مالیات شرکت دانش بنیان چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا در حوزه مباحث مالیاتی تا به حال عبارت مالیات شرکت دانش بنیان نظرتان جلب کرده است ؟ شرکت های دانش بنیان این روز ها دارای جایگاهی خاص در بین سایر شرکت ها هستند. این شرکت ها در قانون تجارت بیان نشده اند و جریان ثبتشان نیز با دیگر شرکت ها متفاوت است. یکی از مزایای متمایز این شرکت ها این است که می توانند از معافیت های مالیاتی استفاده کنند. این معافیت ها دارای شرایط ویژه ای هستند. در این مقاله قصد داریم درباره مالیات شرکت دانش بنیان و معافیت های آن ها مباحثی مطرح کنیم.

شرکت های دانش بنیان به چه شرکت هایی گفته می شود ؟

امروزه شرکت های دانش بنیان بسیار وسیع شده اند. این شرکت ها در حقیقت شرکت هایی هستند که بر پایه دانش و فناوری تاسیس شده اند. در واقع شرکت دانش بنیان به هدف ترویج و حمایت از اختراعات و نوآوری های فناوری ایجاد می شود. علاوه بر این در رشته هایی چون تولید نرم افزار نیز این شرکت ها فعالیت انجام می دهند.

 

شرکت های دانش بنیان به طور کل فعالیت های زیر را انجام می دهند :

  • این شرکت ها به تجاری سازی دستاورد های پژوهشی می پردازند.
  • فناوری های نوین و ارزشمند تولید می کنند.
  • درآمد های دانشگاهی و سایر مراکز علمی پژوهشی را افزایش می دهند.
  • علم، دانش و فناوری را به صورت تجارتی در می آورند.

اگر در رابطه با مالیات ارزش افزوده شرکت های دانش بنیان و حمایت های مالیاتی صورت گرفته برای این شرکت ها، نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، به شما پیشنهاد می کنیم به مجله رسانه مالیات مدیا مراجعه کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنید. علاوه بر این در مالیات مدیا شما می توانید با متخصصین و اساتید امور مالیاتی در ارتباط باشید و از آن ها مشاوره مالیاتی اخذ کنید.

انواع حمایت های شرکت های دانش بنیان

در کشور ما همواره تلاش بر این بوده است که مقررات و قوانینی وضع شود تا از شرکت های دانش بنیان حمایت های بیشتری صورت بگیرد. از برجسته ترین این حمایت ها و قوانین، قانون معافیت مالیات شرکت دانش بنیان است. به همین دلیل موضوع معافیت مالیات حقوق شرکت های دانش بنیان همواره در دولت و مجلس مطرح است. در این سال ها به منظور حمایت از این گونه شرکت ها مقررات زیادی به تصویب رسیده است که شامل انواع حمایت های گوناگون در فعالیت هایشان می شود.

انواع حمایت های شرکت های دانش بنیان

این حمایت ها شامل موارد زیر می شود :

  • معافیت های بیمه ای
  • معافیت های مالیاتی
  • معافیت از پرداخت عوارض گمرکی
  • واگذاری شرکت های دولتی پژوهشی به این شرکت ها
  • پوشش بیمه ای برای محصولات این شرکت ها
  • در نظر گرفتن وام ها و تسهیلات ویژه بانکی کم بهره
  • تخصیص تسهیلات نظام وظیفه و امریه
  • کمک و حمایت از ایجاد شرکت ها
  • حمایت از استقرار و انجام فعالیت این شرکت ها در تمامی شهر های کشور

بحث مالیات شرکت دانش بنیان و معافیت های آن چگونه است ؟

اگر به دنبال جواب این سوال هستید که مالیات شرکت دانش بنیان چگونه محاسبه می شود، باید به شما بگوییم که به این شرکت ها امتیازاتی داده شده است که یکی از آن ها معافیت های مالیاتی است.

بحث مالیات شرکت دانش بنیان و معافیت های آن چگونه است ؟

این معافیت ها دارای شرایط خاصی هستند که بین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری و شرکت های خارج از آن متفاوت است.

نحوه معافیت شرکت های دانش بنیان از پرداخت مالیات

ماده ۲۲ فصل شش قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان این گونه توضیح داده است که : درآمد های مشمول مالیات شرکت‌ ها و موسسات دانش‌ بنیان ناشی از قرارداد ها و فعالیت‌ های تحقیق و توسعه، تجاری‌ سازی و تولید محصولات و خدمات دانش‌ بنیان به مدت پانزده سال از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌ های مستقیم معاف هستند.

در ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم اینگونه بیان شده است که شرکت ها می بایست ۲۵ درصد از سود خود را تحت عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند، اما شرکت های دانش بنیان از پیگیری و اجرای این قانون معاف هستند.

اما نکته مهم در مالیات شرکت دانش بنیان این است که تنها درآمد هایی از این شرکت ها مشمول معافیت مالیاتی می شوند که از جمله درآمد های حاصل شده از فعالیت ها و عملیات های دانش بنیان باشند.

به منظور تشخیص این موارد در شرکت های دانش بنیان، گروهی تحت عنوان کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان، همه ساله مسئولیت مشخص کردن این مصادیق را بر عهده دارد. چنانچه شرکتی مشمول مالیات شرکت دانش بنیان باشد، آن را به سازمان امور مالیاتی اعلام خواهد کرد. به این ترتیب فهرست شرکت هایی که دارای معافیت مالیاتی باشند، هر ساله بر اساس انجام ارزیابی های مجدد متغیر است.

نکته ای که باید در خصوص این معافیت ها به آن توجه کنید، این است که اگر شرکت دانش بنیان شما در انتها هر سال محصولی تازه که در حوزه دانش بنیان باشد، ارائه کرد و آن را به فروش رسانده باشد، می بایست حتما اطلاعات آن محصول و درآمد حاصله را توسط سامانه ارزیابی شرکت های دانش بنیان به معاونت علمی و فناوری بگوید تا این سازمان آن محصول را مورد ارزیابی و تایید برای انجام عملیات معاف از مالیات قرار دهد.

در ضمن اگر شرکت شما از جمله شرکت های دانش بنیان نوع یک می باشد، می بایست در اظهارنامه مالیاتی خود نرخ درآمد محصولاتی که معاف از مالیات شده است را در داخل جدول معافیت ها درج کنید تا کارشناسان در زمان معین آن را بررسی کنند.

نکته مهم دیگری که باید حتما توجه شود این موضوع است که تنها به مالیات مستقیمی که هر سال به سازمان امور مالیات باید پرداخته شود، معافیت مالیاتی تعلق می گیرد و این معافیت ها شامل حال مالیات ارزش افزوده نمی شود.

برای مطالعه مقالات ارز های دیجیتال، اینجا را کلیک فرمایید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش شد تا به طور خلاصه مباحث مهمی در ارتباط با قوانین معافیت مالیات شرکت های دانش بنیان را برای شما مطرح کنیم. اگر شما صاحب یک شرکت دانش بنیان هستید و در ارتباط با مالیات شرکت دانش بنیان سوالاتی دارید، به مجموعه مالیات مدیا مراجعه کنید. مشاورین خبره و مجرب این مجموعه در هر زمان شما نیاز به اخذ مشاوره مالیاتی داشته باشید، به شما خدمات ارائه می دهند.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی توسط بهترین متخصصین ایران، فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید تا در کمترین زمان از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است