مشاوره مالیاتی مالیات صرافی توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در ایران نیز مانند سایر کشورها، قوانین مالیاتی اجرا می شود و هر صنف موظف به پرداخت مالیات است. متاسفانه بسیاری از افراد سعی در فرار از مالیات دارند و پرداخت آن به دولت را بیهوده می دانند. اما در اصل مالیات به زیرساخت یک جامعه کمک می کند و پرداخت آن به نفع تمامی شهروندان است. صرافی یکی از انواع مشاغلی است که موظف به پرداخت مالیات می باشد. در این بخش به نحوه محاسبه مالیات صرافی ها خواهیم پرداخت. اگر به این موضوع علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای مشاوره مالیاتی مالیات صرافی به متخصصین ما در مالیات مدیا مراجعه کنید تا شما را به درستی در این زمینه راهنمایی کنند.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات صرافی

صراف ها غالبا به داد و ستد اسکناس و حواله های ارزی مشغول هستند. این افراد نیز مانند سایر مشاغل موظف به پرداخت مالیات هستند و باید تمامی اطلاعات مربوط به معاملات خود را در اظهارنامه مالیاتی درج کرده و آن را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. اما مالیات صرافی چگونه محاسبه و دریافت می شود؟ طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، تمامی داد و ستدهای ارزی برای این سازمان قابل رویت می باشد. در این صورت اگر افرادی که در کار خرید و فروش ارز هستند، معاملات خود را با هدف سود بیشتر از این سازمان مخفی نگه دارند، مشمول مالیات بیشتری خواهند شد. در نتیجه معاملات پنهانی و یا احتکار ارز برای سود بیشتر هیچ فایده ای برای آنها نخواهد داشت.

در حقیقت اطلاعات تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به هر نحوی به خرید و فروش ارز مشغول هستند، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی با سازمان امور مالیاتی همکاری می کند. از این رو تمامی معاملات ارزی صرافی ها و بانک ها در سامانه ای به نام سنا ثبت می شود. این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرند.

سقف پرداخت مالیات صرافی ها

لازم به ذکر است که خرید و فروش ارز با هدف مسافرت، خرید دارو، واردات، صادرات، ارز دانشجویی و … مشمول پرداخت مالیات نمی شود. اما در صورتی که معاملات ثبت شده به منظور نوسان گیری باشد، فرد ملزم به پرداخت مالیات است. میزان نرخ مالیات صرافی سقف مشخصی ندارد و بسیار متغیر می باشد. این میزان رابطه مستقیمی با نوسانات قیمت ارز دارد.
میزان مالیات صنف صراف ها و هر صنف دیگر با توجه به میزان و نوع فعالیت آن صنف مشخص می شود. میزان مالیات با توجه به نوع فعالیت به سه گروه تقسیم می شود.

  • گروه اول افرادی که درآمد آن ها در سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده است.
  • گروه دوم افرادی که درآمد آن ها بین ۱۰ الی ۳۰ میلیارد ریال بوده است.
  • گروه سوم افرادی که درآمد آن ها در سال گذشته کمتر از گروه اول و دوم بوده است.

در این بین صاحبان صرافی ممکن است در هر سه دسته قرار گیرند. افرادی که در دسته سوم قرار می گیرند، موظف هستند تا برای عملکرد سال خود یک مالیات مقطوع پرداخت کنند. یعنی مالیات سالانه این افراد با ۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته محاسبه می شود.

پرداخت مالیات صرافی ها و سایر مشاغل

برخی افراد نیز به دنبال معافیت مالیاتی هستند. این افراد می توانند از طریق سامانه امور مالیاتی اقدام کرده و فرم مورد نظر را تکمیل کنند. پس از بررسی های لازم مشخص می شود که مشمول معافیت مالیاتی می شوند یا موظف به پرداخت مالیات هستند. البته برخی افراد همواره در حال فرار از مالیات هستند و صدمه زیادی به زیرساخت های جامعه می زنند.

پرداخت مالیات صرافی ها و سایر مشاغل

برای مطالعه مقاله آشنایی کامل و قدم به قدم با صرافی کوینکس، اینجا را کلیک فرمایید.

با این افراد از طریق قانونی برخورد می شود.شما دارای هر شغلی که باشید، اگر میزان درآمد سالانه شما از مقدار مشخصی که در بودجه سالیانه تعیین شده است، بیشتر باشد باید مالیات پرداخت کنید. مالیات به این معنی نیست که افراد با درآمدهای ناچیز نیز مجبور به پرداخت آن هستند. مبلغی که به عنوان مالیات از هر شخص دریافت می شود، در نهایت برای ساخت و ساز و آبادانی کشور صرف می شود و به نفع مردم است. اما همچنان برخی اشخاص مخالف سرسخت پرداخت مالیات هستند. جهت آشنایی بیشتر با سیستم مالیات و نحوه محاسبه و پرداخت آن با کارشناسان ما در مالیات مدیا تماس حاصل کنید.

مالیات بر ارزش افزوده

اداره امور مالیاتی کنترل دقیقی بر روی مالیات ارزش افزوده صرافی ها دارد، از این رو مواردی را در دستورالعمل خود قرار داده است که در این بخش برخی از آن ها را شرح خواهیم داد.

برای مطالعه مقاله آیا صرافی کوینکس ایران را تحریم کرده است، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مالیات بر ارزش افزوده

این اداره برای رسیدگی به پرونده ارزش افزوده صرافی های هر استان باید دارای نیروی متخصص و آشنا به امور مالی و ارزی باشد. این افراد هر ماه موظف به تهیه یک فرم و تحویل آن به معاونت مالیات بر ارزش افزوده هستند.صرافی ها ارائه دهنده خدمات ارزی هستند. لازم به ذکر است که هنگام فروش ارز به مشتریان، ما به تفاوت درج شده روی تابلو مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود. همچنین سایر خدمات صرافی ها همچون ارسال حواله ارزی، کارمزد دریافتی و … نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.در صورتی که یک صرافی اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود نکند و هیچ سند و مدرکی به سازمان امور مالیاتی ارائه ندهد، علی الراس شده و با طبق ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده با این صرافی برخورد خواهد شد.

نتیجه گیری

تمامی صرافی ها نیز مانند اغلب مشاغل موجود در جامعه در طول سال موظف به پرداخت مالیات هستند. نحوه محاسبه و پرداخت مالیات یک امر تخصصی است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. این مالیات دارای سقف مشخصی نیست و میزان آن رابطه مستقیمی با نوسانات ارزی بازار دارد.شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد مالیات صرافی ۱۴۰۰، مالیات صرافی های ارز دیجیتال، مالیات عملکرد صرافی ها، مالیات بر درآمد صرافی ها و … با متخصصان ما در گروه مشاوره مالیات مدیا در تماس باشید و اطلاعات کامل را دریافت کنید. با ما همراه باشید تا از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به مالیات مطلع شده و تمام ابهامات مالیاتی خود را به آسانی رفع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است