پیامک مالیاتی چیست؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پیامک مالیاتی مهمترین قسمتی‌است که هر مودی مالیاتی باید آن را بداند! به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سازمان امور مالیاتی در پیامکی به مشاغل اعلام کرده است که:

“مودی گرامی، برگه مالیاتی با عنوان برگ قطعی اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل بند ج برای شما صادر گردید و در کارتابل ابلاغ الکترونیک شما قرار گرفت. جهت مشاهده جزئیات برگه به آدرس my.tax.gov.ir با قید فوریت اقدام نمایید. نیاز به مراجعه به اداره مالیاتی نمی‌باشد”.

اینفوگرافیک پیامک مالیاتی چیست؟

ماجرای پیامک مالیاتی جدید چیست؟

براساس گزارش ایسنا، ماجرای این پیامک، به این موضوع برمی‌گردد که مطابق قسمت اخیر ماده (۹۷) قانون مالیات­‌های مستقیم (اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱) در صورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه این اظهارنامه برآوردی بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌­کند.

 

 

علاوه‌بر‌این، با توجه به قسمت اخیر تبصره (۳) ماده (۲۲) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۲۱۹) قانون مالیات­‌های مستقیم، ارائه نکردن ترازنامه یا حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه همراه اظهارنامه یا ابراز مبلغ صفر برای کل مبلغ هر یک از صورت‌های مالی مذکور یا صورت‌های فوق حسب مورد به منزله تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات قانونی مربوط تلقی نمی­‌شود.

پیامک مالیاتی چه اهمیتی دارد؟

پیامک مالیاتی یکی از مواردی است که اکثر مودیان مالیاتی با آن آشنایی دارند. ارسال پیامک امور مالیاتی یکی از روش‌هایی است که سازمان امور مالیاتی کشور برای آگاه سازی مودیان و اطلاع رسانی به افراد استفاده می‌کند.  همان طور که می‌دانید، این سازمان به عنوان یک ارگان مهم و کلیدی در کشور، وظیفه جمع‌آوری مالیات اصناف و گروه‌های مالیات پرداز را برعهده دارد. در گذشته مشکلات متعددی در این زمینه وجود داشت و در بسیاری از موارد برخی از افراد و شرکت‌ها اقدام به تخطی از قوانین مالیاتی می‌نمودند. اما امروزه این مشکلات بسیار کاهش یافته و دلیل اصلی آن هم استفاده سازمان امور مالیاتی از سیستم‌های جدید و سامانه‌های به‌روز برای دریافت مالیات و همچنین دسترسی به اطلاعات مشاغل و افراد مختلف می‌باشد. طبق این موضوع، اطلاعات افراد مالیات پرداز با شفافیت بیشتری قابل مشاهده خواهد بود و احتمال خطا کمتر می‌شود.

چه کسانی اس ام اس مودی گرامی را دیدند!

سازمان امور مالیاتی با توجه به موارد متعدد مالیاتی و بر اساس مسائل مختلف از پیامک های مالیاتی استفاده می‌کند. این پیامک‌ها عمدتا برای مودیان مالیاتی ارسال می‌شود و عموم جامعه آن را تحت عنوان اس ام اس مودی گرامی می‌شناسند. دلیل این شهرت نیز این است که در این پیام‌ها بعد از بیان عبارت «مودی گرامی» مطلب اصلی بیان می‌شود. از دلایل اصلی دریافت پیامک مالیاتی می‌توان به مالیات خودرو، مالیات خانه‌های خالی، مالیات بر ارزش افزوده و ثبت‌نام در سامانه‌های مختلف مالیاتی اشاره کرد. در ادامه این مطلب، نحوه اطلاع رسانی هریک از موارد فوق را توسط پیامک‌های مالیاتی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا نسبت به این پیام‌ها بیشتر آشنایی پیدا کنید. یکی از نکات حائز اهمیت در خصوص پیامک‌های مالیاتی، آگاهی از شماره پیامک سازمان امور مالیاتی و تشخیص پیامک‌های این سازمان از پیام‌های افراد کلاهبردار می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم، با ما در مالیات مدیا همراه باشید.

انواع پیامک مالیاتی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تغییر روند خود شروع به دریافت مالیات‌ها نموده و سعی دارد با استفاده از روش‌های نوین و سامانه‌های جدید، فرارهای مالیاتی را متوقف کند و مشکلات این حوزه را به طرز چشمگیری کاهش دهد. یکی از شیوه‌های مهم این سازمان در راستای تحقق اهداف خود نیز استفاده از سامانه‌های پیامک مالیاتی می‌باشد. این سازمان در موارد گوناگون اقدام به ارسال پیامک برای مودیان مالیاتی نموده و گزارش‌های مورد نیاز را به آن‌ها می‌دهد تا در فرصت اعلام شده نسبت به مشاوره مالیاتی اقدام کنند. طبق این روند، افراد یا گروه‌های مالیات پرداز اطلاع کافی از مشکلات مالیاتی خود پیدا کرده و می‌توانند نسبت به مالیات بر درآمد خود مشاوره مالیاتی بگیرند. در ادامه نمونه‌هایی از پیامک امور مالیاتی فراگیر که بیشتر مودیان تا کنون آن‌ها را دریافت کرده‌اند را بررسی خواهیم کرد.

۱. مودی گرامی… :

  در واقع این اس‌ام‌اس در گروه خاصی از پیامک‌های مالیاتی قرار نمی‌گیرد ولیکن به دلیل این که اغلب پیامک‌های مالیاتی با عبارت «مودی گرامی» شروع می‌شوند، عموم جامعه از آن به عنوان « اس‌ام‌اس مودی گرامی » یاد می‌کنند. اما به خاطر داشته باشید که اگر پیامکی که با عنوان «مودی گرامی» شروع شد و پیامی را به شما ابلاغ کرد، الزاما از طرف سازمان امور مالیاتی نیست و شما باید با اطلاع از شماره پیامک سازمان امور مالیاتی،‌ پیامکی‌هایی که از طرف این سازمان ارسال می‌شوند را از پیام‌های تقلبی و کلاهبردارانه تشخیص دهید. در بسیاری از موارد افراد کلاهبردار و سوء استفاده‌گر با ارسال پیامک‌های این چنینی به همراه لینک‌های خاص، اقدام به سوء استفاده از اطلاعات آن‌ها می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای واقعی از پیامک مالیاتی را برای شما آورده‌ایم.

«مودی گرامی،……. مدیرعامل/صاحب بنگاه اقتصادی “………”  با عنایت به عدم تسلیم اظهارنامه دوره بهار ۹۶، حداکثر تا ۱۳۹۷/۰۱/۳۱ به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات و عوارض متعلقه اقدام فرمایید.

معاونت مالیات بر ارزش افزوده»

۲. پیامک اظهارنامه مالیاتی:

این پیامک  در واقع یکی از پیامک‌های ارسالی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور است که نسبت به دیگر پیام‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. واضح است که پیامک مالیاتی به دلایل مختلف برای مودیان ارسال می‌شود و یک نمونه از آن را در مورد بالا مشاهده کردید. در ادامه نیز نمونه دیگری از پیامک‌های مالیاتی را برای شما آورده‌ایم تا اطلاعات نسبتا جامعی در این مورد داشته باشید. معمولا این پیامک‌ها به عنوان هشدار در فرا‌رسیدن زمان دریافت اظهارنامه مالیاتی یا سپری شدن این تاریخ ارسال می‌شوند. افرادی که این پیامک‌ها را دریافت کنند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل خود در زمینه مالیاتی مربوطه که هشدار دریافت کرده‌اند، اقدام نمایند. عدم توجه به این پیام‌ها نیز موجب جریمه فرد یا شرکت متخطی شده و مشکلات زیادی را برای آنان رقم خواهد زد. نمونه پیامک مربوطه:

« مودی گرامی؛

یادآوری می نماید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکتها، پایان تیر ماه می باشد.

شرط ارسال الکترونیکی اظهارنامه تکمیل فرایند ثبت نام می باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور»

سازمان امور مالیاتی با چه شماره‌ای پیامک می‌دهد؟

همانطور که اشاره شد، پیامک مالیاتی یکی از روش‌هایی است که موارد مالیاتی برای مودیان ارسال شده و آن‌ها را از مسائل مالیاتی خود باخبر می‌کند و باید به آن‌ها توجه داشته باشید. ولیکن برخی مواقع افراد شیاد با ارسال پیامک‌های تقلبی از طرف سازمان امور مالیاتی قصد کلاهبرداری از دیگران را دارند. این افراد اغلب اوقات هدفشان سوء استفاده از اطلاعات هویتی یا اطلاعات بانکی مودیان برای انجام کارهای خلاف یا سرقت‌های مالی از آنان است. از طرف دیگر، با توجه به این که بسیاری از مودیان پیامک‌های سازمان امور مالیاتی را با عنوان «اس ام اس مودی گرامی» می‌شناسند، با دیدن این عنوان پیام را مهم تلقی می‌کنند و اقدامات خواسته شده را انجام می‌دهند. ولیکن می‌بایست در ابتدا شماره فرستنده پیامک را بررسی کرده و در صورت مطابقت با شماره سازمان امور مالیاتی، اقدامات لازم را انجام دهید.

با توجه به افزایش کلاهبرداری‌ها از این طریق، سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به آگاه‌سازی مردم در زمینه پیامک‌های مالیاتی نموده و شماره پیامک سازمان امور مالیاتی را هم برای افراد معرفی کرده است. بر اساس سخنان مسئولین مربوطه، شماره معتبر و مخصوص سامانه پیامکی سازمان امور مالیاتی تنها شماره ۵۰۰۰۵۱۵۲۶ می باشد. مودیان مالیاتی باید به این مورد توجه داشته باشند که تنها پیام‌های دریافتی از این سامانه دریافت را معتبر بدانند و اگر پیامک‌هایی از شماره‌های دیگر دریافت کنند که با عنوان «مودی گرامی» آغاز شده و درخواستی از آن‌ها دارد، هیچ اقدامی نکنند. هم‌چنین علاوه‌بر شماره مربوط به پیامک مالیاتی، اطلاع رسانی‌های این سازمان در سامانه اصلی آن به نشانی my.tax.gov.ir نیز انجام خواهد شد و افراد با مراجعه به این سامانه می‌توانند اطلاعیه‌های آن را مشاهده نمایند.

مالیات خانه های خالی چه شد؟

همانطور که در مقاله‌های پیش از این نیز عنوان کردیم، یکی از جدیدترین پیامک‎هایی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای مردم ارسال می‌شود، پیامک مالیاتی خانه های خالی است. قانون مالیات بر خانه های خالی یکی از قوانین مالیاتی جدید است که در راستای کاهش نرخ تورم توسط مجلس به تصویب رسیده و توسط دولت و سازمان امور مالیاتی اجرا خواهد شد. به این منظور، ابتدا اقدام به ارسال پیامک مالیاتی به صاحبان این خانه‎ها می‎شود تا از اطمینان کامل از خالی بودن خانه‎ها به دست آید. به دلیل جدید بودن این قانون ممکن است در برخی موارد اطلاعات اشتباه وارد شده باشد و فرد خانه خود را اجاره داده یا فروخته باشد. در اینگونه موارد فرد باید پاسخ پیامک امور مالیاتی را ارسال کرده و این مورد را پیگیری کند تا مشمول پرداخت مالیات نشود. اما در صورتی که پاسخ موجهی برای این پیامک‌ها ارسال نشود، عدم پاسخگویی به منظور خالی بودن واحد مسکونی در نظر گرفته شده و در نتیجه این خانه مشمول مالیات خواهد بود. همانطور که گفته شد این مورد جزو قوانین جدید دولت محسوب می‌شود و توصیه می‌شود که در خصوص اقدامات مربوط به مالیات خانه‌های خالی از مشاوره مالیاتی افراد کاربلد در تیم مالیات مدیا استفاده کنید تا دچار تصمیم اشتباه نشوید.

پیامک مالیات بر ارزش افزوده

نوعی دیگر از پیامک‌های دریافتی مودیان مالیاتی از شماره پیامک سازمان امور مالیاتی، پیامک مالیات بر ارزش افزوده است. این پیامک نیز در صورت فراموش و یا کوتاهی کردن مودیان در پرداخت مالیات خود و یا بروز مشکلات خاص دیگری در این زمینه برای آن‌ها ارسال می شود. در ادامه نمونه‌ای از پیامک امور مالیاتی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده را برای شما آورده‌ایم.

«با عنایت به عدم تسلیم اظهارنامه دوره زمستان ۹۵ و بهار ۹۶، در صورتی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نبوده یا فعالیت شما منحل گردیده است با مراجعه به واحد خدمات مودیان مالیات بر ارزش افزوده جهت درج وضعیت صحیح ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایید. در غیر اینصورت حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ به سامانه مذکور به نشانی www.evat.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات و عوارض متعلقه اقدام فرمایید.»

پیامک مالیات خودرو

آخرین مورد از موارد دریافت پیامک مالیاتی که بسیار رایج است، پیامک مالیات خودرو می‌باشد. در واقع دولت و شهرداری برای ارائه خدمات مناسب شهری و هزینه ساخت جاده‌ها و خیابان‌های مناسب، از خودروها مالیات دریافت می‌کنند. این مالیات برای افراد مختلف متفاوت است و مانند مالیات حقوق ۱۴۰۱ بسته به شرایط افراد تعیین می‌گردد. برای مثال مالیات خودرو افرادی که یک خودرو دارند با افرادی که چند خودرو دارند متفاوت است اما به طور کلی این مالیات در قالب عوارض خودرو دریافت می‌شود. اما در بسیاری از موارد ممکن است صاحبان خودرو پرداخت عوارض خودروی خود را فراموش کنند. در اینگونه موارد پیامک امور مالیاتی خودرو برای آن‌ها فرستاده می‌شود تا نسبت به پرداخت مالیات یا عوارض عقب افتاده اتومبیل شان اقدام نمایند. در ادامه نمونه‌ای از پیامک مالیاتی ارسالی در این زمینه را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا شناخت نسبی از آن داشته باشید. نمونه پیامک:

«مالک محترم خودروی…….. لطفاً جهت پرداخت عوارض خودرو خود به سامانه Tehran.ir-دفاتر خدمات الکترونیک شهر و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایید»

نتیجه گیری

بسیار ممکن است که مودیان مالیاتی در کل کشور به دلایل گوناگون پیامک مالیاتی دریافت کنند. این پیام‌ها در اغلب اوقات در راستای آگاه‌سازی افراد از شرایط مالیاتی خود فرستاده می‌شود و همانطور که گفته شد، بخشی از مهم‌ترین پیامک‌های مالیاتی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات خودرو، اظهارنامه مالیاتی و موارد این چنینی می‌باشد. بخش زیادی از این پیام‌ها تحت عنوان «مودی گرامی» آغاز می شوند اما برای جلوگیری از سواستفاده برخی افراد می‌بایست حتما شماره فرستنده پیامک را چک کنید تا دچار مشکل نشوید. پرداخت مالیات و امور مالیاتی از جمله عواملی است که افراد را ممکن است دچار سردرگمی و تصمیم‌گیری اشتباه کنید. به همین منظور توصیه می‌شود تا قبل از تصمیم‌گیری با افراد کارآزموده و حرفه‌ای در تیم مشاوره مالیات مدیا مشورت کنید و از تجربیات صاحب نظران این عرصه استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از تصمیمات خود حاصل کنید.

سوالات متداول پیامک مالیاتی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است