۰ تا ۱۰۰ مالیات اصناف به همراه محاسبه و پرداخت

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 12 دقیقه

مالیات اصناف یکی از منابع مهم درآمدی مالیاتی دولت‌ها است که جزئیاتی مانند مبلغ یا نحوه پرداخت آن به صورت سالانه توسط دولت‌ها تعیین می‌شود. اما جدا از مالیات اصناف، مالیات‌های گوناگون و مختلفی وجود دارد و همانطور که در مقاله‌های قبلی اشاره‌ کردیم به دو گروه مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شوند.

همانطور که می‌دانید، مالیات مستقیم، مالیاتی است افراد تحت عنوان مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی موظف اند‌آن را به دولت پرداخت کنند. مالیات اصناف و مشاغل مانند مالیات وکلا جزو مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شوند و از قوانین مربوط به خود پیروی می‌کنند. از همین رو محاسبه، معافیت و … در مالیات‌های مستقیم، شرایط خاص خود را دارد.

اما همراه با مالیات مستقیم، نوعی مالیات غیرمستقیم نیز وجود دارد که به نام مالیات بر ارزش افزوده آن را می‌شناسیم و از انواع آن می‌توان به مالیات پوشاک اشاره کرد. در واقع مالیات غیر مستقیم یا ارزش افزوده بر روی تمامی کالاهای مصرفی یا وارداتی محاسبه و سپس همراه با قیمت نهایی کالا از مصرف کننده اخذ می‌شود.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات اصناف هستند؟

همانطور که گفتیم؛ مالیات اصناف در گروه مالیات‌های مستقیم قرار دارد و در این مقاله از مالیات مدیا قصد داریم تا تمامی مطالب موجود در خصوص مالیات اصناف سال ۱۴۰۱ را به همراه شما عزیزان بررسی کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا عناوین مختلف از جمله روش‌های محاسبه و پرداخت مالیات اصناف را بررسی کنیم و توضیحات لازم را ارائه دهیم تا هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی در خصوص این نوع مالیات، به مشکل برنخورید و در صورت واجد شرایط بودن، از معافیت‌های مالیاتی موجود بهره‌مند شوید.

پرداخت مالیات اصناف به چه صورت است؟

همانطور که اشاره کردیم، مالیات اصناف و محاسبه مالیات مشاغل در گروه مالیات‌های مستقیم قرار دارند و باید مبلغی را تحت عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنند. مالیات بر درآمد نیز همانطور که از نام آن پیداست، با توجه به میزان درآمد و محاسبه مالیات اصناف، بنگاه‌ها و شاغلان تعیین می‌گردد. به این منظور که هر فرد یا صنفی که در کشور به‌نوعی کسب درآمد دارد، موظف است تا درصدی از درآمد و عایدی خود را  تحت عنوان مالیات پرداخت کند. از طرفی درآمد افراد و مشاغل تا سقف مشخصی معاف از مالیات است و با گذشتن درآمد از سقف تعیین شده، درصد مالیات با روندی صعودی افزایش پیدا خواهد کرد. در خصوص مالیات غیر مستقیم به شکل مالیات بر ارزش افزوده نیز همه افراد مشمول ۹ درصد پرداخت مالیات هستند که با مجموع آن با مالیات مستقیم، مالیات اصناف و مشاغل تا سقف ۳۵ درصد هم پیش می‌رود.

در بین اصناف و مشاغل موجود در کشور نیز برخی گروه‌های شغلی وجود دارند که با توجه به نوع فعالیت یا مقدار درآمد از پرداخت مالیات اصناف و مشاغل معاف خواهند شد. کمترین مالیات اصناف موجود در کشور متعلق به اصناف و مشاغل فرهنگی است. اصنافی که در مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته نیز شروع بکار کنند، می‌توانند از برخی خدمات معافیت‌های مالیاتی یا مالیات نرخ صفر بهره‌مند شوند.

برای طی کردن روند پرداخت مالیات اصناف، ابتدا می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کرده و سپس با توجه به میزان درآمد و عایدی که دارید، مبلغی به‌عنوان مبلغ مالیات برای شما تعیین می‌شود که باید در زمان مقرر نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. در ادامه در خصوص شیوه پرداخت و مراحل آن نیز توضیحات کامل را ارائه خواهیم داد.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات اصناف هستند؟

افرادی که مشمول پرداخت مالیات اصناف می‌باشند، با توجه به نوع فعالیتی که دارند و میزان درآمدشان به سه‌ طبقه مجزا تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

  • طبقه یک: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بیش از ۵.۵ میلیارد تومان (۵۵ میلیارد ریال) باشد. مانند مالکان هتل‌، کارخانه‌، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و …
  • طبقه دو: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بین ۱.۸ میلیارد و ۵.۵ میلیارد تومان (۱۸ میلیارد تا ۵۵ میلیارد ریال) باشد.
  • طبقه سه: کسب‌وکارهای کوچکی که خدمات مختلف ارائه می‌دهند و درآمد آن‌ها در راستای خدماتی ارائه شده خواهد بود. به بیان دیگر هر کسب‌وکاری که در طبقه یک و دو نباشد در دسته سوم قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که تمامی کسب‌وکارهایی که فعالیت خود را به‌تازگی شروع کرده‌اند، موظف اند در مدت حداکثر تا ۴ ماه پس از فعالیت، اطلاعاتی از قبیل نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. این کار علاوه‌بر جلوگیری از جریمه‌های مالیاتی سنگین، شرایطی را فراهم خواهد کرد، تا اصناف مورد تایید سازمان امور مالیاتی بتوانند از برخی معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند. در بخش بعدی در این زمینه اطلاعات بیشتری خواهیم داد و به آشنایی کامل با مالیات مشاغل خواهیم رسید.

روش محاسبه مالیات اصناف

برای محاسبه این مالیات باید بدانید که مبلغ مالیات اصناف ۱۴۰۱ با توجه به نوع صنف و درآمد اشخاص تعیین می‌گردد. در سال ۱۴۰۰ مبلغ معافیت مالیاتی اصناف برابر با ۴۸ میلیون تومان درآمد سالیانه اعلام شد. این اعلامیه به این معنی است که افرادی که به‌طور سالانه تا حداکثر مبلغ اعلام شده درآمد داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند و هرچه این مقدار افزایش پیدا کند، درصد مالیات قابل پرداخت نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین سقف مبلغ معافیت مالیات بر درآمد در سال ۱۴۰۱ برابر با حداقل حقوق مصوب وزارت کار یعنی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد ماهیانه (۶۰ میلیون تومان سالیانه) اعلام شده است.

آیا امکان پرداخت اقساطی مالیات اصناف وجود دارد؟

میزان معافیت مالیات اصناف مختلف نیز تا حدودی متفاوت است و طبق مالیات اصناف سال ۹۹ و مالیات اصناف ۱۴۰۰ تا ۳۰ برابر مبلغ معافیت مالیات بر درآمد، می‌تواند از مالیات معاف باشد. در واقع اگر به‌عنوان یک صنف یا کسب‌وکار، مجموع درآمد حاصل از فروش محصول یا خدمات شما برابر با مبالغ بالا باشد، می‌توانید از معافیت مالیاتی استفاده کنید؛ چرا‌که با توجه به شرایط کرونا و سختی‌هایی که کسب‌وکارها در این دوران تجربه کردند، تبصره‌ای تحت عنوان تبصره ۱۰۰ به قانون مالیاتی اضافه شد که طبق این تبصره، سقف معافیت مالیاتی برای مشاغل، از ۳۰ برابر به ۴۵ برابر مبلغ معافیت بر درآمد افزایش پیدا کرد که در ادامه توضیحات مخصوص این تبصره را خواهیم داد.

مشمولان تبصره ۱۰۰ چه افرادی می‌باشند؟

همانطور که مشاهده می‌کنید، شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر و تورم موجود باعث شده تا دولت تمهیداتی را برای تسهیل پرداخت مالیات اصناف مختلف در نظر بگیرد که یکی از این تدابیر ماده ۱۰۰ قانون مالیات اصناف است که بر اساس آن اصناف و صاحبان کسب‌وکارهایی که درآمدشان یا مجموع فروش کالا و خدماتشان در سال ۱۴۰۰ تا ۳۰ برابر مبلغ معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ ق.م.م (یعنی ۳۰ برابر ۴۸۰ میلیون ریال که معادل ۱۴.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال باشد) باشد و اظهارنامه خود را در زمان مقرر و ‌به‌صورت دقیق ارائه دهند، می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند.

مودیانی که تا مهلت مقرر یعنی ۳۱ خرداد ماه، فرم استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل و ارسال کنند، از انجام بعضی تکالیف مالیاتی نظیر نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحیه مصوب ۱۳۹۴، تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و قطعی شدن مالیات تعیین شده معاف خواهند شد.

همچنین مودیانی که مجموع فروش کالا و خدماتشان بیشتر از این مبلغ ۱۴.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ شود، باید اظهارنامه ارائه بدهند؛ در غیراینصورت مشمول جریمه می‌شوند.

این گروه‌های شغلی که مشمول استفاده از دستورالعمل ماده ۱۰۰ ق.م.م هستند، می‌بایست اقدامات زیر را انجام دهند:

لازم به ذکر است که مبلغ مالیات مقطوع مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ بر اساس اطلاعات موجود در سازمان مالیاتی تعیین خواهد شد و اگر این مبلغ مورد تایید مودی قرار بگیرد، امکان استفاده از این دستورالعمل را دارد و در صورت عدم تایید، مودی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌باشد.

پرداخت مرحله‌ای مالیات اصناف

اگر قصد پرداخت مالیات اصناف و مشاغل را دارید، ابتدا باید میزان درآمد و هزینه‌های شما تحت عنوان یک واحد صنفی مشخص شود. این فرایند در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی انجام خواهد شد، لذا مرحله‌ی اول برای پرداخت مالیات، ارائه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

پس از اینکه اظهارنامه خود را ارائه کردید، مسئولان مربوطه در سازمان امور مالیاتی مقدار مالیاتی که به صنف شما و بنگاه تجاری تعلق می‌گیرد را محاسبه کرده و به صنف اعلام خواهند کرد. اگر این مبلغ متناسب با درآمد شما باشد، شما موظف هستید تا آن را در زمان مشخص‌شده پرداخت کنید. اگر احساس کردید که مقدار تعیین شده، بیشتر از مبلغی متناسب با درآمد شما می‌باشد، می‌توانید به این مبلغ اعتراض کنید تا فرایند تعیین مبلغ مالیات شما به طور مجدد محاسبه شود.

نکته حائز اهمیت در خصوص مالیات اصناف این است که اگر عواملی مانند مبلغ درآمد شما، تناسب هزینه و کارکرد و موارد این چنینی در چندین سال متوالی رعایت شده باشند، این احتمال وجود دارد که بتوانید از تبصره ۱۰۰ یا مالیات کمتری برخوردار شوید و در آخر نیز مبلغ مالیات شما نهایی شده و شما مستلزم پرداخت این مبلغ هستید. جالب است بدانید که پرداخت سر موقع و منظم مالیات، مزیت‌هایی از جمله معافیت مالیاتی در سال‌های بعد، تخفیف و جوایز مالیاتی و … را در پیش دارد.

ثبت اظهارنامه برای مالیات اصناف

برای تهیه اظهارنامه مالیاتی اصناف، توجه به نکاتی که در ادامه به آن اشاره شده، باعث می‌شود تا کمترین مشکل را در فرایند محاسبه خود داشته باشید. این نکات به شرح زیر‌اند:

  • ارائه ریز تمام هزینه‌ها و درآمدها
  • ارائه میزان مالیات و درآمد سال قبل
  • ارائه تمام فاکتورها حتی برای کم‌ترین هزینه‌ها
  • محاسبه استهلاک مالیاتی در اظهارنامه
  • ارائه به‌موقع اظهارنامه
  • کمک گرفتن از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف برای محاسبه ریزهزینه‌ها

یکی دیگر از مواردی که کمک چشمگیری به روند محاسبه و سازمان‌دهی کسب و کار خواهد کرد، گرفتن مشاوره مالیاتی مالیات حقوق و انواع و اقسام دیگر مالیات‌ها از متخصصان و افراد کاربلد این حوزه در پلتفرم‌های معتبر آنلاین مانند مالیات مدیا خواهد بود.

پرداخت اقساطی مالیات بر درآمد

در صورتی‌که صاحبان مشاغل توانایی پرداخت مالیات اصناف را به صورت کامل و یک‌جا تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ نداشته باشند، می‌توانند مبلغ قابل پرداخت را در حداکثر ۴ قسط با مبلغ یکسان تقسیم‌بندی کنند.

جالب است بدانید که در سال گذشته تنها گروه‌های شغلی دوم و سوم اجازه استفاده از این تبصره را داشتند اما در سال ۱۴۰۱ هر سه گروه می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ در پرداخت مالیات اصناف استفاده کنند. همچنین در سال گذشته مودیان مالیاتی که سال اول فعالیت‌شان را می‌گذراندند، مشمول استفاده از این دستورالعمل نبودند، اما امسال این شرط برای مودیان تازه‌کار وجود ندارد!

با این حال توجه داشته باشید که مطابق بخشنامه شماره ۵۰۸۷/۲۷۰/د جمع تراکنش‌ها و حساب‌های بانکی مودیان در پرونده‌های مالیاتی لحاظ شده است. بنابراین در استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ می‌بایست دقت کافی را به عمل آورید. علاوه‌بر آن میزان مالیات پزشکان (مشمول حکم بند ح تبصره ۶ قانون) نیز معادل مالیات تعیین شده طبق این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آن‌ها، هر کدام که بیشتر باشد، تعیین خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد ۱۴۰۰

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های معتبر کشور، پس از جلسه‌ای که وزیر امور اقتصادی و دارایی با روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور، انجمن اسلامی بازار تهران، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس و اعضای فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی برگزار کرد، این خبر اعلام شد که آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی فعالان اقتصادی از جمله انواع مالیات مغازه‌‌ و فروشگاه‌ها تا ۱۵ تیر ۱۴۰۱ تمدید شد. همچنین مودیان می‌توانند در صورت داشتن هرگونه شکایت مالیاتی، حداکثر تا ۱۵ تیر اعتراض خود را در سامانه به ثبت برسانند. در صورتی‌که به مبلغی که به عنوان مالیات از سمت سازمان امور مالیاتی برای شما اعلام شده است اعتراض داشتید، می‌توانید با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir درخواست اعتراض خود را ثبت کنید و در مدت زمان اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی، اعتراض شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اختلاف جدید اصناف با سازمان امور مالیاتی چیست؟

بر اساس گزارشی از خبرگزاری تجارت‌نیوز، افزایش ۳۸۷ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت صدای اعتراض کسبه و اصناف را بلند کرده و شماری از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امین حضور تجمع کردند. مهمترین علتی که برای برپایی این تجمع  عنوان شد، عملکرد اخیر سازمان امور مالیاتی عنوان شد.

در این زمینه حمیدرضا رستگار، مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران به تجارت نیوز گفته است که سازمان امور مالیاتی امسال رویه متفاوتی را در پیش گرفته و این سازمان به جای آنکه سود فروشنده را مبنای محاسبات خود قرار دهد، تورم را ملاک قرار داده و در نتیجه صدای اعتراض اصناف بلند است.

وی ادامه داد: نه فقط در تهران که در دیگر شهرها نیز اصناف از این وضعیت ناراضی هستند و در تمام این موارد با واسطه‌گری اتاق اصناف تلاش شده تا مشکل سازمان مالیاتی و اصناف به پایان برسد‌.

به گفته رستگار در گفت و گو با تجارت نیوز، این تصور غلط است که فروشندگان در نتیجه نوسانات تورمی اخیر صاحب سود‌های بادآورده شده‌اند، زیرا به همان میزان که قیمت کالا و خدمات زیاد شده است، هزینه تامین آن هم برای فروشنده بالا رفته و برای همین غالب اصناف قادر به تادیه مالیات‌های جدید نیستند.

دغدغه‌های مالیاتی اصناف اما تنها محدود به مبنا قرار گرفتن گردش مالی سامانه صیادی چک، دستگاه کارت‌خوان و حساب بانکی فروشنده نیست. بلکه تحقیقات انجام شده در خبرگزاری تجارت نیوز نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی اسناد مالی سنوات گذشته را نیز مبنای وصول مالیات قرار داده است.

جناب آقای رستگار در این باره متذکر شده است که متاسفانه در هیات‌های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی چنین پرونده‌هایی بسیار است و مودی بابت گردش مالی چند سال قبل طرف حساب قرار می‌گیرد؛ در حالی‌که طبق قوانین بابت آن سال تسویه حساب مالیاتی کرده است.

وی همچنین افزود که چنین مواردی کم نیست و بخشی از این اشکالات به قوانین مصوب مجلس بازمی‌گردد. در عین حال طبق عرف و قانون باید از قبل به مودیان مالیاتی اعلام شود که رویه مالیات‌گیری چه تغییراتی می‌کند.

وی همچنین در خصوص نحوه محاسبه مالیات اصناف زیان‌دیده از دوره شیوع همه‌گیری کرونا خاطرنشان شد که اتاق اصناف بررسی‌های لازم را انجام داده و مشخص شده است که از میان ۱۳۵ صنف، ۶۶ صنف بیشترین آسیب و لطمه را کرونا دیده‌اند. علاوه‌بر‌این، دو صنف لوازم خانگی و پوشاک نیز دنبال رایزنی‌هایی هستند. نتیجه اینکه قرار است اتاق اصناف در این باره لیستی و گزارشی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بدهد تا متناسب با شرایط خاص کنونی، فرایند اخذ مالیات از آن‌ها انجام شود.

آخرین مهلت ثبت اظهارنامه عملکرد تا چه تاریخی است؟

گرفتن مالیات از تراکنش‌های بانکی شرایط را بدتر خواهد کرد

اگر مقالات پیشین مالیات مدیا را مطالعه کرده باشید، توضیحات جامع و کاملی را در خصوص مالیات دستگاه کارتخوان ذکر کرده‌ایم و در این بخش به گزارشی از خبرگزاری خبرآنلاین، رجوع کردیم تا تاثیر اخذ مالیات بر تراکنش‌های بانکی را با هم بررسی کنیم.

در ابتدا متنی از روزنامه اعتماد را می‌خوانیم که نوشت:

ایده جدید وزارت اقتصاد در خصوص دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار، اعتراضات فراوانی را ایجاد کرده به گونه‌ای که خبرگزاری‌ها دیروز گزارش کردند، دامنه وسیعی از کسبه تهران، اراک و سایر شهرها در اعتراض به طرح جدید وزارت اقتصاد برای دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی، مغازه‌های خود را تعطیل کرده و عطای کاسبی را به لقای آن بخشیدند.

واقعیت این است که فعالان اقتصادی از این طریق تلاش می‌کنند تا پیامشان را به گوش دولتمردان برسانند و بگویند که شرایط کسب و کار آن‌ها در دوران تحریم و تورم، دشواری‌های فراوانی دارد و اخذ مالیات جدید به معنای فروپاشی کل کسب و کار این افراد می‌باشد.

خبرگزاری خبرآنلاین نیز می‌نویسد که:

دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی قبل از استقرار در پاستور مدعی بودند که معیشت ملت را به تحریم‌ها گره نخواهند زد. اما در عمل و در واقعیت نه‌تنها اقتصاد کشور و معیشت مردم به تحریم‌های اقتصادی گره خورده، بلکه به دلیل تصمیم‌سازی‌های اشتباه اقتصادی، این پیوند بین معیشت مردم و تحریم‌های اقتصادی مستحکم‌تر از هر زمان دیگری شده است.

خبرآنلاین همچنین متذکر شد که این حرف‌ها و وعده‌ها و اظهارنظرها نیست که تعیین‌کننده است، بلکه این تصمیمات، راهبردها و شیوه‌هاست که تاثیرگذار است. این در حالی است که برخی دولتمردان تصور می‌کنند اگر به جای «آزادسازی قیمت‌ها» از عبارت «عادلانه‌سازی توزیع یارانه‌ها» استفاده کنند یا اگر از واژه «عدم گره زدن معیشت با تحریم‌ها» به جای عبارت «افزایش مالیات‌ها» استفاده کنند، فشار روی مردم کمتر می‌شود. عجیب است که دولت هنوز متوجه این واقعیت عینی نشده که اقتصاد و معیشت کشور به صادرات نفت بستگی دارد و هر اقدامی که (از جمله تحریم‌ها) باعث کاهش درآمدهای نفتی شود در سفره‌های مردم اثرگذار خواهد بود. اما دولت سیزدهم در بدترین شرایط، بیشترین فشار را بر مردم برای جبران کاهش درآمدهای نفتی وارد می‌آورد و تلاش می‌کند از طریق مالیات‌ستانی افزون‌تر از کسبه و حقوق‌بگیران، حفره‌های عمیق در کسری بودجه‌اش را جبران کند. این فشار فزاینده در شرایطی ایجاد می‌شود که نرخ دلار هر روز بالا می‌رود، اقتصاد بی‌ثبات است و نوسانات قیمتی در بازارها جولان می‌دهد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود از وضعیت معیشتی کاسبان و اصناف اضافه کرد که این بی‌ثباتی، باعث افزایش تنش فکری هم برای تولیدکننده، هم کسبه و هم مصرف‌کننده می‌شود. در چنین شرایطی نیز دولت دورخیز کرده تا فشار حداکثری برای افزایش درآمدها را از طریق مالیات اعمال کند و مشخص نیست چه مشاورانی به دولت برای اعمال چنین تصمیماتی مشورت می‌دهند. کارشناسی که کوچک‌ترین آشنایی با علم اقتصاد داشته باشد، می‌داند که در شرایط تحریم و تورم توامان، افزایش فشار مالیاتی باعث فروریزی تولید و کسب‌وکار می‌شود. زمانی که از یک طرف بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز تولید از خارج وارد می‌شوند و از سوی دیگر نیز درآمدهای نفتی برای واردات کالاهای واسطه‌ای یا سرمایه‌ای وجود ندارد، تولید کاهش پیدا می‌کند. زمانی که تولید کاهش یابد، درآمد کل زنجیره از تولید تا مصرف نیز کاهش پیدا می‌کند.

در وضعیت کنونی این انتظار که در غیاب درآمدهای نفتی می‌توان مالیات را افزایش داد و آن را جایگزین درآمدهای نفتی کرد، یک تصور ساده‌لوحانه از سوی کسانی است که کمترین اطلاعاتی از واقعیت‌های اقتصادی را ندارند. بنابراین این‌ فشار مالیاتی مضاعف روی حقوق‌بگیران و صاحبان کسب‌وکار ضد تولید است و باعث بروز مشکلات جدی در آینده خواهد شد.

مبلغ مالیات اصناف در سال ۱۴۰۱

بر اساس گزارش خبرگزاری رکنا و به نقل از خبرگزاری فارس، داوود منظور اظهار داشت: همان گونه که قبلا هم اعلام شد، در رویکرد عدالت‌محور سازمان امور مالیاتی در تعیین مالیات مقطوع واحدهای صنفی کوچک و متوسط مالیات یک میلیون و یکصد هزار مؤدی مالیاتی، صفر، مالیات ۸۰ درصد از مؤدیان حداکثر ۵ میلیون تومان، مالیات ۴۰۰ هزار مؤدی مالیاتی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان و مالیات یکصد هزار مؤدی بیش از ۲۰ میلیون تومان در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۰ خواهد بود. وی همچنین گفته است که تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی دریافت شده است، همچنین حدود ۸۰۰ هزار فرم تبصره ماده ۱۰۰ دریافت شده است. رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد که برنامه این سازمان شفاف‌سازی و عدالت‌محوری در موضوع مالیات است.

نتیجه‌گیری

همانطور که می‌دانید مالیات اصناف جزو بحث‌برانگیزترین و جنجالی‌ترین موضوعات اخیر است و اعتراضات گسترده به این موضوع باعث شده تا دولت تسهیلات و معافیت‌های مختلفی را برای کاسبان و صاحبین مشاغل در نظر بگیرد. اگر شما نیز جزو مشمولین پرداخت این نوع مالیات هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت مالیات مدیا از نوابغ و متخصصان امور مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد مشاوره مالیاتی دریافت کنید و بهترین تصمیمات را در خصوص امور مالیاتی خود اخذ کنید. مالیات مدیا همواره آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

 

منابع

تجارت نیوز

رکنا

خبر آنلاین

ایرنا

۴ دیدگاه دربارهٔ «۰ تا ۱۰۰ مالیات اصناف به همراه محاسبه و پرداخت»

گروه اول: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد آن‌ها یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بیش از ۵.۵ میلیارد تومان (۵۵ میلیارد ریال) باشد.
گروه دوم: مودیان مالیاتی که آخرین درآمد یا درآمد ابرازی در اظهارنامه ۲ سال آخر آن‌ها بین ۱.۸ میلیارد و ۵.۵ میلیارد تومان (۱۸ میلیارد تا ۵۵ میلیارد ریال) باشد.
گروه سوم: کسب‌وکارهای کوچک که خدمات مختلف ارائه می‌دهند و درآمد آن‌ها در راستای خدماتی است که ارائه می‌دهند.

پاسخ

اشخاصی که فروششان کمتر از ۴۸ میلیارد در سال باشد میتوانند با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ و با پرداخت مالیات مقطوع از ارائه مدارک و مستندات خودداری فرمایند.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است