مشاوره مالیاتی مالیات بر شرکت های غیر فعال

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات بر شرکت ها یکی از چالش های تمام صاحبان شرکت ها است. زیرا مدیریت صحیح و قانونی مالیات نه تنها از بروز خطاها و مشکلات مالیاتی جلوگیری می کند بلکه باعث سودآوری بیشتر برای شرکت نیز می شود. به همین دلیل تقریبا تمام شرکت ها برای انجام امور مالیاتی خود با شرکت های مشاوره و انجام امور مالیاتی مشاوره و همکاری می کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را از قوانین و مصوبات مربوط به دریافت مالیات از شرکت های بدون فعالیت آشنا کنیم.

مالیات بر شرکت های غیر فعال

یکی از انواع مالیات که بر شرکت ها و موسسات اعمال می شود مالیات بر شرکت های بدون فعالیت است. اما این نوع مالیات دقیقا چه معنایی دارد؟ فرض کنید که شما شرکتی را به ثبت رسانده اید اما فعالیت شما در همین حد باقی مانده و کسب و کار و تجارتی در این شرکت به انجام نرسیده است.

 

اکنون ممکن است پیش خود فکر کنید که آیا برای شرکتی که فعالیتی نداشته و تنها اسم آن به ثبت رسیده است نیز مالیات حساب می شود یا خیر. تعیین تکلیف وضعیت مالیات بر شرکت های بدون فعالیت از موضوعات مهم مالیاتی است که ما در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به آن بپردازیم.

شرکت های غیر فعال به چه نوع شرکت هایی گفته می شود؟

به طور کلی به شرکت هایی که ثبت قانونی شده اند اما هیچگونه داد و ستد و مراوده مالی و یا تجاری نداشته اند و گردش مالی حساب این شرکت ها صفر بوده باشد و نقل و انتقال مالی به نام صاحب شرکت در طول یک سال انجام نگرفته باشد در قانون مالیات، شرکت های غیر فعال می گویند.

آیا مالیات بر شرکت های غیر فعال اختصاص می یابد؟

در قانون و در بحث مالیات قوانین خاصی مخصوص شرکت های غیر فعال وجود دارد که اگر صاحب یا صاحبان شرکت قوانین مربوط به شرکت های بدون فعالیت را به طور کامل رعایت کنند مالیاتی به آنها تعلق نمیگیرد.

آیا مالیات بر شرکت های غیر فعال اختصاص می یابد؟

شما می توانید برای اطلاع از این قوانین و دیگر قوانین مالیاتی مربوط به شرکت خود با اساتید و متخصصان مالیاتی شرکت مالیاتی مالیات مدیا در تماس باشید.

طرز محاسبه مالیات بر شرکت های غیر فعال

به طور کلی می توان گفت که مالیات هر نوع شرکتی با توجه و بر اساس تراکنش های مالی و میزان سود و ضرر هر شرکت محاسبه می شود. به این ترتیب فعالیت و یا سود و درآمد هر شرکتی کمتر باشد میزان مالیات کمتری نیز برای آن شرکت در نظر گرفته می شود.

طبق همین اساس و بر اساس قانون مالیات بر درآمد شرکت های غیر فعال از آنجایی که هیچ گونه درآمدی ندارند پس مالیاتی هم به آنها تعلق نمی گیرد. اما این شرکت ها باید برای معافیت از پرداخت مالیات و جلوگیری از بروز خطاها و مشکلات مالیاتی بدون فعالیت بودن شرکت خود را به طور رسمی اعلام کنند.

نکاتی که صاحبان شرکت های غیر فعال باید به آنها توجه کنند.

برای اینکه یک شرکت و صاحبان آن مشمول معافیت مالی باشند قوانین و مقرراتی وجود دارد که رعایت آن ها برای شرکت غیر فعال الزامی است که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم.
پیشنهاد ما به شما این است که برای اطلاع از جدیدترین مصوبات قانونی و شرایط مالیاتی با یک شرکت مالیاتی مانند شرکت مالیات مدیا مشورت کنید و فعالیت های مالیاتی خود را به آن ها بسپارید.

  • صفر بودن گردش مالی شرکت
  • ثبت نکردن داد و ستد و مراوده مالی به نام صاحب یا صاحبان شرکت
  • اعلام غیر فعال بودن شرکت به صورت رسمی و کتبی همراه با تاریخ و بازه زمانی مشخص و دقیق و همراه با مهر و امضای مدیر عامل شرکت و ارسال این مدرک به حوزه مالیاتی
  • تشکیل پرونده مالیاتی در خصوص معافیت شرکت از پرداخت مالیات
  • عدم وجود فاکتور خرید یا فروش در تاریخ مقرر به نام شرکت یا صاحبان آن
  • ارسال اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده برای سازمان امور مالیاتی به صورت سفید
  • تحویل دفاتر قانونی پلمپ شده به اداره امور مالیاتی، به صورت کاملا سفید
  • مدیر عامل شرکت موظف است که در پایان سال مالی وضعیت عدم فعالیت شرکت را به سازمان مالیاتی اعلام کند.
  • تمام تجهیزات خریداری شده برای شرکت مانند ماشین آلات و دیگر تجهیزات جزئی از سرمایه های شرکت و فعالیت محسوب می شوند و مالیات به آنها تعلق می گیرد.
  • اگر شخصی تصمیم بگیرد که دیگر با شرکت غیر فعال همار نداشته باشد باید اقدام به انحلال شرکت کرده و آن را به صورت رسمی اعلام کند.

نکات مهم در مورد مدرک عدم فعالیت شرکت

این نامه باید علاوه بر ذکر تاریخ و مدت زمان دقیق و داشتن مهر و امضای مدیر عامل شرکت دارای نام شرکت، کلاسه پرونده، شماره ثبت شرکت، تاریخ شروع عدم فعالیت نیز باشد.

برای مشاهده ویدیو آموزشی نحوه محاسبه مالیات مهریه، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

کد اقتصادی شرکت نیز باید حتی در صورت عدم فعالیت شرکت صادر شده و همراه با تمام اسناد به حوزه مالیاتی ارسال شود.

نکات مهم در مورد مدرک عدم فعالیت شرکت

عدم ارائه این مدرک و یا رعایت نکردن هر کدام از موارد ذکر شده در این قسمت به معنی تلاش در مخفی کردن فعالیت شرکت و تخلف مالیاتی است و مشمول جرائم مالیاتی خواهد شد.

پرسش های متداول

  1. شرکت غیر فعال چه شرکتی است؟

شرکتی که بعد از ثبت شدن هیچگونه فعالیت و داد و ستد و تجارت مالی نداشته و گردش مالی آن صفر باشد به عنوان شرکت غیر فعال محسوب می شود.

  1. آیا به شرکت های غیر فعال مالیات تعلق می گیرد؟

اگر صاحب یا صاحبان شرکت تمام قوانین مربوط به اعلام عدم فعالیت شرکت را آماده کرده و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند این شرکت از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

  1. اقدامات لازم برای غیر فعال اعلام کردن شرکت چیست؟

اعلام غیر فعال بودن شرکت به صورت کتبی همراه با ذکر بازه زمانی دقیق و همراه با مهر و امضای مدیر عامل شرکت و ارسال این مدرک به حوزه مالیاتی از الزامات برای اعلام عدم فعالیت شرکت است.

نتیجه گیری

مالیات بر شرکت ها یکی از مهم ترین بخش های مباحث مالیاتی و یکی از مهم ترین و اصلی ترین موضوعاتی است که فکر مدیر عاملان و صاحبان شرکت را به خود مشغول میکند. در این مقاله ما پرداخت مالیات برای شرکت های غیر فعال و شرایط لازم برای قانونی بودن این رویه را بررسی کردیم.

پیشنهاد ما به شما این است که برای راحت تر و سریعتر شدن فعالیت های مالیاتی و جلوگیری از مشکلات مالیاتی انجام این امور را به شرکت های مشاوره مالیاتی با تجربه مثل شرکت مالیات مدیا بسپارید و از آن ها مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است