صفر تا صد مالیات پزشکان

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

همانطور که می دانید مالیات یکی از راه های کسب درآمد دولت و ارائه خدمات به شهروندان است. مالیات در کشور ما بر اساس درآمد های نفتی تعیین می شود، یعنی چنانچه دولت از نفت بتواند به خوبی درآمد داشته باشد و مسائل مالی یا بدهکاری نداشته باشد، چندان با مالیات و پرداخت آن مسئله ای ندارد. ولی متاسفانه تحریم ها طی این سال ها فشار های زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است و باعث شده است که دولت به مالیات ها بیشتر توجه کند.

گفتنی است در بودجه سال های پیشین، درآمدی که از مالیات به دست می آید از در آمدی که از نفت حاصل می شود، افزایش یافته است. مالیات پزشکان نیز یکی مسائل پر چالش این روز ها می باشد که درباره آن بحث زیاد است. کارشناسان و متخصصین مالیات مدیا در مقاله حاضر در ارتباط با این مالیات و اخذ مشاوره مالیاتی بیشتر توضیح می دهند.

همه چیز درباره مالیات پزشکان

تمامی شغل ها در کشور ما باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند ولی در ارتباط با پزشکان باید بگوییم که مسئله مالیات پزشکان به دلیل این که پزشکان درآمد بالاتری نسبت به دیگر مشاغل دارند از حساسیت بیشتری برخوردار است. سازمان مالیات و مجلس شورای اسلامی در رابطه با این مالیات ضوابط و قوانینی را تعیین کرده است و پزشکان را نیز همانند سایر اصناف مجبور به پرداخت مالیات کرده است. سازمان امور مالیاتی چندین بخشنامه و ضوابط را به منظور تعیین وضعیت صنف پزشکان صادر کرده است تا به خوبی بتواند این مسئله را ساماندهی کند.

همه چیز درباره مالیات پزشکان

اگر در ارتباط با سامانه مالیاتی پزشکان و چگونگی اخذ مشاوره مالیاتی سوالاتی دارید، به شما پیشنهاد می کنیم به مجله مالیات مدیا مراجعه کنید و جواب سوالات خود دریابید. در رسانه مالیات مدیا به تمامی مسائل مالی اعم از مالیات، بورس، ارز دیجیتال و … می توانید دسترسی داشته باشید. به علاوه در این مجموعه اساتید و متخصصین با تجربه و حرفه ای همواره در خدمت پاسخگویی به مردم شریف ایران هستند که شما به راحتی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید و از آن ها مشاوره بگیرید.

انواع مالیات پزشکان شامل چه مواردی می باشد ؟

از سال ۹۸ پزشکان باید سه نوع مالیات پرداخت کنند، البته قبل از آن این مالیات بر دو نوع تقسیم می شد ولی از آن سال نوعی دیگر از مالیات به آن اضافه شد.

طبق اطلاعات مالیات مدیا این سه نوع مالیات شامل موارد زیر است :

  1. مالیات بر درآمد حقوقی

این مالیات، مالیاتی است که صنف پزشکانی که در مراکز درمانی مشغول به کار هستند باید پرداخت کنند. در حقیقت پزشکانی که به استخدام این مراکز درآمده اند باید از مقدار حقوقی که می گیرند قسمتی را تحت عنوان مالیات کم کنند و پس از آن این بخش را به سازمان امور مالیات بدهند.

مالیات بر درآمد حقوقی

تمام پزشکانی که در بیمارستان ها اعم از دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند می بایست این مالیات را پرداخت کنند.

  1. مالیات بر درآمد مشاغل

تمامی پزشکانی که به طور جداگانه مطب دارند و بیمار ویزیت می کنند باید مالیات بپردازند. این پزشکان توسط تخصص و مهارت خود به صورت مستقل درآمد حاصل می کنند. تمامی اقشار پزشکانی که صاحب داروخانه، دندانپزشکی، مطب و … هستند باید مالیات بر درآمد مشاغل را بپردازند.

  1. مالیات تکلیفی پزشکان

طبق این نوع مالیات تمامی مراکز درمانی چه خصوصی و چه دولتی باید مالیات تکلیفی را از حقوق پزشکان کم کننند و به سازمان امور مالیات بپردازند. در واقع پزشکانی که صورت حساب به بیمه ها می فرستند و از بیمار وجه نقد دریافت می کنند باید این مالیات را پرداخت کنند.

مالیات پزشکان چگونه محاسبه می شود؟

همه پزشکان باید ۱۰ درصد از حقوق و درآمدی که دارند را تحت عنوان مالیات بپردازند. به این ترتیب همه پزشکان می بایست از دستگاه کارتخوان در مطب ها استفاده کنند تا دولت بتواند با این وسیله از درآمد همه پزشکان مطلع شود و مالیات مربوطه را بر اساس آن تعیین کند. ولی بعد ها مراکز درمانی هم مکلف شدند مالیات را از درآمد پزشکان کم کنند و به سازمان امور مالیات پرداخت کنند.

 

در ذیل بیشتر در رابطه با این موضوع توضیح می دهیم.

اخبار مربوط به مالیات پزشکان قراردادی و مالیات تجهیزات پزشکی را در رسانه مالیات مدیا جستجو کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق اینستاگرام سوال خود را بپرسید و برای اخذ مشاوره مالیاتی گفتگو کنید.

تصویب الحاقیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ به شرح زیر است :

  1. همه افرادی که صاحب شغل های مربوط به پزشکی از قبیل داروسازی، پیرا پزشکی، دامپزشکی، دندان پزشکی و … هستند و در این زمینه ها فعالیت دارند، باید بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم و اصلاحیات آن در ابتدای سال ۹۸ پایانه های فروشگاهی را در مراکز خود به کار ببرند.
  2. همه مراکز درمانی اعم از خصوصی و دولتی وظیفه دارند به میزان ۱۰ درصد از حق الزحمه پزشکان را کم کنند و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

احکام مالیاتی مرتبط با این قانون

ضوابط و تبصره های این قانون به شرح زیر است:

  1. همه مراکز درمانی می بایست مقررات بند ک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ را رعایت کنند و وجه مربوطه را پرداخت کنند.
  2. مراکز درمانی وظیفه دارند به میزان ۱۰ درصد از درآمد پزشکان را کم کنند و تا انتها ماه بعدی، به اسم همان پزشک به حساب مالیاتی مربوطه پرداخت شود.
  3. حق الزحمه پزشکان استخدامی در مراکز درمانی مشمول این قانون نمی شود و مطابق قانون فصل مالیات بر درآمد حقوق از آن مالیات کسر می شود.
  4. معیار اصلی این مقررات پرداخت وجه و دستمزد پزشک است.
  5. این مصوبه درآمد هایی را در بر می گیرد که خدمات آن در سال ۹۸ ارائه شده باشد و پرداخت شده باشد.
  6. میزان وجهی که کسر شده است تحت عنوان علی الحساب، از مالیات سال ۹۸ آن دکتر کم می شود.

در مالیات مدیا می توانید به راحتی انواع مشاوره مالیاتی مربوط به کسب و کار خود را دریافت بکنید. کارشناسان خبره مالیات مدیا همواره در حال انجام انواع مشاوره مالیاتی به متقاضیان می باشند.

جریمه متخلفان پرداخت مالیات و عدم استفاده از دستگاه کارتخوان

طبق قانونی که تمامی پزشکان را ملزم به پرداخت مالیات و نصب دستگاه کارتخوان کرده است، مطب پزشکانی که تخلف کنند و این دستگاه را در مطب خود راه اندازی نکنند، پلمپ و تعطیل می شود.

در این مقاله سعی کردیم شرح خلاصه ای از مالیات پزشکان و مسائل مربوط به آن به شما داده باشیم. شما می توانید برای اخذ مشاوره مالیاتی از مالیات مدیا از طریق اینستاگرام سوالات خود را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است