آشنایی کامل با مالیات بر درآمد در مالیات مدیا (بخش اول)

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

افرادی که با مالیات سر و کار دارند، حتما باید اطلاعات جامعی از مالیات و انواع مالیات همانند مالیات بر درآمد داشته باشند. شاید بعضی از افراد هنوز با مفهوم مالیات بر درآمد چندان آشنایی ندارند. مالیات بر درآمد درصدی از سود فرد مالیات دهنده می ‌باشد.

میزان مالیات‌ هایی که قابلیت پرداخت داشته باشند، بر اساس افزایش نرخ درآمد متحول می‌ شود. علاوه بر این نوع اشتغال هم برای معین کردن نرخ مالیات بر درآمد مؤثر است. همواره به یاد داشته باشید که با پرداختن مالیات سبب افزایش امکانات کشور میشوید. برای بیشتر آشنا شدن با مالیات بر درآمد در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی کامل با مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد به مالیاتی گفته می ‌شود که دولت بر درآمد افراد و سایر سازمان‌ ها در زمینه قانون اعمال می‌ کند. بر اساس قانون مالیات بر درآمد افراد و کسب و کار ها میبایست هر سال درآمد های خود را به صورت گزارشی درآورند تا مشمول بودن یا مشمول نبودن آن ها در پرداخت مالیات معین شود. در حقیقت دولت از منابع مالیاتی، درآمد انجام فعالیت‌ هایش را به دست می ‌آورد.

آشنایی کامل با مالیات بر درآمد

چنانچه در هنگام مطالعه این مقاله سؤالاتی داشتید و یا احتیاج به راهنمایی بیشتری دارید، بهتر است که به مجله اینترنتی مالیات مدیا مراجعه کنید و با کارشناسان مربوط در ارتباط باشید.

مواد قانونی مالیات بر درآمد مشاغل

ماده ۹۳

میزان درآمدی که فرد توسط شغل یا مشاغل به دست بیاورد و بعد از کم شدن معافیت ‌ها در قانون مشمولین مالیات بر درآمد تعلق می‌ گیرد.

ماده 93

تبصره : درآمدی که سازمان‌ های مدنی و درآمد های فعالیت‌ های مضاربه که توسط شخص حقیقی به دست آمده باشد، باید از این مقررات تبعیت کند.

برای مطالعه مقاله روش ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده چگونه است، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

ماده ۹۴

تمامی میزان فروش کالا و خدمات به همراه تمامی درآمد های به دست آمده که در فصل‌ های دیگر مشمول نشده‌ اند، بعد از کم شدن تمامی هزینه‌ ها و استهلاک ‌های مرتبط مطابق مقررات فصل هزینه ‌ها و استهلاکات مورد قبول.

ماده ۹۵

طبق این ماده اشخاصی که صاحب مشاغل هستند وظیفه دارند که دفتر ها و سایر اسناد را با مراعات کردن تمامی قوانین مرتبط از قبیل قوانینی که مرتبط با دفتر ‌های تجارتی قانون تجارت در ارتباط با تاجران مقرر می ‌شوند، به منظور تعیین درآمد مشمول و اظهارنامه مالیاتی مربوطه را تنظیم کنند.

ماده 95

آیین نامه مقرر مرتبط با اسناد و راه ‌های نگهداری آن ها چه به صورت دستی و چه ماشینی و همینطور اظهارنامه مالیاتی مطابق نوع و حجم فعالیت انجام گرفته مؤدیان و همچنین چگونگی ارائه اظهارنامه مالیاتی جهت تعیین درآمد مشمولین به سازمان مالیات، به مدت شش ماه از زمان مقرر شدن قانون به وسیله سازمان امور مالیاتی تنظیم می‌ شود و وزیر اقتصاد و دارایی ان را به تصویب می‌ رساند.

برای مطالعه مقاله معافیت های مالیات بر درآمد املاک چگونه است، اینجا را کلیک فرمایید.

ماده ۹۶

این ماده حذف شده است.

ماده ۹۷

این ماده مربوط به درآمد افراد حقیقی مشمول مالیات است که طبق آن افراد که وظیفه دارند اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند، بایستی طبق اظهارنامه با رعایت تمامی مقررات مرتبط تهیه و تسلیم شود، است. سازمان امور مالیاتی قادر است که اظهارنامه ‌های مالیاتی را که دریافت کرده است، بدون این که مورد بررسی قرار دهد، مورد قبول قرار دهد و چندی از آن ها را مطابق ضوابط معین و یا به صورت تصادفی گزینش کند و رعایت مقررات را در آن ها بررسی کند.

ماده 97

چنانچه فرد مالیات دهنده اظهارنامه مالیاتی مربوطه را در زمان مقرر تسلیم نکند، سازمان مالیات کشور برآوردی مطابق حرفه و آگاهی ‌های اقتصادی فرد مالیات دهنده انجام میدهد، اظهارنامه مالیاتی تهیه می‌ کند و برگ تشخیص مالیات ابلاغ می‌ کند. چنانچه فرد مؤدی نسبت به این اقدام اعتراضی داشت، به مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات می‌ تواند اظهارنامه مالیاتی براساس ضوابط مرتبط تهیه کند. اگر فرد مؤدی اعتراضی داشته باشد، مطابق ضوابط مورد پیگیری قرار می ‌گیرد. البته جریمه ‌ها و مجازات ‌های عدم تهیه اظهارنامه مالیاتی همچنان مقرر هستند.

سازمان مالیات کشور مکلف است که در مدت سه سال بعد از زمان ابلاغ قانون، اطلاعات مرتبط با نظام مالیات را در کشور برقرار کند. در این زمان در سازمان‌ هایی که قانون جامع مالیات به طور کامل اجرا نشده است، ماده‌ های ۹۷، ۹۸، ۱۵۲، ۱۵۳، ۱۵۴، ۲۷۱ که در سال ۱۳۸۰ مصوب شده اند، اجرا خواهد شد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، اینجا را کلیک فرمایید.

ماده ۹۸

این ماده حذف شده است.

ماده ۹۹

قرارداد هایی که موضوع ماده ۷۶ بوده اند، مقررات مالیات ‌های مستقیم که اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسیده اند و تمامی اصلاحیه‌ های بعد از آن که پیش از تاریخ مصوب شدن پیشنهاد شده اند، به دلیل تعیین درآمد مشمولین و همچنین پرداختن چهار درصد مالیات همچنان مشمول ضوابط قانونی که ذکر گردید، هستند.

ماده 99

تبصره : قرارداد هایی که در ماده ۷۶ ذکر شد، مقررات مالیات ‌های مستقیم که اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسیده اند و تمامی اصلاحیه ‌های بعد از آن که پیش از تاریخ مصوب شدن پیشنهاد شده اند، از تاریخ ۱۳۶۶.۱۲.۳ تا ۱۳۶۷.۱۲.۲۹ ارائه شده به دلیل مشخص شدن درآمد مشمولین مالیات از این قانون تبعیت می ‌کنند و تنها به دلیل لحاظ کردن میزان مالیات بر درآمد عملکرد در سال ۱۳۶۷ تابع پرداخت میزان مالیات در آن سال هستند.

ادامه مبحث مالیات بر درآمد، مواد و تبصره ‌های مربوط به آن را در مقالات بعدی مطالعه نمایید.

اگر در زمینه مالیات بر درآمد احتیاج به دسترسی به اطلاعات بیشتری دارید، به شما پیشنهاد می ‌کنیم که حتما با متخصصین و مشاورین خبره در مجله مالیات مدیا در تماس باشید و اشکالات و پرسش‌ های خود را با آن ها مطرح کنید، همچنین شما می‌ توانید سایر مقالات مربوط به مالیات بر درآمد را در قسمت مقالات وب سایت مالیات مدیا مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است