سامانه سجام، احراز هویت مشتریان و نحوه دریافت کد بورس

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

این متن در خصوص چگونگی ورود به بورس و انجام احراز هویت نگارش شده است و در آن نحوه ثبت نام در بورس از طریق کارگزاری ها بیان شده است.

سامانه سجام به عنوان یکی از سامانه های فعال و با اهمیت در ثبت نام بورسی و احراز هویت اشخاص مورد توجه بوده و توضیح داده شده است. از سوی دیگر عباراتی مانند کد بورسی نیز به عنوان لازمه فعالیت در بورس تشریح شده است.

احراز هویت مشتریان و نحوه دریافت کد بورس و معرفی سامانه سجام

سهامداری با ورود به بورس آغاز میشود، اما نکته مهم آن است که ورود به بورس چگونه صورت می پذیرد و اقداماتی که باید در این رابطه انجام شود، چیست ؟

بورس سازمانی بسیار گسترده است که با همکاری موسسات و شرکت های مختلفی سازماندهی شده و مدیریت بر سهام شرکت ها، ثبت شرکت ها در بورس و نظارت بر حسن اقدامات بورسی را بر عهده دارد. لذا نیاز است تا بالاترین امنیت برای ورود به بورس در نظر گرفته شود. در طول سال شرکت های مختلف، اشخاص حقیقی و حقوقی و کارگزاری های مختلفی وارد این جریان گسترده تجاری و مالی میشوند و به واسطه این تحرک گسترده، تولید کشور رونق بیشتری می گیرد.

اما افراد، برای ورود به بورس باید ثبت نام نمایند و بر اساس قانون تنها راه ورود به بورس بر اساس ثبت نام از طریق یک کارگزاری میباشد. اما گام اول ورود به بورس بر اساس سامانه سجام می باشد.

احراز هویت مشتریان و نحوه دریافت کد بورس و معرفی سامانه سجام

سامانه سجام به معنای سامانه جامع احراز هویت مشتریان می باشد. با استفاده از این سامانه اطلاعات اولیه افراد ثبت و ضبط شده تا بتوانند احراز هویت اولیه را انجام دهند. بعد از انجام اقدامات اولیه و انتخاب یک کارگزاری و در نهایت دریافت کد بورسی، فعالیت در بورس آغاز میشود. تمام این اقدامات امنیتی به دلیل آن است که پولشویی صورت نپذیرد.

یکی از راه های پولشویی آن است که ماهیت و هویت اشخاص مشخص نبوده و فرآیند اطلاعاتی نامشخصی برای انجام معاملات وجود دارد.

برای مطالعه مقالات بلاکچین، به مجله مالیات مدیا مراجعه فرمایید.

گام های احراز هویت مشتریان

برای انجام احراز هویت باید از طریق کارگزاری ها یا دفاتر پیشخوان اقدام نمود. در کشور در حدود ۱۰۸ شرکت کارگزاری وجود دارد که با بورس همکاری می نمایند. با توجه به مجوز هایی که هر کارگزاری دریافت نموده است، فعالیت های مختلفی به مشتریان ارائه می شود.

انتخاب کارگزاری باید با مشاوره افراد انجام شود. هر اندازه بتوان از کارگزاری ای استفاده نمود که در دسترس تر باشد، تنوع خدمات آن بیشتر باشد، سامانه های آنلاین و غیر آنلاین آن بیشتر باشد، میتواند به عنوان کارگزاری بهتری مطرح شود.

گام های احراز هویت مشتریان

از سوی دیگر یک کارگزاری مطلوب باید بتواند در امر مشاوره، آموزش و تحلیل بازار بورس به شدت قدرتمند عمل نماید. در نهایت کارگزاری خوب باید صندوق سرمایه گذاری قدرتمندی نیز داشته باشد که به عنوان پوشش عملیاتی در بورس همراه کارگزاری باشد.

در نتیجه بعد از اقداماتی که در سامانه سجام صورت می پذیرد، باید ثبت نام از طریق کارگزاری انجام شود و بعد از ۴۸ ساعت کد بورسی افراد برای انجام فعالیت در بورس صادر می شود. این کد بورس میتواند راه گشای انجام معاملات باشد. (احراز هویت با استفاده از اطلاعات کارت شناسایی افراد در دفاتر پیشخوان دولت و شرکت های کارگزاری انجام می شود.)

اما در خصوص انتخاب کارگزاری می توان از سازمان بورس و سایت های مربوطه این سازمان که اطلاع رسانی انجام می دهند، استفاده نمود و اطلاعات کارگزاری های برتر را استخراج کرد.

نکته دیگر آن است که مشتریان میتوانند حقیقی یا حقوقی باشند. لذا احراز هویت این دو گروه با هم متفاوت است. اشخاص حقیقی با استفاده از کارت های شناسایی رسمی و حضور در کارگزاری ها احراز هویت میشوند، اما اشخاص حقوقی باید شرایط شناسایی شرکت و مدارک مرتبط با شرکت را در اختیار داشته باشند و یا از طریق نمایندگان خود جهت احراز هویت به کارگزاری ها اقدام کنند.

مدارک شرکت از اساسنامه تا اطلاعات هویتی اعضای هیئت مدیره را شامل میشود. از سوی دیگر این نوع از اطلاعات میتواند مربوط به آگهی روزنامه رسمی در خصوص ثبت شرکت نیز باشد.

نکته مهم آن است که هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی باید فرم از سوی کارگزاری تکمیل گردد که تمامی اطلاعات هویتی اشخاص در آن ثبت شده و با نظر ناظر کارگزاری تایید شود.

برای مطالعه مقالات مالیات، اینجا را کلیک نمایید.

کد بورسی چیست؟

برای انجام معامله در بورس نیازمند کد یکتایی هستیم که این کد متشکل از حروف و عدد است. این کد به مانند شماره ملی افراد جهت شناسایی آن ها در سازمان بورس به کار گرفته میشود.

کد بورسی چیست؟

برای ایجاد این کد سه حرف اول نام خانوادگی فرد و ۵ عدد تصادفی دیگر در نظر گرفته میشود. برای اشخاص حقوقی نیز از عبارات “موس” برای موسسه و “شرک” برای شرکت و موارد مشابه دیگر استفاده خواهد شد.

برای مطالعه مقاله تاریخچه بورس در ایران و جهان، بر روی این لینک کلیک نمایید.

نکاتی دیگر در این خصوص

از آنجایی که بازار بورس یک بازار شفاف است و بر مبنا همین شفافیت تمام معاملات برای مشتریان سودآور خواهد بود و افراد تمایل مییابند تا در بورس فعالیت داشته باشند، لذا احراز هویت در سامانه جامع که توسط کارگزاری ها در اختیار است، ثبت و ضبط شده و افراد به این واسطه در بورس شناخته میشوند.

در نهایت باید اشاره نمود که تغییر کارگزاری ناظر نیز که فعالیت بورسی افراد از طریق آن انجام خواهد شد، امکان پذیر است و یکی از موارد لازم برای تغییر کارگزاری تسویه نمودن با آن است. در نتیجه اگر اشخاص به کارگزاری بدهی داشته باشند و یا از وام کارگزاری استفاده نموده باشند که هنوز بازپرداخت نشده باشد، نمی توانند کارگزاری ناظر خود را تغییر دهند.

نکاتی دیگر در این خصوص

سامانه سجام یکی از سامانه های با اهمیت است که سازمان بورس جهت احراز هویت نهایی و اصلی از آن استفاده نموده و بعد از ثبت اطلاعات کامل در آن دیگر نیازی نیست تا اطلاعات مجددا برای احراز هویت ارائه شود. برای ورود به سامانه سجام و ثبت اطلاعات باید به آدرس اینترنتی www.sejam.ir وارد شد و لینک ثبت نام در صفحه اصلی مشخص شده است.

جهت هر گونه اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. با ما در راه رسیدن به سودآوری در بورس همراه و همگام باشید.

 

منبع

اطلاعیه های سامانه سجام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است