مالیات صرافی چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات صرافی یکی دیگر از انواع مالیاتی است که دولت از صرافی ها اخذ می کند. صرافی ها، مشاغلی هستند که به خرید و فروش اسکناس و حواله های ارزی می پردازند. این دسته از مشاغل باید به مشخص کردن بهای تمام شده ارز های خود بپردازند و با درصدی سود ارز ها را بفروشند. بنابراین صرافی ها باید در مورد میزان ارز ها در برابر پول رایج کشور اطلاعاتی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با مالیات صرافی بیشتر آشنا کنیم.

مالیات صرافی چیست ؟

صراف ها نیز مثل سایر کسب و کار ها باید اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم سازمان امور مالیات کنند و مالیات صرافی را بپردازند. اگر چنین کاری نکنند و اظهارنامه مالیاتی و سایر مدارک مربوطه را تحویل ندهند، علی الراس می شوند. مسئله ای که باعث متمایز شدن صرافی ها با سایر کسب و کار ها می شود، این موضوع است که موجودیه نقدی این صنف، تحت عنوان کالا به حساب می آید نه خود موجودیه نقد.

 

رسانه اینترنتی مالیات مدیا شامل متخصصین و مشاورین مجرب مالیاتی است که همواره آماده خدمات رسانی و ارائه هرگونه مشاوره مالیاتی به شما هستند. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مالیات عملکرد صرافی و مالیاتی که به ارز ها و صرافی تعلق می گیرد، دارید، می توانید با مشاورین این مجموعه در ارتباط باشید.

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها

در مقررات جدید، نرخ مالیات صرافی به گونه ای جدید حساب می گردد. مالیات صرافی ۱۴۰۰ مطابق شاخص های گوناگون دسته بندی می شود.

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها

این دسته بندی بر اساس معیار هایی مثل نوع و حجم عملیات صرافی ها و سایر کسب و کار ها انجام می شود و به سه دسته بخش بندی می شود :

  1. چگونگی حساب کردن مالیات بر اساس فعالیت

  • دسته اول کسب و کار هایی هستند که در سال پیشین درآمدی بیشتر از ۳۰ میلیارد ریال داشته اند. مانند صرافی ها.
  • دسته دوم کسب و کار هایی که درآمدی مابین ۱۰ الی ۳۰ میلیارد ریال داشته اند.
  • دسته سوم کسب و کار هایی هستند که نه در دسته اول هستند و نه در دسته دوم.
  1. چگونگی حساب کردن مالیات بر مبنای نوع فعالیت

این دسته از مشاغل بدون محاسبه میزان فعالیت هایشان به خاطر انجام نوع کار خود در دسته اول به حساب می آیند که شامل موارد زیر هستند :

  • افرادی که کارت بازرگانی را به جهت انجام معامله های خود وارد یا صادر می کنند.
  • افرادی که صاحب یک کارخانه یا واحد تولیدی هستند که مجوز داشته باشند.
  • افرادی که صاحب هتل های سه ستاره یا بیشتر هستند.
  • افرادی دارای کلینیک های تخصصی و زایشگاه می باشند.
  • افرادی که مالک صرافی ها هستند.
  • فروشگاه هایی که مجوز فعالیت دارند.
  1. کسب و کار ها بر اساس ماده مالیات های مستقیم

می بایست مالیات بر فعالیت خود را بپردازند. نرخ این مالیات نسبت به سال پیشین ۵ درصد بیشتر شده است.

بنابراین تمامی صرافی هایی که در دسته سوم کسب و کار ها قرار دارند، باید قانونی که مطابق آن همه درآمد های فروش ارز و خدمات حداکثر ۱۰ برابر معافیت بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم دارند، را رعایت کنند. افرادی که می خواهند معافیت مالیاتی کسب کنند، هرچه سریع تر می بایست فرمی که در این خصوص در سیستم امور مالیاتی قرار دارد را پر کنند تا معافیت مالیاتی شامل حالشان شود.

مالیات صرافی و خرید و فروش ارزی

طبق گفته سازمان امور مالیات، کلیه معاملات ارزی که زیر نظر این سازمان باشد، اگر معامله کنندگان برای رسیدن به منفعت بیشتر، پنهان از نظر این سازمان اقدام به خرید و فروش کنند، مقدار مالیاتی که باید بدهند بیشتر خواهد شد. در حقیقت تمامی اطلاعات معاملات ارزی زیر نظر این سازمان است و بر اساس قانون، از آن ها مالیات بر درآمد کسر می شود.

مالیات صرافی و خرید و فروش ارزی

طبق اطلاعیه ای که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شده است، کلیه مشاغل شامل اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی و کسب و کار هایی مثل صرافی ها، بانک ها، موسسات مالی و اعتباری و … می بایست همه مشخصات داد و ستد ها را به این سازمان ارائه کنند و تمام این اطلاعات را درون اظهارنامه خود به این سازمان تحویل دهند. بنابراین با همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات همه معاملات ارزی در صرافی ها یا بانک ها در سیستم سنا درج می شود و سازمان امور مالیاتی همه این معاملات را نگهداری می کند.

میزان نرخ مالیات صرافی ها بر اساس نوسان های ارزش ارز متفاوت است، بنابراین سقف و نرخ معینی برای مشخص کردن مالیات خرید و فروش ارزی وجود ندارد. در صورتی که صرافی برای سود بالاتر خود به احتکار ارز بپردازد، یعنی برای قیمت بیشتر ارزی که از بانک مرکزی می گیرد، آن را دپو کند، می بایست مالیات را با توجه به قیمتی که به ارز افزوده شده است، محاسبه کند.

برای مطالعه مقاله اخذ مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه انجام می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

کدام معاملات ارزی مشمول مالیات نمی شوند ؟

در موارد معاملات ارزی که به جهت رفتن به سفر، خرید دارو، واردات و صادرات، ارز دانشجو و … باشند، مالیات ارزی شامل حالشان نمی شود ولی اگر این خرید و فروش ها به جهت نوسان گیری باشد، می بایست مالیات پرداخت شود. مثلا اگر فردی ۲ هزار دلار خریده باشد که در سامانه سنا درج شده باشد، چنانچه در یک هفته پس از خرید ارز، ۱۵۰۰ دلار خود را بفروشد و این فروش به نام وی به ثبت رسیده باشد، می بایست مطابق درآمدی که از این فروش حاصل کرده است، مالیات بپردازد.

مالیات بر ارزش افزوده صرافی ها چگونه محاسبه می شود ؟

سازمان امور مالیاتی برای کنترل و بررسی ارزش افزوده ای که به صرافی تعلق می گیرد، می بایست از نیرو کارشناس که به عملکرد صرافی ها آشنایی دارند و مسائل حسابداری و مالی و ارزی آن ها را به خوبی مورد توجه قرار می دهند، استفاده کنند. این افراد می بایست انتها هر ماه فرم اطلاعاتی که کسب کرده اند را به سازمان مالیات تحویل دهند.

کلیه صرافی هایی که درآمد هایشان در سال ۸۶، سه میلیارد ریال یا بالاتر بوده است، می بایست قانون مالیات بر ارزش افزوده را رعایت کنند. صرافی هایی که در مرحله اول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده مشمول نبوده اند، باید از زمانی که تعیین شده است، مالیات بر ارزش افزوده خود را تعیین کنند و قانون مربوطه را رعایت کنند.

اگر صرافی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان تعیین شده نفرستد و هیچ مدرکی به سازمان امور مالیاتی ارائه نکند، طبق ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید علی الراس آن را بپردازد.

صرافی هایی که به تبدیل ارز می پردازند، زمانی که به مشتریان خود ارز می فروشند، باید مالیات بر ارزش افزوده مابه تفاوتی که بر تابلو درج شده است را پرداخت کنند. سایر خدمات صرافی ها مثل کارمزد فرستادن حواله ارزی و تمامی کارمزدی که به طور ناخالص دریافت می کنند نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

برای مطالعه مقالات صرافی های ارز دیجیتال، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

نتیجه گیری

آنچه از مطالعه این مقاله دریافتیم، این بود که مشاغلی مانند صرافی ها که خدمات تبدیل ارز را به مردم ارائه می دهند، می بایست هنگام فروش ارز به اندازه تفاوت قیمت مشخص شده در تابلو و همچنین به اندازه کارمزد فرستادن حواله، مالیات بپردازند. همچنین نرخ مالیات تعلق گرفته به صرافی ها به دلیل نوسانات ارزی متفاوت می باشد و هیچ سقف معینی ندارد. تمامی خرید و فروش ها و معاملات نیز زیر نظر سازمان امور مالیاتی و سامانه ثنا صورت می گیرد و تمامی اطلاعات مربوط به آن ها در این سامانه ثبت می شود.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به مالیات، به سایت مالیات مدیا مراجعه کنید و یا با تماس با مشاورین و کارشناسان خبره مالیات مدیا، تمامی سوالات مالیاتی خود را مطرح کنید.

 

۵ دیدگاه دربارهٔ «مالیات صرافی چگونه محاسبه می شود؟»

وقت بخیر،شرکت های پتروشیمی طبق دستور دولت باید ۹۰ درصد ارزهای حاصل از فروش صارداتی خود رادر سامانه نیما به فروش برسانند . آیا این مبالغ فروش ارز نیز می بایست درسامانه معاملات فصلی مالیات ماده ۱۶۹ نیز اظهار شود؟ با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است