آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت سوم)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پنکیک سواپ یکی از بروز ترین موضوعات در دنیای شگفت انگیز ارز های دیجیتال می باشد که ذهن بسیاری از کاربران و تریدر ها را مشغول خود کرده است. بازار رمز ارز ها، بستری پر فراز و نشیب است که روزانه دستخوش تحولات و پیشرفت های گوناگونی می شود. به همین دلیل، سرمایه گذاران این بازار مدام در حال بروزرسانی اطلاعات خود و آگاهی از جدیدترین اتفاقات و تغییرات هستند. اگر شما هم به عنوان یک تریدر فعالیت می کنید یا تصمیم دارید وارد دنیای پر هیجان رمز ارز ها شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و با یکی از جدیدترین دستاورد ها در این زمینه آشنا شوید.

پنکیک سواپ چیست ؟

پلتفرم پنکیک سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ ( شهریور ماه ۱۳۹۹ ) راه اندازی شد و در واقع یک صرافی غیرمتمرکز برای مبادله و خرید و فروش توکن‌ های BEP-20 می باشد که تمامی معاملات آن در بستری تحت عنوان اسمارت چین بایننس ( Binance Smart Chain ) انجام می شوند.

 

پلتفرم پنکیک سواپ با استفاده از مدل بازار ساز خودکار یا همان AMM این امکان را برای کاربران فراهم می کند که به وسیله استخر های نقدینگی ترید کنند که این استخر ها با دارایی و سرمایه های کاربران پر می‌ شوند. در واقع کاربران با واریز کردن توکن‌ های BEP-20 به درون استخر های نقدینگی، توکن‌ های ارائه ‌دهنده نقدینگی یا LP دریافت می‌ کنند. با استفاده از این توکن‌ ها، می توان بخشی از هزینه‌ های معاملاتی را نیز پرداخت نمود. از ویژگی های اصلی این پلتفرم، سرعت بسیار بالای انجام تراکنش ها و همچنین دریافت کارمزد های اندک نسبت به سایر پروژه‌ های دیفای می باشد.

همانطور که می دانید، معاملات در صرافی‌ های غیرمتمرکز بدون هیچ واسطه ای انجام می شود و همین موضوع وجه تمایز آن ها با صرافی هایی مانند کوینکس می باشد که به وسیله نهاد مشخصی اداره می شوند.

توکن کیک ( CAKE ) چیست ؟

توکن کیک ( CAKE ) در واقع همان توکن اختصاصی ارز دیجیتال پنکیک سواپ می باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این توکن بر بستر شبکه بلاک چین بایننس ( BEP-20 ) ایجاد شده است.

کاربران می توانند در قبال ایجاد هر بلوک جدید در شبکه بایننس، بیست و پنج توکن کیک دریافت نمایند. در واقع با اضافه شدن روزانه سی هزار بلوک جدید به شبکه، حدود هفت میلیون و پانصد هزار توکن کیک به شبکه اضافه می‌ شود. در حال حاضر، توکن CAKE رتبه هشتاد و چهارمین ارز های دیجیتال برتر را در وب‌ سایت کوین مارکت کپ به خود اختصاص داده است.

آشنایی با نحوه عملکرد Pancakeswap

در این بخش تصمیم داریم شما را با عملکرد پنکیک سواپ و بخش های مختلف آن آشنا کنیم.

  • نحوه ایجاد نقدینگی

تبادل توکن ها در این پلتفرم در استخر های نقدینگی و به وسیله جفت ارز ها انجام می شود. همه کاربران می توانند توکن های خود را به نوع دیگری از توکن ها تبادل کنند و این کار بدون هیچ واسطه ای انجام می شود.

برخی از کاربران هم توکن‌ های خود را در مجموعه نقدینگی قفل یا بلوکه می کنند که اصطلاحا به این کار استیکینگ گفته می شود. دقت داشته باشید که با این روش می توانید صاحب بخشی از پاداش های حاصل از معاملات شوید.

  • استیکینگ

همانطور که گفته شد، کاربران پنکیک سواپ می توانند توکن های خود را در استخر های سیروپ ( Syrup Pools ) استیک ( Stake ) یا سهام گذاری نمایند. به عنوان مثال شما می توانید با قفل کردن توکن CAKE که همان ارز اصلی پنکیک سواپ می باشد، توکن کیک بیشتری دریافت کنید ! هم چنین، کاربران می توانند با استفاده از گزینه سهم خودکار بیش از یک مرتبه در ساعت، توکن‌ های کیک خود را مجددا در استخر های سیروپ قفل کرده و میزان پاداش خود را افزایش دهند.

در ضمن، بعد از بلوکه کردن رمز ارز ها، می توان با تایید کردن تراکنش‌ ها از امنیت شبکه پشتیبانی نمود.

  • فارمینگ

کاربران می توانند طی فرآیند فارمینگ یا Farming، توکن‌ های استخر LP خود را قفل کرده و از سوی شبکه، توکن های کیک بیشتری را به‌ عنوان پاداش دریافت نمایند. در حقیقت کاربران با دریافت توکن کیک می‌ توانند به‌ راحتی این توکن ها را در صرافی‌ هایی که از آن پشتیبانی می‌ کنند، تبدیل نمایند.

کاربران این امکان را دارند که با قفل کردن توکن‌ های کیکی که از طریق فارمینگ توکن‌ های LP بدست آورده اند، بدون نیاز به تبدیل آن ها در صرافی دیگر توکن‌ های کیک خود را در سایر استخر ها به ارز های دیگر تبدیل نمایند.

  • بخت آزمایی

یکی از امکانات پلتفرم پنکیک سواپ، قابلیت شرکت در لاتاری و قرعه کشی می باشد که با این کار، کاربران می توانند شانس خود را برای دریافت توکن های کیک بیشتر، افزایش دهند. این قرعه‌کشی ها هر شش ساعت یک‌ بار انجام شده و افراد برنده صاحب حدودا ده توکن کیک خواهند شد.

مزایای پنکیک سواپ چیست ؟

همانطور که میدانید Pancakeswap بر بستر زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده است که هدف آن تسهیل فرآیند معاملات و کاهش هزینه های ناشی از آن ها می باشد. همین ویژگی باعث شده است که این پلتفرم در بین صرافی‌ های غیرمتمرکز دیگر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شود.

مزایای پنکیک سواپ چیست ؟

در ادامه تصمیم داریم شما را با ویژگی های این پلتفرم و مزیت های آن بیشتر آشنا کنیم.

  1. دسترسی به ارز های متعدد و گوناگون

یکی مزایای اصلی پنکیک سواپ، امکان دسترسی کاربران به توکن‌ های جدید این شبکه می باشد. کاربران می توانند با استفاده از ویژگی های سپرده، کوین های بایننس ( BUSD )، بیت کوین ( BTC )، تتر ( USDT ) و اتر ( ETH ) را از زنجیره ETH به زنجیره BSC منتقل کنند. در واقع می توان گفت که با استفاده از این پلتفرم شما می توانید به تمام پروژه‌ های برتر بازار ارز های دیجیتال دسترسی داشته باشید.

  1. ارتباط متقابل با دیگر کاربران

طبق نتایج تحقیقات انجام شده، بیشتر کاربران این پلتفرم از اکوسیستم اتریوم بوده و توسعه دهندگان این شبکه سعی دارند که این روند را به طور قابل توجهی ساده نمایند. برای دستیابی به این هدف، پلتفرم پنکیک سواپ تصمیم گرفته است که کیف پول‌ های شناخته ‌شده مانند تراست ولت ( Trust Wallet )، مث ولت ( MathWallet )، ولت کانکت ( WalletConnect )، توکن پاکت ( TokenPocket ) و متامسک ( MetaMask ) را با هم ادغام نماید.

  1. رابط کاربری ساده و آسان

یکی از دلایل محبوبیت پنکیک سواپ، رابط کاربری آن می باشد که استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. حتی کاربران جدید هم برای استفاده از گزینه‌ های معاملاتی نیازی به مهارت و دانش بالا یا تجربه قبلی ندارند.

برای مطالعه مقاله چگونه اینترنت کامپیوتر به بهبود اینترنت عمومی کمک می کند، اینجا را کلیک فرمایید.

این پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که کاربران بتوانند میزان سود خود را به حداکثر برسانند. شما می توانید دارایی‌ های خود را به صندوق‌ های نقدینگی انتقال دهید و در عوض توکن های نقدینگی دریافت کنید و این توکن ها را برای دریافت سود بیشتر، ذخیره نمایید.

  1. کارمزد پایین معاملات

یکی از اصلی‌ترین ویژگی های این پلتفرم محبوب، کارمزد اندک آن می باشد. در این شبکه، کاربران می توانند با کسر کردن بخشی از هزینه بازارساز های خودکار ( AMM ) مبتنی بر اتریوم، معاملات خود را انجام دهند.

برای مطالعه مقاله مالیات صرافی چگونه محاسبه می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

میزان کارمزد معاملات در این صرافی ۰.۲ ٪ می باشد که حدود ۰.۱۷ ٪ از آن به تأمین‌ کنندگان نقدینگی تعلق یافته و مابقی آن ( ۰.۰۳ ٪ ) برای فرایند سوزاندن توکن ها، به صندوق پنکیک سواپ واریز می شود.

  1. سرعت بالای انجام معاملات

با استفاده از پلتفرم پنکیک سواپ می توانید معاملات سریع و لذت بخشی را تجربه کنید و این موضوع باعث شده که این صرافی طرفداران بسیاری داشته باشد. معاملات این پلتفرم در کمتر از پنج ثانیه انجام می شوند که سرعت قابل توجهی است !

برای مطالعه مقاله قرارداد هوشمند چه مزایایی دارد، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

بالا رفتن سرعت انجام معاملات این امکان را برای کاربران فراهم می کند که سود بیشتری به دست آورند زیرا فرصت‌ های بیشتری برای معاملات ایجاد خواهد شد.

مفهوم بازار ساز خودکار ( AMM ) چیست ؟

بازار ساز خودکار یکی از پروتکل های صرافی های غیرمتمرکز می باشد و در واقع رباتی است که وظیفه اعلام دائمی قیمت ۲ دارایی را بر عهده دارد. بازار ساز خودکار بستری را فراهم کرده است که کاربران می‌توانند به بازار ساز تبدیل ‌شده و کارمزد های بسیاری را با روش تامین نقدینگی کسب کنند.

مفهوم بازار ساز خودکار ( AMM ) چیست ؟

این پروتکل با استفاده از یک فرمول ریاضی طراحی شده و به صرافی های غیرمتمرکز این امکان را می دهد که بدون نیاز به دفتر سفارشات، عملیات قیمت گذاری را طبق الگوریتم‌ های مشخصی انجام دهند. این فرمول ‌های ریاضی برای هر صرافی، متفاوت می باشد.

با استفاده از سیستم بازار ساز خودکار، دیگر معاملات به شکل همتا به همتا انجام نمی شوند و نیازی به حضور طرفین معامله نیست. در واقع سیستم قدیمی همتا به همتا با روش همتا به قرارداد P2C جایگزین شده است. در این الگوریتم‌ ها، قیمت با توجه به فرمول‌ های ریاضی محاسبه‌ شده و به کاربران اعلام می‌ شود.

آشنایی با مفهوم استخر نقدینگی ( Liquidity Pool )

استخر نقدینگی یک بستر مجازی می باشد که در آن، کاربران می توانند با سپرده ‌گذاری جفت ارز های مورد نظرشان، نقدینگی مورد نیاز برای انجام معاملات توکن‌ ها را تهیه کنند. نقدینگی یا همان لیکوئیدیتی به این معنا می باشد که یک دارایی را چقدر راحت تر و سریع تر می‌ توان خرید و فروش کرد.

به افرادی که توکن های خود را در این استخر ها سپرده ‌گذاری می کنند، تأمین‌ کننده نقدینگی گفته می‌ شود. بخش عمده‌ ای از کارمزدی که کاربران برای تبدیل دارایی‌ های خود به دیگر دارایی‌ ها می‌ پردازند، متعلق به افراد تامین کننده نقدینگی می باشد.

برای مطالعه مقاله ۱۰ ارز دیجیتال که باید در آن سرمایه گذاری کرد، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

به طور کلی می توان گفت که هر چقدر میزان نقدینگی بیشتری را در استخر نقدینگی سپرده گذاری کنید، سفارشات بزرگ با لغزش ( Slippage ) کمتری مواجه خواهند شد. به همین دلیل می توان گفت که جذب نقدینگی یکی از موضوعات بسیار مهم در این استخر ها می باشد.

جفت ارز های مورد استفاده در پنکیک سواپ

خوشبختانه شما می توانید از جفت ارز های بسیاری در پنکیک سواپ استفاده کنید و حق انتخاب بالایی خواهید داشت. در قدم اول، می توانید با خرید رمز ارز هایی مانند بیت کوین، اتریوم و غیره به‌ صورت جفت ارز، معاملات خود را در این پلتفرم آغاز کنید.

از رایج‌ ترین جفت ارز های پنکیک سواپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • CAKE – BNB LP
  • BETH – ETH LP
  • BUSD – BNB LP

نتیجه گیری

اگر شما هم طرفدار دنیای رمز ارز ها هستید، حتما نام پنکیک سواپ را شنیده اید. این پلتفرم به عنوان یک صرافی غیر متمرکز فعالیت می کند که از مزایای بسیاری از جمله کارمزد پایین، سرعت بالا و تنوع بالای رمز ارز ها برخوردار است.

محبوبیت این پلتفرم روز به روز در حال افزایش بوده و طبق پیش بینی ها، آینده درخشانی در انتظار این صرافی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزییات آخرین اخبار روز ارز ها میتوانید مقالات مفید و تخصصی مالیات مدیا را دنبال کنید.

۴ دیدگاه دربارهٔ «آموزش قدم به قدم پنکیک سواپ (قسمت سوم)»

بله. صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت (KYC)‌ ندارند و اجازه مبادله ناشناس (تنها با آدرس کیف پول) را فراهم می‌کنند. از این رو می‌‌توانند گزینه مناسبی برای دور زدن تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به حساب آیند. همچنین حجم نقدینگی قابل توجه این صرافی، اجازه مبادله‌های نسبتا بزرگ را به کاربران می‌دهد.

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است