بورس شامل چه اصطلاحاتی می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص اصطلاحات بورس مطالبی ارائه شد که این مطالب به عنوان پایه هایی برای تجربه و دانش بورسی محسوب می شوند. هر نوع اصطلاحی در بورس باید فهمیده شود و بدون این اصطلاحات نمی توان در بورس موفق عمل کرد. این متن مکمل مقالات گذشته در این باب است و می تواند کمکی برای سهامداران تازه کار باشد.

اصطلاحاتی بورس را بشناسید

برای فعالیت در بورس و هر حرفه ی دیگری باید در خصوص آن اطلاعاتی داشت و با مفاهیم آن آشنا شد. با توجه به این که بورس از اصطلاحات مالی مملو است، لذا دانستن آن به موفقیت بیشتر کمک خواهد نمود. مفاهیم ساده تا پیشرفته که بسته به نوع فرد، نوع آموختن و میزان آن متفاوت است. مثلا یک سهامدار ساده نیازی ندارد که از اصطلاحات پیچیده مطلع شود. اما دانستن آنها مفید است. در ادامه این متن در خصوص اصطلاحات بورس مطالبی ارائه می نماییم که این مطالب در عین سادگی بسیار ارزشمند هستند ویک دوره آموزشی کوتاه محسوب می شوند.

اصطلاحاتی بورس را بشناسید

در مطلب قبل با نمادهای بورسی، مجمع و تعاریف مرتبط با آن، سال مالی و برخی نکات در خصوص صورت مالی اطلاعاتی مطرح گردید. همچنین برخی سودها مانند سود تقسیمی هر سهم و برخی نسبتها مانند نسبت قیمت به درآمد نیز بیان گردید.

اصطلاحات بورس؛ صورت های مالی

در مدیریت مالی که به عنوان یک دانش به روز مطرح است، اصطلاحات فنی ای وجود دارد که بر مبنای آن ها وضعیت شرکت مشخص می شود. صورت های مالی مهم هستند زیرا معیارهای مختلفی را ارزیابی می کنند. ترازنامه یکی از صورت های مالی است که همواره در محاسبات مالی مورد توجه است. سود و زیان شرکت را با استفاده از این صورتها می سنجند. اهمیت صورتهای مالی به اندازه ای است که باید تمامی شرکتها بر مبنای آن اطلاعات خود را به صورت شفاف برای اطلاع همگان منتشر نمایند. بر این اساس انتخاب یک شرکت به عنوان شرکت برجسته و ممتاز و یا شرکتی که می توان به آن اعتماد کرد، آسان خواهد شد.

اصطلاحات بورس؛ صورت های مالی

صورت های مالی به چند دسته تقسیم می شوند و گزارش هایی که بر این اساس تولید می شود، هم برای هیات مدیره و هم برای سهامداران و علاقه مندان مفید است. شفاف سازی بر اساس این اطلاعات نیز تامین می شود و یکی از اهداف بورس همین شفاف سازی است. شرکتهای بورسی موظف به ارائه این نوع از اطلاعات هستند.

در ادامه در خصوص اصطلاحات بورس که در میان اکثر افراد رایج است، نکاتی مطرح می نماییم. همه افراد در طول عمر خود زمانی را در صف گذرانده اند. اما در بورس، صف، کمی متفاوت است. صف خرید یا فروش اصطلاحی است که افراد در زمان خرید یا فروش سهم با آن مواجه می شوند. صف خرید زمانی ایجاد می شود که برای فروش یک سهم تمایل کمی باشد اما گروه زیادی علاقه مند به خرید آن سهم باشند و در مقابل اگر نسبت به خرید یک سهم تمایل کمتری باشد، صف فروش یعنی منتظران فروش سهم زیاد می شوند.

دامنه نوسان و حجم مبنا چیست؟

قیمت سهام می تواند در طول روز نوسان داشته باشد و عرضه و تقاضا بر این موضوع دامن می زند. حداکثر و حداقل تغییرات قیمت فاصله ای ایجاد می کند که آن را دامنه نوسان نامند. در بورس تهران دامنه نوسان از پنج مثبت تا پنج منفی خواهد بود. دامنه نوسان باعث می شود تا نوسانات شدید در قیمت سهام ایجاد نشود. در این میان زمانی که سخن از قیمت سهام به میان می آید، حجم معامله نیز اهمیت می یابد. اما نوعی حجم معاملاتی در بورس مطرح است که به حجم مبنا معروف است.

دامنه نوسان و حجم مبنا چیست؟

حجم مبنا حداقل تعداد سهم معاملاتی شرکت است که باید در طول روز معامله شود. اگر شرکت نتواند به حجم مبنا دست یابد، درصد نوسان قیمت کاهش می یابد. حجم مبنا و حجم معاملاتی از مباحث مورد علاقه بورس بازان است زیرا قدرت شرکت را نشان خواهد داد.

همانطور که از قیمت و حجم مبنا گفتیم، اصطلاح بورس دیگری به میان خواهد آمد که قیمت پایانی سهم نام دارد و میانگین قیمت معامله شده در طول روز است. این قیمت به عنوان قیمت شروع معاملاتی برای روز بعد خواهد بود.

اصطلاحات رایج دیگر در بورس

زمانی که سهام خریداری می شوند، انتظاراتی نیز وجود دارد. یعنی انتظار می رود در صورتی که شرایط خرید سهام به صورت رفتار عرضه و تقاضایی، مهیا شود، سهام به فروش رشد. سهامی که امکان خرید یا فروش آن وجود دارد، به سهام شناور معروف است. سایر سهام شرکت که در اختیار افراد بوده و امکان معامله نیست جزء این سهام محسوب نمی شود.

اصطلاحات رایج دیگر در بورس

با توجه به مطالب گفته شده برخی از اصطلاحات بورس مطرح شد. اما اصطلاحات بورس بسیار زیاد می باشد. برای شناخت این اصطلاحات نیاز است تا با تجربه کردن، آزمایش کردن و علم اندوزی به آنها دست یابیم.

نکات پایانی

بسیار افراد هستند که وارد بورس می شوند اما به سرعت از آن خارج می شوند و یا مجبور می شوند برای حفظ سرمایه خود در بورس بی نتیجه بمانند. دانستن مفاهیم بورس این امکان را ایجاد می نماید تا با قدرت بیشتری معامله نماییم. به عنوان مثال اگر از کارگزاری اطلاعات دقیق نداشته باشیم و وظایف کارگزاری را ندانیم، چگونه انتظارات خود را بورس برآورده سازیم. از سوی دیگر زمانی که نمادها را نشناسیم، معامله و خرید و فروش سهام بی معنا خواهد بود.

نکات پایانی

یکی از اصطلاحات بورس که بسیار شنیده می شود، شاخص ها هستند که روند مثبت یا منفی قیمت در بازار را نشان می دهند. همواره سازمان بورس در دوره های زمان دار فصلی به اعلام ۵۰ شرکت فعال می پردازد و این ۵۰ شرکت در طول زمان تغییر خواهند یافت زیرا عملکرد آنها باعث بهتر شدن رتبه آنها در میان شرکت های بورسی خواهد شد. آیا بدون این اطلاعات و استفاده نکردن از این اصطلاحات بورس می توان به موفقیت دست یافت؟ این مقاله علاوه بر این که به برخی اصطلاحات بورس اشاره نمود و مکملی برای مقالات گذشته بوده است، نوشتاری آموزشی است که افراد به برخی نکات که آن را ساده می انگارند، توجه بیشتری نیز داشته باشند. در بورس با مالیات مدیا همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است