مهم ترین تعاریف سهام و بورس که باید بدانید

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

می ‌دانیم که از بورس به عنوان بازاری یاد می ‌شود که در آن دارایی ‌های گوناگون معامله می ‌شوند. در بورس اوراق بهادار دارایی‌ های مالی مانند اوراق مشارکت، سهام و … برای معامله در نظر گرفته می ‌شود.

بورس اوراق بهادار در کشور، محلی است برای خرید و فروش اوراق بهادار. به یاد داشته باشید که اگر قصد سرمایه گذاری در بورس را دارید، حتما با مطالعه و کسب آگاهی‌ های فراوان پیش بروید و هرگز نادانسته در بورس سرمایه‌ گذاری نکنید، چرا که خرید سهام در بورس بدون اطلاع و اگاهی قبلی، ضرر و کاهش سرمایه را در پیش دارد.

در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با مفاهیم و تعاریف بورس و سهام آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

مهم‌ترین تعاریف سهام و بورس

تعریف نماد بورس

نماد بورس در واقع همان کد شرکت ‌ها است که برای راحت بودن در شناسایی و گروه‌ بندی در بازار بورس کاربرد دارد. نماد برای یک سازمان یا شرکت شامل حرف اول که نمایانگر صنعتی است که آن سازمان در آن حیطه فعالیت می ‌کند. مثلا نماد شرکت ‌های بورس اوراق بهادار در گروه بانک ‌ها و سایر نهاد های پولی با “و” آغاز می ‌گردد.

تعریف نماد بورس

برای اینکه بیشتر با نماد های گروه ‌های صنعتی آشنا شوید، بهتر است با کارشناسان و متخصصان سایت مالیات مدیا در تماس باشید و سؤالات خود را با آن ها مطرح کنید.

تعریف شاخص بورس

مسلما تا به حال چندین بار از اخبار، رسانه ‌ها و یا افراد دیگر شنیده‌ اید که گفته ‌اند شاخص بورس امروز ۵۰ واحد رشد کرده ‌است یا مثلا به عدد ۳۲ هزار رسیده است یا اینکه شاخص بورس کاهش یافته است.

تعریف شاخص بورس

همانطور که از اسم شاخص مشخص است، شاخص معیاری است طبق آن چیزی را تشخیص می ‌دهیم. در بورس نیز با تحلیل شاخص ‌ها قادر هستیم تا شرایط گذشته و حال بورس را ارزیابی کنیم که در تصمیم‌گیری برای سرمایه ‌گذاری بسیار مؤثر است.

برای مطالعه مقالات کارگزاری بورس، اینجا را کلیک فرمایید.

تعریف شاخص کل

شاخص بازدهی یا شاخص قیمت که تحت عنوان TEDPIX از آن یاد می‌ شود، در حقیقت این شاخص اغلب اوقات در رسانه ‌ها شاخص بورس تهران نامیده می‌ شود که در بین تمامی شاغلان در بازار و سرمایه ‌گذاران در بازار بسیار پرکاربرد است.

تعریف شاخص کل

شاخص بورس تهران نمایانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت ‌هایی است که در بورس مورد پذیرش قرار گرفته است.

برای مطالعه مقالات ارز دیجیتال، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

تعریف صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس

این صندوق‌ ها که به اختصار به آن ETF گفته می ‌شود، یکی از انواع صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری که متشکل از دارایی ‌های گوناگون است و ساختار آن همانند صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک است و شبیه به سهام در بازار مورد معامله قرار می ‌گیرند.

تعریف صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس

مفهوم سهام گران ‌قیمت

سهام گران ‌قیمت، سهامی است که به نسبت رقمی که برای آن اعلام شده است، رقمی گران‌ قیمت یا بیش از اندازه پیدا کرده است. سهام سازمان ‌هایی که سود بالایی کسب کرده ‌اند و در شرایط مناسبی و با ثباتی از سهام قرار گرفته ‌اند، در این موقعیت هستند.

مفهوم صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک

یکی از مهم‌ترین موارد در سرمایه ‌گذاری بورس، صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک است که اوضاع بازار برای سرمایه ‌گذاران به خصوص سرمایه ‌گذاران مبتدی مناسب‌ تر و کم‌ خطر تر میکند.

مفهوم صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری مشترک

در واقع در این صندوق‌ ها، پول ‌ها و سرمایه‌ های کوچک جمع می ‌شود و به وسیله مدیران با تجربه‌ تر در این زمینه سرمایه ‌گذاری میشود.

برای مطالعه مقاله طبقه بندی بازارهای مالی به چه شکل انجام میشود، بر روی این لینک کلیک نمایید.

مفهوم صندوق سرمایه ‌گذاری شاخصی

در صندوق سرمایه ‌گذاری مبتنی بر شاخص مطابق الگوی مشخص شده مختص یکی از شاخص ‌های بازار، سرمایه ‌گذاری می ‌شود.

فقط وقتی معاملات سهام در این صندوق ‌ها واجب می ‌شود که مقداری سرمایه به دلیل وارد شدن سرمایه ‌گذار جدید وارد بازار شود و یا با خارج شدن یک سرمایه‌ گذار کاسته شود. در این گونه‌ بازار، هزینه ‌ها کمتر است و ریسک مدیریت صندوق نیز کاهش می ‌یابد.

مفهوم سهام داغ یا فعال و سهام غیر فعال یا راکد

این دسته از سهام همواره در حال داد و ستد است و در برابر سهام نیمه فعال قرار دارد که در آن سهام به صورت مرتب مورد معامله قرار نمی گیرد. گفتنی است که اکثر شرکت‌ هایی که دارای اعتبار بالایی هستند، در دسته سهام فعال و سهام پرطرفدار قرار دارند.

مفهوم سهام داغ یا فعال و سهام غیر فعال یا راکد

سهام غیر فعال نیز همانطور که گفته شد به ندرت در بازار خرید و فروش قرار می ‌گیرند و به راحتی نمی ‌توان برای آن خریدار یا فروشنده ‌ای یافت.

برای مطالعه مقاله ۳ اطلاعیه اقتصادی بازار بورس و ۷ مورد از وقایع مهم اقتصادی، اینجا را کلیک فرمایید.

تعریف سهم شکننده یا پر نوسان

سهم شکننده، سهامی است که در آن تغییرات بسیار زیاد و ناگهانی در قیمت اتفاق می‌ افتد. اگر نوسان قیمت به خاطر وجود دلایلی چون نوسان درآمد ها، تعداد کم سهام و یا شرایط بد در صنعت باشد، نوسان قیمت با آلفا حساب می‌ شود و اگر نوسان قیمت با شرایط بازار در ارتباط باشد با بتا مورد اندازه‌ گیری قرار می ‌گیرد.

مفهوم سهام ترجیحی

این سهام قسمتی از سهام یک شرکت یا سازمان است که در جهت برنامه‌ های خصوصی ‌سازی ممکن است به کارمندان و کارکنان آن شرکت واگذار شود.

چگونگی به وجود آمدن حباب قیمت سهام

انگیزه‌ هایی مثل افزایش سود و کاهش زیان برای هر سرمایه‌ گذاری از فاکتور های اساسی در تصمیم ‌گیری در بورس است، بنابراین گاهی اوقات رفتاری به وقوع می‌ پیوندد که اصلا بر اساس ضوابط حاکم بر بازار نمی ‌باشد، در چنین مواقعی عده ‌ای از سرمایه ‌گذاران در بورس قادر هستند که قیمت سهام در معاملات بورس را بدون هیچ توجیهی بالا ببرند که به این رفتار حباب قیمتی در بازار بورس گفته می ‌شود.

برای مطالعه مقاله بورس شامل چه اصطلاحاتی می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

مفهوم سبد گردانی در بورس

مرتب ‌کردن درست دارایی ‌ها در قالبی همانند یک سبد معین را سبد گردانی می ‌گویند. این عمل که مالکیت آن به طور کامل به سرمایه‌ گذار تعلق دارد و مقدار هر کدام از دارایی ‌ها و مدت معاملات آن ها به طور کامل به وسیله سبد گردان مورد بررسی قرار می ‌گیرد و مشخص می ‌شود.

مفهوم اوراق بدهی

همانند اوراق قرضه، اوراق بدهی از انواع ابزار های بدهی محسوب می ‌شوند که با شروط مشخصی میان دو طرف خرید و فروش قرار می ‌گیرد. در واقع اوراق بدهی مدارکی هستند که به واسطه آن ها شرکت منتشر کننده تعهد می ‌دهد که مبلغ ‌های تعیین شده‌ ای را در مقاطع زمانی مخصوص به صاحبان‌ آن بپردازد و در مدت معینی اصل مبلغ را مورد بازپرداخت قرار دهد.

مفهوم اوراق بدهی

فردی که اوراق بدهی دارد، بستانکار است و باید اصل و بهره آن را دریافت کند، اما مالکیتی بر سهام شرکت ندارد. فردی که این گونه اوراق را خرید می‌ کند به عبارتی به شرکت‌ های بزرگ و دولت وام می‌ دهد که به واسطه آن به وی سود پرداخته می‌ شود.

همانطور که در آغاز مقاله گفته شد، برای سرمایه ‌گذاری در بورس و هر بازار مالی دیگر باید اطلاعات کامل و جامعی کسب کرد و هرگز نباید بدون دانش و اطلاعات کافی وارد بازار سرمایه شد. چنانچه علاقه‌ مند به کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع بازار های مالی و سرمایه ‌گذاری هستید، بهتر است با وبلاگ مالیات مدیا همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است