مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه محاسبه می شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مسائلی که این روز ها بر سر زبان ها افتاده، موضوع مالیات فروشگاه های اینترنتی است. به دلیل پیشرفت فراوان کسب و کار های اینترنتی که برای فروش کالا ها و خدمات خود ایجاد شده اند، سازمان مالیات برای این گونه کسب و کار ها مالیات وضع کرده است. طبق مقررات، هر صاحب کسب و کاری باید مطابق درآمد خود، درصدی برای مالیات در نظر بگیرد. بنابراین کسب و کار های اینترنتی نیز می بایست مالیات بر درآمد خود را پرداخت کنند. در این مقاله بیشتر در مورد مالیات فروشگاه های اینترنتی توضیح می دهیم.

مالیات فروشگاه های اینترنتی چیست ؟

آنچه از آمار سایت تجارت الکترونیک مشخص است، کسب و کار های اینترنتی که دارای نماد اعتماد باشند، نزدیک به ۱۵ هزار شغل شده است.

تمامی صاحبان کسب و کار های اینترنتی چه شخص حقیقی باشند و چه جزو اشخاص حقوقی باشند، مثل کسب و کار های دیگر باید مالیات بپردازند. در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه مالیات می شوند. بنابراین کسب و کار های اینترنتی باید در عرض چهار ماه بعد از شروع فعالیت خود، گزارشات مربوط به درآمد و مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی بفرستند و در این سازمان پرونده ایجاد کنند.

 

ممکن است خیلی از صاحبان کسب و کار های اینترنتی به دلیل ماهیت اینترنتی بودن شغل خود، فکر کنند که دیگر لازم نیست مالیات بپردازند، حتی وقتی درآمد بالایی داشته باشند ! اما طبق قانون هر کسی در جامعه که درآمد داشته باشد باید بر اساس درآمد خود مالیات بپردازد و فرقی نمی کند که دنیای واقعی باشد یا فضای مجازی.

مجموعه مالیات مدیا متشکل از اساتید و متخصصان مجرب و حرفه ای در زمینه مسائل مالیاتی است. این متخصصان همواره آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما هستند. چنانچه صاحب یک کسب و کار مجاز هستید و در ارتباط با پرداخت مالیات خود احتیاج به راهنمایی داشتید، می توانید اقدام به اخذ مشاوره مالیاتی از گروه مالیات مدیا کنید.

چگونه برای کسب و کار های اینترنتی پرونده مالیاتی تشکیل می شود ؟

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، تمامی صاحبان مشاغل اینترنتی به منظور پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی باید بعد از ۴ ماه از آغاز کار خود، پرونده مالیاتی خود را تشکیل دهند و گزارشات مربوطه را به سازمان امور مالیات تحویل دهند.

چگونه برای کسب و کار های اینترنتی پرونده مالیاتی تشکیل می شود ؟

اشخاص حقوقی نیز بعد از ایجاد صفحه مجازی خود، برای اطلاع از میزان مالیات فروشگاه های اینترنتی، باید از سازمان امور مالیات دفترچه ثبت نام دریافت کنند و بعد تشکیل پرونده دهند و نرخ حق تمبر را بپردازند.

برای آشنایی با انواع صرافی ارز های دیجیتال، اینجا را کلیک فرمایید.

مسائل مربوط به صورت حساب کسب و کار های اینترنتی

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در ارتباط با نحوه مالیات فروشگاه های اینترنتی، صاحبین مشاغل اینترنتی باید در ارتباط با فروش کالا و خدمات خود صورت حساب هایی تحت عنوان صورتحساب نوع یک و صورت حساب نوع دو داشته باشند که در ذیل هر کدام را توضیح می دهیم :

  • صورت حساب نوع یک : در این صورت حساب به صورت دستی تمامی اطلاعاتی همانند شماره سریال، تاریخ، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس، کد پستی، اطلاعات کالا و خدمات و مبلغ آن ها به صورت دقیق درج می شود.
  • صورت حساب نوع دو : وقتی از سیستم مکانیزه فروش که امروزه کاربرد بیشتری دارد، استفاده شود، در این صورت نیز اطلاعاتی چون شماره سریال ماشینی، اطلاعات هویتی که در بالا ذکر شد، اطلاعات خدمات و کالا ها و مبلغ دقیق درج می شود.

مسائل مربوط به صورت حساب کسب و کار های اینترنتی

سازمان امور مالیاتی برای محاسبه سود کسب و کار های اینترنتی، از طریق مدارک و اسنادی که فرستاده شده از طرف فروشنده، می تواند این میزان را به دست بیاورد، اگر با این روش به دست نیامد، سود را خودشان برآورد می کنند.

تکالیف قانونی مشاغل مجازی در ارتباط با مالیات فروشگاه های اینترنتی

در ارتباط با صاحبان فروشگاه اینترنتی و مالیات، یک سری مراحل باید انجام شود که به شرح ذیل است :

  • ایجاد پرونده مالیاتی
  • مشمولین می بایست به صورت الکترونیکی در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت نام کرده و از آن سایت کد اقتصادی دریافت کنند.
  • صادر شدن صورتحساب مطابق ماده ۸ آیین نامه اجرایی ماده ۵ قانون مالیات های مستقیم و پرداخت مالیات از درآمد کالا ها یا خدمات
  • ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان معین
  • تسلیم لیست انجام معاملات
  • لیست حقوق کارکنان و پرداخت مالیات تعلق گرفته
  • تمامی اطلاعاتی چون صورت درآمد، هزینه ماهیانه، خلاصه درآمد و هزینه سالانه و همه مدارک و دفاتر مهم باید به ماموران مالیاتی برای انجام بررسی ها تحویل داده شود.
  • مشمولین بایستی بر اساس اقدام و فعالیت خود حق تمبر نیز بپردازند.

دولت چه اقداماتی جهت حمایت کسب و کار های اینترنتی انجام می دهد؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ارتباط با مالیات فروشگاه های اینترنتی در تلاش است که از مشاغل جدید و شرکت های دانش بنیان جهت معافیت مالیاتی کسب و کار های اینترنتی حمایت ویژه ای انجام دهد و به آن ها نماد اعتماد بدهد. یکی از فعالیت های دولت در زمینه حمایت از مشاغل اینترنتی، ایجاد درگاه پرداخت به خصوص از طریق سیستم بانکی است تا پرداخت ها در محیط ایمن و مطمئن انجام شود.

میزان مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه حساب می شود ؟

در کسب و کار های مجازی معیار نرخ مالیات بر اساس مالکیت وب محاسبه می شود :

  1. در صورتی که فروشنده صاحب اصلی کار باشد و خودش کالا ها و خدمات را تولید کند، مالیات بر ارزش افزوده مطابق نوع کالا و سیاست فروشنده معین می شود.
  2. چنانچه شخص فروشنده تنها به فروش کالا ها و خدمات مشغول باشد و خود تولید کننده آن کالا ها یا خدمات نباشد، معیار محاسبه مالیات مطابق خدماتی که آن ها ارائه می کنند، میباشد. بنابراین تنها درگاهی برای پرداخت ها وجود داشته باشد به صورت درصدی از فروش حقوق بگیرد.

نتیجه گیری

در پرداخت مالیات فروشگاه های اینترنتی، مهم نیست که حتما لوگو داشته باشید یا خیر. تا زمانی که شما فاکتور صادر می کنید و درآمد حاصل می کنید، می بایست مالیات فروشگاه های اینترنتی پرداخت کنید. از آنجایی که مسائل مربوط به مالیات همیشه دارای ابهام بوده و همواره در حال به روز شدن است، افراد اغلب به دنبال کسب راهنمایی های بیشتر مالیاتی هستند. به این منظور مشاورین و کارشناسان مجموعه مالیات مدیا در زمینه مالیات کمک ها و راهنمایی های زیادی به شما خواهند کرد.

جهت دریافت مشاوره مالیاتی توسط بهترین متخصصین ایران فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید تا در کمترین زمان از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات فروشگاه های اینترنتی چگونه محاسبه می شود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است