مشاوره مالیاتی مالیات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات حقوق از جمله مالیات های مستقیم است که جزو مهم ترین زیرشاخه های قوانین مالیاتی است که شامل بیشتر افراد می شود. در واقع می توان گفت که همه افراد شاغل و صاحبان کسب و کار که از روش های گوناگون کسب درآمد می کنند، مشمول این نوع مالیات می شوند. اگر شما هم مشغول به کار هستید، باید از قوانین مالیات و نکات آن آگاه باشید تا نسبت به پرداخت به موقع آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید که هرگونه کوتاهی یا دیرکرد در پرداخت مالیات، مشمول جرایم خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که برای رسیدگی به امور مالی و مالیات کسب و کارتان، از یک تیم مشاوره مالیاتی حرفه ای و با سابقه مانند مالیات مدیا بهره بگیرید تا خیالتان از این بابت آسوده باشد. در این مقاله تصمیم داریم شما را با جزئیات مالیات حقوق آشنا کنیم.

مالیات حقوق و درآمد چیست؟

همانطور که گفته شد، مالیات حقوق شامل افراد شاغل می شود با این شرط که ماهانه حقوق دریافت کنند و توسط سازمان تامین بیمه اجتماعی بیمه شده باشند. این نوع مالیات در واقع بخشی از درآمد افراد حقوق بگیری می شود که باید در اختیار دولت قرار بگیرد.

 

از آنجایی که دولت بستر مناسب برای راه اندازی کسب و کارها را فراهم ساخته و منابع بی شماری را در اختیار مردم قرار می دهد، افراد نیز موظف هستند که برای جبران این منابع بخشی از حقوق دریافتی خود را تحت عنوان مالیات به سازمان مالیاتی کشور پرداخت نمایند.

برای مشاهده ویدیو چگونگی محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مالیات حقوق طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم جزو گروه مالیات‌های تکلیفی می باشد به این معنا که شناسایی و محاسبه مبلغ مالیات کارکنان و پرداخت آن به عهده پرداخت کننده حقوق یا همان کارفرما می باشد و کارمندان هیچ گونه وظیفه ای در این مورد ندارند.

چگونه مالیات حقوق خود را پرداخت کنیم؟

دیگر نیازی نیست نگران سیستم پرداختی گذشته و دردسر هایش باشید چرا سازمان مالیاتی، سامانه پرداخت مالیات بر حقوق را با هدف تسهیل و کاهش هزینه های مودیان مالیاتی راه اندازی نموده است.

اگر می خواهید درباره نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ بیشتر بدانید، اینجا را کلیک نمایید.

در واقع مودیان مالیاتی می توانند به راحتی اطلاعات پرداخت کنندگان و دریافت کنندگان حقوق، مبلغ حقوق و مزایای پرداختی و مالیات مرتبط را وارد سامانه کرده و یک فایل الکترونیکی که شامل مالیات حقوق محاسبه شده استف دریافت نمایند. در مرحله آخر افراد می توانند با مراجعه به واحد امور مالیاتی و ارائه این فایل الکترونیکی نسبت به پرداخت مالیات بر حقوق خود اقدام نمایند.دقت داشته باشید که برای این کار محدودیت زمانی وجود دارد و طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم، کارفرمایان وظیفه دارند که میزان مالیات مورد نظر را از حقوق کارکنان کسر نموده و تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی تحویل بدهند.

چگونه مالیات حقوق خود را پرداخت کنیم؟

اگر میخواهد درباره مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ بیشتر بدانید، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

اگر پرداخت کنندگان حقوق در زمان تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، طبق قانون مشمول پرداخت جریمه دیرکرد ارسال لیست مالیات حقوق خواهند شد. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می توانید تمام سوالات خود را از تیم مشاوره مالیاتی مالیات مدیا بپرسید و از راهنمایی های این تیم متخصص بهره مند شوید.

نرخ مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۰

لازم به ذکر است که میزان مالیات حقوق به طور سالانه تغییر می کند و به مواردی از جمله وضعیت اقتصادی کشور، میزان تولیدات داخلی، میزان رونق بازار و همچنین یا تورم در کشور بستگی دارد. در صد مالیات بر حقوق و درآمد در سال ۱۴۰۰، با توجه به دستمزد افراد به صورت زیر می باشد:

  • میزان مالیات حقوق های بین ۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰ الی ۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال: ۱۰%
  • میزان مالیات حقوق های بین ۹۶۰,۰۰۰,۰۰۱ الی ۱.۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰ریال: ۱۵%
  • میزان مالیات حقوق های بین ۱.۴۴۰,۰۰۰,۰۰۱ الی ۲.۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰ریال:۲۰%
  • میزان مالیات حقوق های بین ۲.۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰ الی۲.۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ریال: ۲۵%
  • میزان مالیات حقوق های بین ۲۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰ الی ۳.۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال نسبت به مازاد۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰ریال: ۳۰%
  • میزان مالیات حقوق های بین ۳.۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ به بالا : ۳۵%

درآمد مشمول مالیات حقوق به چه معناست؟

طبق ماده ۸۳ قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات شامل درآمد مشاغل و مزایای آنها می باشد که به صورت مستمر یا غیر مستمر قبل از وضع کسری ها و پس از کسر معافیت های مقرر در قانون محاسبه می شود. این درآمد شامل دو بخش نقدی و غیرنقدی می باشد.

برای مشاهده کلیات قانون مالیات بر ارزش افزوده می توانید به اینستاگرام مالیات مدیا مراجعه کنید.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مالیات بر درآمد زیر شاخه ای از مالیات های مستقیم می باشد که از جانب دولت به اشخاص حقیقی و شرکت ها اختصاص داده می شود. میزان این مالیات به مبلغ درآمد پرداخت کننده بستگی دارد و متغیر است.

درآمد مشمول مالیات حقوق به چه معناست؟

مقدار این مالیات، درصدی از درآمد کل است و به طور طبیعی با بیشتر شدن درآمد، این مبلغ نیز افزایش می یابد. حالا این سوال پیش می آید که چه کسانی مشمول مالیات بر درآمد هستند؟
مشمولین پرداخت شامل موارد زیر می باشند:

  • تمام کسانی که حقوق دریافت می کنند و پاداش هایی که نسبت به حقوق و دستمزد افراد پرداخت می شود.
  • صاحبان کسب و کار، اصناف گوناگون و صنعت گران.
  • تاجران بازرگانان که از هر نوع عملیات بازرگانی درآمد کسب می کنند.
  • صاحبان حرف و مشاغل آزاد که از جمله آنها می توان به پزشکان، وکلای دادگستری، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، مهندسان و غیره اشاره نمود
  • شرکت های خصوصی یا اشخاص حقوقی که شعبه اصلی آنها در ایران بوده و شعبی در خارج از ایران دارند. هم چنین هر نوع شرکت یا شخص حقوقی که مرکز اصلی آن در کشورهای خارجی بوده و در ایران هم دارای نمایندگی یا شعبه هستند
  • دارندگان مستغلات و املاک مزروعی.
  • افرادی که صاحب درآمد سهام شرکت های خارجی هستند.
  • مقاطعه‌کاران و مستاجرین و صاحبان وسایل نقلیه.
  • افرادی که از معاملات رهنی، نقل و انتقالات اموال غیر منقول و غیره کسب درآمد می کنند و هر نوع درآمدهای اتفاقی از مانند بخت‌آزمایی، حق عضویت در هیأت مدیره و بازرسان شرکت های مختلف و غیره.
  • افرادی که مقیم ایران هستند و از کشورهای خارجی درآمد کسب می کنند.
  • تمام کسانی که به طور مستمر یا اتفاقی در ایران مستمری دریافت می کنند، خواه ساکن ایران باشند یا خارج از کشور ایران.

با موارد معاف از مالیات آشنا شوید

برخی موارد استثنا بوده و در واقع معاف از مالیات حقوق هستند که لیست این موارد توسط سازمان تامین اجتماعی در سایت رسمی این سازمان اعلام می شود. موارد معاف از مالیات بر حقوق و بیمه شامل موارد زیر می باشد:

  • عیدی و پاداش های دریافتی آخر سال
  • بازخرید ایام مرخصی
  • هزینه‌های سفر و ماموریت های کاری
  • هزینه عائله‌مندی
  • مابه التفاوت کمک هزینه مسکن و خوار و بار در ایام بیماری
  • حق شیر
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق تضمین کسر صندوق
  • خسارت اخراج و مزایا پایان کار (سنوات)
  • پاداش افزایش تولید

نتیجه گیری:

طبق قوانین مالیاتی کشور، تمامی افراد شاغل و صاحبان کسب و کار که به نوعی کسب درآمد کرده و توسط سازمان تامین اجتماعی بیمه شده اند، مکلف به پرداخت مالیات می باشند. مالیات بر حقوق در گروه مالیات های مستقیم قرار دارد و مبلغ آن با توجه به دستمزد افراد تغییر می کند. نرخ مالیات بر درآمد به طور سالانه با توجه به عواملی چون تورم و وضعیت اقتصادی کشور می تواند تغییر نماید. برای اطلاع از جزییات بیشتر درباره امور مالیاتی می توانید از خدمات متخصصان و مشاوران زبده و حرفه ای مالیات مدیا بهره مند شوید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی مالیات حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است