مشاوره مالیاتی مالیات وکلا توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات وکلا نیز مانند مالیات بقیه مشاغل یکی از مهم ترین منابع درآمد دولت است. از این رو تمامی مشاغل از جمله وکلا ملزم به پرداخت آن هستند. وکلا باید مبلغ حق الوکاله خود از هر پرونده را در قرارداد ذکر کنند تا دولت با توجه به آن مبلغ مالیات آن ها را تعیین کنند. پرداخت مالیات توسط جوامع بشری دارای تاریخچه ای بسیار کهن است و یکی از ملزومات بقای جامعه و پیشرفت آن می باشد. لازم به ذکر است که مالیات صرف زیرساخت های جامعه می شود و پرداخت آن به نفع جامعه و شهروندان است. پس با پرداخت مالیات کشوری آبادتر خواهیم داشت. در این بخش به نحوه محاسبه مالیات وکلا و میزان آن خواهیم پرداخت. اگر به این موضوع علاقه مند هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات وکلا

مالیات دارای تاریخچه ای بسیار کهن است و نشان دهنده آحاد ملت ها می باشد. مالیات به جهت تامین مخارج عمومی از مردم دریافت می شود هرکس به نوبه خود باید در این کار شرکت کند. در اصل پرداخت مالیات به نفع جامعه و شهروندان می باشد.

 

وکلا نیز مانند هر شغل دیگری موظف به پرداخت مالیات می باشند. اما مالیات وکلا چگونه محاسبه می شود؟ وکلا طبق قانون موظف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات هستند. چنان چه این افراد در موعد مقرر اظهارنامه خود را تحویل دهند، شامل ۱۰ درصد معافیت مالیاتی خواهند شد. اما اگر اظهارنامه آنها رد شود، شامل۱۰ درصد جریمه می شوند.

برای مطالعه مقاله مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ چقدر می باشد، اینجا را کلیک فرمایید.

پرداخت مالیات در تمام کشورهای جهان یک امر بدیهی است. همه افراد مکلف هستند تا برای پیشرفت جامعه و داشتن رفاه تلاش کرده و مالیات تعیین شده را با توجه به دسته بندی هایی که در هر کشور انجام می شود، پرداخت کنند. در کشور ما مالیات به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. مالیات مستقیم شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی است. مالیات غیر مستقیم نیز شخص معینی را در بر نمی گیرد و از مهم ترین نوع آن می توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. برای مثال برخی کالاها همچون قند و شکر شامل مالیات غیر مستقیم می شوند که مصرف کننده هنگام خرید آن را پرداخت می کند.

تاثیر مالیات وکلا و سایر مشاغل در آبادانی کشور

همانطور که گفته شد، مشاغل مختلف موظف به پرداخت مالیات هستند. بسیاری از افراد هنگام پرداخت مالیات با چالش های زیادی رو به رو می شوند. زیرا اطلاعات کافی در مورد نحوه پرداخت آن ندارند. در این بخش به میزان مالیات وکلا و نحوه پرداخت مالیات وکلا خواهیم پرداخت. متاسفانه فرار مالیاتی در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر ابعاد وسیعی دارد و شامل تمام مشاغل می شود. شاید با آشنایی بیشتر با مالیات و اهمیت آن در آبادانی یک کشور، افراد بیشتری تشویق به پرداخت به موقع مالیات خود شوند. اگر وکیل هستید و ابهامی در این مورد دارید، تا انتها با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و اخذ مشاوره مالیاتی با متخصصین ما در گروه مالیات مدیا تماس حاصل کنید.

تاثیر مالیات وکلا و سایر مشاغل در آبادانی کشور

برای مطالعه مقاله مالیات مشاغل چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

وکلا باید در قراردادهای خود حق الزحمه را قید کرده و ۵ درصد از آن را بابت علی الحساب مالیاتی، الصاق تمبر و ابطال آن در نظر گیرند. حق تمبر شامل مواردی همچون دعاوی مالی، دعاوی غیر مالی، دعاوی اختلاف مالی و عوارض شهرداری می شود. هزینه ابطال تمبر برای دعاوی اختلاف مالی و عوارض شهرداری تا سقف ۱ میلیون تومان برابر با ۵ درصد، تا سقف ۳ میلیون تومان برابر با ۴ درصد و بیشتر از ۳ میلیون تومان برابر با ۳ و ۵ درصد می باشد.

حق الوکاله وکلای دادگستری

حق الوکاله یک وکیل با توجه به نوع پرونده تعیین می شود. از این رو میزان مالیات وکلا با یکدیگر متفاوت است. در ابتدا باید میزان درآمد سالانه هر وکیل با توجه به حق الوکاله هر پرونده تعیین شده و سپس میزان مالیات او مشخص شود. برای مثال حق الوکاله یک وکیل دادگستری در دیوان عالی کشور، در دعاوی مالی، در دعاوی غیر مالی، در دعاوی خانواده، طلاق و … با یکدیگر متفاوت است. البته برخی وکلا از درج مبلغ دقیق حق الوکاله خود در وکالتنامه خودداری می کنند و از عباراتی همچون مطابق با تعرفه استفاده می کنند. اما طبق توافق با موکل خود مبلغ بیشتری دریافت می کنند. مطابق با ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه جمهوری اسلامی ایران، ذکر ارقام مازاد بر تعرفه اجباری می باشد.

محاسبه میزان درآمد و مالیات وکلا

هر وکیل به راحتی می تواند میزان درآمد خود که مشمول مالیات می شود را حساب کند. فرمول محاسبه مالیات وکلا یک فرمول ساده است. مالیات مشمول درآمد این افراد مساوی با درآمد سالانه آن ها ضرب در ۵۵ درصد ضریب مالیاتی وکلا است. در صورتی که صاحبان این مشاغل از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود سرپیچی کنند، شامل مالیات علی الراس شده و نیز مجبور به پرداخت جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات هستند.

محاسبه میزان درآمد و مالیات وکلا
بهتر است وکلا اظهارنامه خود را در موعد مقرر تسلیم کرده و آن را از طریق سامانه الکترونیکی ثبت کرده و آن را به همراه تصویر دفترچه تمبر مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. اظهارنامه را دقیق پر کرده و از ارسال اظهارنامه سفید خودداری کنید. همچنین اطلاعات خود از جمله آدرس و شماره تلفن را به طور دقیق ثبت کنید تا مشکلی در این مورد ایجاد نشود.

نتیجه گیری

در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا همواره شاهد فرارهای مالیاتی از سوی صنف های مختلف هستیم. پرداخت مالیات از گذشته تا کنون در تمامی جوامع رایج بوده و یکی از ملزومات جامعه است. برای آشنایی هرچه بیشتر با میزان مالیات وکلا و سایر مشاغل، بهتر است اطلاعات خود را از طریق متخصصین در این زمینه افزایش داده و از آن ها مشاوره بگیرید. اساتید مالیات مدیا به شما کمک می کنند تا ابهامات خود در زمینه مالیات را برطرف کرده و بتوانید مالیات خود را با آگاهی کامل و در مورد مقرر پرداخت کنید. در صورت نیاز همین حالا می توانید با مشاوران ما در این مجموعه تماس حاصل کرده و مشکلات خود را مطرح کنید. رفاه جامعه با مشارکت تمامی شهروندان محقق می شود.

منابع : iranthinktanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است