مشاوره مالیاتی مالیات بر طلا و سکه توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

احتمالا در رابطه با اهمیت مالیات بر طلا و سکه چیز های زیادی شنیده اید. یکی از کالا های بسیار پرکاربرد به خصوص در خانم ها، طلا است. این کالا هیچ وقت در خرید و فروش ارزشش را از دست نمی دهد، تنها اجرت ساخت آن است که ممکن است کم شود. در نتیجه مالیات طلا از اجرت ساختن آن حساب می شود.
نحوه محاسبه مالیات سکه نیز متفاوت است. به دلیل این که بستگی به اجرت های ساخت مختلف دارد. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با مالیات بر طلا و سکه اطلاعاتی به شما بدهیم.

دلیل اخذ مالیات بر طلا و سکه

یکی از راه حل های مناسب برای برقراری عدالت در جامعه، پرداخت مالیات بر طلا و سکه یا مالیات های دیگری مانند مالیات بر مهریه است.

 

در حقیقت، دولت با وضع مالیات برای سرمایه داران، در تلاش است که در قسمت های مرتبط با سرمایه گذاری و انباشت طلا و ارز کنترل داشته باشد.

نحوه محاسبه مالیات بر طلا و سکه

سازمان امور مالیاتی در کشور امکان پرداختن این مالیات را بر اساس فهرست مرتبط و جدول مالیات سکه در سایت تعیین کرده است. در بخشنامه ای که مجلس در سال ۹۷ تصویب کرده است، اشخاص حقیقی و حقوقی با در نظر گرفتن خرید و فروش طلا می بایست مالیات آن را پرداخت کنند.
بر اساس ماده ۱ و ماده ۹۳ قانون مالیات های مستقیم و با توجه به تبصره ماده ۱۰۰ این قانون، افرادی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی سکه می گیرند، مکلف هستند که مطابق فرمولی که در این جا توضیح می دهیم، مالیات خود را بپردازند.

برای مطالعه قانون مالیات بر ارزش افزوده – کلیات و تعاریف، اینجا را کلیک فرمایید.

تمامی خریداران از سال ۹۷ که ۲۰۰ سکه از بانک مرکزی گرفته اند، می بایست مطابق قوانین مرتبط اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

مالیات بر سکه چگونه مشخص می شود ؟

  • اشخاصی که تا ۲۰ سکه از بانک مرکزی دریافت کرده‌ اند، لازم نیست مالیات بپردازند.
  • نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به اندازه هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع است.
  • نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع است.
  • نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع است.

اگر به دنبال پاسخ به سوالاتتان در مورد مالیات طلا در سال ۱۴۰۰ هستید یا به اطلاعاتی در مورد مالیات قرارداد پیمانکاری احتیاج دارید و به دنبال منبع معتبری برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر هستید، به شما پیشنهاد می دهیم که به سایت مالیات مدیا مراجعه کنید و از مشاورین مجرب این مجله مالیاتی، مشاوره مالیاتی دریافت کنید.

مالیات مرتبط با طلافروش ها

بر اساس دستورالعمل مالیات بر ارزش افزوده ای که در سال ۸۹ به صنف طلا و جواهر اعلام شد، صنف طلافروش ها باید اقدام به ثبت نام و پرداخت مالیات کنند و هر سه ماه اقدام به ثبت و گزارش اظهارنامه خود کنند.
این موضوع به این علت است که بر اساس دستورالعمل ارزش افزوده در طلا، از همه فروش طلا مالیات گرفته شود.

مالیات طلا به چه میزان است ؟

ممکن است بسیاری از افراد در ارتباط با میزان مالیات بر طلا و سکه سوال داشته باشند. مثلا چنانچه ارزش طلای خام، گرمی ۱۱۵ هزار تومان باشد که اجرت آن در هر گرم ۱۵ هزار تومان باشد، قیمت کلی طلا یعنی قیمتی که مجموع طلا و اجرت را در بر داشته باشد، تقریبا گرمی ۱۳۰ هزار تومان می شود. بر میزانی که ذکر کردیم، تقریبا نزدیک به ۷ درصد سود فروشنده اضافه می شود که در نتیجه به میزان هر گرم طلا ۱۳۹ هزار تومان قابل پرداخت است.
براساس ابلاغیه ای که اداره امور مالیات منتشر کرده است، به میزان مبلغی که گفتیم می بایست حدود ۹ درصد ارزش افزوده، افزوده شود و این هزینه از مشتری اخذ می شود و به اداره مالیات می پردازند. در حقیقت یعنی در هر گرم طلایی که خریداری می شود، تقریبا به میزان ۱۲ هزار و پانصد تومان ارزش افزوده اضافه می شود که به عنوان مالیات اخذ می شود.
به یاد داشته باشید که امتیازی که طلا دارد این است که این کالا چندین بار وارد معاملات می شود. به این معنی که یک کیلو گرم طلا که چندین بار در خرید و فروش قرار بگیرد، به همان میزان چندین بار به آن ارزش افزوده اضافه می شود.

مالیات طلا به چه میزان است ؟

مالیات بر سکه نیز از انواع مالیات هایی است که دولت اخذ می کند. مطابق دستورالعمل این مالیات، دولت می بایست هر سال بر اساس میزان تورم و اقتصادی که در کشور جریان دارد، نرخ مالیات سکه را تعیین می کند. بر اساس این دستورالعمل می بایست مالیات طلا و سکه به مبلغ اجرت و ساخت طلا افزوده شود و از خریداران اخذ شود. بنابراین طلافروش ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده به اداره مالیات بفرستند. در ارتباط با مالیات سکه هم بانک مرکزی میزان مالیات آن و نحوه پرداخت آن را مشخص می کند.
در سال ۱۴۰۰ عده ای از افراد اعتقاد دارند که دولت با هر روشی قصد دارد که مالیات و درآمد مربوط به مالیات خود را بیشتر کند. به این دلیل که مطابق لایحه بودجه، دولت بایستی مبلغ ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از مالیات اخذ کند. البته باید گفت که به دست آوردن این مبلغ با توجه به شرایط نامساعد کرونا و کم رونق بودن بیشتر کسب و کار ها، تا حدودی سخت می باشد.
متخصصین و مشاوران مجربی در رسانه مالیات مدیا آماده خدمات رسانی به مردم عزیزمان هستند. شما می توانید با مشاوره مالیاتی و طرح سوال های خود با آن ها در مسائل مالیاتی خود راه حل های موثری پیدا کنید. بنابراین دچار سردرگمی در مسائل جزئی و پیچیده مالیاتی نمی شوید.

نتیجه گیری

ممکن است به طور کل این گونه برداشت کرد که مالیاتی که بر سرمایه صورت می گیرد به این دلیل است که در اجتماع باید عدالت مالیاتی برقرار شود. در حقیقت اخذ مالیات بیشتر به منظور تعیین عدالت در بین مردم است و این که دولت در قسمت های گوناگون سرمایه نظارت داشته باشد.

برای مشاهده فیلم آموزشی مشاوره مالیاتی مالیات بر ماشین توسط متخصصین، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

دولت ها با اخذ مالیات، قادر هستند که درآمد خود را افزایش دهند و هزینه های خود را جبران کنند و بدین صورت در رفاه حال مردم کوشش می کنند. مالیات بر طلا و سکه نیز همین نقش را مانند سایر مالیات ها ایفاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است