مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات کارتخوان یکی از زیر شاخه های قوانین مالیاتی می باشد که مشمول تمام دارندگان دستگاه های کارتخوان می شود. به طور کلی می توان گفت که دریافت مالیات یکی از اصلی ترین و مهم ترین سیاست های اقتصادی هر کشور می باشد. نرخ مالیات توسط دولت و قوانین مشخصی وضع می شوند و افراد و سازمان های مشمول پرداخت مالیات، موظف هستند که در زمان تعیین شده اقدام به پرداخت آن نمایند و در غیر این صورت باید جریمه بپردازند.

همه ما به نوعی در حال مصرف منابع کشور و استفاده از خدمات گوناگون هستیم که دولت آن ها را تامین کرده است. دولت نیز هزینه ای را تحت عنوان مالیات از مردم دریافت می کند تا بتواند هزینه های عمومی و منابع اقتصادی، اجتماعی و غیره را جبران نماید. بنابراین می توان گفت که پرداخت مالیات از جمله مالیات کارتخوان، به نوعی مشارکت در تامین هزینه های عمومی و بودجه مورد نیاز برای ارائه خدمات گوناگون می باشد.

برای اطلاع از جزییات قوانین وضع شده و آخرین اخبار ها، بهتر است از گروه مشاوره مالیاتی خوب و معتبر مانند مالیات مدیا کمک بگیرید تا بتوانید اطلاعات و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

اینفوگرافیک مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد؟

مالیات کارتخوان چیست ؟

این روز ها استفاده از دستگاه کارتخوان در فروشگاه ها بسیار رایج شده است چرا که علاوه بر ساده بودن، نسبت به اسکناس و پول نقد بهداشتی تر هم می باشد. با توجه به ماده ۷۱ قانون نظام صنفی، همه واحد های صنفی موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان میباشند و در غیر این صورت به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد. به همین دلیل، دستگاه های کارتخوان به یکی از ارکان اصلی و مهم معاملات تبدیل شده اند.

همانطور که گفته شد، یکی از زیر شاخه های قوانین مالیاتی، مالیات دستگاه کارتخوان می باشد. هدف اصلی این قانون صرفا اخذ مالیات نیست ! بلکه رواج دادن استفاده از این دستگاه ها به منظور حذف پول نقد و اسکناس از معاملات می باشد. اولویت طرح مالیات کارتخوان شامل ۷ صنف خاص می شود که از جمله آن ها می توان به رستوران ها اشاره کرد. این اصناف در اولویت طرح دریافت مالیات از کارتخوان بانکی می باشند. استفاده از تراکنش های مالی دستگاه کارتخوان، از فرار های مالیاتی جلوگیری می کند.

پرداخت مالیات چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد ؟

پرداخت مالیات در زمینه های گوناگون از جمله مالیات کارتخوان، می تواند تاثیر چشمگیری در افزایش سطح اقتصادی کشور داشته باشد و در نتیجه، درآمد مردم کشور نیز افزایش پیدا می کند. از طرفی، رونق اقتصادی باعث افزایش تولیدات داخلی و کاهش واردات می شود که همه این ها منجر به خودکفایی اقتصادی کشور می شود.

 

به طور کلی می توان مزایای پرداخت مالیات را به صورت زیر بیان کرد :

  • پرداخت مالیات رونق اقتصادی را در پی دارد و در نتیجه با افزایش تولید و کاهش واردات مواجه خواهیم شد.
  • افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی مردم یکی از مهم ترین دستاورد های پرداخت مالیات می باشد. با بهبود وضعیت معیشت و افزایش سطح زندگی مردم، بازار مصرف و استفاده از کالا و خدمات داخلی هم افزایش می یابد و این موضوع منجر به بالا رفتن و قوی تر شدن سطح استاندارد ها می شود.
  • به طور کلی، مالیات می تواند به عنوان عامل بازدارنده قوی و موثر برای فعالیت های نامطلوب و جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی مانند فروش دخانیات، مشروبات الکلی و غیره عمل کند. عوارض و مالیات این موارد از جانب دولت، بسیار سنگین تعیین شده است تا از رواج آن ها جلوگیری شود.
  • هزینه های مالیاتی می تواند در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع غذایی از جمله کمک به تغذیه تکمیلی، برنامه مدرسه ها، بیمه محصولات و غیره مصرف شود.
  • برنامه های دفاعی و امنیت ملی کشور نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر درآمد حاصل از مالیات هستند و تاثیر به سزایی در حمایت از برنامه های نظامی دارد.

 

مقاله های مرتبط مالیات کارتخوان :

صفر تا صد مالیات کارتخوان

مشاوره مالیاتی مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ توسط اساتید ایران

 

مالیات کارتخوان شامل چه کسانی می شود ؟

سازمان مالیاتی، ۱۵ گروه از فعالان اقتصادی که شامل ۵۰ شغل گوناگون می‌ شوند را دسته‌ بندی کرده است تا برای شفاف‌ شدن درآمد، جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به فرآیند حسابرسی مالیاتی در سامانه پایانه فروشگاهی و استفاده از دستگاه کارتخوان ثبت نام کنند. به گفته معاون فناوری‌ های نوین بانک مرکزی، همه افرادی که از دستگاه‌ های کارتخوان استفاده می‌کنند موظف به پرداخت مالیات می باشند.

طبق این قانون، همه دارندگان پذیرندگی نقل و انتقالات بانکی مانند دستگاه کارتخوان، باید دارای کد و پرونده مالیاتی باشند تا اطلاعات تراکنش های بانکی به آن پرونده متصل شود و امکان راستی آزمایی و تطابق با اظهارنامه مالیات کارتخوان فراهم شود. اگر دارنده کارتخوان بانکی اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی ننماید، به‌طور خودکار پرونده مالیاتی برای او تشکیل می‌شود تا از هرگونه فرار مالیاتی یا کلاهبرداری جلوگیری شود.

مالیات کارتخوان چگونه محاسبه می شود؟

جالب است بدانید که کارتخوان‌ ها، مالیات جداگانه و مستقلی ندارند بنابراین شیوه محاسبه اختصاصی برای آن ها وجود ندارد ! در واقع، دریافت مالیات کارتخوان راهکاری است برای جلوگیری از فرار مالیاتی و مبارزه با ثبت اظهارنامه های اشتباه و غیر اصولی. شیوه محاسبه مالیات بر اساس الگو ها و زیرگروه‌ هایی است که سازمان امور مالیاتی ارائه می کند و در انتهای سال مشخص می‌ شود. قابل توجه است که این فرآیند هیچ ارتباطی به سیستم بانکی ندارد.

اداره مالیات تعریف مشخصی از اصناف کشور ارائه کرده است و به طور کلی آن ها را در سه دسته تقسیم می نماید که شامل دسته تولیدی، خدماتی و بازرگانی می شود. افراد مشمول مالیات کارتخوان با توجه به نوع گروهی که در آن قرار دارند، مالیات سالانه معادل ۰ الی ۲۵ درصد پرداخت می‌کنند و این موضوع ارتباط مستقیمی به دستگاه های کارتخوان‌ ندارد. سازمان امور مالیاتی در سال های گذشته به‌ طور مستقیم استعلامی از معاملات و گردش‌ های مالی بالای ۵۰۰ میلیون تومان از بانک‌ ها دریافت می کرد. اما در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع مالیات، گزارش‌ گیری از درآمد ها پیش از مرحله استعلام انجام شده و شامل همه مالیات ‌دهندگان می شود نه صرفا مبلغ‌ های سنگین.

روش تشکیل پرونده برای مالیات کارتخوان

سازمان مالیاتی از کد ملی افراد حقیقی و شناسه ملی افراد حقوقی به عنوان کد مالیاتی دارنده کارتخوان استفاده می کند. در صورتی که فرد متقاضی در زمانی کوتاه اقدام به ثبت‌ نام و تشکیل پرونده مالیاتی نماید، شیوه معمول و رایج مالیات بر درآمد برای او محاسبه می‌ شود و در غیر این صورت باید جریمه و دیرکرد بپردازد.

آن دسته از افرادی که اطلاعاتشان ناقص است و هنوز پرونده شان تکمیل نشده است، در صورت عدم پیگیری با مسدود شدن دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداختی ‌شان مواجه خواهند شد. با این روش کارتخوان‌ ها و درگاه‌ هایی که به منظور کسب درآمد های مبهم از جمله شرط‌ بندی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند، کشف شده و از میان برداشته می شوند.

اگر به تازگی کسب و کار جدیدی راه انداخته اید و هنوز مجوز فعالیت از نهاد های مرتبط را دریافت نکرده اید، باید هرچه سریع تر به سایت ثبت‌ نام سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و اطلاعات خود را ثبت نمایید تا بتوانید دستگاه کارتخوان را تحویل بگیرید. به گفته سازمان امور مالیاتی، اولویت دریافت مالیات شامل درگاه‌ ها و کارتخوان‌ هایی می شود که گردش مالی بسیار بالایی دارند. هدف از اجرای این قانون، جلوگیری از آسیب دیدن کسب و کار های کوچک و نوپا می باشد.

سوالات متداول مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد؟

نتیجه گیری
مالیات یکی از اصلی ترین منابع تامین بودجه و درآمد دولت می باشد که در راه برطرف کردن نیاز های کشور و ارائه خدمات عمومی و رفاهی مصرف می شود. پرداخت مالیات تاثیر چشمگیری در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد و منجر به افزایش تولیدات داخلی، گسترش اشتغال زایی، کاهش واردات خارجی و در نتیجه، خودکفایی کشور می شود. یکی از شاخه های قوانین مالیاتی، مالیات کارتخوان می باشد که شامل تمام دارندگان دستگاه کارتخوان می شود. یکی از مهم ترین اهداف این قانون، حذف فیزیکی پول و ترویج استفاده از دستگاه های کارتخوان می باشد که استفاده از آن ها بسیار راحت تر می باشد.

 

۳ دیدگاه دربارهٔ «مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است