معرفی انواع مشتریان و نحوه پذیرش آنان در بورس

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص انواع مشتریان، شرایط و نحوه پذیرش مشتریان مطالب مهمی بیان شده است و مدارک جهت احراز هویت قانونی آن ها معین گردیده است.

معرفی انواع مشتریان و نحوه پذیرش آنان

سهامداران با داشتن سرمایه ای مازاد وارد بورس می شوند و به خرید و فروش سهام شرکت ها می پردازند. در این بین انواع مشتریان دیده می شوند. برخی از افراد با تمام دارایی خود وارد بورس می شوند و برخی دیگر با بخشی از سرمایه و در نهایت گروهی نیز با مازاد سرمایه خود وارد بورس می شوند و لذا ریسک پذیری نیز دارای تنوع می شود.

معرفی انواع مشتریان و نحوه پذیرش آنان

از سوی دیگر مشتریان در دسته بندی های مختلف دیده می شوند. در این نوشتار، در این خصوص مطالبی ارائه می نماییم. انواع مشتریان و نحوه پذیرش آن ها با توجه به ماهیت اشخاص حاضر در بورس طبقه بندی شده و هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

برای مطالعه مقالات مالیات، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

انواع مشتریان و دسته بندی آن ها

در بورس افراد متعددی فعالیت دارند، اما تمام آن ها دارای اطلاعات مفید و مرتبط نبوده و انجام برخی از امور بورسی برایشان قابل فهم نیست. در مقابل، برخی دیگر بسیار حرفه ای و یا دارای اطلاعات مناسب در حوزه بورس هستند و می توانند به راحتی به فعالیت خود در بورس ادامه دهند.

اما گروه اول، نیازمند آن هستند تا از فرد یا گروهی کمک گرفته تا بتوانند در بورس به موفقیت برسند. به عبارت دیگر، به صورت وکالتی از مزایای موجود در بورس بهره مند شوند. در این حالت با اعطای اختیار به فرد دیگر، انجام امورات بورسی برای فرد محقق می شود. یکی از انواع وکالت ها، بهره مندی از خدمات کارگزاری ها می باشد.

انواع مشتریان و دسته بندی آن ها

یکی از وظایف کارگزاری ها، ارائه انواع مشاوره و خدمات به گروه هایی است که فقط از طریق کارگزاری وارد بورس شده اند و با کمک کارگزاری می توانند به سودآوری در بورس بپردازند. اما علاوه بر کارگزاری ها، افراد می توانند به یکدیگر حق اختیار معامله را داده و به عنوان وکالتی در معامله و از طرف افراد، شرکت یابند که البته نیازمند انجام روال قانونی است تا وکیل به صورت دقیق مشخص گردد.

وکیل فرد دارای شرایط قانونی باید باشد که برخی از آن ها شامل عاقل و بالغ بودن و در انجام امور معاملاتی مختار بودن می باشد. در این میان باید میان دو طرف وکالتنامه ای تنظیم شود و حق اختیار از سوی موکل به وکیل داده شود، تا انجام معاملات را بر عهده گیرد. این موضوع با تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی میسر خواهد شد.

نکته بسیار مهم در عقد وکالتنامه آن است که باید به طور صریح مفاد آن مشخص شود و بیان گردد که حق وکالت در چه زمینه هایی به وکیل داده شده است. به عنوان مثال باید دقیقا مشخص شود که وکیل در زمینه چه نوع اوراق بهاداری و تا چه سقفی، حق معامله دارد و تعداد و حجم معامله چگونه باید معامله شوند و تمام نقل و انتقال مالی نیز قید گردد.

حتما باید حق فروش و انجام معامله و واگذاری سهام در متن وکالتنامه قید شود و بدون قید این عبارات، انجام معاملات غیر قانونی خواهد بود و به معنای انجام معامله نیست. لذا وکیل حق ندارد بدون قید این عبارات به معامله بپردازد. تمام این موارد به این دلیل است که موکل اطمینان خاطر داشته باشد، تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرد. تمام اختیارات وکیل باید به صراحت در وکالتنامه قید گردد.

نکته مهم آخر آن است که باید وجوه حاصل از فروش و دریافت سود مستقیما به حساب موکل واریز شود و در موضوع حساب بانکی هیچ اختیاری به وکیل داده نشده و موکل تنها فردی است که از منافع اقدامات وکیل بهره مند خواهد شد. اشاره به چند نکته نیز به صورت تیتروار می تواند مهم باشد.

مدت وکالتنامه، داشتن حق توکیل به غیر توسط وکیل، حق امضاء و بلاعزل بودن یا نبودن وکیل از موارد دیگری است که باید در معامله وکالتی مورد توجه قرار گیرد.

این مورد از انواع مشتریان است که البته با حادث شدن فوت موکل یا وکیل، فسخ وکالتنامه نیز جاری خواهد شد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، بر روی این لینک کلیک نمایید.

نحوه پذیرش مشتریان در کارگزاری ها چگونه است؟

همانطور که در بحث انواع مشتریان مطرح شد، افراد خود به معامله می پردازند یا از طریق وکیل این اقدام صورت می پذیرد. اما زمانی که وکیل به جای فرد به معامله می پردازد، باید توسط کارگزاری احراز هویت شده و مدارک شناسایی آن کنترل شود. تمام مدارک باید اصل بوده و معتبر باشد.

از سوی دیگر، مدارک نیز باید با تایید و امضای وکیل تکمیل گردد. اما این احراز هویت باعث نخواهد شد که وکیل بتواند به معامله بپردازد. معامله وکالتی زمانی صورت می پذیرد که وکالتنامه در اختیار کارگزاری قرار گرفته و مشخص شود که به صورت رسمی، وکیل قابلیت انجام معامله را دارد.

نحوه پذیرش مشتریان در کارگزاری ها چگونه است؟

تمام اطلاعات و مدارک دریافت شده از طریق سامانه امور حقوقی شرکت سپرده گذاری ارسال می شود. پس از تایید مدارک، مجدد تایید شده مدارک به کارگزاری ارسال می شود. تمام شرایط قانونی و اختیارات وکیل در کارگزاری چک شده و به وکیل توضیح داده می شود و حساب بانکی موکل نیز جهت هر نوع واریزی از وکیل اخذ می گردد و این حساب باید یکتا باشد.

برای مطالعه مقالات سرمایه گذاری، اینجا را کلیک نمایید.

نوع دیگری از انواع مشتریان

علاوه بر مشتری وکالتی، انواع مشتریان دیگری نیز وجود دارد، که مشتری ولایتی یکی از اقسام آن است. افراد زیر ۱۸ سال بر اساس قانون نمی توانند در بورس معامله نمایند. در نتیجه ولی فرد، که پدر یا جد پدری است، می تواند از طرف فرد در بورس معامله نماید. سرپرست با ارائه مدارک شناسایی مورد نیاز و اعلام شماره حساب فرد، پس از احراز هویت به معامله بورسی خواهند پرداخت.

در نهایت نیز نوعی از انواع مشتریان وجود دارد که مشتریان خارجی نامیده می شوند. انجام تمام مراحل این مشتریان و احراز هویت آن ها، مانند مشتریان داخلی است اما سازمان بورس نیز باید این افراد را احراز هویت کنند و برای آن ها کد مشتری صادر نمایند.

نوع دیگری از انواع مشتریان

لذا با این توضیح، انواع مشتریان معرفی شده و نحوه پذیرش آن ها نیز مشخص گردید. در مقالات بعد، ما با توضیحات دیگری از نکات مرتبط با بورس همراه شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است