ارز دیجیتال ملی نزدیک به رونمایی!

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

ارز دیجیتال ملی یا همان ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یکی از ایده های نوین در بازار رمز ارزها با الهام از بیت کوین و فناوری بلاک چین می باشد. یکی از اهداف تولید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی Central Bank Digital Currencies))، ایجاد یک ارز دیجیتالی روزمره برای خرید کالا و خدمات می باشد که در حال حاضر در کشور ما با سایر رمز ارزها ممکن نیست.
در حال حاضر، بیشتر دولت ها در جهت توسعه رمز ارزها و همچنین افزایش کارایی سیستم‌های پرداخت و کاهش هزینه ها برای خدمات‌دهندگان و کاربران، در تلاش می باشند. ارز دیجیتال بانک مرکزی مانند یک ارز فیات دیجیتال می باشد که بر مبنای فناوری جدید که از پیشرفت‌های ایجاد شده توسط بلاک چین الهام گرفته، ایجاد شده است. پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور، بسیاری از کشورها از ارزهای دیجیتال ملی یاCBDC استفاده خواهند کرد.
رمز ارزهای بانک مرکزی معادل دیجیتال برای پول رسمی هر کشور می باشد که باید از پذیرش جهانی برخوردار بوده و از جانب بانک‌های مرکزی منتشر شده باشند. در ادامه شما را با جزییات ارز دیجیتال ملی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ارز دیجیتال ملی چیست؟

ارز دیجیتال ملی بر اساس قوانین دولتی بانک های مرکزی تولید می شود و در واقع رویکرد طراحی این ارزها به کشور صادر کننده بستگی دارد. این ارزها ممکن است مبتنی بر بلاک چین یا نوع دیگری از فناوری دفتر کل توزیع شده باشند و برخی از آنها می توانند به عنوان یک پایگاه داده متمرکز در نظر گرفته شوند.

 

در حالت کلی باید بگوییم که ارز دیجیتال بانک مرکزی از رمز ارزهایی مانند بیت کوین و غیره الهام گرفته است با این تفاوت که این ارزها توسط یک دولت ساخته و ارائه می‌شوند. همانطور که میدانید ارزهای رمزنگاری شده ماهیت غیرمتمرکز دارند و توسط هیچ دولت یا سازمانی کنترل نمی شوند. در نظر داشته باشید که شما می توانید با رمز ارزهای بانک های مرکزی مختلف نیز پرداخت‌های بین‌المللی انجام دهید.

امروزه، بسیاری از بانک‌های مرکزی به فکر تولید ارز دیجیتال ملی هستند. چین از سال ۲۰۱۴ آزمایشات خود را برای یوان دیجیتال در شهرهای مختلف را اجرا کرده است. هم چنین، بانک مرکزی اروپا نیز در اکتبر سال ۲۰۲۰ گزارشی مبنی بر پیشنهاد یورو دیجیتال را منتشر کرد. به گفته اسماعیل لله‌گانی، از مدیران بانکی کشور، بانک مرکزی ایران هم در حال راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی می باشد.

مزایای ارز دیجیتال ملی چیست؟

به طور کلی می توان گفت که ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی مزایای بسیاری دارند و گاهی بهتر از ارزهای رمزپایه غیر متمرکز نیز عمل می کنند. یکی از مهم ترین مزایای این ارزها این است که هر شهروند قانونی که به یک حساب بانکی معمول دسترسی داشته باشد، می‌تواند دامنه خدمات مالی دریافتی خود را افزایش دهد.

مزایای ارز دیجیتال ملی چیست؟
از دیگر مزایای این رمز ارز ها، می توان به ترمیم اساسی سیستم پول اشاره کرد. در حال حاضر بیشتر زیرساخت‌ها کاملا قدیمی بوده و کاربران هم چنان با مشکلاتی مواجه هستند. به عنوان مثال، ارسال ایمیل چند ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید اما به دلیل ضعف های بسیار در سیستم مالی پیچیده و ناکارآمد فعلی، ارسال پول ممکن است چندین روز زمان ببرد!

برای مشاهده ویدیو آموزشی درباره مالیات صرافی ها بر روی این لینک کلیک کنید.

از طرفی، رواج ارزهای دیجیتال ملی به لحاظ بهداشتی نیز بسیار سودمند خواهد بود. با توجه به شیوع ویروس همه گیر کووید-۱۹، پول های کاغذی به یکی از اصلی ترین منابع انتقال این ویروس تبدیل شده و همین موضوع باعث شد تا بانک‌های مرکزی و موسسات مالی به فکر تغییرات اساسی در سیاست پولی کشور باشند. این امر می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در نحوه عملکرد بانکداری مرکزی داشته باشد.
و در نهایت، راه اندازی این رمز ارزها تاثیر بسزایی در پیگیری فعالیت‌های غیرقانونی داشته و این کار را برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی آسان‌تر می‌کند.

ارز ملی بانک مرکزی ایران

به گفته علی صالح‌آبادی، رئیس بانک مرکزی اصلاح قوانین و سیاست های پولی و بانکی از جمله مسائل بسیار مهمی است از سال ها پیش در حال بررسی می باشد. مسئله تولید رمز ارز ملی کشور مورد بررسی قرار گرفته است و تصمیم بر تشکیل کارگروهی با همکاری کمیسیون اقتصادی می باشد.

ارز ملی بانک مرکزی ایران
در حال حاضر، بانک مرکزی ایران در حال بررسی جوانب مختلف ارزهای دیجیتال می باشد و رمز ارز ملی در آینده به‌ صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد. با وجود گسترش رمزرازهای غیرمتمرکز، همچنان دچار مشکلاتی هستند. به همین دلیل، دولت ایران در سدد انتشار ریال در قالب رمزارز هستند تا بتوانند در قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از این ابزار استفاده کنند.
ارزهای دیجیتال های بانک مرکزی نیازی به سوئیفت و حتی بلاکچین جهانی ندارند. هدف اصلی بانک مرکزی ایران، راه اندازی CBDC در بستر بلاکچین داخلی می باشد که این بستر مختص کشور ایران بوده می توان از آن و در حوزه قراردادهای بین‌المللی استفاده نمود.

سوالات متداول

  1. ارز دیجیتال ملی چیست؟

این ارزهای دیجیتال با الهام از رمز ارزهایی مانند بیت کوین تولید شده و از جانب بانک مرکزی کشور صادر می شوند.

  1. تفاوت ارز دیجیتال ملی و دیگر ارزهای دیجیتال چیست؟

ارز های دیجیتال ملی یا همان CBDC توسط بانک مرکزی صادر شده و دارای مجوز قانونی از طرف دولت می باشد. در حالی که ارزهای رمزپایه توسط یک دولت صادر نشده و هیچ موجودیت متمرکز کنترل‌کننده شبکه ای ندارند.

نتیجه گیری
رمز ارزهای بانک مرکزی CBDC یا ارز دیجیتال ملی نوعی از ارزهای دیجیتالی هستند که با الهام از بیت کوین و فناوری بلاک چین طراحی شده و انقلاب جدیدی در بازار رمزارزها خواهند بود. کاربرد ارز های دیجیتال ملی ایران در قدم اول به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات بین بانکی بوده و در قدم دوم، پرداخت‌های خرد و روزمره بین افراد جامعه می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است