طبقه بندی بازار های مالی از ۰ تا ۱۰۰

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در این متن در خصوص بازار های مالی و انواع آن، مطالبی ارائه شده است. تنوع تقسیم بندی در بازار های مالی زیاد بوده و به این سبب تنوع این نوع از بازار ها شکل گرفته است. با توجه به نقدشوندگی بازار، وجود یا عدم وجود سهام، نوع دارایی و موارد مشابه دیگر، دسته بندی هایی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

طبقه بندی بازار های مالی

بازار های مالی متنوع و متعدد هستند و هر کدام ساختار ویژه خود را داشته و از قوانین و مقررات ویژه خود جهت نظم بخشیدن، استفاده می نمایند. بازار های مالی تامین کننده نیاز های افرادی است که در این بازار ها وارد می شوند. سرمایه گذاری در این نوع از بازار ها می تواند بلند مدت و یا کوتاه مدت باشد.

البته این زمان بندی بسته به نوع سرمایه گذاری، نیازمند صبر بوده و لذا در برخی موارد زود بازده و در برخی دیگر دیر بازده می باشد. از طرف دیگر این نوع از بازار ها عموما ریسک پذیر هستند، یعنی به منظور کسب سود نیاز است تا ریسک پذیرفته شود، که البته این ریسک انواع مختلف دارد و به عوامل مختلفی وابسته است. اما برخی از سرمایه گذاری ها نیز بدون ریسک است، یعنی میزان بازدهی از قبل به طور مشخص و به اندازه معلوم تعیین شده است.

طبقه بندی بازار های مالی

به عنوان مثال سرمایه گذاری و دپوی پول در حساب های بلند مدت بانکی با سود سالانه معلوم، از این نوع می باشد. شخص بدون پذیرفتن ریسک، در پایان سال و یا به طور ماهانه، میزانی سود دریافت می نماید و بانک با سرمایه شخص فعالیت نموده و منافعی برای خود به دست می آورد.

بازار های مالی را بیشتر بشناسیم

با توجه به معیار های مختلف، می توان بازار های مالی را دسته بندی نمود. اگر به زمان سررسید، نوع دارایی و مرحله عرضه اوراق بهادار به عنوان معیار های مختلف نظر بیاندازیم، میتوان بازار های مالی را نیز بر همین منوال طبقه بندی کنیم. اما هر یک از این طبقه بندی ها نیز در درون خود دسته بندی های متعددی خواهند داشت.

بر اساس طبقه بندی بازار های مالی بر اساس سر رسید، می توان گفت که این طبقه بندی خود به دو نوع بازار تقسیم بندی می شود. بازار پول که، در آن معیار معامله پول و هر آنچه به مانند پول عمل می نماید، بوده و سر رسید کمتر از یکسال در این بازار رایج است. یعنی معاملات به صورت آنی انجام می شوند. به دلیل پرداخت نقدی و معامله کوتاه مدت، ریسک این بازار کم است زیرا در قبال انجام خدمت و یا معامله، پول بین طرفین جا به جا شده و لذا کار به پایان می رسد و حتی استفاده از جانشینان پول نیز به نحوی است که معامله گر، دلگرم به دریافت حق الزحمه خود خواهد بود. لذا ریسک در کمترین میزان خود وجود خواهد داشت.

بازار های مالی را بیشتر بشناسیم

چند نوع از ابزار های مورد استفاده در این بازار عبارتند از : اسناد خزانه، پذیرش بانکی، گواهی سپرده، اوراق تجاری، قرارداد های بازخرید. شاید بتوان گفت که بانک مرکزی به همراه تمام موسسات مالی، اعم از دولتی و غیر دولتی و کارگزاری ها و شرکت های وابسته به آن ها در این بازار فعال هستند. از سوی دیگر بازار سرمایه نیز به عنوان بازار مالی ای برشمرده می شود که در آن زمان سر رسید، دارای اهمیت است. در این بازار هم سر رسید بیش از یکسال و هم دارایی بدون سر رسید وجود دارد. لذا این بازار نیز طبقه بندی های خود را دارد.

در این بازار منابع نقدی راکد در جامعه به منظور افزایش تولید و ترغیب جهت افزایش سرمایه گذاری، جمع آوری شده و به واسطه این سرمایه عظیم که توسط سهامداران ایجاد می شود، بازار بزرگتری به نسبت بازار پول ایجاد می شود، که فعالیت های گسترده تری در آن وجود دارد. واحد های تولیدی نیازمند این بازار هستند. این بازار جنبه ملی داشته و در سطح کشور دارای اهمیت است و برنامه ریزی های اقتصادی بر اساس آن شکل می گیرد. اما باید اشاره نمود که ریسک پذیری در این بازار به اوج خود خواهد رسید.

طبقه بندی های دیگر بازار های مالی

دارایی ها متفاوت هستند. برخی از دارایی افراد در قالب سهام است. به این واسطه فرد یا شخص به عنوان مالک بخشی از شرکت است. اوراق بدهی نیز نوع دیگری از دارایی با درآمد ثابت است. نوع دیگر دارایی نیز ابزار مشتقه هستند. اگر بخواهیم بازار های مالی را بر اساس دارایی تقسیم بندی کنیم، سه نوع بازار شکل می گیرد که در آن معاملات بر اساس پول یا سهام صورت می پذیرد.

تا اینجا بازار های مالی بر اساس دو معیار تقسیم بندی شده اند و در هر یک نیز، بازار های متنوعی وجود داشت که تقسیم بندی آن ها مشخص گردید. اما تقسیم بندی سوم بر اساس عرضه اوراق بهادار است. با توجه به این که اوراق بهادار در چه سطحی هستند و آیا شرکتی که به دنبال نشر سهام خود است، توانسته تا ملاک های بورس را رعایت نماید یا خیر، به دو تقسیم بندی میرسیم.بازار اولیه و بازار ثانویه.

طبقه بندی های دیگر بازار های مالی

در بازار اولیه تامین اعتبار و واگذاری سهام به همراه قیمت اولیه یا همان کشف قیمت صورت می پذیرد و شرکت ها یکبار در این بازار سهام خود را عرضه می نمایند. لذا منابع مالی شرکت ها به این سبب تامین شده و تولید رونق می یابد که به واسطه آن سودآوری نیز شکل می گیرد.

اما داد و ستد و معامله در بازار دیگری که به بازار ثانویه معروف است، منتقل شده و در این بازار معاملات انجام می شود. این بازار همان بازار معروف بورس است. در این بازار نیز چهار بازار معاملاتی وجود دارد که بسته به این که سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی در بورس یا فرابورس انجام شود، چهار حالت به وجود خواهد آمد.

در پایان این متن اشاره می شود که بازار های بورسی نیز شامل بازار نقد، بازار آتی، بازار تبعی، بازار بدهی، بازار ETF و بازار اختیار معامله خواهند بود که هر یک بر اساس قوانین و مقررات بورس به ارائه خدمات مربوط به خود مشغول هستند.

همچنین فرابورس نیز یکی از بازار های مهم بورسی است که در این بازار نیز دسته بندی های مختلفی وجود دارد. البته لازم به توضیح است که بازار های مالی متنوع بوده که در این نوشتار به صورت اختصار برخی از انواع مهم آن ها شرح داده شد. جهت آشنایی بیشتر به سایت مالیات مدیا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است