جزئیات جدید مالیات کارتخوان و قانون پایانه‌های فروشگاهی

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مالیات کارتخوان و حواشی و قوانین مربوط به آن چند وقتیست که در راس کار دولت جدید و نظام‌های مالیاتی کشور قرار گرفته است و توجه تمامی افراد را به خود جلب کرده است. در این میان دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و صاحبان فروشگاه‌ها جزو مشمولین اصلی و درجه یک قوانین مالیاتی مربوط به این دستگاه‌ها می‌باشند. با وجود اینکه ورود دستگاه‌های پوز به زندگی روزمره مردم باعث شد تا خرید و فروش و معاملات روزانه راحت‌تر انجام شود، قوانین مالیاتی جدید باعث ایجاد تغییراتی اساسی در این بازار خواهد شد که دانستن آن‌ها برای تمامی افراد و به‌خصوص صاحبان دستگاه کارتخوان ضروری می‌باشد. در این مقاله از مالیات مدیا آخرین اخبار مربوط به مالیات کارتخوان و خبرهای منتشر شده در زمینه با این موضوع را به همراه شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی به چه شکل است؟

مالیات کارتخوان پایانه‌های فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی در خصوص ساماندهی میزان مالیات پایانه‌های فروشگاهی قانون مشخصی وضع کرده است. قانون مالیات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، دستورالعمل این سازمان برای نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات است. کلیه اشخاص مشمول که در قانون مشخص شده است، موظف‌‌اند هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. عدم ثبت نام در این سامانه، به منظور عدم امکان دریافت پایانه‌های فروشگاهی pos تلقی می‌شود و در صورت وجود مشکل در پرداخت مالیات، جریمه‌های سنگینی در انتظار شما خواهد بود. این سامانه در واقع راه ارتباطی میان واحدهای صنفی و تجاری با سازمان امور مالیاتی است. توصیه می‌شود برای اطلاع بیشتر از نحوه محاسبه و پیگیری این روند به مقاله صفر تا صد مالیات کارتخوان در وبسایت مالیات مدیا مراجعه کنید.

پایانه فروشگاهی به چه می‌گویند؟

بر اساس قانون مصوبه هرگونه وسیله الکترونیکی یا درگاه پرداخت اعم از رایانه، پایانه‌های فروشگاهی، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی و تمامی وسایلی که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را داشته باشند، به عنوان پایانه شناخته می‌شوند و برای هر یک از این پایانه‌ها می‌بایست ثبت‌نام جداگانه در سامانه مودیان انجام شود.

 

همچنین تمامی این دستگاه‌ها می‌توانند مانند مالیات کارتخوان از دریافت صورتحساب مالیات الکترونیکی برخوردار شوند. پس در نهایت نتیجه می‌گیریم که تمامی دارندگان پایانه فروشگاهی باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و صورتحساب خود را صادر کنند. در ادامه در خصوص میزان مالیات پایانه‌های فروشگاهی نیز صحبت خواهیم کرد.

حافظه مالیاتی و کاربرد آن

برای آشنایی با مالیات کارتخوان ابتدا باید معنای حافظه مالیاتی را بدانیم. حافظه مالیاتی در واقع فضایی برای ثبت و نگهداری اطلاعاتی از قبیل صورت حساب‌های الکترونیک مودیان مالیاتی است. هر حافظه مالیاتی شامل یک کد شناسه یکتا است که توسط سازمان مربوطه تعریف می‌شود و مودیان کد حافظه مالیاتی خود را هنگام ثبت نام در سامانه دریافت خواهند کرد. هر مودی برای ثبت اظهارنامه‌ها و صورتحساب‌های الکترونیک خود می‌بایست از حافظه الکترونیکی مالیاتی، استفاده کند. این حافظه ممکن است به شکل سخت افزاری یا نرم افزاری باشد اما استفاده از آن تحت نظر سازمان امور مالیاتی خواهد بود.

ثبت نام در سامانه مودیان

همانطور که در موارد بالاتر اشاره کردیم، سامانه مودیان پل ارتباطی میان سازمان امور مالیاتی و مشمولان دریافت صورتحساب الکترونیک مالیات است و کلیه افراد ثبت نام شده در این سامانه، کارپوشه و پروفایل اختصاصی خود را خواهند داشت. هر پروفایل در سامانه مودیان دارای کد شناسه یکتا است که مختص به واحد صنفی خاصی تعریف شده است.

جریمه افرادی که در سامانه مالیاتی ثبت‌نام نکنند، چیست؟

در پروفایل مودیان نیز تبادلات مالی و صورتحساب‌های الکترونیک مالیاتی گذاشته می‌شود. به طور کلی مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی مالیات تمامی افراد سامانه مودیان است. بنابراین برای مشاوره مالیاتی مالیات کارتخوان ابتدا باید به دلایل و ضرورت ثبت نام در سامانه مودیان آگاه باشید. برای انجام این مراحل و دریافت مشاوره نیز می‌توانید از مشاوران و افراد متخصص در مالیات مدیا کمک بگیرید تا با طی کردن روند صحیح مراحل ثبت نام و ایجاد پروفایل در سامانه، در آینده کسب و کار خود دچار مشکل نشوید.

چرا باید از سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی استفاده کنیم؟

تمامی مشمولان پرداخت مالیات کارتخوان که از درگاه‌های الکترونیکی و پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان هستند و باید از دستورات آن پیروی کنند. به‌طور کلی مالیات دستگاه پوز و مالیات بر عایدی سرمایه جزو مسائلی هستند که قوانین آن روز‌به‌روز در حال تغییر و تحول هستند . نحوه دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی و یادگیری ثبت‌نام و کار با سامانه مودیان نیز جزو مسائل بایدی و حتمی در خصوص مسائل مربوط به قوانین مالیات کارتخوان است و بی‌توجهی به آن قابل چشم‌پوشی نیست. از آن‌جا که جریمه‌های سنگین در انتظار افرادی خواهد بود که صورتحساب مالیاتی خود را به موقع پرداخت نکنند، یادگیری ثبت نام و کار با سامانه مالیاتی بر تمامی مودیان واجب است. لازم به ذکر است که در این زمینه می‌توانید با مشاورین مالیات مدیا تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. از طرفی پر کردن اظهارنامه دستی برای واحدهای صنفی دارای درگاه الکترونیک در حال حذف شدن است و زین پس برای فعالان اقتصادی در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیک صادر می‌شود تا درصد تخطی از قوانین و فرارهای مالیاتی کاهش یابد.

ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی به چه شکل است؟

برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی کشور ابتدا باید به آدرس سامانه مودیان وارد شوید. پس از آن می‌توانید مراحل ثبت‌نام را مرحله به مرحله انجام دهید. هر مودی برای ثبت‌نام در این سامانه باید هشت مرحله را طی کند که عبارتند از:

  • ورود به پیش ثبت‌نام
  • تایید شماره همراه
  • ثبت و تایید اطلاعات شخصی اصلی
  • ثبت اطلاعات پایه (شرکا و اعضا)
  • تایید نهایی اطلاعات توسط مودی
  • ارسال اطلاعات کاربری ثبت نام
  • ورود به ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات
  • تایید نهایی توسط مودی

با ورود به سامانه مودیان مالیاتی، تمامی پرونده‌های الکترونیک مالیاتی مرتبط با کد ملی مودی به او نشان داده می‌شود و هر شخص می‌تواند استعلام مالیات کارتخوان خود را مشاهده نماید. بنابراین هر مودی ممکن است چندین پرونده و صورتحساب الکترونیک مالیاتی در پروفایل خود داشته باشد. شما می‌توانید برای ورود اولیه از نام کاربری و رمز عبوری که در گذشته برای ارائه اظهارنامه خود در اختیار داشتید استفاده کنید. پس از آن باید ثبت نام خود را کامل کرده و اطلاعات کاربری جدید دریافت کنید. ۲۳% جریمه  برای عدم ثبت نام در سامانه مودیان امور مالیاتی، در نظر گرفته شده است. پس با علم به این موضوع بهتر است اگر تاکنون اقدامی در این راستا نکرده‌اید، هر چه زودتر پروفایل خود را در سایت مالیات کارتخوان ایجاد کنید.

مشمولان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان چه کسانی هستند؟

به طور کلی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که سازمان امور مالیاتی آن‌ها را شناسایی کند، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان الکترونیکی هستند. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در این خصوص اطلاعات واضحی را در اختیار گذاشته است. خرده فروشی‌ها، واحدهای صنفی، سایت‌های فروشگاهی و خدماتی با درگاه پرداخت الکترونیک، رایانه‌ها و هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی را دارد، مشمول قانون پایانه فروشگاهی می‌شود و باید در سایت مودیان ثبت‌نام گردد.

جریمه عدم صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟

این سامانه از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به اجرا گذاشته شده است، لذا تمامی واحدهای صنفی و تجاری باید در فعالیت صنفی و مالیاتی خود، ایجاد کارپوشه صحیح در سامانه مودیان را در نظر بگیرند. مسئولیت ثبت اطلاعات درست در سامانه برعهده شخص مودی است و مشمولان باید در هنگام ثبت نام، صحت تمامی اطلاعات را تایید کنند. نکته قابل توجه این‌که به کار بردن پایانه فروشگاهی برای مودیانی که به طور مستقیم با مصرف کننده و خریدار نهایی در ارتباط نیستند، الزامی نیست برای دریافت صورتحساب و صدور آن همچنان از سامانه مودیان استفاده کنید.

جریمه نقض قوانین سامانه مالیاتی مودیان چیست؟

عدم صدور صورتحساب الکترونیکی مالیات کارتخوان و دیگر پایانه‌ها، عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی (برای مشمولان)، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، عدم اعلام شماره حساب و هر گونه سرپیچی از قوانین مالیاتی در سامانه نوعی تخلف محسوب می‌شود و شامل جریمه است. از آنجا که سامانه مودیان دارای اعتبار قضایی است، در صورتی‌که هر گونه تخلف از سمت فرد مشمول اثبات شود، مراجع قانونی حق برخورد با فرد متخلف را خواهند داشت. سازمان امور مالیاتی کشور، سالانه نرخ جریمه‌های فرار مالیاتی را اعلام می‌کند.

چه افرادی جزو مشمولین ثبت‌نام در سامانه مودیان محسوب می‌شوند؟

در صورتی که فردی شامل خطاها و تخلفات مالیاتی زیر شود، این تخلفات از طرف مراجع قضایی قابل پیگیری خواهند بود:

  1. عدم صدور صورتحساب الکترونیکی: ۱۰% از مجموع مبلغ فروش بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان از فروشنده دریافت می‌شود.
  2. عدم اعلام شماره حساب بانکی: ۱۰% از مجموع مبلغ فروش بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا ۲ میلیون تومان از فروشنده دریافت می‌شود و آن واحد از معافیت‌های مالیاتی محروم می‌گردد.
  3. عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار: ۲% مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان جریمه فروشنده خواهد بود.
  4. گزارش نکردن فروش: ۱% از مبلغ فروش گزارش نشده یا ۱ میلیون تومان از فروشنده به عنوان جریمه دریافت می‌شود.
  5. برای عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مودیان و واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، ۱۰% از مجموع مبلغ فروش انجام شده یا ۲ میلیون تومان از فروشنده به عنوان جریمه اخذ می‌شود. علاوه‌بر آن، واحد صنفی از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی محروم می‌شود.

اتصال بیش از ۸ میلیون دستگاه کارتخوان به سازمان امور مالیاتی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی امروز در میزگرد واکاوی مالیات بر عایدی سرمایه در دانشگاه علامه طباطبایی گفت:

طرحی از سوی نمایندگان مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه تدوین شده که در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده و در دستور بررسی صحن مجلس قرار دارد. این طرح توسط نمایندگان تهیه شده، اما دولت و نهادهای اجرایی هم به آن کمک کردند.

وی افزود: در حقیقت با اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی هم فعالیت‌های تجاری و هم فعالیت‌های غیر تجاری مورد توجه قرار می‌گیرد. در صورتی که فردی فعالیت‌های شفافی نداشته باشد نیز باید برود و مالیات هدیه بدهد. معافیت‌های حداقلی نیز در این حوزه در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ضرورت مطالعات کشورهای دیگر وجود دارد اما از سوی دیگر روند فعلی مالیات در کشور، ضرورت مالیات بر عایدی سرمایه را افزایش می‌دهد، گفت:

با توجه به این موارد باید شرایطی را در نظر بگیریم که اقدامات ما سبب حرکت پول هوشمند به بازار دیگری نشود. باید به گونه‌ای آربیتراژ بین فضاهای اقتصادی تعیین کنیم که کسی که فعالیت تولیدی دارد، سرمایه خود را حرکت ندهد و به سمت سوداگری نرود. در نتیجه نرخ‌های مالیات بر عایدی سرمایه این چنین تدوین شده است تا جلوی حرکت سرمایه گذاری از تولید به بخش سوداگری را بگیرد.

وی گفت: پس از بحث مالیات بر عایدی سرمایه باید به سمت مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حرکت کنیم، در این صورت می‌توان مالیات بر شرکت‌ها را کاهش داد، در این حالت عایدی سرمایه نیز در دل مالیات بر درآمد شخص وجود خواهد داشت و در این شرایط ممکن است لازم باشد در چند سال آینده اصلاحی در قوانین مالیاتی کشور داشته باشیم.

برزگری با بیان اینکه بخشی از معافیت‌هایی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه دیده شده مربوط به اقتصاد سیاسی و بخشی نیز مربوط به سنت‌ها و فرهنگ کشورمان است، گفت:

به همین دلیل برخی معافیت‌ها برای شرایط خانواده دیده شده است.

وی تاکید: در بحث پایانه‌های فروشگاهی امروز بالای ۸ میلیون دستگاه کارتخوان به سامانه پایانه‌های فروشگاهی متصل شدند. در حال حاضر با توجه به همکاری بانک مرکزی هر کسی بیشتر از یک سقف مشخص گردش حساب داشته باشد به عنوان فعال اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: وقتی یک فعال مالیاتی می‌خواهد فرار مالیاتی داشته باشد، در واقع یک ریسک بسیار زیادی را می‌پذیرد. تلاش سازمان مالیاتی این است که افرادی که شفاف عمل می‌کنند را با استفاده از مشوق‌های موجود حمایت کند و در مورد افرادی که فرار می‌کنند نیز آنقدر ریسک را بالا ببرد که اساساً افراد به این سمت حرکت نکند.

به گفته این مقام مسئول:

اگر ما مجموع درآمد هر فرد اقتصادی را در نظر بگیریم که در حال حاضر برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ این گونه است که درآمد سالانه تا ۳۶ میلیون تومان معاف از مالیات و مازاد بر این درآمد مشمول ماده ۱۳۱ قانون مالیاتی است که مالیات مازاد بین ۱۵ تا ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

به گفته رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، اقتصاد کلان کشور متأثر از مؤلفه‌های زیادی از جمله ساختار اقتصاد، پایه پولی و موارد دیگر است. البته طرح مالیات بر عایدی سرمایه قصد ندارد که همه مشکلات اقتصاد را حل کند، بلکه می‌خواهد پولی که به صورت هوشمندانه به سمت سوداگری می‌رفت، دیگر اینگونه نباشد.

به گفته وی دولت به دلیل اینکه احساس می‌کند از منابع دیگر می‌تواند مالیات به دست آورد، تصمیم گرفته است نرخ مالیات بر عملکرد شرکت‌های تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد، اما در عوض مالیات خودروهای لوکس و آپارتمان‌های لوکس را دریافت کند.

نتیجه‌گیری

قوانین مالیاتی در کشور ما از فرمول‌ها و قواعد پیچیده‌ای پیروی می‌کند که بدون تسلط کامل بر آن‌ها نمی‌توان عملکرد مناسبی در مواجه با مشکلات این حوزه داشت. از آنجا که مالیات کارتخوان یکی از بحث‌های داغ این روزهای اخبار مالیاتی است، به تمامی افرادی که به نوعی جزو فعالان این صنف و جزو دارندگان پایانه فروشگاهی محسوب می‌شوند، توصیه می‌شود برای توسعه و بهبود شرایط کسب و کار خود نسبت به دریافت مشاوره از افراد متخصص و کاربلد در این زمینه راهنمایی بگیرند. مالیات مدیا یک پلتفرم آنلاین و یک استارتاپ در حوزه مالیات و قوانین مالیاتی کشور است که با حضور جمعی از نوابغ و اساتید برتر مالیاتی کشور در راستای خدمت‌رسانی به شما همراهان عزیز تاسیس شده و آماده ارائه خدمات آنلاین به شما عزیزان می‌باشد.

۴ دیدگاه دربارهٔ «جزئیات جدید مالیات کارتخوان و قانون پایانه‌های فروشگاهی»

فعلا بحثی با عنوان مالیات دستگاه کارت خوان در سیستم مالیاتی کشور ما وجود ندارد و در واقع بر اساس قانون پایانه های قروشگاهی و سامانه مودیان کلیه اشخاصی که درای دستگاه کارت خوان بوده موظف هستند که در سامانه مالیاتی ثبت نام نموده و کد مالیاتی دریافت نمایند.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است