صفر تا صد مالیات خرید و فروش ارز

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مالیات خرید و فروش ارز در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع اولین بار به دلیل بروز برخی اتفاقات سیاسی و اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی کشور و به موازات آن، افزایش قیمت ارزهای خارجی بر سر زبان‌ها افتاد که آثار منفی متعددی نیز بر اقتصاد و زندگی روزمره مردم داشت. افزایش قیمت کالاهای مختلف به ویژه کالاهای وارداتی از اصلی‌ترین آثار منفی کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای خارجی می‌باشد.

به چه علت مالیات خرید و فروش ارز خارجی انقدر جدی می‌باشد؟

برای حل این مشکل و به منظور شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه‌ای ارز و جلوگیری از دپوی ارز توسط این افراد که یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت ارز می‌باشد، سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نوعی از مالیات را برای این گروه اجباری نموده که به آن مالیات خرید و فروش ارز خارجی گفته می‌شود و تا‌کنون تصمیمی در خصوص حذف مالیات واردات ارز نگرفته است. نحوه محاسبه مالیات خرید و فروش ارز و پرداخت آن نیز به ترتیب خاصی انجام می‌گیرد و شخص مشمول موظف است در زمان مشخص شده نسبت به پرداخت مالیات خرید و فروش ارز اقدام کند تا مشمول پرداخت جریمه مالیاتی نشود.

 

 

به همین دلیل در این مطلب از مالیات مدیا، مفاهیم کلی و توضیحات موجود در خصوص خرید و فروش ارز در سال ۱۴۰۱ را بار دیگر به همراه هم بررسی خواهیم کرد و سپس در مورد میزان این مالیات، نحوه ثبت اظهارنامه مالیات ارز، روش‌های پرداخت آن و تازه‌ترین خبرهای موجود در این حوزه صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست؟

همانطور که می‌دانید و اشاره کردیم در سال‌های اخیر قیمت ارزهای خارجی در کشور ما سر به فلک کشیده و با افزایش رویه سرسام آوری مواجه گشته است. متاسفانه این امر علاوه‌بر کاهش قدرت خرید مردم بر بی‌ارزش کردن پول داخلی هم تا‌ثیر گذاشته است و سبب بروز مسائل و مشکلاتی در جنبه‌های مختلف اقتصادی، معیشتی و زندگی روزمره افراد جامعه شده است.

مالیات بر ارزش افزوده ارز خارجی چیست؟

این بحران سبب شد تا مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش ارز را در راس کار خود قرار دهد.

یکی از دلایل کلیدی در افزایش قیمت ارز در کشور ما، فعالیت اشخاصی است که به طور حرفه‌ای، اقدام به خریداری ارز در قیمت پایین و دپوی آن کرده و با افزایش قیمت ارز، اقدام به فروش آن می‌نمایند. خرید ارز در حجم بالا و پیرو آن، کاهش میزان ارز در جامعه، در طولانی مدت، موجب افزایش تقاضا و در نتیجه، افزایش قیمت ارز در کشور می‌گردد.

از این رو سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال اخذ انواع دیگر مالیات مانند اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا، با هدف شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه‌ای ارز و جلوگیری از دپوی آن، پرداخت نوعی از مالیات را برای این گروه از افراد، اجباری نموده که به آن، مالیات خرید و فروش ارز خارجی گفته می‌شود و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز، در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir تعیین و پرداخت می‌گردد.

چه مواردی از مالیات ارز معاف می‌باشند؟

لازم به ذکر است در جایی که امکان دپوی ارز، توسط معامله کنندگان آن وجود نداشته، یعنی در موارد مربوط به خرید ارز مسافرتی، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی، مقررات مربوط به مالیات ارز از جمله لزوم ثبت اظهارنامه مالیات ارز اعمال و اجرا نمی‌شود و این موارد، جزو استثنائات این نوع از مالیات هستند.

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی به چند روش امکان‌پذیر است؟

بنابراین با توجه به توضیحات فوق، در تعریف مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱، می‌توان گفت، مالیات خرید و فروش ارز خارجی، مالیاتی است که به معاملات ارز تعلق می‌گیرد و این مالیات در جایی قابل دریافت است که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن وجود دارد. به همین جهت، برخی از فعالیت‌ها، همچون خرید ارز مسافرتی، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی از مالیات ارز معاف می باشند.

مالیات خرید و فروش ارز در سال جدید چقدر است؟

در موارد بالا مفهوم کلی مالیات خرید و فروش ارز خارجی را بررسی کردیم و خاطر نشان شدیم که این مالیات، در جایی‌که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن توسط دلالان ارز وجود دارد، به معاملات ارزی تعلق می‌گیرد. همچنین اشاره کردیم که این مالیات طبق قانون جدید خرید و فروش ارز از طریق ثبت اظهارنامه در سامانه اظهارنامه مالیاتی، تعیین می‌گردد.

میزان مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

اما سوالی که ممکن است برای افراد مشمول پرداخت مالیات خرید و فروش ارز مطرح شود، این است که میزان مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ چقدر اعلام شده است؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، با هدف اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات ‌های مستقیم و طبق اعلام بانک ‌مرکزی، میزان مالیات ارز سال ۱۴۰۱ در حال حاضر ۱۰ درصد از ارز مورد معامله بوده و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز ۱۴۰۱، تعیین و پرداخت می‌گردد.

مقالاتی که باید بخوانید:

۱. مالیات صرافی

۲. فرمول محاسبه مالیات ارز های دیجیتال

پرداخت گام به گام مالیات خرید و فروش ارز خارجی

با تصویب اظهارنامه مالیات ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ و اعلام میزان قطعی مالیات خرید و فروش ارز خارجی، قبض مالیاتی برای مشمولین صادر شده و مودی مالیاتی باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز در سال جدید به چند روش مختلف امکان‌پذیر است که این قسمت را به توضیح این روش‌ها اختصاص خواهیم داد.

نحوه پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، به شرح زیر است:

همانطور که اشاره کردیم پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات انجام می‌شود که مطابق مراحل زیر می‌باشد:

۱. در مرورگر لپ‌تاپ یا گوشی خود آدرس tax.gov.ir را جستجو نمایید. پس از ورود به صفحه زیر، بر روی قسمت سایر خدمات مالیاتی کلیک کرده و سپس، گزینه پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.

مرحله ۱

۲. اکنون بر روی عبارت سامانه الکترونیک پرداخت مالیات کلیک کنید

مرحله ۲

۳. در این مرحله از مراحل پرداخت مالیات ارز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، نام کاربری و رمز عبوری را که در هنگام پیش ثبت نام و ثبت نام دریافت نموده‌اید، در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، دکمه ورود را بزنید.

مرحله ۳

۴. به منظور پرداخت مالیات خرید و فروش ارز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات روی گزینه صدور قبض جدید کلیک کنید.

مرحله ۴

۵. در صورتیکه اطلاعات مورد تایید شماست دکمه ادامه را بزنید.

مرحله ۵

۶. در آخرین مرحله از مراحل پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیات، دکمه پرداخت آنلاین را کلیک کرده تا پس از ورود به درگاه بانکی برای پرداخت مالیات ارز اقدام نمایید.

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با شناسه ۳۰ رقمی نیز از دیگر روش‌های پرداخت مالیات ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ می‌باشد که مطابق مراحل زیر است:

۷. آدرس payments.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کنید. با وارد شدن به صفحه ای مشابه صفحه زیر بر روی گزینه شناسه ۳۰ رقمی کلیک نمایید. اکنون، شناسه ۳۰ رقمی قبض مالیات ارز و عدد تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کرده و دکمه بررسی شناسه قبض نسیم را کلیک نمایید.

مرحله ۶

۸. در این مرحله از مراحل پرداخت مالیات خرید و فروش ارز، گزینه پرداخت را انتخاب کرده تا پس از ورود به درگاه پرداخت بانک، برای پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی، با شناسه ۳۰ رقمی اقدام نمایید.

پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با بارکد

یکی از اطلاعاتی که قبض مالیات خرید و فروش ارز خارجی حاوی آن می‌باشد، یک بارکد ۴۲ رقمی است. پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با استفاده از این بارکد نیز امکان پذیر می‌باشد؛ بدین صورت که مودی مالیاتی می‌تواند با مراجعه حضوری به اداره مالیاتی مربوطه و با اسکن کردن بارکد قبض برای پرداخت مالیات خرید و فروش ارز خارجی با بارکد با استفاده از یکی از کارت‌های شتابی اقدام نماید.

خبر مهم صالح آبادی برای بازار ارز/ ورود ارز به کشور معاف از مالیات است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی صالح‌آبادی گفت:

هیچ محدودیتی در ورود ارز به صورت اسکناس به کشور وجود ندارد و ورود ارز به کشور معاف از مالیات است. ورود ارز به صورت اسکناس به کشور نیازی به اعلام منشأ ارز ندارد و دستورالعمل مربوطه به گمرکات ابلاغ شده است.

رییس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عرضه ارز بیش از تقاضاست افزود:

ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات صنایع جزء اولویت‌های دولت و ‌بانک مرکزی است.

این شیوه خرید و فروش ارز مشمول مالیات می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور آمده است:

اقدامات لازم برای شناسایی و وصول مالیات از یک‌هزار و پنج نفر سوداگر ارزی معرفی شده از سوی بانک مرکزی که در ۲ سال گذشته از طریق بیش از پنج‌هزار حساب بانکی به صورت غیرقانونی و خارج از شبکه بانکی و صرافی‌ها اقدام به خرید و فروش ارز کرده اند، در دست رسیدگی مالیاتی است.

این گزارش می‌افزاید:

گردش مالی این دلالان ارزی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که ۷۳۱ نفر از این دلالان ارزی فاقد سابقه مالیاتی بوده و برای نخستین بار برای آنان پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

خرید و فروش ارز خارج از بانک‌ها یا صرافی‌ها، مشمول مالیات می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد:

سوداگران ارزی که حسب اعلام بانک مرکزی و نهادهای نظارتی اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز خارج از شبکه بانکی یا صرافی‌ها کرده باشند، در اجرای ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات علی‌الحساب بر درآمد می‌شوند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مطالعه کردید، مالیات خرید و فروش ارز خارجی یکی از مواردی است که دولت جدید در سال ۱۴۰۱ آن را به تصویب رسانده و سازمان امور مالیاتی نیز شناسایی مشمولین و اخذ این مالیات را در راس کار خود قرار داده است. به همین منظور به تمامی افرادی که به نحوی در کسب و کار خود با مالیات‌های ارزی سر و کار دارند، توصیه می‌شود هرچه سریعتر اقدامات مربوطه لازم در این زمینه را انجام دهند تا مشمول جریمه‌های مالیاتی نشوند. در خصوص ارز دیجیتال ملی و مالیات خرید و فروش ارز دیجیتال نیز در صحن مجلس صحبت‌هایی صورت گرفته اما در حال اقدام خاصی در این راستا انجام نشده که به محض تصویب قانون جدید در این حوزه، اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های لازم از طریق وبسایت مالیات مدیا انجام خواهد شد. استارتاپ مالیات مدیا با هدف نوسازی بستر و زیرساخت قوانین مالیاتی کشور به مردم عزیزمان در سال ۱۳۹۹ با برخی از اساتید و نوابغ کشور، ایده آموزش مالیاتی و حسابداری بصورت قدم به قدم، آموزش بلاکچین و ارزهای دیجیتال و همچنین آموزش جامع بورس خود را به یکی از برترین مراجع آموزشی کشور تبدیل کند.

در استارتاپ مالیات مدیا شما می‌توانید از برترین نوابغ مالیات کشور مشاوره مالیاتی دریافت کنید و کسب و کار خود را موفق نگه دارید. مالیات مدیا یک استارتاپ حقوقی متشکل از نخبگان حقوقی کشور است که در راستای خدمت‌رسانی و برطرف نمودن مشکلات حقوقی و مالیاتی شما عزیزان شکل گرفته و در زمینه‌های مختلف حقوقی به شما همراهان عزیز مشاوره خواهد داد. برای گرفتن مشاوره از برترین اساتید مالیاتی ایران در مالیات مدیا می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ با واتساپ مجموعه در ارتباط باشید. مالیات مدیا اوقات خوشی را برایتان آرزومند است.

 

منابع

خبرآنلاین

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است