اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه انجام می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات بر ارزش افزوده به طور کلی میزان مالیات غیر مستقیمی است که خریدار یا مصرف کننده هنگام خرید جنس یا استفاده از خدماتی آن را پرداخت می کند و در ادامه فروشنده یا ارائه کننده محصول باید این میزان مالیات پرداخت شده توسط مشتری یا خریدار را به خزانه دولت یا سازمان مالیاتی تحویل دهند. اما باید توجه کنید که فروشنده نیز هنگام خرید جنس یا مواد اولیه این میزان مالیات را پرداخت کرده اما خود او مشتری یا مصرف کننده محصول نیست. بنابراین می تواند تمام مالیات های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده های دریافتی کم کرده و مابه التفاوت آن را به دولت بپردازد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا در نیمه دوم سال ۸۹ به طلافروشان ابلاغ شد که بنابر آن باید هر ۳ ماه اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ کنند.

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم است که مشتری مبلغ آن را هنگام خرید یک محصول به فروشنده پرداخت می کند، سپس فروشنده مابه التفاوت مبلغ اخذ شده از مشتری و مبلغی که خود هنگام خرید محصول خام به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است را به سازمان مالیاتی کشور پرداخت میکند.
به عبارت ساده تر :

  • خریدار در زمان خرید، مالیات بر ارزش افزوده را همراه با بهای آن محصول ( یا خدمات ) می‌ پردازد.
  • فروشنده مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز می‌نماید.

بر اساس تعریف فوق، کلیه کالا ها و خدمات در چرخه تولید و توزیع مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست ؟

طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا، هر میزانی از طلا یا مصنوعات آن که به فروش می رسد، میزان ۹ درصد مالیات به ارزش آن اضافه می شود. این مالیات به تمام موارد اصل طلا، اجرت ساخت جواهر و سود فروشنده تعلق می گیرد. به عبارت دیگر مبلغی که خریدار بابت طلا پرداخت می کند علاوه بر هزینه اصل طلا + اجرت ساخت + سود فروشنده، میزان مالیات آن ها را نیز پرداخت میکند.

مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست ؟

البته این روش مخالفان و منتقدان زیادی دارد که ادعا می کنند این قانون شبهات زیادی دارد و ممکن است به اقتصاد بازار طلا ضربه بزند. در ادامه به برخی از این شبهات اشاره می کنیم.

برای مطالعه مقالات بلاک چین، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

شبهات موجود در پرداخت مالیات طلا هنگام خرید

طلا یکی از محصولاتی است که پس از سال ها استفاده نیز از بین نخواهد رفت. به عبارت دیگر اصل طلا همواره ثابت می ماند و از ارزش آن کم نمی شود. به همین دلیل طلا به طور کامل کالای مصرفی محسوب نمی شود. به طوری که صاحب طلا می تواند بعد از چند سال آن را به یک طلافروشی بفروشد و طلافروش پس از آب کردن طلا و ساخت جواهر جدید آن را به مشتری جدید بفروشد.

شبهات موجود در پرداخت مالیات طلا هنگام خرید

در این حالت اصل طلا تغییری نکرده و فقط اجرت کار به آن اضافه شده است.

  1. اصل طلا مصرفی نیست و محصولی سرمایه ای به حساب می آید.

برخی معتقدند که طلا ماهیت سرمایه ای دارد. به عبارت دیگر با هر بار خرید و فروش میزان اصلی طلا ثابت می ماند و تنها اجرت و سود فروش آن به طلای جدید اضافه می شود. به همین دلیل تنها باید از سود و اجرت ساخت آن مالیات دریافت شود.

  1. طلا غیر منقول و در نتیجه معاف از مالیات است.

عده ای معتقدند چون طلا یک عنصر معدنی است و از زمین استخراج میشود پس غیر منقول و معاف از مالیات است. اما طبق قانون معدن و تمام عناصر با ارزش در آن تا زمانی غیر منقول و معاف از مالیات است که از زمین جدا نشده باشد. در نتیجه اگر موادی از داخل زمین استخراج شود دیگر غیر منقول به حساب نمی آید.

این ویژگی های طلا باعث شده تا شک و شبهاتی در مورد کامل بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا و مالیات طلافروشی ها ایجاد شود.

تمهیدات دولت برای تغییر مالیات بر ارزش افزوده طلا فروشان

دولت با توجه به انتقاداتی که نسبت به روش اخذ مالیات از طلافروشان ابراز می شد تصمیم به ارائه راهکار جدید برای دریافت مالیات از طلافروشان گرفت.

 

همچنین با توجه به اینکه در کشور های دیگر مفهومی به نام طلای سرمایه ای وجود دارد که معاف از مالیات است، لایحه ای با نکات زیر را طراحی کرده است :

  • تعیین نرخ صفر مالیاتی برای شمش طلا ( اصل طلا )
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده تنها از اجرت ساخت و سود طلای زینتی
شرط اجرای نرخ صفر برای اصل طلا

اجرایی شدن راهکار صفر شدن میزان مالیات بر اصل طلا در گرو برقراری شرایط زیر است :

  • نصب پایانه های فروشگاهی برای شفافیت میزان خرید و فروش و ثبت نام در سامانه
  • نصب و اطمینان از صحت عملکرد دستگاه های کارتخوان بانکی و درگاه های پرداخت الکترونیکی
  • درج ارزش اصل طلا به صورت جداگانه در هر فاکتور
  • صدور فاکتور الکترونیکی
  • عضویت تمام مودیان زنجیره تولید و خرید و فروش طلا در سامانه مودیان

نتیجه

هر مرحله از تولید یک خدمات یا یک کالا هزینه ای را بر آن می افزاید یا ارزش آن را اضافه می کند. به این ترتیب ارزشی که به یک ماده خام اضافه شده تا محصول نهایی به دست آید را ارزش افزوده می نامیم. طلا نیز محصولی است که از مرحله خام بودن تا به مرحله آماده شدن برای فروش دستخوش تغییرات زیادی می شود. به همین دلیل برای طلا نیز مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.

برای مطالعه مقاله مالیات خودرو های لوکس چگونه محاسبه می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

جریمه عدم درج ارزش اصل طلا در فاکتور

در صورت تخلف طلافروش از صدور فاکتور الکترونیکی و درج ارزش اصل طلا و اجرت ساخت و سود به صورت تفکیک شده در فاکتور و دیگر شروط لازم که در بالا ذکر کردیم، معادل ۹% ارزش اصل طلا به ‌عنوان جریمه از فروشنده طلا و جواهر اخذ خواهد شد.

مشاوره مالیاتی طلا

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع هر گونه انجام کار حقوقی ابتدا با تیم مشاوره مالیاتی مالیات مدیا ارتباط برقرار کنید تا از قوانین و لوایح تصویب شده جدید مانند مالیات طلافروشان آگاه شوید تا کار های قانونی تان با سرعت و بدون مشکل انجام شود. همچنین می توانید تنظیم اوراق قضایی خود مانند اظهارنامه مالیاتی را نیز به ما بسپارید. برای ارتباط با ما میتوانید فرم ذیل را تکمیل و ارسال کنید تا بهترین متخصصین مشاوره مالیاتی طلا خدمت شما تماس حاصل کنند و یا ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است