آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت دوم)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پنکیک سواپ، این روز ها به یکی از بحث های داغ دنیای ارز های دیجیتال تبدیل شده است و حتما نام آن را بار ها شنیده اید. این نام متعلق به یک صرافی غیرمتمرکز می باشد که پیشرفت های چشمگیری را در این فرآیند ها رقم زده و بسیاری از نواقص و ایرادات گذشته را برطرف نموده است.

دنیای پیچیده رمز ارز ها روز به روز در حال گسترش می باشد و تغییراتی در آن رخ می دهد که با اطلاع از آن ها می توانید عملکرد بهتر و موفق تری در بازار ارز های دیجیتال داشته باشید. به همین دلیل، تیم مالیات مدیا اینجاست تا جدید ترین اخبار و اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله تصمیم داریم شما را با صرافی پنکیک سواپ و جزییات آن بیشتر آشنا کنیم.

پنکیک سواپ چیست ؟

پنکیک سواپ یکی از صد ها صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال می باشد که در آن ها معاملات مالی به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای انجام می‌ شود. صرافی های غیرمتمرکز امنیت بالایی دارند چرا که در این سیستم، امکان دسترسی به دارایی کاربران وجود ندارد و همه معاملات رمز ارز ها بدون دخالت سازمان‌ های مختلف و دفتر سفارش خرید و فروش صورت می گیرد.

 

پنکیک سواپ یکی از جدید ترین پلتفرم ها می باشد که مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس یا همان بایننس اسمارت چین بوده و به لحاظ عملکردی، شباهت بسیار زیادی به یونی‌ سواپ روی شبکه اتریوم و سوشی سواپ دارد. این صرافی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و حجم معاملات در آن پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی به چند صد میلیون دلار رسید که این موضوع نشانگر کارایی و کیفیت این پلتفرم برای انجام مبادلات میباشد.

یکی از ویژگی های پنکیک سواپ این است که معاملات به صورت همتا به‌ همتا انجام نمی شوند و برای مدیریت آن‌ ها از استخر نقدینگی ( Liquidity Pool ) استفاده می‌ شود که در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا می شویم.

برای مطالعه مقاله کاربرد بلاکچین در امور دولتی و انواع کسب و کار چیست، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

نحوه تامین نقدینگی در این پلتفرم نیز متفاوت می باشد و برای این کار، از مدل بازارساز خودکار ( AMM ) استفاده می‌ شود. به طور کلی ۳ روش برای دسترسی کاربران به صرافی پنکیک سواپ وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می کنیم :

  1. تراست والت
  2. متامسک
  3. کیف پول بایننس

ما استفاده از روش تراست ولت را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که استفاده از آن بسیار آسان می باشد.

ارز دیجیتال کیک چیست ؟

تریدر ها و افرادی که در بازار رمز ارز ها سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، ممکن است هنگام بررسی قیمت لحظه‌ ای ارز دیجیتال در صرافی، با نام هایی نا آشنا مواجه شوند که از ماهیت آن ها اطلاعی ندارند. یکی از این ارز های دیجیتال، کیک می باشد که در واقع یکی از توکن‌ های اختصاصی صرافی پنکیک سواپ محسوب می‌ شود.

در ساختار این ارز دیجیتال از استاندارد BEP-20 استفاده شده است و کاربران می‌ توانند آن‌ ها را در کیف پول‌ های مختلف که توسط پنکیک سواپ به زنجیره بایننس متصل هستند، ذخیره نمایند. ارز دیجیتال کیک را می‌ توانید از صرافی‌ های بایننس، کوینکس و … خریداری کرده و در کیف پول اختصاصی خود ذخیره نمایید.

تامین نقدینگی پنکیک سواپ از استخر نقدینگی چگونه است ؟

همانطور که گفته شد، تامین نقدینگی معاملات در پنکیک سواپ از طریق استخر های نقدینگی انجام می شود. استخر نقدینگی یک بستر مجازی است که کاربران در این فضا توکن‌ های خود را به جای مبادله مستقیم با سایر کاربران، با توکن‌ های موجود در استخر مبادله می‌ کنند.

تامین نقدینگی پنکیک سواپ از استخر نقدینگی چگونه است ؟

کاربران می توانند با استفاده از جفت‌ ارز های خود، میزان نقدینگی لازم را برای مبادله توکن‌ ها فراهم کنند که به چنین افرادی، تامین‌ کننده گفته می‌ شود. کارمزد این مبادلات به عنوان پاداش در اختیار افراد تامین‌ کننده نقدینگی قرار می گیرد تا فرصت بیشتری را برای انجام مبادلات پنکیک سواپ اختصاص دهند.

تامین کنندگان پس از قرار دادن دارایی خود در استخر نقدینگی، توکن‌ های مخصوص استخر یا LP TOKEN دریافت می‌ کنند که می توانند با استفاده از آن‌ ها، هر وقت که خواستند سپرده‌ های خود را از استخر نقدینگی خارج کنند.

برای مطالعه مقاله پروژه دفینیتی و ارز دیجیتال ICP چیست، اینجا را کلیک فرمایید.

از کاربرد های دیگر این توکن ها می توان به توزیع کارمزد دریافتی از مبادلات اشاره کرد. در واقع، میزان دریافت کارمزد مبادلات بر اساس میزان توکن استخر تعیین می‌ شود. در صورت ایجاد هر مشکلی در زمینه تبدیل ارز یا جفت‌ ارز ها می توانید از ماشین حساب ارز دیجیتال استفاده کنید و تبدیلات خود را انجام دهید و سرمایه‌ گذاری جفت‌ ارز های خود را در استخر نقدینگی آغاز کنید.

میزان کارمزد در پنکیک سواپ چگونه تامین می‌ شود ؟

تامین کنندگان نقدینگی در پنکیک سواپ، علاوه بر دریافت توکن استخر، درصد مشخصی از کارمزد مبادلات انجام شده را به عنوان پاداش دریافت می کنند. این روند در صرافی‌ های غیرمتمرکز دیگری از جمله یونی سواپ و سوشی سواپ نیز رایج می باشد و به همین شکل انجام می شود.

مبلغ کارمزدی که بابت هر مبادله دریافت می شود معادل ۰.۲ % می باشد. ۰.۱۷ % کارمزد مبادله به افراد تامین کننده نقدینگی استخر اختصاص پیدا می کند و باقی مانده آن به صندوق پلتفرم جهت فرآیند سوزاندن توکن‌ ها منتقل می شود.

آشنایی با مفهوم استیکینگ و فارمینگ در پنکیک سواپ

از مفاهیم تخصصی در پنکیک سواپ که حتما با آن ها مواجه خواهید شد، استیکینگ و فارمینگ می باشند که در این بخش به توضیح آن ها می پردازیم. به بیانی ساده و قابل فهم، استیکینگ به معنای قفل کردن ارز ها به جهت دریافت پاداش می باشد. با این کار همه دارایی‌ ها و سپرده های شما در یک کیف پول ارز دیجیتال بلوکه شده و در واقع امنیت شبکه تضمین می شود. پس از انجام استیکینگ و بلوکه شدن رمز ارز ها و دارایی های خود می‌ توانید همه تراکنش‌ ها را تایید کرده و از امنیت شبکه پشتیبانی کنید.

آشنایی با مفهوم استیکینگ و فارمینگ در پنکیک سواپ

فارمینگ هم در واقع بستری است که شما توکن‌ های استخر خود را در آن استیک یا قفل می‌ کنید. پس از بلوکه شدن توکن‌ های استخر، مقداری ارز کیک به عنوان پاداش از طرف شبکه دریافت می کنید و می‌ توانید به راحتی آن ها را در صرافی‌ هایی که از آن پشتیبانی می‌ کنند، استفاده و تبدیل نمایید.

برای مطالعه مقاله آشنایی با صرافی بایننس اسمارت چین، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

یکی دیگر از روش های سودآور، قفل کردن توکن‌ های کیک می باشد که از طریق فارم کردن توکن‌ های استخر به دست آمده اند. با این کار شما می توانید بدون نیاز به تبدیل کردن آن ها، توکن های خود را در استخر دیگری با ارز های جدید تعویض کنید. جفت‌ ارز های فراوانی وجود دارند که شما می توانید از آن ها در پنکیک سواپ استفاده کنید. برای شروع کار، باید با خرید بیت کوین، اتریوم و سایر ارز های دیجیتال به صورت جفت‌ ارز، به انجام معاملات در پنکیک بپردازید. از رایج‌ ترین جفت ارز ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • CAKE – BNB LP
  • BUSD – BNB LP
  • BETH – ETH LP

 آشنایی با بازارساز خودکار ( AMM )

پروتکل های بازارساز خودکار از یک الگوریتم ریاضی استفاده می کنند که بر پایه سیستم عرضه و تقاضا برای قیمت‌ گذاری دارایی‌ های موجود در استخر پنکیک سواپ استفاده می‌ شود. همانطور که گفته شد، جفت ارز های مختلفی در استخر های نقدینگی پنکیک سواپ مورد استفاده قرار می گیرند و نسبت وزنی این دو دارایی، تعیین کننده ارزش آن‌ ها در استخر نسبت به یکدیگر است.

اگر تمایل دارید با موضوع بازارساز خودکار بیشتر آشنا شوید می توانید به مقاله های دیگر مالیات مدیا مراجعه کنید که به طور مفصل به این موضوع پرداخته اند.

لغزش قیمت در پنکیک سواپ به چه معنایی می باشد ؟

یکی از مهم‌ ترین مفاهیم در پلتفرم پنکیک سواپ، لغزش قیمت می باشد. این مفهوم به معنای تغییر ارزش و قیمت یکی از ارز ها در جفت ارز ها، با خرید یا فروش یکی دیگر از آن‌ ها می باشد. به عنوان مثال اگر BNB به استخر BNB/CAKE اضافه شود، نقدینگی BNB در آن استخر افزایش یافته و نقدینگی و ارزش ارز دیگر کاهش پیدا می کند.

برای مطالعه مقاله آشنایی کامل با صرافی هیوبی، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

بدون شک، در چنین شرایطی تعادل نقدینگی به هم خورده و قیمت BNB بر حسب CAKE کاهش و قیمت CAKE برحسب BNB افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که قیمت ارز هایی از جمله دوج کوین، بیت کوین و سایر ارز هایی که به صورت جفت‌ ارز در استخر نقدینگی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، دست‌ خوش تغییرات بسیاری می‌ شود.

نتیجه گیری

همانطور که میدانید، دنیای رمز ارز ها روز به روز دستخوش تحولات و پیشرفت های چشمگیری می شود که با کسب اطلاع و آگاهی از این اتفاقات، می توان موفقیت های بسیاری در این زمینه بدست آورد.

برای مطالعه مقاله معرفی ۱۰ صرافی ارز دیجیتال، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

این روز ها، پنکیک سواپ به عنوان یکی از صرافی های غیرمتمرکز، از محبوبیت و کارایی بسیار بالایی برخوردار است و طی مدت زمان کوتاهی، کاربران بسیاری را جذب خود کرده است. در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفاهیم رایج در این پلتفرم و برخی از ویژگی های آن آشنا کنیم.

۴ دیدگاه دربارهٔ «آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت دوم)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است