند کد اقتصادی خود را اخذ کنند و امور مالیاتی مربوطه را انجام دهند.

کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی قابل دریافت است.

  • کد اقتصادی اشخاص حقیقی متعلق به افرادی که دارای کسب ‌و کار به صورت فردی هستند.
  • کد اقتصادی اشخاص حقوقی، تشکیل پرونده شرکت‌ها و مؤسسات است.

کد اقتصادی در چه مواردی کاربرد دارد؟

امروزه فعالیت‌های اقتصادی به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. یکی از مزایای دریافت کد اقتصادی شرکت و اخذ مجوز فعالیت تجاری و همین‌طور پرداخت عوارض دولتی در قالب مالیات، جلوگیری از رقابت و تلاش ناسالم و همینطور حمایت از شرکت‌های فعال است.

از مزایای دریافت کد اقتصادی می‌توان به امکان شرکت در مزایدات و مناقصات اشاره کرد. این امکان بدون ثبت کد اقتصادی ممکن نیست. اخذ گواهی ارزش افزوده و اخذ کارت بازرگانی از مزایای دیگر آن است.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای دریافت کد اقتصادی در ساختار اقتصادی کشور، جلوگیری از مشکلات اقتصادی و فرار مالیاتی مانند ثبت شرکت‌های صوری، فاکتورفروشی، سندسازی‌ها و… است.

هر ایرانی یک کد اقتصادی دریافت می‌کند

به نقل از شبکه خبری تسنیم، داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در نشستی که با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و کارشناسان دو مجموعه برگزار شد، تصریح کرد:

در چارچوب رویکرد تحول‌آفرینی، استفاده حداکثری از داده‌ها و سامانه‌ها برای انجام راهبردهای نظام مالیاتی در دستور کار قرار گرفته و ضمن تشکیل کارگروه حکمرانی داده‌ها و استفاده از نظرات اندیشمندان و خبرگان داخل و خارج از سازمان، تلاش شده تا نقشه راه استفاده از داده‌ ها برای شناسایی و مقابله بهتر با فرار مالیاتی میسر گردد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه براساس ریل‎گذاری جدید، برخی از رویه‌های گذشته تغییر کرده افزود:

برنامه‌های جدیدی در حال تدوین و تبیین است و باید به گونه‌ای عمل شود که اولاً، زمینه شناسایی فعالان اقتصادی که تاکنون مودی نبوده‌اند، فراهم شود. ثانیاً، کتمان درآمدها برای هیچ فعال اقتصادی میسر نباشد تا گام‌های اساسی در حوزه تحول نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات دقیق اقتصادی و ایجاد پروفایل اقتصادی فعالان بر مبنای هویت اقتصادی به منظور شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی و امکان رصد و بررسی و ثبت تعاملات اقتصادی برداشته شود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی را ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی برشمرد و گفت:

این اقدام، نه تنها باعث تحول جدی در حوزه مالیات ستانی می‌ شود بلکه این اتفاق، جلوی بسیاری از مشکلات حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرار مالیاتی مانند ثبت شرکت‌های صوری، فاکتورفروشی، سندسازی‌ها و… را مسدود می کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به اجرای قانون پایانه های فروشگاهی نیز اشاره کرد و گفت:

تحقق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، نه تنها موجب رشد چشمگیر وصولی مالیات بر ارزش افزوده و شفاف سازی این امر می‌شود، بلکه گام بزرگی در جهت رفع چالش‌های مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی می‌باشد.

مزایای اخذ کد اقتصادی

با وجود اینکه کسب کد مالیات یا همان کد اقتصادی امری الزامی است، دریافت این کد مزایای بسیاری به همراه دارد. از جمله مزایا و کارکردهای کد اقتصادی عبارتند از:

  • اخذ کارت بازرگانی
  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • شرکت در مزایدات و مناقصات خصوصی یا دولتی
  • عقد هرگونه قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی
  • ارائه اظهارنامه‌های عملکرد سالیانه و فصلی ” ارزش افزوده”
  • اخذ رتبه‌بندی شرکت
  • افتتاح حساب بانکی برای شرکت
  • پرداخت هرگونه مالیات شرکت و اظهار سود و زیان شرکت
  • تشکیل پرونده مالیاتی و صدور فاکتور رسمی
  • واردات و صادرات
  • افزایش اعتبار شرکت در قرارداد ها و خرید و فروش‌ها
  • دریافت مجوزها

کد اقتصادی جدید چیست؟

کد اقتصادی جدید، کدی ۱۲ رقمی است که در حال حاضر هنگام تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط اداره امور مالیاتی صادر می‌شود و با کد قدیمی متفاوت است.

برای دریافت کد اقتصادی جدید؛ باید تشکیل پرونده در دارایی انجام شود و سپس از طریق ثبت‌نام سیستمی طی سه مرحله، نسبت به اخذ کد جدید اقدام شود.

مودیان مالیاتی چه کسانی هستند؟

به هر شخص حقیقی یا حقوقی که در اداره مالیات پرونده مالیاتی داشته باشد، مودی گفته می‌شود و به ارباب رجوع یا اشخاص حقیقی و حقوقی که موظف به پرداخت مالیات هستند، مودی مالیاتی می‌گویند. همه افرادی که در حال انجام معامله و کسب و کار هستند و موظف به پرداخت مالیات به دولت هستند، مودیان مالیاتی نامیده می‌شوند.

صاحبان مشاغل باید اظهارنامه مالیاتی خود شامل ترازنامه، حساب و سود و زیان و …را تا آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره امور مالیاتی ارائه دهند و مبلغ مالیات خود را پرداخت نمایند.

برای اطلاع از شیوه محاسبه مالیات مشاغل می‌توانید از مشاوران مالیات مدیا مشورت بخواهید.

تخصیص کد اقتصادی جدید به مودیان مالیاتی

به گزارش خبرگزاری برنا، براساس ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی، سازمان امور مالیاتی برای تمامی مودیان شماره اقتصادی جدید اختصاص خواهد داد و مؤدیان مکلفند در صورتحساب‌های فروش کالا و خدمات و قراردادهای خود که از مهر ماه تحقق پیدا می‌کند، از کد اقتصادی جدید استفاده کنند.

در ادامه به تفصیل توضیح داده شده است که در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و با عنایت به ماده (۶) آیین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده (۱۶۹) قانون مالیات های مستقیم و ماده (۸) آیین‌نامه اجرایی ماده (۹۵) قانون مذکور، شماره اقتصادی جدید از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ برای هر یک از پرونده‌های مالیاتی (اعم از پرونده های موجود و یا ثبت نام های جدید) توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و از طریق پیامک به مودیان محترم مالیاتی اطلاع رسانی گردیده است. شماره‌های اقتصادی تخصیص یافته به مؤدیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به نشان my.tax.gov.ir نیز در دسترس می‌باشد.

مؤدیان مکلفند در صورتحساب‌های فروش کالا و عرضه خدمات (حسب مورد الکترونیکی یا فیزیکی)، قراردادها و سایر اسناد مشابهی که از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ (از فصل پاییز سال ۱۴۰۱ و پس از آن) صادر می کنند، شماره اقتصادی جدید خود و خریدار یا طرف معامله را درج نمایند؛ در غیر اینصورت مشمول جرایم قانونی مربوط خواهند شد.

تفاوت کد اقتصادی جدید با قدیم

هر دو کد اقتصادی جدید و قدیم، ۱۲ رقمی هستند و از اداره دارایی صادر می‌شوند. با کد اقتصادی قدیم پرونده دارایی تشکیل می‌شود و حوزه مالیاتی تعیین می‌گردد اما کد اقتصادی جدید مطابق با سیستم جامع مالیاتی جدید طراحی شده است .

هنوز کد اقتصادی جدیدی صادر نشده است و فقط ثبت نام‌ها انجام می‌شود و کد رهگیری ثبت نام اولیه تقدیم می‌گردد.

کاربرد کد اقتصادی جدید

اخذ کارت بازرگانی: یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی، فعالیت‌های مربوط به حوزه واردات و صادرات است که بدون داشتن کارت بازرگانی‌ امکان‌پذیر نیست و برای دریافت کارت بازرگانی باید کد اقتصادی داشته باشید.

  • اخذ گواهی ارزش افزوده
  • پیش نیاز ارائه اظهارنامه مالیاتی: تمامی امور مالیاتی از جمله مالیات بر ارزش افزوده مستلزم داشتن کد اقتصادی است. این مالیات به طور غیرمستقیم روی کالاها وخدمات اعمال می‌شود. دریافت مالیات بدون داشتن گواهی ارزش افزوده کاری غیرقانونی ا‌ست. با داشتن کد اقتصادی می‌توانید اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده نمایید.
  • با توجه به اینکه اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی فقط به صورت الکترونیکی قابل ارائه است، مودیان برای مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، نسبت به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، به کد اقتصادی جدید نیاز دارند؛ در صورتی که کد اقتصادی جدید دریافت نشده باشد، اطلاعات اظهارنامه توسط سیستم پذیرش نخواهد شد و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی توسط مودیان ممکن نخواهد بود.
  • کلیه فعالان اقتصادی که در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارند از جمله: صاحبان کالا، حق‌العمل‌کاران گمرکی و … لازم است شماره اقتصادی جدید را درکنار کد اقتصادی قدیم دریافت نمایند.

برای اخذ کد اقتصادی به چه مدارکی نیاز است؟

جهت دریافت کد اقتصادی به دو نسخه از تمامی مدارک ذیل نیاز دارید:

  1. تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی همه اعضاء شرکت (سهامدارن یا شرکا)
  2. درخواست کتبی جهت اخذ کد اقتصادی
  3. گواهی پرداخت هزینه صدور کد از شعب بانک ملی
  4. سه قطعه عکس (اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارند.)
  5. تکمیل فرم مورد نیاز
  6. گواهی امضا گرفته از کسانی که در شرکت حق امضا دارند.
  7. کپی از اجاره نام (به نام شرکت)
  8. کپی برابر با اصل از مدارک اصلی شرکت (اساس‌نامه، شرکت‌نامه، تقاضانامه، صورت‌ جلسه مجمع عمومی موسسان شرکت، صورت جلسه هئات مدیره شرکت، روزنامه رسمی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت)
  9. معرفی یک شماره حساب جهت ثبت نام در وب سایت اداره مالیات (متعلق به شرکت یا یکی از صاحبان امضا و یا مشترک بین اعضا)
  10. در صورتی که شرکت شما پیش از این شناسه اقتصادی داشته باشد، باید کد قبلی یا فیش کامپیوتری مربوط به آن را ارائه کنید.

به یاد داشته باشید در صورت تغییر اطلاعات شرکت یا شخص، نسبت به تغییر اطلاعات در مدارک بالا نیز اقدام فرمائید.

مراحل کنونی اخذ کد اقتصادی در سیستم

در سیستم مالیاتی، اخذ کد اقتصادی به ۴ مرحله تقسیم می‌شود. این ۴ گام عبارتند از:

  1. پیش ‌ثبت‌نام الکترونیکی: در این مرحله، اطلاعات اولیه در خصوص فعالیت اقتصادی خود را در سیستم ثبت می‌کنید.این اطلاعات به صورت سیستمی بررسی می‌شود و در کمتر از ۳۰ دقیقه نام کاربری و کلمه عبور برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود.
  2. ثبت‌نام الکترونیکی: پس از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه ثبت‌نام می‌شوید و اطلاعات تکمیلی را وارد می‌کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات شعب، انبار، نمایندگی‌ها، مجوزها، اعضا و فعالیت‌هاست.
  3. راستی‌آزمایی اطلاعات: در این مرحله اطلاعات ثبت‌شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور به صورت الکترونیک بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات ثبتی، وارد مرحله نهایی می‌شوید.
  4. مرحله نهایی: در این مرحله می‌توانید از طریق اطلاعات کاربری از تمامی خدمات الکرونیک سازمان بهره‌مند می‌شوید.

گام به گام تا اخذ کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور است و هیچ سازمان دیگری حق ورود به این امر را ندارد و تمامی مراحل باید از سمت این سازمان طی شود. مراحل به ترتیب وقوع به شرح زیر است:

  1. تکمیل مدارک مورد نیاز در دو نسخه
  2. ورود به سامانه کد اقتصادی جهت انجام پیش ثبت‌نام (سایت اداره مالیات به آدرس gov.ir)
  3. ثبت‌نام در سامانه
  4. دریافت نام کاربری و کلمه عبور در تلفن همراه
  5. ورود با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده
  6. تکمیل اطلاعات درخواستی (شامل اطلاعات شرکت، سهامداران، آدرس، نوع و درصد فعالیت‌ها و شماره حساب بانکی)
  7. بعد از تایید اطلاعات، به اداره مالیات همراه با اوراقی که در بالا گفته شد مراجعه نمایید. قابل ذکر است که در این مرحله نمی‌توانید از وکیل استفاده کنید و باید یکی از صاحبان امضا این مرحله را انجام دهد.
  8. تشکیل پرونده و بازدید کارشناس؛ در این مرحله یک کارشناس طی ۱ الی ۲ هفته از طرف اداره مالیات به طور سرزده از شرکت شما بازدید می‌کند. (در دوره کرونا این مرحله حذف گردید و جای خود را به گام ۴ داده است.)
  9. دریافت پیامک تایید، در مرحله آخر با ورود به بخش استعلام وجود پرونده مالیاتی، خواهید دید که شناسه ملی شما به عنوان کد اقتصادی ثبت شده است.

در تمامی مراحل، جهت جلوگیری از بروز مشکل، تمامی اطلاعات صحیح و مطابق با قوانین درج شود.

دریافت کد اقتصادی چه مدت زمان می برد؟

دریافت کد در حال حاضر از زمان پیش ثبت‌نام در سایت اداره مالیات تا رسیدن به گام ۴ و تایید اطلاعات بین ۳ الی ۵ روز می باشد.

پس از تایید مدارک و تایید کارشناس مالیات، دریافت کد اقتصادی معمولا بین ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان می‌برد. شایان ذکر است در هر مرحله که مدارک شما توسط کارشناس رد شود، باید مجدد مدارک را بارگذاری کنید و مراحل را از ابتدا طی نمایید.

به همین جهت پیشنهاد می‌شود از متخصصان استارتاپ مالیات مدیا کمک گرفته تا به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان کد اقتصادی خود را دریافت نمایید.

دریافت سریع کد اقتصادی

تا شهریور ماه سال ۹۹ اخذ کد اقتصادی شرکت، فرآیندی زمانبر بود. اکنون به دستور دولت و در راستای تسهیل کسب مجوزهای کسب و کار و همچنین شرایط کرونا در کشور، دریافت کد اقتصادی سرعت بیشتری گرفته است. طبق قانون جدید، شناسه ملی شرکت به عنوان کد اقتصادی شرکت در نظر گرفته می‌شود. همچنین مراحله ۴۵ گرفتن کد اقتصادی و گواهی ثبت نام مالیات ارزش افزوده نیز حذف شده است و دریافت کد مالیاتی با کد ملی برای اشخاص حقیقی حتی با داشتن یک کسب و کار امکان‌پذیر است.

مرحله ۴۵ کد اقتصادی چیست؟

مرحله ۴۵ کد اقتصادی بازدید میدانی و اعتبارسنجی حضوری اطلاعات است که در حال حاضر این مرحله حذف شده است و جای خود را به گام ۴ داده است که به معنای استفاده از خدمات آنلاین مالیاتی است.

چه کسانی مشمول دریافت نیستند؟

در صورتی که شخصی (حقیقی یا حقوقی) در زمینه فعالیت‌های فرهنگی اقدام کند، نیازی به اخذ کد اقتصادی نخواهند داشت.

به طور کلی مراکزی که به فعالیت‌های مذهبی می‌پردازند مانند مساجد، تکیه‌ها، هیئات و حسینیه‌ها و اشخاص حقیقی‎ای که در زمینه‌های فرهنگی، ادبی و هنری در حال فعالیت می‌باشند، مشمول دریافت کد اقتصادی نمی‌شوند. همینطور پیمان‌کارانی که بیشتر از ۵ میلیون تومان در سال کار نمی‌کنند نیز نیازمند دریافت کد اقتصادی نیستند.

شایان ذکر است که افراد حقیقی و حقوقی که در پایان سال مالی خواهان کسب معافیت از پرداخت مالیات هستند، باید کد اقتصادی ۱۲ رقمی که از سوی اداره دارایی صادر می‌شود را کسب کنند.

پیگیری کد اقتصادی

با توجه به قانون جدید کشور، دریافت کد اقتصادی برای همه کسب و کارهای حقیقی و یا حقوقی الزامی است؛ از این رو بسیاری از افراد نیاز دارند تا شناسه مالیاتی خود یا دیگران را پیدا کنند. جهت استعلام کد اقتصادی، ابتدا باید بدانید که شناسه مالیاتی شخصی و شرکتی با یکدیگر متفاوتند و باید برای هر یک، از دو روش مختلف استفاده نمایید.

    1. دریافت شناسه ملی شرکت از سامانه ثبت شرکت‌ها (برای اشخاص حقوقی)
    2. ورود به سایت evat
    3. وارد کردن اطلاعات مورد نیاز
    4. جستجو و دریافت کد ۱۲ رقمی

پس از کسب کد اقتصادی، امکان دریافت پیامک امور مالیاتی نیز برای اکثر مودیان مالیاتی وجود دارد. ارسال پیامک مالیاتی یکی از ابزارهایی است که سازمان امور مالیاتی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مودیان مالیاتی استفاده می‌کند.

دریافت کد اقتصادی بدون اجاره نامه ممکن است؟

خیر، ولی اگر سند دفتر شرکت‌تان سند اداری نیست و مسکونی است، می‌توانید کد اقتصادی دریافت نمایید. براساس قوانین جدید در دفاتر موقعیت اداری هم در صورتی که واقعا دفتر کار باشد، می‌توانید کد اقتصادی بگیرید اما ارائه اجاره‌‌ نامه الزامی است.

جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصادی

اگر کد اقتصادی نگیرید، نمی‌تواند اظهارنامه مالیاتی رد کنید، یعنی هیچ سود و زیانی را اظهار نمی‌کنید، در این صورت قطعا اداره مالیات برای شرکت شما جریمه در نظر خواهد گرفت.

امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه دارد.اگر شرکت برای بار اول مرتکب این خطا شود؛ طبق قانون باید دو برابر سود حاصل از معاملات خود را به عنوان جریمه پرداخت کند.چنانچه شرکت تخلف موردنظر را بار دوم نیز تکرار کند؛ محل اقامت آن سه ماه پلمپ می‌شود. تکرار خطای مذکور برای بار سوم منجر به محکومیت مدیران شرکت به سه تا شش ماه حبس می‌گردد.

بنا بر تبصره ۱ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی که از کد اقتصادی دیگران استفاده می‌کنند نسبت به مالیات بر درآمد و همینطور کسانی که کد اقتصادیشان مورد استفاده قرار گرفته مسئولیت تضامنی دارند.

هزینه دریافت کد اقتصادی جدید چقدر است؟

بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، فرآیند دریافت کد اقتصادی و کلیه امور مالیاتی رایگان می‌باشد و هیچ شخص حقیقی و حقوقی نباید برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی از شما وجهی دریافت کند.

شرایط ابطال کد اقتصادی

مطابق با ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تحت شرایط زیر کد اقتصادی باطل خواهد شد:

  • صادر شدن حکم مراجع قضایی مبنی بر باطل شدن کد اقتصادی
  • اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی
  • فوت هر یک از اشخاص حقیقی
  • منحل شدن اشخاص حقوقی ثبت‌شده پس از پایان عملیات تصفیه

نتیجه‌گیری

دریافت کد اقتصادی از جمله مراحلی است که تمامی صاحبان مشاغل رسمی باید در ابتدا کارشان پشت سر بگذارند تا بتوانند از مزایای کسب این کد بهره‌مند شوند. این کد برای پرداخت مالیات ضروری است. در صورت نداشتن این کد ۱۲ رقمی، شرکت‌ها مشمول جرایم قانونی مربوطه خواهند شد. طبق قانون جدید امور مالیاتی از مهرماه سال ۱۴۰۱ تمامی مشاغل موظفند کد اقتصادی جدید کسب کنند تا بتوانند اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهند و همچنین از مزایای دیگر استفاده کنند.

توجه داشته باشید که روند دریافت کد اقتصادی برای شرکت‌ها، می‌تواند امری زمانبر، طاقت فرسا و کمی تخصصی باشد، لذا در صورتی تمایل، می‌توانید از مشاوران مجرب مالیات مدیا جهت پیشبرد سریع‌تر مراحل کسب کد اقتصادی کمک بگیرید. محول کردن اخذ کد اقتصادی به شرکت‌های حقوقی معتبر نمونه بارز این ضرب المثل است که کار را باید به کاردان سپرد.

سوالات متداول

۱. بعد از ثبت شرکت برای دریافت کد اقتصادی چه مدت فرصت داریم؟

بعد از ثبت شرکت، حداکثر ۲ ماه برای گرفتن کد اقتصادی و پرداخت تمبرسرمایه شرکت فرصت دارید اما توصیه می‌شود بلافاصله بعد از ثبت برای گرفتن کد اقدام نمایید.

۲. کسانی که کد اقتصادی قدیم دارند هم ملزم به کسب کد اقتصادی جدید هستند؟

بله، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از مهرماه سال ۱۴۰۱ باید از کد اقتصادی جدید خود استفاده نمایند.

۳.آیا کسب کد اقتصادی، امری زمانبر است؟

پس از تایید مدارک و تایید کارشناس مالیات، دریافت کد اقتصادی معمولا بین ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان می‌برد.

۴. آیا نداشتن کد اقتصادی جرم است؟

بله، امتناع از اخذ کد اقتصادی یا سرپیچی از قوانین مربوطه، پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

۵. کد اقتصادی چند رقمی است ؟

کد اقتصادی ۱۲ رقم است.

 

منبع

www.tasnimnews.com

www.borna.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است