مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مالیات قرارداد پیمانکاری یکی از بند های قوانین مالیاتی کشور می باشد که مربوط به حیطه کاری پیمانکاران و امور کارفرمایان می شود. به طور کلی، مالیات یک مسئولیت اجتماعی است که همه مردم به نوعی موظف به پرداخت آن می باشند. یکی از مهمترین مزایای دریافت مالیات، تامین هزینه های مورد نیاز دولت برای بازتولید و جبران منابع و زیرساخت های اساسی کشور می باشد تا مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند.

افراد از امکانات موجود در کشور استفاده می کنند و در قبال آن، بخشی از درآمد خود را در اختیار دولت قرار می دهند. هدف اصلی مالیات را می توان رونق اقتصادی و همچنین برقراری عدالت اجتماعی نام برد. گروه تخصصی و مشاوره ای مالیات مدیا در این مقاله تصمیم دارد شما را با مالیات قرارداد پیمانکاری و جزییات آن آشنا کند.

قرارداد پیمانکاری چیست ؟

قرارداد پیمانکاری، قراردادی است که میان کارفرما و پیمانکار بسته می شود و در واقع نوعی تعهد کاری می باشد که موضوعات گوناگونی را شامل می شود. طبق این قرارداد، پیمانکار پروژه مجموعه ای از فعالیت ها و مسئولیت ها را به عهده می گیرد و برای محقق شدن آن ها در زمان تعیین شده، تلاش می کند.

 

امروزه پروژه های بسیاری در کشور تحت قرارداد های پیمانکاری انجام می شود زیرا این روش کاملا اصولی و مطابق قوانین از پیش تعیین شده می باشد. به طور کلی قرارداد های پیمانکاری به دو دسته تقسیم می شوند. نوع اول قرارداد عمرانی می باشد که در این نوع، یکی از طرف های قرار داد، نهاد های دولتی هستند.

برای مطالعه مقاله مالیات پوشاک و مالیات ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، اینجا را کلیک فرمایید.

ضریب بیمه این دسته از قرارداد ها کمتر است و به همین دلیل بیشتر پیمانکاران این نوع را ترجیح می دهند. قرارداد هایی که شرایط قرارداد پیمانکاری عمرانی را نداشته باشند، غیر عمرانی یا خدماتی محسوب می شوند. مالیات قرارداد پیمانکاری شامل هر دو دسته می شود و قوانینی دارد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

مالیات قرارداد پیمانکاری و انواع آن

به طور کلی می توان گفت که مالیات قرارداد پیمانکاری عمرانی و غیر عمرانی تفاوت چندانی ندارد. با توجه به قوانین موجود، پس از کسر هزینه های اجرایی و اداری و بیمه در قرارداد های پیمانکاری، مبلغی برابر با ۲۵ درصد از درآمد و سود حاصل به عنوان مالیات قرارداد پیمانکاری کسر می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات لوازم آرایشی چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

سازمان امور مالیاتی سالانه معافیت های مالیاتی را برای اشخاص حقیقی در نظر میگیرد که آن را از سود ناخالص کسر کرده و سپس مالیات را محاسبه و پرداخت می نمایند.

با توجه به قوانین مالیاتی کشور، مالیات قرارداد پیمانکاری دو نوع می باشد :

  1. مالیات مقطوع
  2. مالیات بر درآمد

نام دیگر مالیات مقطوع، مالیات تکلیفی می باشد. کارفرما در این نوع پرداخت می تواند نهاد های دولتی، شهرداری، مؤسسات یا غیره باشد و در صورتی که مبلغ کل قرارداد بالای ده میلیون ریال باشد، ۵.۵ درصد آن به عنوان مالیات کسر شده و به حساب سازمان امور دارایی واریز می شود. این نوع مالیات دارای دو بخش می باشد. بخش اول مالیات قطعی است که معادل ۴ درصد می باشد و بخش دوم همان پیش پرداخت مالیات پیمانکار است که معادل ۵.۱ درصد می باشد.

اصلاحات مالیات قرداد پیمانکاری

مالیات قرارداد پیمانکاری در سال های گذشته مشمول اصلاحاتی شده است. با توجه به اصلاحیه قانون مالیات مستقیم در سال ۱۳۹۵، پیمانکاران و شرکت های پیمانکاری دیگر موظف به پرداخت ۳ درصد مالیات تکلیفی نیستند. به عبارت ساده تر می توان گفت که پیمانکاران دیگر ملزم به پرداخت مالیات قرارداد های حق الزحمه ای نخواهند بود و در واقع پرداخت این مالیات به عهده خود حقوق بگیران است.

اصلاحات مالیات قرداد پیمانکاری

پس از حذف مالیات تکلیفی، پیمانکاران موظف هستند که در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند و هرچه سریع تر نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران چیست ؟

داشتن گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده اهمیت بالایی دارد و در صورتی که پیمانکاران این گواهینامه را نداشته باشند، نمی توانند مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده را در صورت وضعیت خود ثبت نمایند. در نتیجه دیگر قادر به انجام بسیاری از امور اداری نخواهند بود و از همه مهم تر، از طرف قانون به عنوان مجرم مالیاتی شناخته می شوند.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری چگونه است ؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده در قرارداد های پیمانکاری، یکی از قوانین نوپا و جدید است و بسیاری از پیمانکاران از جزییات آن آگاهی ندارند. طبق تبصره ۱ ماده ۱۰۷ قانون مالیات مستقیم، شما به عنوان یک پیمانکار می توانید با جمع آوری اسناد و مدارک استاندارد مربوط به خرید ملزومات و مواد اولیه و ثبت نمودن آن ها در صورت وضعیت خود، بخش عمده ای از مالیات تان را پرداخت کنید !

برای مطالعه مقاله مالیات حقوق ۱۴۰۰ چه قدر می باشد، اینجا را کلیک فرمایید.

اما دقت داشته باشید، تا زمانی که مدرک و سندی مبنی بر خرید مواد اولیه نداشته باشید این امکان وجود ندارد و باید هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی درصد مالیات مشخص شده را پرداخت نمایید.

به نکات زیر توجه کنید :

  • در رابطه با خرید های داخلی، حداکثر مبلغ درج شده در صورت حساب خرید معاف می باشد.
  • در رابطه با خرید های خارجی، مجموع ارزش گمرکی کالا ها و حقوق ورودی و سایر پرداختی هایی که در پروانه سبز گمرکی درج شده باشد از پرداخت مالیات معاف می باشند.
آشنایی با مراحل محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرارداد های پیمانکاری

فرآیند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرارداد پیمانکاری دارای مراحل گوناگونی است که در این بخش به شما معرفی می کنیم :

  1. دریافت فاکتور ها و مدارک معتبر که ثابت میکند پیمانکار ملزومات و مواد اولیه مورد نیازش را خریداری کرده است.
  2. ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده.
  3. تنظیم صورت وضعیت مطابق قوانین و استاندارد هایی که مورد پذیرش اداره دارایی می باشد.
  4. بایگانی کردن و نگهداری از کلیه فاکتور ها و صورت حساب های خرید.
  5. اقدام به دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  6. تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در زمان مشخصی که از سوی سازمان امور مالیاتی تعیین شده است و معمولا تیر ماه را برای این امور در نظر می گیرند.
  7. پرداخت به موقع مالیات بر ارزش افزوده در زمان های مقرر

آشنایی با مراحل محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرارداد های پیمانکاری

در انواع قرارداد های پیمانکاری عمرانی که کارفرما یکی از نهاد های اجرایی و دولتی می باشد، کارفرما موظف است که مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار خود پرداخت کند و در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی نمی تواند مالیات بر ارزش افزوده را از پیمانکار مطالبه نماید و حتی امکان دریافت دیرکرد از کارفرما نیز وجود ندارد.

برای مطالعه مقاله مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

پس از دریافت درآمد حاصل از قرارداد پیمانکاری که مالیات و عوارض بر ارزش افزوده نیز در آن لحاظ شده است، پیمانکار باید هرچه سریع تر برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نماید. برای این کار، صورت حساب های خرید از درآمد کسر می شود و مبلغ باقی مانده در وجه اداره ارزش افزوده واریز می شود.

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

صورت وضعیت پیمانکاران تا قبل از کسر کسورات قانونی و توافقی، ناخالص صورت وضعیت نام دارد. برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، حدود ۶ درصد از مبلغ کل صورت وضعیت ناخالص کسر می شود و ۳ درصد عوارض ارزش افزوده از کارفرما دریافت می شود.

برای مطالعه مقالات صرافی ارز دیجیتال، اینجا را کلیک فرمایید.

میزان مالیات بر ارزش افزوده باید در صورت حسابی که پیمانکار به کارفرما ارائه می دهد به طور دقیق محاسبه شده باشد و پیمانکار نیز باید با توجه به گواهینامه ارزش افزوده آن را پرداخت نماید.

نتیجه گیری

دریافت مالیات یکی از مهم ترین اقدامات دولت می باشد که مزایای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در پی دارد و در نهایت منجر به پیشرفت و توسعه کشور می شود. قوانین مالیاتی شامل انواع کسب و کارها می شود و مشاغل بسیاری را دربر می گیرد.

برای مطالعه مقاله مالیات وکلا چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مالیات قرارداد پیمانکاری یکی از جدید ترین قوانین مالیاتی می باشد. به طور کلی می توان گفت که تمامی عملیات های عمرانی و قرارداد های وضع شده میان پیمانکاران و کارفرمایان مشمول مالیات قرارداد پیمانکاری می شوند. در این مقاله به شرح این نوع مالیات و جزییات آن پرداخته شد.

منبع

سازمان امور مالیاتی

 

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است