مالیات جراحان چگونه محاسبه می شود ؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از موضوعاتی که این روز ها بسیار جنجال بر انگیز است، بحث مالیات جراحان است. جراحان زیبایی تعرفه های خود را به صورت توافقی با بیمار مشخص می کنند و تعرفه مشخصی ندارند. به این ترتیب بیشتر متقاضیان پوست و جراحی زیبایی، افرادی متمول هستند که نگرانی بابت هزینه های جراحی خود ندارند و با رغبت خود برای انجام عمل های زیبایی پول پرداخت می کنند. بنابراین پزشک می تواند به راحتی میزان نرخ را براساس میل خود افزایش دهد. در این میان جراحانی وجود دارند که قوانین مالیات را دور می زنند. بیشتر این تخلف ها با عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب همراه است. در این مقاله بیشتر در ارتباط مالیات جراحان و مشاوره مالیاتی توضیح می دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به آخرین اخبار مالی و ارزی به رسانه مالیات مدیا مراجعه کنید.

پرداخت مالیات جراحان چگونه است؟

پزشکان زیبایی، پوست و جراحی پلاستیک از آن دسته پزشکانی هستند که تعرفه های خود را بر اساس مهارت و تجربه خود تعیین می کنند و بیماران آن ها مبالغ مورد نظر را به صورت توافقی با پزشک پرداخت می کنند.

پرداخت مالیات جراحان چگونه است؟

در واقع کار جراحان زییایی یا متخصصین پوست اکثرا حالت درمانی ندارد بلکه به رفع نقص های بدن یا صورت و یا زیباتر کردن آن ها می پردازند. بنابراین معمولا اکثر افرادی که به این پزشکان مراجعه می کنند از لحاظ مالی مشکلی ندارند و برای زیبایی خود حتی ممکن است پول هنگفتی پرداخت کنند. به همین جهت است که بحث مالیات جراحان، به دلیل مبالغ هنگفتی که از متقاضیان خود دریافت می کنند بسیار مهم و جدی است.

مالیات جراحان نیز همانند مالیات پزشکان به دو طریق پرداخت می شود :

  1. مالیات بر درآمد حقوق : مالیات بر درآمد حقوق متعلق به پزشکانی است که در استخدام مراکز درمانی هستند و برای آن مراکز کار می کنند. طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم می بایست مالیات تکلیقی از حقوق این پزشکان کسر شود و به سازمان امور مالیات واریز شود. حدود و درصد کم شدن این قسم از حقوق پزشکان به وسیله قانون گذار مشخص می شود.
  2. مالیات بر درآمد مشاغل : مالیات بر درآمد مشاغل نیز متعلق به پزشکانی است که به طور مستقل دارای مطب هستند و به صورت فردی فعالیت می کنند. طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، مالیات این دسته از پزشکان بر اساس درآمد آن ها از تعرفه هایی که از مراجعین خود دریافت می کنند، تعیین می شود و مبلغ آن به سازمان امور مالیاتی مطابق اظهارنامه تسلیمی پرداخت می شود.

در سال ۹۸ نوع دیگری از مالیات برای جراحان و پزشکان در نظر گرفته شد و به این دو نوع اضافه شد. مالیات نوع سوم از این قرار است که مطابق بند ک تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مراکز درمانی می بایست مالیات تکلیفی پزشکان را کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

 

چنانچه در ارتباط با انواع مالیات ها و مسائل مالی و حقوقی سوالاتی داشتید بهتر است آن را با کارشناسان خبره رسانه اینترنتی مالیات مدیا مطرح کنید و از آن ها مشاوره مالیاتی دریافت کنید. شما می توانید از طریق اینستاگرام مسائل خود را با مشاورین اختصاصی خودتان مطرح کنید و پاسخ سوالات مورد نظر خود را دریافت کنید.

مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات تکلیفی به این معنی است که تکلیف اخذ مالیات به ضمه شخصی است که در قانون مالیات های مستقیم گفته شده است. برای مثال در کم کردن مالیات تکلیفی حقوق، طبق گفته قانون گذار، کارفرما می بایست مالیات را از حقوق کارمند کم کند. اگر کارفرما این کار را انجام ندهد تخلف کرده و برایش جریمه در نظر می گیرند. این موضوع در ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است.

مالیات تکلیفی پزشکان و یا مالیات جراحان نیز به همین صورت است.

ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم

طبق این قانون هر فرد چه حقوقی و چه حقیقی، می بایست مالیات حقوق بگیران را کسر کند و اگر این کار را انجام ندهد، مکلف است علاوه بر پرداخت مالیات مودی، جریمه ای به میزان ده درصد از مالیات پرداخت نشده در زمان تعیین شده و نیم درصد مالیات به اندازه هر ماه نسبت به زمان عقب افتادن سررسید پرداخت، بپردازد.

ماده 199 قانون مالیات های مستقیم

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بند ک تبصره ۶ قانون بودجه چه تفاوتی با مالیات بر درآمد حقوق دارد ؟

لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد حقوق در واقع یک نوع از مالیات تکلیفی می باشد. این موضوع به این معناست که می بایست که رابطه کارگری و کارفرمایی در مرکز درمانی موجود باشد. مثلا اگر پزشک کارمند ماهی ۳ میلیون تومان دستمزد می گیرد،‌ کارفرما می بایست مالیاتش را از مازاد مبلغ ۲۷.۵۰۰.۰۰۰ ریال محاسبه کند و از حقوق وی کم کند و تا انتهای ماه بعد به حساب سازمان مالیات پرداخت کند. ولی در نوع بند ک تبصره ۶ قانون بودجه ( که همان نوع سوم مالیات است ) این گونه مطرح است که برای پرداخت مالیات تکلیفی لازم نیست حتما رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد. به طور کل مراکز درمانی می بایست به میزان ده درصد از حقوق و درآمد پزشک را کم کنند و به سازمان امور مالیات بپردازند. یعنی امکان دارد که پزشک به صورت مستقل کار کند یا در بیمارستان کارفرما عمل جراحی داشته باشد و یا هر چیز دیگر، به هر حال مبلغی تحت عنوان مالیات از درآمدش توسط کارفرما و صاحب امتیاز مرکز درمانی کسر می شود.

مطابق قانون وضع شده در این مورد تمامی پزشکان می بایست در مرکز درمانی یا مطب خود دستگاه کارتخوان نصب کنند تا بیمار مبلغ خود را از آن طریق بپردازد. به وسیله دستگاه کارتخوان دولت متوجه مبالغ پرداختی به پزشکان می شود و پرداختی ها را پیگیری می کند، در نتیجه به میزان آن مالیات تعیین می شود. چنانچه پزشکی از انجام این کار صرف نظر کند، متخلف بوده و علاوه بر پلمپ شدن مطب وی می بایست جریمه مالیاتی پرداخت کند.

با اخذ مشاوره مالیاتی از رسانه مالیات مدیا می توانید درباره مالیات پزشکان و جریمه های عدم پرداخت مالیات اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است