نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و مدارک مورد نیاز

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اظهارنامه مالیاتی یکی از اقدامات ضروری است که همه افراد مشمول پرداخت مالیات باید هرچه سریع تر نسبت به تکمیل آن اقدام کنند. همانطور که می‌ دانید تمام افراد حقیقی و حقوقی دارای کسب و کار و درآمد، موظف هستند که بخشی از درآمد خود را به‌ عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند.

در واقع مالیات هزینه‌ ای است که بابت رونق چرخه‌ اقتصادی و جبران منابع و سرمایه های کشور پرداخت می‌ شود. در سال‌ های گذشته عملیات محاسبه و دریافت‌ مالیات بسیار سخت و پیچیده بود به این دلیل که همه فرم ‌ها به‌ صورت دستی پر می‌ شدند و این کار زمان بر و دشوار بود.

اما به مرور زمان تغییراتی اعمال شد و امروزه بسیاری از مراحل فرآیند پرداخت مالیات به‌ صورت الکترونیکی انجام می شود و دیگر نیازی نیست برای این کار به اداره‌ مالیات مراجعه کنید. در این مقاله به طور کامل شما را با اظهارنامه‌ مالیاتی آشنا کرده و قوانین آن را شرح می دهیم. پس همراه ما باشید.

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

به بیان ساده باید بگوییم که به گزارش کامل و جامع از عملکرد شرکت یا شخص در طول یک سال مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی گفته می شود. سال مالیاتی از اول فروردین ماه آغاز می‌ شود و تا پایان اسفند ماه ادامه دارد که این بازه زمانی برای اشخاص حقوقی کمی متفاوت می باشد.

اشخاص حقوقی که مشمول مالیات هستند اما سال مالیشان در اساسنامه با سال مالیاتی مطابقت ندارد، باید سال مالی درج شده در اساسنامه را مدنظر قرار دهند. به طور کلی سیستم رسیدگی به مالیات به دو صورت انجام می شود که نوع اول خوداظهاری نام دارد و نوع دوم علی‌ الرأس می باشد.

 

در روش خوداظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی باید میزان درآمد سالانه و سود به دست آمده را به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده و همچنین مبلغ کل درآمد ها و کل هزینه ها را نیز ذکر نماید. در نتیجه در صورت واجد شرایط بودن، مبلغی به ‌عنوان معافیت مالیات کسر شده و در نهایت مالیات قابل پرداخت محاسبه می‌ شود.

برای مطالعه مقاله مالیات مشاغل چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

در روش اول مسئولان مالیاتی هیچ دخالتی در فرآیند تهیه و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی ندارند و همه فعالیت ها توسط مودیان انجام می شود. سازمان امور مالیاتی یک سال فرصت دارد تا به امور مالیاتی شرکت ها و اشخاص رسیدگی کند.

اهمیت تکمیل اظهارنامه‌ مالیاتی

همانطور که گفته شد، پرداخت مالیات یک وظیفه اجتماعی است که در قبال استفاده از امکانات و منابع کشور و برای جبران آن ها انجام می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد، اینجا را کلیک فرمایید.

مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمد دولت است که با هدف رونق چرخه‌ اقتصادی، افزایش ارائه خدمات، رفاه، برقراری عدالت اجتماعی و عمران و آبادانی کشور از مردم دریافت می شود.

اهمیت تکمیل اظهارنامه‌ مالیاتی

این روز ها فرآیند پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی مشاغل بسیار ساده شده است و از طریق پر کردن فرم ‌های الکترونیکی انجام می شود. افراد مشمول مالیات تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالیاتی یعنی ۳۱ تیر مهلت دارند تا نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند ؟

  • همه اشخاص حقیقی که به صورت فردی یا مشارکتی دارای کسب و کار هستند و فعالیت می کنند، موظف می باشند که به صورت سالانه اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال نمایند.
  • تمام اشخاص حقوقی که به طور قانونی ثبت شده اند و دارای مجوز فعالیت از سازمان های ذیربط می باشند، موظف هستند که در هر سال مالی گزارشات درآمد، سود و هزینه های خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند.

اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی

برای تنظیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مدارک و اطلاعات زیر نیاز دارید :

  • صورت ترازنامه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول
  • میزان دقیق سود و زیان برای کلیه اشخاص مشمول پرداخت مالیات
  • میزان دقیق درآمد حاصل از فروش داخلی و خارجی
  • گردش حساب مواد اولیه و کالا تولید شده و کالا بازرگانی و سایر کالا ها
  • صورت بها تمام شده کالا تولید شده و فروخته شده برای شرکت های تولیدی و بازرگانی
  • صورت قرارداد ها و درآمد پیمانکاری پروژه برای شرکت های پیمانکاری
  • باقی مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • ارائه شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری برای اشخاص حقیقی و حقوقی
  • میزان دقیق مبلغ مالیات های پرداخت شده
  • نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه
  • اطلاعات کامل ملک اجاره شده مورد استفاده
  • ارائه اطلاعات فروش در سال قبل و درصد افزایش در سال جاری

مراحل تهیه اظهارنامه مالیاتی

روند تهیه اظهارنامه مالیاتی بسیار ساده است و کافیست همین حالا به سایت طرح جامع مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنید و پس از دانلود نرم افزار اظهارنامه مالیاتی، مراحل زیر را اجرا نمایید :

  1. در قدم اول نرم افزار اظهارنامه مالیاتی عملکرد را نصب کنید.
  2. راهنما تکمیل اظهارنامه مالیاتی را به دقت مطالعه کنید.
  3. نام کاربری و رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام خود را وارد کنید.
  4. به سوالات صفحه ۳ اظهارنامه پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
  5. اطلاعات حسابداری تان را در اظهارنامه مالیاتی وارد نمایید.
  6. صفحه ترازنامه اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنید.
  7. صفحه مربوط به سود و زیان اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید.
  8. رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود
  9. صفحه مربوط به محاسبه مالیات و درج اقلام معاف و تعیین مالیات را تکمیل نمایید.

مراحل تهیه اظهارنامه مالیاتی

  1. صفحه آخر اظهارنامه اشخاص حقوقی مربوط به مسئولیت تهیه کننده اظهارنامه و مسئول مالی و حسابرسان را تکمیل کنید.
  2. بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درآمد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی
  3. اقدام برای ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی و دریافت کد رهگیری
  4. تهیه نسخه چاپی اظهارنامه پس از ارسال
  5. اسناد و مدارک موجود را برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی ارسالی بایگانی کنید.

عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چه عواقبی دارد ؟

اگر اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت ها و موسسات مشمول مالیات نسبت به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده اقدام ننمایند، مشمول جرایم و تبعات قانونی خواهند شد که شرح آن ها به صورت زیر می باشد :

  • جریمه تعیین شده برای شرکت ها و اشخاص حقیقی که نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نکرده اند برابر با ۳۰% مالیات تعیین شده و غیر قابل بخشش می باشد. همچنین اگر مؤدی با هدف فرار از مالیات و به عمد، اطلاعات غلط را در اظهارنامه درج کند یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری کند، علاوه بر جریمه ها و مجازات های تعیین شده از همه معافیت ها نیز محروم خواهد شد.
  • شرط برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر می باشد. اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان آن ها می باشد.

نتیجه گیری

اظهارنامه مالیاتی در واقع همان کارنامه مالی کسب و کار های گوناگون می باشد که اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات موظف هستند به صورت سالانه آن را به سازمان مالیات کشور ارائه کنند تا به امور مالیاتی آن ها رسیدگی شود.

برای مطالعه مقاله نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، اینجا را کلیک فرمایید.

امروزه فرآیند تکمیل و تسلیم اظهارنامه به صورت اینترنتی می باشد و بسیار راحت و در کوتاه ترین زمان انجام می شود. هرگونه کوتاهی در این فرآیند از سوی سازمان ها و اشخاص مشمول مالیات، جرایمی را در پی دارد. به همین دلیل بهتر است برای رسیدگی صحیح و به موقع امور مالیاتی خود، از مشاوران مالی و حسابداران مجرب و کاربلد هم چون تیم مالیات مدیا بهره مند شوید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و مدارک مورد نیاز»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است