مالیات وکلا چند درصد است؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بدون شک یکی از مهم ترین ابزارهای تامین مخارج عمومی دولت، مالیات است. بر اساس قانون مالیات های مستقیم، تمام افراد جامعه موظف به پرداخت مالیات هستند و یکی از قشرهایی که مشمول آن محسوب می شوند، وکلا هستند که برای آنان مالیات وکلا در نظر گرفته می شود.

اینفوگرافیک درصد مالیات وکلا

بنابراین تمام وکلای دادگستری، موظف به قید مبلغ مالیات وکلا در وکالت نامه خود با موکلان هستند. یکی از چالش هایی که در این حوزه مطرح می باشد، آن است که مالیات وکلا شامل چه پرونده هایی می شود و آیا قید آن در وکالت نامه امری ضروری است؟ از آن جایی که قوانین مالیاتی در هر سال تغییر می کنند و دارای فرم ثابتی نیستند، بهترین راه برای رسیدن به پاسخ پرسش هایی که در این زمینه مطرح می شوند، دریافت مشاوره مالیاتی از اساتید این حوزه است. ما در مالیات مدیا از طریق ارائه مشاوره مالیاتی، در مورد مالیات وکلا و درصد آن اطلاعات لازم را در اختیار شما می گذاریم.

مالیات وکلا چیست؟

مالیات وکلا، یک نوع مالیات مستقیم است که به عنوان مالیات بر درآمد وکلا شناخته می شود. طبق قانون، وکلا و تمام کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می کنند، مکلف هستند که در وکالت نامه های خود رقم مالیات را قید کنند و معادل ۵ درصد آن بابت علی الحساب مالیاتی، تمبر الصاق و ابطال نمایند.

 

 

البته وکلایی که اظهار نامه مالیاتی را طبق قوانین و مقررات، در مهلت مقرر قانونی که تا پایان تیرماه هر سال است، تسلیم کنند تا میزان معافیت سالانه موضوع ماده ۱۰۱ قانون، از پرداخت مالیات معاف و نسبت به مازاد آن طبق نرخ‌ های مندرج در ماده ۱۳۱ مشمول مالیات خواهند شد.

درصد مالیات وکلا

درصد پرداخت این نوع از مالیات در دعاوی مختلف به شرح زیر است:

  •  در دعاوی و اموری که خواسته آن ها مالی است ۵ درصد حق الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله.
  •  در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای خواسته قانونا لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین حق الوکاله به نظر دادگاه است، ۵ درصد حداقل حق الوکاله مقرر در آئین نامه حق الوکاله برای هر مرحله.
  •  طبق مفاد حکم بند الف، در دعاوی کیفری نسبت به مورد ادعای خصوصی که مالی باشد.
  •  در مورد دعاوی و اختلافات مالی که در مراجع اختصاصی غیر قضایی رسیدگی و حل و فصل می‌ شود و برای حق الوکاله آنها تعرفه خاصی مقرر نشده است از قبیل اختلافات مالیاتی و عوارض توسعه معابر شهرداری و نظایر آن.

پیشنهاد مالیات‌مدیا : برای مشاهده ویدیو فرمول اظهارنامه مالیات وکلا کلیک کنید.

 

نحوه باطل کردن تمبر مالیات وکلا

  •  در صورتی که وکلا شخصا اقدام به طرح دعوا نمایند، باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و تمبر خود را به همراه دادخواست و سایر موارد دیگر، به صورت الکترونیک پرداخت کند.
  •  چنانچه وکلا در حین رسیدگی به پرونده به هر دلیلی نیاز به ابطال تمبر داشته باشند، با مراجعه به شعبه مورد نظر و دریافت شماره پرداخت وجه، می توانند از طریق دستگاه های کارت خوان داخل مجتمع قضایی اقدام به ابطال تمبر کنند.
  •  در صورتی که وکلای دادگستری در پرونده هایی خارج از حوزه دادگستری از قبیل اسناد رسمی و سازمان تعزیرات حکومتی اقدام به وکالت کنند، جهت ابطال تمبر باید به مجتمع های قضایی مراجعه کرده و در این مورد دفاتر خدمات قضایی قادر به ارائه خدمات نیستند.
  •  در صورتی که وکلا در حال بررسی پرونده ای در مرجع صلاحیت دار خارج از حوزه قضایی تهران باشند، به دلیل عدم وجود تمبر کاغذی، بدون ابطال تمبر مالیاتی و با قید این امر در دادخواست، به مرجع صلاحیت دار ارسال می شود.

نحوه محاسبه مالیات وکلا

  •  حق المشاوره + حق الوکاله (۲۰ درصد * ابطالی تمبر ) = سالانه درآمد
  •  سالانه درآمد * ۵۵ درصد ( ضریب مالیاتی وکلا ) = مالیات مشمول درآمد
  •  مالیات مشمول درآمد – ماده سالانه معافیت مالیاتی = مانده مالیات مشمول

اخذ مشاوره مالیاتی برای محاسبه مالیات چه اهمیتی دارد؟

وکلای دادگستری از جمله مودیان ردیف پنج بند (ب) ماده ۹۶ قانون مدنی محسوب می شوند و موظف به نگهداری دفتر درآمد، هزینه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور هستند. بنابراین از آن جایی که این امر در قانون منعکس شده است، می توان گفت که پرداخت مالیات وکلا الزامی است. در این مورد شاید چنین به نظر برسد که وکلا بیشتر از هر شخص دیگری با قوانین و مقررات آشنا هستند پس چرا باید مشاوره مالیاتی دریافت کنند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت، درست است که وکلا با قوانین مالیاتی به طور کامل آشنا هستند اما نحوه محاسبه این مالیات و سایر موارد اختصاصی مربوط به آن، دارای نکات قابل توجهی است که بهتر است توسط متخصصین این حوزه انجام شود تا از بروز هرگونه اشتباهی در این زمینه جلوگیری شود.

سوالات متداول درصد مالیات وکلا

نتیجه گیری

در این مقاله گفته شد که تمام افراد جامعه در مقابل هزینه ها و امکاناتی که دولت در اختیار آنان قرار داده است، موظف به پرداخت مالیات به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم هستند. وکلا نیز به عنوان قشری از جامعه موظف به پرداخت مالیات بر درآمد خود که همان مالیات وکلا می باشد، هستند. بنابراین پرداخت مالیات وکلا امری ضروری بوده و عدم پرداخت آن تخلف محسوب می شود. همچنین تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور نیز برای وکلا امری ضروری محسوب می شود. بنابراین چنانچه شما قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه محاسبه مالیات وکلا و سایر موارد مربوط به آن را به دست آورید، می توانید جهت اخذ مشاوره مالیاتی با متخصصان و اساتید مجرب مالیات مدیا در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است