اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست و تا چه زمانی باید ارسال شود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بسیاری از شرکت­ ها در مورد مالیات بر ارزش افزوده در ایران و مباحث مالیاتی مربوط به آن سردرگم هستند. منابع عمدتا به زبان فارسی است و البته تعداد بسیار کمی از مشاوران دارای ترکیبی از تجربه و مهارت های ارتباطی برای کمک به شرکت های آینده نگر در درک موضوع اظهارنامه مالیاتی هستند.

در این مقاله تلاش شده است تا شما با جزئیات بیشتری از اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، زمان ارسال و اطلاعات دربرگیرنده آن آشنا شوید.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و بررسی آن

مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیم بر مصرف داخلی کالا ها و خدمات است که در هر مرحله از تولید یا توزیع محصول اضافه می­شود. اعلامیه یا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده گزارشی خلاصه از نحوه کار مودیان برای یک زمان معین (به طور مثال ماهانه، سه ماهه یا سالانه) و میزان VAT آن ها برای آن دوره است.

قابل درک است که بیش از فروش، خرید و سایر فعالیت­ های مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده در شرکت­ ها انجام شود. اطلاعات اضافی اغلب برای روشن شدن صحت و ثبات مبالغ اعلام شده مالیات از جمله شماره تماس، سفارشات خریداری شده، موارد موجود در خط و غیره اضافه می­شود.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و بررسی آن

نتیجه نهایی، اطمینان از ساختار ساده اطلاعات استاندارد برای اداره مالیات، برای پیگیری و روشن­ سازی در صورت لزوم و مهلت اعلامیه VAT است. این الزامات در کشور ها و مناطق عملی متفاوت است، از این رو تهیه یک متخصص برای اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده امری حیاتی است.

برای مطالعه مقاله قانون مالیات بر ارزش افزوده (VAT) و مصرف کننده نهایی، بر روی این لینک کلیک نمایید.

معیار های خاصی که توسط اداره مالیات یا سیستم مالیات در داخل کشور وضع شده است.

  • ظرف ۱۵ روز پس از پایان دوره مالیات، یک مودی ثبت شده باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را مطابق فرم­ ها و تشریفات تعیین شده توسط سازمان مالیاتی ارائه دهد. VAT قابل پرداخت توسط یک پرداخت کننده مالیات برای یک دوره مالیاتی در تاریخ ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای آن دوره مالیات قابل پرداخت است.
  • ثبت نام و شماره مالیات بر ارزش افزوده باید از قبل صادر و انجام شود. موسسات تجاری تحت راهنمایی خود، باید در سازمان مالیاتی ثبت نام کنند.
  • فاکتورهای مالیات بر ارزش افزوده آنها یی هستند که برای اعلام و محاسبه VAT در نظر گرفته شده ­اند که باید از یک قالب استاندارد پیروی کنند و همچنین کلیه اطلاعات مورد نیاز مقامات مالیاتی را ارائه دهند.

نحوه ارسال و ثبت نام برای اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده عبارت است از مالیات مصرف کننده کالا که فروشنده یا تولید کننده، آن را به نمایندگی سازمان امور مالیاتی از مصرف کننده کالا دریافت کرده و به حساب این سازمان واریز می­کند. لازم به ذکر است که روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدای هر سال توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام می­شود و معمولا به صورت درصدی ثابت لحاظ می­شود.

میزان تعیین شده شامل دو بخش اصلی عوارض و مالیات است که فروشنده موظف است تا در زمان واریز به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، این دو را به صورت جداگانه به دو حساب مختلف پرداخت کند.

خوب است که بدانید نحوه واریز مالیات بر ارزش افزوده در دوره ­های مختلف زمانی، با استفاده از تکمیل اظهارنامه مالیاتی VAT انجام می­شود. در مورد زمان ارسال کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده لازم به ذکر است که تسلیم آن به صورت آنلاین و از طریق وب سایت سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده امکان پذیر است.

نحوه ارسال و ثبت نام برای اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

در واقع مودیان مالیاتی در پایان هر دوره موظفند تا اظهار نامه VAT را پر کرده و از طریق سایت نسبت به پرداخت قبوض مالیاتی اقدام کنند. علاوه بر این، تا ۱۵ روز پس از پایان هر فصل (به عنوان مثال، پانزدهم تیر ماه، پانزده مهر ماه، پانزدهم دی ماه و به طور استثنا در فصل بهار ۱۵ فروردین ماه سال بعد)، مودیان فرصت دارند تا فرم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل نمایند.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده شامل دو بخش اصلی اطلاعات صادرات کالا و فروش در بخش مالیات دریافت شده، و واردات کالا و خرید خدمات مودیان است که در بخش مالیات پرداخت شده مشخص می­شود.

با توجه به مطالب بیان شده، کلیه مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده قبل از دریافت مالیات از خریدار خود موظف هستند تا ثبت نام در سامانه VAT را انجام داده و تائیدیه ثبت نام را دریافت کنند.

برای مطالعه مقالات سرمایه گذاری، به مجله مالیات مدیا مراجعه نمایید.

اهمیت اظهارنامه مالیاتی و نقش مالیات مدیا

وب سایت مالیات مدیا، بزرگترین رسانه مالیاتی ایران است که عملکرد حرفه ­ای مربوط به خدمات مالیات بر ارزش افزوده و نحوه تسلیم اظهارنامه مالیاتی را ارائه می­دهد. این وب سایت، به عنوان مکانی قابل اعتماد برای بازدید­ کنندگان و جستجوی بیشترین خدمات مالیاتی تبدیل شده است.

این مجموعه، مشاوران با تجربه و برجسته در زمینه­ ها و بخش­ های مختلف دارد که می­توانند به مشتریان کمک کنند تا بهترین راه حل­ های خود را از عملکرد مالیات پیدا کنند. همواره مفاهیم مالیات، مالیات بر درآمد شخصی، مالیات­ های مستقیم و غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده به طور انحصاری توسط مالیات مدیا ارائه می­شود.

اهمیت اظهارنامه مالیاتی و نقش مالیات مدیا

این مشاوران به اندازه کافی با تجربه و مهارت در زمان و دقت در تعداد و اطلاعات غیر قابل تحمل کالا، فروش، خرید، نرخ مالیات و غیره تسلط دارند. آن ها همچنین به نرم افزار های حرفه ­ای مجهز هستند که می­توانند آمار را با سرعت و کارآیی هرچه بیشتر پردازش کنند.

مالیات مدیا اطمینان دارد که با ساده ­ترین راه حل­ های بهینه برای ساده­ سازی روند مالیات بر ارزش افزوده، پر کردن اظهارنامه، جلوگیری از هزینه­ های اضافی، اطمینان از معافیت و بازپرداخت و غیره، عملکردی با کیفیت بالا را برای مشتریان به ارمغان می ­آورد.

درک سیستم مالیات بر ارزش افزوده در هر کشوری، از اولین قدم­ های اساسی است که یک تجارت باید بردارد. دانستن نرخ ­ها، سیستم گزارش­دهی، تعهدات مربوط به صاحبان مشمولان مالیاتی و هرگونه معافیت­ های موجود، تأثیر قابل توجهی در تجارت شما خواهد داشت.

ناگفته نماند که عدم رعایت مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مجازات ­هایی را در پی دارد. با این حال، می­توانید با آشنایی با محیط جدید نظارتی، از این عواقب جلوگیری کنید.

اما به شما توصیه می­شود که این مقاله را به عنوان راهنما جامعی از مالیات بر ارزش افزوده و نحوه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی در ایران بررسی کنید. برای مرتب­ سازی کل سیستم مالیاتی خود همیشه می­توانید از خدمات مشاوره وب سایت مالیاتی ما (مالیات مدیا) استفاده نمایید.

 

منابع

Value Added Tax declaration and finalization service
اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و نحوه ارسال آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است