مشاوره مالیاتی مالیات مسکن توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرداخت مالیات توسط شهروندان برای پیشرفت و آبادانی یک کشور، امری ضروری است. صاحبان مشاغل با توجه به میزان درآمد خود سالانه موظف به پرداخت مبلغ معینی از مالیات هستند. از آذر ماه سال ۱۳۹۹، با به تصویب رسیدن قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم در بخش خانه های خالی، سامانه جامع املاک و اسکان راه اندازی شد. در این بخش به مالیات مسکن و نحوه محاسبه و پرداخت آن خواهیم پرداخت.

اگر صاحب خانه هستید و اطلاعات چندانی در مورد این طرح تازه ندارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. جهت اخذ مشاوره مالیاتی در زمینه های مختلف با متخصصان ما در مالیات مدیا تماس بگیرید.

طرح جدید مجلس برای پرداخت مالیات مسکن

مالیات مسکن در طرح جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه است. یعنی سود فروش مسکن در مدت زمان نگهداری از آن شامل مالیات خواهد شد. از انواع دیگر مالیات مربوط به مسکن می توان به مالیات خانه های لوکس اشاره کرد. خانه هایی که ارزش آن ها بیش از ده میلیارد تومان باشد نیز مشمول مالیات می شود. همچنین مالکان واحد های مسکونی خالی نیز زین پس ملزم به پرداخت مالیات می باشند.

 

اگر شما اقدام به خرید مسکن و سپس فروش آن کنید، باید بخشی از سود معامله را به عنوان مالیات پرداخت کنید. نحوه محاسبه این مالیات به این صوت است که شما باید در سال اول ۴۰ درصد، سال دوم ۳۷ درصد، سال سوم ۳۴ درصد، سال چهارم و پنجم به ترتیب ۳۱ و ۲۸ درصد از عایدی سرمایه خود را به عنوان مالیات خانه پرداخت کنید.

برای مشاهده فیلم آموزشی مالیات لوازم آرایشی چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه از سال دوازدهم به بعد ۴ درصد خواهد رسید. برای مثال اگر مسکن خود را به ارزش یک میلیارد خریداری کرده و پس از گذشت ۲ سال آن را به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان بفروشید، مالیات سود حاصل از این معامله که برابر با ۴۰۰ میلیون تومان است، برابر با ۱۴۸ میلیون تومان خواهد شد.

چگونگی پرداخت مالیات مسکن خالی از سکنه

صاحبان خانه های لوکس که ارزش آن ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان است، باید علاوه بر مالیات عایدی بر سرمایه، مالیات سالانه نیز پرداخت کنند. نرخ مالیات سالانه این خانه ها با توجه به قیمت آن ها متفاوت است.

چگونگی پرداخت مالیات مسکن خالی از سکنه

برای مثال خانه هایی که ارزش آن ها از ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان است باید به نسبت یک در هزار و خانه هایی که بالای ۶۰ میلیارد تومان ارزش دارند، به نسبت پنج در هزار اقدام به پرداخت مالیات کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با کارشناسان ما در مالیات مدیا در تماس باشید.

برای مطالعه مقاله مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه محاسبه می شود، اینجا را کلیک فرمایید.

خانه های خالی باید مالیات سنگینی پرداخت کنند. طبق تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های مستقیم در تهران و شهر های بزرگ، واحد های مسکونی کمتر از ۱۵۰ متر و خانه های کمتر از ۲۰۰ متر در شهر های کوچک، معاف از پرداخت مالیات بر اجاره بها هستند. اما به تمام واحد های مسکونی خالی با هر متراژی، مالیات تعلق می گیرد مگر این که برای خرید و فروش یا اجاره آن ها اقداماتی صورت گیرد. در این صورت تنها مشمول مالیات بر اجاره بها می شوند که میزان آن بسیار کمتر از مالیات مسکن خالی است.

سامانه جامع املاک و اسکان چیست و به چه منظوری ایجاد شده است ؟

سامانه جامع املاک و اسکان به منظور شناسایی واحد های خالی و نیز اطلاع از وضعیت اسکان شهروندان راه اندازی شده است. از این رو تمام سرپرستان خانواده موظف هستند تمام املاک تحت مالکیت خود را در این سامانه درج کنند. در صورتی که افراد بیش از یک واحد مسکونی داشته باشند و این واحد در طول سال بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد، جرایم مالیاتی برای آن ها در نظر گرفته می شود.

سامانه جامع املاک و اسکان چیست و به چه منظوری ایجاد شده است ؟

تمامی مالکان مسکونی از تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ ملزم به ارائه اطلاعات دقیق و ثبت آن در سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir هستند. عدم ثبت اطلاعات دقیق در سامانه ثبت مسکن خالی، منجر به پرداخت جریمه های سنگینی خواهد شد. مالک دو برابر میزان مالیات را باید به عنوان جریمه پرداخت کند. چنانچه اطلاعات دقیق در سامانه وارد نشود، برای سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر اجاره سالیانه واحد مسکونی، مالیات در نظر گرفته می شود.

برای آشنایی با تشویقات و جرایم مالیاتی، اینجا را کلیک فرمایید.

وزارت راه و شهرسازی با اجرایی کردن این قانون قصد دارد تا تمامی واحد های مسکونی موجود در شهر ها و روستا ها را به بازار فروش و اجاره مسکن وارد کند. همانطور که میدانید شرایط تهیه مسکن در سال های اخیر بسیار دشوار شده است، در حالی که تعداد خانه های خالی و بی استفاده در سراسر کشور بسیار زیاد است.

چه کسانی از پرداخت مالیات مسکن معاف هستند ؟

با توجه به اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم که در سال گذشته در مجلس یازدهم اعمال شد، هر خانوار که یک محل به عنوان محل سکونت و یک واحد مسکونی دیگر به غیر از آن داشته باشد، معاف از مالیات است. اما اگر افراد خانوار بیش از این تعداد محل برای سکونت داشته باشند که بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی از سکنه باشد، مشمول اخذ مالیات از خانه های خالی خواهند شد.

برای مشاهده ویدیو آموزشی نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی و مدارک مورد نیاز، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

ملاک اعمال مالیات بر واحد های مشمول دریافت این پایه مالیاتی، مالیات بر اجاره بهای سالیانه آن ها است. این مالیات با استفاده از دفترچه تقویم املاکی که سازمان امور مالیاتی به صورت سالانه تهیه می کند، تعیین می شود.

نتیجه گیری

پرداخت مالیات برای تمامی شهروندان الزامی است. مالیات منجر به ایجاد زیرساخت ها و امکانات بیشتر و بهتر برای جامعه و شهروندان می شود. در این بخش به مالیات مسکن، نحوه محاسبه و پرداخت آن پرداختیم. در صورت داشتن یک یا چندین مسکن حتما در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کرده و اطلاعات دقیق خود را به ثبت برسانید.

برای مطالعه مقاله مشاوره مالیاتی مالیات صرافی توسط متخصصین، اینجا را کلیک فرمایید.

ثبت اطلاعات غلط جریمه سنگینی برای شما به همراه خواهد داشت. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه و پرداخت مالیات مسکن، به متخصصان ما در مجموعه مالیات مدیا مراجعه کنید. ما شما را در این راه یاری کرده و تمامی ابهامات شما در زمینه مالیات را برطرف خواهیم کرد. جهت دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

۵ دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی مالیات مسکن توسط متخصصین»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است