مالیات مهریه چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات مهریه یکی از تصمیماتی است که طبق قانون اساسی برای حفظ کانون خانواده و کاهش میزان طلاق در نظر گرفته شده است. خانواده اولین و مهم ترین نهاد یک جامعه است اما با افزایش میزان طلاق، دولت و مجلس تصمیم بر این گرفتند تا با اعمال مالیات مهریه میزان طلاق را تا حدی کاهش دهند و به این ترتیب به انسجام نظام خانواده و در نتیجه جامعه ای سالم تر کمک کنند.

ازدواج یکی از کهن ترین رسوم در تمام جوامع انسانی است. در ایران نیز طبق سنت اسلام زن میزان مهریه ای را قبل از عقد مشخص می کند و مرد در صورت توانایی پرداخت مهریه، آن را می پذیرد.

طبق دیدگاه فقها، زن آزاد است تا هر میزان و هر نوع مهریه را برای خود مشخص کند. اما دولت سعی می کند تا برای محکم نگه داشتن نظام خانواده و جلوگیری از آسیب های مهریه های بسیار بالا و نامتعارف اقداماتی را به انجام برساند.

اینفوگرافیک مالیات مهریه چگونه محاسبه می شود؟

لایحه حمایت از خانواده و مالیات مهریه چه ارتباطی دارند ؟

مهریه های نامتعارف و بسیار بالا و مشکلاتی که در آینده به وجود می آورند باعث شده تا دولت لایحه ” حمایت از خانواده ” را تصویب کند. در این طرح ملاک مهریه ۱۱۰ سکه بهار آزادی طرح جدید می باشد.

 

 

طبق این لایحه هر میزان مهریه قابل تعیین است اما تنها ۱۱۰ سکه دارای ضمانت کیفری خواهد بود. با توجه به اینکه این لایحه هنوز کاملا به تصویب نرسیده است، دولت تصمیم گرفت مالیات مهریه برای مهریه های بسیار بالا را تنظیم نماید.

تفاوت مالیات سکه و مالیات مهریه در چیست ؟

مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه نیست. وی با تاکید بر اینکه افرادی که سکه خود را نفروخته باشند مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد، گفت : خانم هایی که مهریه خود را به صورت سکه دریافت می کنند لازم نیست مالیات پرداخت کنند.

مالیات سکه تنها زمانی اجباری است که فرد به خرید و فروش سکه بپردازد در غیر این صورت مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود.

محاسبه مالیات مهریه چه زمانی لازم است ؟

همانطور که گفتیم اگر زن مهریه خود را به صورت سکه دریافت کند مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود. اما اگر تصمیم بگیرد که سکه های خود را بفروشد، طبق تفاوت قیمت حاصله ( که نوعی درآمد محسوب می شود ) باید برای درآمدی که از فروش سکه به دست می آورد مالیات پرداخت کند.

لایحه پرداخت مالیات مهریه توسط مردان چگونه است ؟

طبق این لایحه هر مردی که میزان بالایی از مهریه را پذیرفته باشد باید طبق میزان مهریه و با توجه به مسائل اقتصادی کشور و وضعیت اقتصادی زوجین هنگام ثبت ازدواج، مالیات پرداخت کند.

در واقع پذیرش مهریه سنگین و بسیار بالا به معنای توانایی پرداخت این میزان مهریه از طرف مرد است و هدف از این لایحه ایجاد تعهد بیشتر مرد نسبت به موافقت وی با مهریه بالا است. البته این لایحه هنوز در دست بررسی است و به تصویب مجلس نرسیده است.

 

مقاله مرتبط مالیات مهریه

نکات مالیات مهریه چه مواردی هستند؟

آیا به مهریه مالیات مهریه تعلق می‌گیرد؟

مالیات بر ارث مهریه چگونه و برای چه کسانی اجرا می شود ؟

به طور کلی مهریه بدهی مرد به زن محسوب می شود و اگر زن بخواهد مهریه خود را از اموال شوهر بگیرد هیچگونه مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد. اما اگر زن پس از درخواست دریافت مالیات فوت کند، میزان مهریه به وارثان زن خواهد رسید. اما در این صورت وارثان باید مالیات بر ارث را پرداخت کنند چون مهریه زن فوت شده به صورت ارث به آن ها رسیده است.

فوت زن یا شوهر قبل از پرداخت مهریه چه تاثیری در پرداخت آن دارد ؟

بسیاری از افراد فکر می کنند که با فوت شوهر مهریه ای که باید به زن پرداخت کند نیز از بین خواهد رفت. اما مهریه یکی از مطالبات زن است و حتی بعد از فوت شوهر نیز حق دریافت آن را دارد. به همین ترتیب اگر زن قبل از مرد فوت کند نیز مهریه جزئی از مطالبات زن از مرد محسوب می شود و مرد باید آن را به وراث زن پرداخت کند.

  1. فوت مرد

اگر شوهر قبل از پرداخت مهریه به زن فوت کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست برای تحویل مهریه خود اقدام کند. از آن جایی که مهریه طلب زن از مرد است و نه ارث باقی مانده از مرد، دریافت آن شامل مالیات بر ارث نخواهد شد و به این ترتیب لازم نیست زن یا وکیل وی در این مورد به سازمان امور مالیاتی مراجعه نموده یا اظهارنامه ای ارسال کنند.

  1. فوت زن

در صورتی که زن قبل از دریافت مهریه و زود تر از شوهر فوت کند، وراث می توانند نسبت به پرداخت مهریه و مطالبه زن از شوهر اقدام کنند. از آن جایی که مهریه بدهکاری شوهر به زن و از اموال زن محسوب می شود باید بین وراث تقسیم شود. اما دقت داشته باشید که وارثین در این شرایط باید مالیات بر ارث پرداخت کنند چون مهریه به عنوان ارث از متوفی به آن ها رسیده است.

نتیجه گیری

مهریه حقی است که در هنگام عقد از طرف مرد به زن تعلق می گیرد و در واقع مطالبه زن از مرد است. بسیاری از زنان این سوال را دارند که آیا باید برای سکه هایی که به عنوان مهریه دریافت می کنند مالیات پرداخت کنند یا خیر.

پاسخ این است که دریافت مهریه شامل مالیات نمی شود اما اگر زن پس از مدتی سکه ها را به فروش برساند باید مالیات آن را پرداخت کند.

همچنین در خصوص فوت یکی از طرفین ازدواج قبل از پرداخت مهریه نیز سوالات بسیاری مطرح است. به طور کلی اگر شوهر زود تر از زن فوت کند، زن می تواند مهریه و مطالبه خود را از اموال به ارث مانده از مرد دریافت کند و مالیاتی نیز پرداخت نکند. اگر زن زود تر از مرد فوت کند، وارثان زن می توانند مهریه را از مرد دریافت کنند، اما در این صورت وارثان باید مالیات بر ارث را نیز پرداخت کنند زیرا مهریه زن فوت شده به صورت ارث به آن ها رسیده است.

سوالات متداول مالیات مهریه چگونه محاسبه می شود؟

مشاوره مالیاتی

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع هرگونه انجام کار حقوقی ابتدا با تیم مشاوره مالیاتی مالیات مدیا ارتباط برقرار کنید تا از قوانین و لوایح تصویب شده جدید آگاه شوید و کار های قانونی تان با سرعت و بدون مشکل انجام شود.

همچنین می توانید تنظیم اوراق قضایی خود مانند دادخواست را نیز به ما بسپارید. برای ارتباط با ما می توانید از طریق فرم زیر در ارتباط باشید یا ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

۵ دیدگاه دربارهٔ «مالیات مهریه چگونه محاسبه می شود؟»

قانون معافیت از پرداخت نیم عشر مالیات برای مهریه در تاریخ ‌۷۹/۱۱/۲۶ به تصویب رسید و عنوان می‌کند که در قانون بودجه‌ سال ‌١٣٨٠ – تبصره‌ی ‌٣٢ بند«هـ» معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه لحاظ شده است.
در بند «هـ» این قانون آمده است:
چنانچه زوجه پس از صدور اجراییه، در خصوص وصول مهریه و لازم الاجرا شدن (اعم از اجراییه شدن اسناد رسمی و آرای محاکم و مراجع قضایی) به هر علت از ادامه‌ی عملیات اجرایی منصرف شود، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهند بود.
حکم این بند از قانون در سال ‌١٣٨٠ لازم‌الاجرا شده و در پرونده‌های اجرایی سابق که مختومه شده‌اند و نیم عشر دولتی آن‌ها وصول نشده، نیز تسری می‌یابد طبق عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ‌١٣ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ‌١۵ سال شمسی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح منوط است.
قانون معافیت از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه در تاریخ ‌۸۱/۴/۱ با اصلاحات در عنوان و متن به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.
چنانچه جهت به جریان انداختن پرونده خانواده خود نیاز به مشورت با وکیل مجرب در امور دعاوی خانواده، وکیل مهریه در تهران دارید لطفا با وکلای این موسسه تماس حاصل فرمایید. جمعی از وکلای مجرب خانواده خانم و آقا با داشتن بیش از ۱۸ سال تجربه در امور خانواده، آماده خدمت به شما هموطنان عزیز هستند.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است