حذف مالیات واردات ارز به ایران

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از آنجا که در یک دهه گذشته و به‌خصوص در این سال‌های اخیر ارزش پول ملی کشور به‌شدت کاهش یافته است، قیمت ارزهای خارجی با افزایش شدیدی روبه‌رو شد که این موضوع اثرات زیان‌باری بر وضعیت زندگی روزمره مردم بر جای گذاشت. یکی از مهم‌ترین تاثیرات این موضوع، افزایش قیمت انواع کالا به ویژه کالاهای وارداتی بود.

در حال حاضر برای حل این مشکل و به منظور شناسایی دلالان ارز و جلوگیری از دپوی ارز توسط این افراد، سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نوعی از مالیات را برای این گروه اجباری نموده که به آن مالیات واردات ارز خارجی گفته می‌شود. طبق اخبار موجود ثبت اظهارنامه مالیات و پرداخت آن باید در سامانه مخصوص خود انجام شود تا افراد، مشمول جریمه‌های مالیاتی نشوند.

به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا ابتدا در مورد این سوال که مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ چیست توضیح دهیم و سپس ابعاد مختلف این خبر مانند مبلغ و نحوه پرداخت آن را به همراه شما عزیزان بررسی کنیم. با ما در مالیات مدیا همراه باشید.

اینفوگرافیک حذف مالیات واردات ارز به ایران

مالیات واردات ارز به کشور حذف شد!

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات اسکناس ارزی به کشور از مبادی گمرکات اجرایی از مالیات معاف شد. آقای داود منظور در بخشنامه‌ای به ادارات کل مالیاتی مصوبه نهادهای قانونی ذی‌ربط مبنی بر معافیت مالیاتی واردات ارز اعم از اسکناس یا حواله از مبادی گمرکات اجرایی به کشور را ابلاغ کرد.

 

 

بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و در این زمینه، وزارت اقتصاد مکلف شده تا ترتیبی اتخاذ کند تا واردات ارز و اسکناس خارجی به کشور تسهیل شده و فعالان این حوزه نگرانی بابت مالیات و واکاوی منشا سرمایه آن نداشته باشند.

هدف از مالیات واردات ارز به کشور چیست؟

همانطور که در مقدمه به آن اشاره شد، قیمت ارزهای خارجی در سال‌های اخیر با افزایش و تورم سرسام آوری مواجه شده و این امر تاثیر زیادی بر کاهش ارزش پول داخلی گذاشته است. این موضوع که باعث بروز مشکلات مختلف در زمینه‌های اقتصادی، معیشتی و زندگی روزمره افراد جامعه گردیده، دلیل اصلی ابلاغ طرح مالیات واردات ارز به کشور است و امروزه جزو مسائل مهم و اصلی مطرح شده در مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در ایران فعالیت اشخاصی می‌باشد که ارز را در قیمت پایین خریداری و دپو کرده و با افزایش قیمت اقدام به فروش آن می‌نمایند. خرید ارز در حجم بالا باعث کاهش میزان آن در جامعه شده و در طولانی مدت موجب افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت ارز در کشور می‌گردد.

از این رو سازمان امور مالیاتی کشور در کنار انواع دیگر مالیات مانند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نوعی از مالیات را با هدف شناسایی فروشندگان و خریداران حرفه‌ای ارز و جلوگیری از دپوی آن اجباری نموده که به آن، مالیات خرید و فروش ارز خارجی گفته می‌شود. برای اطلاع از شرایط مالیات واردات ارز و نحوه پرداخت آن نیز می‌توانید به سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir مراجعه کنید.

نکته: در مواردی که امکان دپوی ارز توسط معامله‌کنندگان آن وجود ندارد؛ برای مثال در موارد مربوط به خرید ارز مسافرتی، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی، قوانین مربوط به مالیات واردات ارز از جمله ثبت اظهارنامه اعمال و اجرا نمی‌شود و این موارد جزو استثنائات پرداخت این نوع مالیات هستند.

با توجه به توضیحات ارائه شده در مطالب بالا می‌توان گفت که مالیات خرید و فروش ارز خارجی مالیاتی است که به معاملات ارز تعلق دارد و دریافت آن در مواردی صورت می‌گیرد که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن وجود داشته باشد. به همین جهت برخی از فعالیت‌ها مانند خرید ارز مسافرتی، صادرات و واردات، خرید دارو و خرید ارز دانشجویی از مالیات ارز معاف می‌باشند.

میزان مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱

در بخش بالا به سوالاتی از قبیل اینکه مالیات خرید و فروش ارز خارجی چیست پاسخ دادیم و خاطرنشان شدیم که این مالیات در شرایطی اخذ خواهد شد که احتمال دپوی ارز و سودآوری از محل خرید و فروش آن وجود داشته باشد. همچنین متذکر شدیم که تعیین مقدار این مالیات از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز در سامانه مربوطه انجام می‌شود. افراد برای گرفتن مشاوره مالیاتی مالیات بر واردات می‌توانند از مشاوران حرفه‌ای در گروه‌های معتبر مانند مالیات مدیا راهنمایی و مشاوره بگیرند.

و اما سوالی که برای مشمولین مالیات خرید و فروش ارز خارجی مطرح می‌شود این است که هزینه مالیات خرید و فروش ارز خارجی در سال ۱۴۰۱ چقدر می‌باشد؛ بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور با هدف اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم و طبق اعلام بانک ‌مرکزی میزان مالیات واردات ارز در سال ۱۴۰۱ علی الحساب ۱۰ درصد از ارز مورد معامله بوده و از طریق ثبت اظهارنامه مالیات ارز ۱۴۰۱ تعیین و پرداخت می‌گردد.

ابلاغیه مصوبه در خصوص مالیات واردات ارز به کشور در سال ۱۴۰۱

متن ابلاغیه مصوبه در خصوص معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور از طریق گمرکات ورودی به شرح زیر می‌باشد:

با عنایت مصوبه مراجع قانونی ذی‌ربط، ورود ارز (اعم از اسکناس و حواله) معاف از مالیات است. بر اساس این مصوبه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد نماید و وزارت امور اقتصادی و وارداتی و سایر دستگاه‌های ذیربط مکلف شده‌اند ترتیبی اتخاذ نمایند تا ورود ارز تسهیل و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و واکاوی منشا سرمایه نشوند.
مقتضی است ادارات کل امور مالیاتی با رعایت مفاد این مصوبه اقدام مقتضی را معمول نمایند.

 

سوالات متداول حذف مالیات واردات ارز به ایران

 

نتیجه‌گیری

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات اسکناس ارزی به کشور از مبادی گمرکات اجرایی از مالیات معاف شد.

بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و فعالان این حوزه نگرانی بابت مالیات ارز نداشته باشند.

توصیه می‌شود افرادی که کسب و کارشان به نحوی با خرید و فروش ارز خارجی مرتبط است، نسبت به دریافت مشاوره مالیاتی ۱۴۰۱ با کارشناسان و متخصصان در زمینه مالیاتی اقدام کنند.

گروه مشاوره مالیات مدیا یکی از معتبرترین گروه‌ها در زمینه مشاوره مالیاتی در زمینه ‌های مختلف است که افراد با توجه به مسائل و موارد مختلف می‌توانند از مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه مشاوره بگیرند و بهترین تصمیمات را با راهنمایی مشاوران مالیات مدیا اخذ کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

منبع

khabaronline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است