آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت اول)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پنکیک سواپ یکی از شناخته شده ترین و بهترین پلتفرم های صرافی غیرمتمرکز می باشد که به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین پلتفرم‌ های دیفای در اکوسیستم بایننس شناخته شده است. این پلتفرم بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین شکل گرفته و قابلیت های بسیاری دارد.

این روز ها طرفداران دنیای رمز ارز ها و تریدر ها به دنبال به روزترین اخبار و جدیدترین دستاورد ها در زمینه ارز دیجیتال و صرافی ها هستند. همانطور که گفته شد، پنکیک سواپ نیز یکی از بزرگ ترین و توسعه یافته ترین پلتفرم ها در این حوزه می باشد. به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله شما را با pancake swap و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

مروری بر ماهیت صرافی‌ های غیرمتمرکز

با ورود اولین صرافی‌ های غیرمتمرکز یا همان ( Decentralized exchange ) به دنیای ارز های دیجیتال، اتفاقات خوبی در این مسیر رخ داد که منجر به سهولت بسیاری از اقدامات شدند. به عنوان مثال جفت های معاملاتی، دفتر سفارشات، نمودار‌ های شمعی و بسیاری از جزئیات پیچیده موجود در صرافی‌ های متمرکز، با یک رابط کاربری ساده در سیستم صرافی های غیرمتمرکز جایگزین شدند.

 

این سادگی علاوه بر مکانیسم عملکردی و رابط کاربری، حتی در نام‌ گذاری این پلتفرم‌ ها نیز مشهود می باشد و بیشتر این پلتفرم‌ ها با عناوینی از جمله میم ‌های اینترنتی یا اسامی غذا ها و خوراکی‌ ها نام‌ گذاری شده اند که بسیار ساده و زیبا بوده و برای کاربران جذاب هستند. از جمله این اسامی می توان به پلتفرم پنکیک سواپ یا سوشی سواپ اشاره کرد که این روز ها بر سر زبان ها هستند.

تفاوت های صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

تفاوت عمده و اصلی صرافی‌ های غیرمتمرکز با انواع صرافی های متمرکز مربوط به نحوه کنترل دارایی‌ های کاربران می باشد. در سیستم صرافی‌ های متمرکز، کاربران باید ارز های دیجیتال خود را به کیف پول‌ های مورد تایید و تحت ‌مدیریت این صرافی‌ ها واریز نمایند تا بتوانند معامله کنند. در واقع سفارشات خرید و فروش در دفتر سفارشات آنلاین صرافی ثبت شده و خریداران و فروشندگان از طریق موتور تطبیق‌ دهنده سفارشات صرافی به هم وصل شده و امکان انجام مبادلات برایشان فراهم می شود.

برای مطالعه مقاله آیا صرافی کوینکس ایران را تحریم کرده است، اینجا را کلیک فرمایید.

معاملاتی که در صرافی‌ های متمرکز انجام می شوند، در بلاک چین ثبت نشده و در واقع به‌ صورت درون ‌زنجیره‌ ای انجام نمی‌ شوند. این معاملات صرفا در پایگاه داده متمرکز صرافی ها ثبت می‌ شوند که این موضوع منجر به افزایش سرعت انجام معاملات در صرافی‌ های متمرکز می شود.

از جمله ایرادات این سیستم این است که کنترل و مدیریت دارایی‌ های کاربران به‌ صورت امانی در اختیار کامل صرافی ها است که متاسفانه مدیریت آن ها کاملا متمرکز و آسیب‌ پذیر می باشد.

هدف اصلی صرافی های غیرمتمرکز چیست ؟

هدف اصلی صرافی‌ های غیرمتمرکز، برطرف کردن ایرادات و نواقص صرافی‌ های متمرکز می باشد. در این سیستم از قرارداد های هوشمند متن‌ باز استفاده کرده و فرآیند تبدیل ارز های دیجیتال به‌ صورت درون‌ زنجیره‌ ای انجام می‌ شوند. در این صورت، امکان دستکاری در بازار‌ به حداقل رسیده و امنیت افزایش می یابد.

در سیستم صرافی‌ های غیرمتمرکز، کاربران نیازی ندارند که دارایی های خود را به کیف پول‌ های امانی منتقل کنند. هر کاربر می‌ تواند به راحتی کیف پول خود را به قرارداد هوشمند متصل نماید و کنترل همه دارایی‌ ها در اختیار خود کاربر خواهد بود.

هدف اصلی صرافی های غیر متمرکز چیست ؟

بلاک چین اتریوم جزو اولین پروتکل‌ های صرافی غیرمتمرکز می باشد و بعد از آن یونی سواپ ( Uniswap )، سوشی سواپ ( Sushiswap ) و بَلِنسر ( Balancer ) دست به کار شدند و امروزه، پنکیک سواپ یکی از مشهورترین و بهترین پروتکل‌ ها در زمینه صرافی های غیرمتمرکز می باشد. به مرور زمان، این پلتفرم‌ ها بخش قابل‌ توجهی از معاملات رمز ارز ها را به خود اختصاص دادند و ترافیک عظیمی را در کنار سایر پروژه‌ های دیفای، بر روی شبکه اتریوم ایجاد کردند.

با وجود مزایای ذکر شده، مقیاس‌ پذیری پایین و کارمزد بالای معاملات بر روی این پلتفرم‌ ها منجر به نارضایتی کاربران شد زیرا صرفه اقتصادی نداشت. به همین دلیل پروژه‌ هایی از جمله پنکیک سواپ شکل گرفتن که بر روی بلاک چین‌ های مقیاس‌ پذیرتر ایجاد شده اند و با کاهش کارمزد‌ ها و افزایش سرعت معاملات، منجر به بهبود عملکرد صرافی‌ های غیرمتمرکز شده اند.

پنکیک سواپ چیست و چگونه کار می‌ کند ؟

پنکیک سواپ یکی از بهترین پلتفرم های صرافی غیرمتمرکز در شبکه بایننس اسمارت چین می باشد که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌ اندازی شد و در مدت زمان بسیار اندکی، به طور چشمگیری گسترش یافت به طوری که میانگین حجم معاملات آن روزانه حدودا به ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

برای مطالعه مقاله آشنایی با صرافی بایننس اسمارت چین، اینجا را کلیک فرمایید.

برخلاف صرافی های متمرکز، در صرافی پنکیک سواپ دیگر خبری از دفتر سفارشات خرید و فروش در میان نیست. معاملات این پلتفرم، دیگر به ‌صورت همتا‌ به ‌همتا انجام نمی‌ شوند و برای مدیریت معاملات در پنکیک سواپ از استخر‌ های نقدینگی و مکانیسم بازارساز خودکار استفاده می ‌شود.

آشنایی با توکن کیک ( CAKE ) در پلتفرم پنکیک سواپ

امکانات و قابلیت های مختلف پلتفرم پنکیک سواپ از جمله تبادل ارز ها، کشت سود، تامین نقدینگی، استخر‌ های Syrup و لاتاری به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند که کاربران را تشویق به استفاده از بخش های دیگر می کنند.

آشنایی با توکن کیک ( CAKE ) در پلتفرم پنکیک سواپ

توکن کیک ( CAKE ) در واقع مانند یک بلیط برای ورود به این سیستم می باشد و امکان استفاده از بخش‌ های مختلف پنکیک سواپ را فراهم می‌ کند. به طوری کلی و به زبان ساده تر می توان توکن کیک را به صورت زیر تعریف نمود :

توکن کیک که بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین ( BSC ) و تحت استاندارد BEP20 ایجاد شده است و به عنوان توکن اصلی پلتفرم پنکیک سواپ معرفی شده که با هدف ایجاد انگیزه مالی برای تأمین‌ کنندگان نقدینگی شکل گرفته است. شما می توانید این توکن را به روش های گوناگونی به ‌دست آورید :

  • کشت سود یا همان ( yield farming ) در فارم‌ های پنکیک سواپ
  • سهام‌ گذاری در استخر‌ های Syrup
  • امکان برنده شدن در لاتاری
  • خرید از صرافی‌ ها
کاربرد های توکن کیک

از کاربرد های اصلی توکن کیک می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. سهام‌ گذاری توکن‌ های LP برای دریافت کیک بیشتر و تامین نقدینگی جفت ‌ارز های مرتبط با توکن کیک برای کسب درآمد از کارمزد معاملات.
  2. سهام‌ گذاری در استخر‌ های Syrup برای کسب توکن‌ های بایننس اسمارت چین
  3. خرید بلیط برای شرکت در لاتاری و دریافت توکن‌ های کیک به عنوان جایزه
  4. ساختن صفحه کاربری در پنکیک سواپ و ضرب توکن‌ های NFT
  5. امکان رای دادن به پروپوزال‌ های بهبود شبکه به منظور مشارکت در حاکمیت اکوسیستم پنکیک سواپ

نحوه اتصال کیف پول به پنکیک سواپ

برای این کار کافیست که پس از ورود به سیستم پنکیک سواپ، کیف پول خود را به این پلتفرم متصل نمایید. شما این امکان را دارید که از میان لیست کیف پول‌ های پشتیبانی‌ شده، یک کیف پول را به دلخواه انتخاب کنید.

برای مطالعه مقاله پروژه دفینیتی و ارز دیجیتال ICP چیست، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

بهتر است با توجه به نوع استفاده تان، از کیف پول مناسبی استفاده کنید. کیف پول‌ های تراست والت یا سیف پال، بهترین گزینه ها به عنوان کیف پول‌ های موبایلی هستند. اما برای فضای دسکتاپ، استفاده از افزونه‌ های کیف پول مرورگر کروم را به شما پیشنهاد می کنیم. کیف پول متامسک یا بایننس چین والت گزینه های بسیار مناسبی برای انتخاب هستند.

نتیجه گیری

صرافی های غیرمتمرکز جایگزین بسیار خوبی برای صرافی های متمرکز هستند زیرا بسیاری از مشکلات و نواقص موجود را برطرف کرده اند. با این وجود، مسائلی همچون کارمزد بالا و ضعف های مقیاس پذیری منجر به نارضایتی کاربران شده و به همین دلیل، پلتفرم هایی از جمله پنکیک سواپ شکل گرفتند تا منجر به بهبود عملکرد صرافی های غیرمتمرکز شوند.

برای مطالعه مقاله ۱۰ ارز دیجیتال که باید در ۱۴۰۰ سرمایه گذاری کرد، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

این پلتفرم بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین شکل گرفته است و به دلیل قابلیت هایی که دارد، امروزه طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است.

۲ دیدگاه دربارهٔ «آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت اول)»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است