فرمول محاسبه مالیات ارز های دیجیتال

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مالیات ارزهای دیجیتال یکی از موارد مهمی است که شاید خیلی از افراد از آن اطلاعی نداشته باشند. اما باید بدانید که خرید و فروش و استخراج رمز ارزها مشمول مالیات بوده و قوانین خاص خودش را دارد. این روزها افراد زیادی به دنیای ارزهای دیجیتالی قدم گذاشته اند و در این مسیر سرمایه گذاری می کنند به طوری که روزانه تعداد بسیار زیادی از این ارزها خرید و فروش می شوند.

اینفوگرافیک فرمول محاسبه ارز های دیجیتال

اما نکته قابل توجه، در نظر داشتن مالیات رمز ارزها میباشد که بسیار اهمیت دارد. در صورتی که هنوز در رابطه با مواردی همچون تنظیم اظهارنامه مالیاتی یا نحوه محاسبه مالیات امور مختلف سوال دارید، بهتر است از یک تیم تخصصی و مشاوره مالیاتی حرفه ای مانند مالیات مدیا کمک بگیرید.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که نحوه محاسبه مالیات ارزهای دیجیتال چگونه است؟ یا قوانین مالیاتی رمز ارزها شامل چه چیزهایی میشود؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات تا آخر این مقاله با مالیات مدیا همراه باشید تا از جزییات این موضوع آگاه شوید.

قوانین مالیات ارز های دیجیتال در کشور های مختلف چگونه است؟

به طور کلی باید بگوییم که دنیای ارزهای دیجیتال، پدیده ای نسبتا نوظهور است و به همین دلیل کنترل چندانی در این زمینه وجود ندارد. امروزه، شاهد ظهور ناگهانی و گسترده انواع رمز ارزها هستیم که روز به روز بر شمار آنها افزوده میشود. بدون شک، ارز دیجیتال ملی هر کشوری مورد تایید دولت آن کشور می باشد اما نکته جالب اینجاست که برخی از این ارزها در بعضی از کشورها قانونی بوده و برخی دیگر، غیرقانونی تلقی میشوند.

 

اما قانونی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتال مختلف بیت کوین، اتریوم و غیره به قوانین هر کشور بستگی دارد و به همین دلیل می توان گفت که قوانین مالیات ارزهای دیجیتال نیز در هر کشور متفاوت خواهد بود. مقرر برای ارزهای دیجیتال در هر کشور متفاوت است.

در نهایت می توان نتیجه گرفت که ارزهای دیجیتالی مختلف مشمول مالیات می‌شوند ولی قوانین مالیاتی آن ها به مواردی از جمله میزان درآمد یا سود و زمان نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول کاربران و همچنین کشوری که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. اگر میخواهید با جزئیات بیشتر بندهای مالیاتی رمز ارزها آشنا شوید می توانید از تیم متخصص و حرفه ای مالیات مدیا راهنمایی دریافت کنید.

کدام کشور ها بابت ارز های دیجیتال مالیات دریافت می کنند؟

همانطور که گفته شد، کشورهای مختلف بابت خرید و فروش و استخراج رمز ارزها، مالیات دریافت می کنند و هر کدام قوانین مالیاتی مخصوص به خود را دارند که شهروندان و کاربران موظف هستند از این قوانین و مقررات پیروی کنند. از جمله کشورهایی که مالیات ارزهای دیجیتال را پذیرفته و اجرایی کرده اند میتوان به استرالیا، انگلستان، کانادا، ایالات متحده آمریکا، هند، هنگ کنگ، چین، روسیه، نیوزیلند و آلمان اشاره نمود و مهم تر از همه این که ایران نیز جزو این کشورها میباشد.

آشنایی با قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ایران نیز یکی از کشور هایی است که قوانین مالیاتی مخصوص خود را برای خرید و فروش و همچنین استخراج ارزهای دیجیتالی دارد. این روزها، بازار رمز ارزها در ایران بسیار داغ شده و افراد بسیاری به تریدینگ و خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول هستند و در این مسیر سرمایه گذاری می کنند.

طبق قوانین و مقررات مالیاتی تصویب شده، همه کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و تمام صرافی‌های رمز ارز موظف هستند که اظهارنامه مالیاتی کلیه معاملات خود و مشتریانشان را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند و در غیر این صورت مشمول جرایم و مجازات‌های سنگینی خواهند شد و پیگرد قانونی انجام میشود.

برای دریافت مشاوره مالیاتی مالیات صرافی و اطلاع از جزییات آن می توانید از متخصصان و کارشناسان حرفه ای و مجرب مالیات مدیا کمک بگیرید و با همه نکات آشنا شوید.

مالیات استخراج ارزهای دیجیتال چگونه است؟

بسیاری از افراد به خرید و فروش رمز ارزها از طریق صرافی های مختلف از جمله صرافی کوینکس می پردازند اما برخی دیگر به عمل استخراج یا ماینینگ کردن ارز دیجیتال مشغول هستند که این روش هم مانند ترید یا معامله بسیار سودآور و درآمد زا میباشد. حتی میتوان گفت که ماینینگ به مراتب درآمد بیشتری نسبت به معامله رمز ارزها دارد. به همین دلیل، این عمل هم مشمول قوانین مالیاتی شده و مبلغ مالیات، به میزان سود و درآمد ماینر یا فرد استخراج کننده بستگی دارد.

استخراج رمز ارز ها به وسیله کامپیوترها و به صورت پاره وقت، و همچنین با استفاده از تجهیزات و مزارع استخراج ارز دیجیتال به صورت تمام وقت انجام میشود و این کار در ایران یک نوع کسب و کار محسوب می‌شود.

تبصره دریافت مالیات برای استخراج ارز دیجیتال در ایران

در کشور ایران، استخراج ارزهای دیجیتال یا همان ماینینگ در صورتی که با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط انجام شود، هیچ گونه منع قانونی ندارد. علاوه بر این، طبق مقررات هزینه‌های برق مصرفی با نرخ‌های مصارف خانگی متفاوت میباشد و با قیمت‌های برق صادراتی محاسبه خواهد شد. از آنجایی که استخراج رمز ارز به ‌عنوان یک شغل و کسب و کار محسوب می شود، ضمن پذیرش هزینه‌های ماینینگ، سود بدست آمده از این کار نیز مشمول مالیات میشود.

سازمان امور مالیاتی کشور مصوبه ای را مبنی بر قوانین مالیاتی استخراج و ماینینگ کردن ارز دیجیتال را ابلاغ کرده کرده است که طبق این مصوبه، واحدهای فرآورده های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارزها و همچنین مزارع ارزهای دیجیتال باید حداقل در ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران؛ ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و ۳۰ کیلومتری مراکز استان ها واقع شوند.

طبق قانون، تمام مراکز ماینینگ و مزارع استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد تولیدی و صنعتی محسوب میشوند و بدون شک مشمول مالیات خواهند بود.

مصوبه مالیات ارز دیجیتال

لازم به ذکر است، در صورتی که هر استخراج کننده ارز دیجیتال در ایران تضمین کند که درآمدهای حاصل از ماینینگ یا استخراج ارز های دیجیتالی را به چرخه اقتصادی کشور باز می گرداند، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد یا به عبارت دیگر، مشمول مالیات با نرخ صفر درصد میشود.

حسابداری ارز های دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال و رمز ارزهای مختلف در ایران، به عنوان یک واحد پول قانونی محسوب نمی شوند، اما غیرقانونی هم نیستند. با توجه به اینکه این تراکنش‌ها در سیستم‌ بانکی کشور ثبت نمی شود، امکان پیگیری مالیات آن‌ها وجود ندارد اما مهم ترین قانونی که در این زمینه وجود دارد، استخراج ارزهای دیجیتال با اخذ مجوز از وزارت صمت آن امکان پذیر میباشد. به همین دلیل، استخراج ارزهای دیجیتال نیز مشمول مالیات میشوند.

در صورتی که شرکت یا سازمان اداری شما ارز دیجیتالی خریداری نماید، باید آن را در دفاتر و سیستم حسابداری شرکت ثبت کنید تا مالیات آنها محاسبه شود در غیر این صورت از لحاظ قانونی دچار مشکل خواهید شد. در نظر داشته باشید که ارز های دیجیتالی از جمله بیت کوین و اتریوم در ایران جزو وجوه نقد محسوب نمی شوند.

وجوه نقد به دارایی هایی گفته می شود که قابل رویت و فیزیکی باشند به عنوان مثال دلار، یورو، ریال و غیره همگی وجه نقد هستند اما رمز ارزها، دیجیتالی بوده و قابلیت رویت را ندارند.

برای اطلاع از جزییات حسابداری رمز ارزهای دیجیتالی یا موارد از جمله محاسبه مالیات صرافی و قوانین آنها می توانید از گروه تخصصی و مجرب مالیات مدیا راهنمایی دریافت کنید.

آشنایی با اصول و قوانین حسابداری ارز دیجیتال

با ظهور رمز ارزها و  رواج آنها در ایران، بعضی از شرکت ها و سازمان ها تصمیم گرفتند که معاملات خود را توسط ارز های دیجیتال انجام دهند. به همین دلیل  ثبت دقیق حسابداری این معاملات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که با این کار میتوان مالیات معامله های انجام شده را محاسبه نمود.

به طور کلی، اصول حسابداری این ارزها شامل موارد مختلفی میشود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رمز ارزها و ارزهای دیجیتال در کشور  ایران به عنوان یک واحد پولی شناخته نمی شوند و در واقع به  عنوان یک کالا برای سرمایه گذاری محسوب میشوند. هر نوع سود و زیان حاصل از این تراکنش ها مشمول مالیات خواهد بود و باید ثبت شود.
  •  طبق قوانین ایران، استخراج و ماینینگ رمز ارزها به عنوان یک شغل و کسب‌وکار محسوب می‌ شود و هر ارز دیجیتالی که به این روش بدست می آید باید به‌عنوان درآمد ثبت و گزارش شود.
  •   وجود چند نوع ارز دیجیتال متفاوت، منجر به پیچیده تر شدن حسابداری این ارزها می شود که به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد.
  •   میزان سود و زیان حاصل از ارزهای مختلف دیجیتالی باید بر اساس بهای تمام شده تعدیلی محاسبه شود. در واقع میانگین ارزش رمز ارزهایی که از گذشته تا به امروز خریداری کرده اید ملاک خواهد بود.
  •    ارزش تراکنش رمز ارزها با توجه به ارزش منصفانه بازار در همان روز تعیین خواهد شد.
  • انجام هرگونه فعالیت‌ غیرقانونی با استفاده از ارزهای دیجیتال از جمله پولشویی، فرار از مالیات و سایر اقدامات غیرقانونی مشمول مجازات خواهند بود. بنابراین اطلاع از جزییات دقیق تراکنش‌ها و ثبت اسناد و مدارک مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  •  در کشور های مختلف،  قوانین متفاوتی برای مالیات ارزهای دیجیتال وضع شده است.

سوالات متداول فرمول محاسبه مالیات ارز های دیجیتال

نتیجه گیری

قوانین مالیاتی یکی از مهم ترین اصول و مقررات هر کشوری هستند که باید از آن اطلاع داشته باشید. یکی از زیرشاخه های این قوانین، به معاملات و تراکنش های ارزهای دیجیتالی مربوط میشود. طبق این قانون، تمام کسانی که در زمینه خرید و فروش رمز ارزها فعالیت دارند و یا به استخراج این ارزها میپردازند، مشمول مالیات خواهند بود و باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می توانید با متخصصان و مشاوران تیم مجرب و حرفه ای مالیات مدیا در ارتباط باشد تا شما را به طور کامل راهنمایی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است