مالیات حقوق ۱۴۰۰ و نحوه محاسبه مالیات حقوق

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مالیات حقوق و درآمد یکی از مهم ترین زیرشاخه های مالیاتی است که همواره از مهم ترین دغدغه های صاحبان کسب و کار و مشاغل می باشد. به طور کلی مالیات در هر کشوری به عنوان یکی از اساسی ترین روش های کسب درآمد برای دولت می باشد. در واقع افراد موظف هستند که مبالغی را به دلایل گوناگون تحت عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهند تا هزینه جبران منابع رفاهی و اقتصادی و زیر ساخت های کشور تامین شود.

در این میان، مالیات حقوق نقش بسیار پر رنگی داشته و همه مشاغل باید با توجه به میزان حقوق و درآمدشان، مبلغی را تحت عنوان مالیات بر درآمد خود کسر کرده و به حساب دولت واریز نمایند. اگر شما هم از جزییات امور مالی و نکات مالیاتی اطلاعی ندارید، بهتر است از یک تیم متخصص و مشاوران مالیاتی از جمله مالیات مدیا بهره بگیرید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید و به تمام امور مالی خود بدون دردسر رسیدگی کنید.

مالیات حقوق چیست ؟

همانطور که گفته شد، مالیات حقوق یکی از مهم ترین و رایج‌ ترین انواع مالیات می باشد و هدف اصلی آن، توزیع عادلانه درآمد در میان اقشار و کسب و کار های مختلف می باشد. مالیات بر حقوق در واقع زیرشاخه ای از مالیات بر درآمد می باشد و در گروه مالیات‌ های مستقیم قرار دارد.

میزان این نوع مالیات با میزان درآمد اشخاص رابطه مستقیم دارد. با توجه به بند های مالیات‌ های مستقیم، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که که مشغول انجام انواع فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره بوده و درآمد کسب می‌ کنند، موظف به پرداخت مالیات می باشند.

 

همانطور که میدانید، مالیات ها در یک دسته بندی کلی به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌ شوند که شرح آن ها به صورت زیر می باشد :

  • مالیات مستقیم : این مالیات به طور مستقیم از درآمد اشخاص ( حقیقی یا حقوقی ) بدست می آید که مالیات بر درآمد، مالیات حقوق و مالیات بر دارایی جزو این دسته می باشند.
  • مالیات غیر مستقیم : این نوع مالیات متعلق به قیمت کالا و خدمات می باشد و به مصرف کننده انتقال می یابد مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات واردات و غیره.

مالیات بر حقوق زیرشاخه ای از مالیات‌ های تکلیفی می باشد به این معنا که بررسی و شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌ کننده حقوق یا همان کارفرما بوده و کارکنان هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت مالیات بر درآمد حقوق ندارند. شرکت‌ ها می‌ توانند به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد و با کمک مشاوران مالیاتی کاربلد مانند مالیات مدیا، به راحتی محاسبه مالیات حقوق و رسیدگی به آن را انجام دهند.

چه کسانی مشمول مالیات بر حقوق هستند ؟

با توجه به قانون مالیات‌ های مستقیم، هرگونه درآمد نقد یا غیر نقدی که اشخاص در قبال ارائه خدمات یا فروش محصولات دریافت می کنند، مشمول مالیات بر درآمد حقوق می باشد. به طور کلی می توان گفت همه اشخاصی که مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌ کنند و برایشان بیمه تامین اجتماعی لحاظ می‌ شود، موظف هستند که بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق در اختیار دولت قرار بدهند.

برای مشاهده ویدیو آموزشی مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه محاسبه می شود، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مبلغ مالیات حقوق به طور سالانه و با توجه به بخشنامه‌ هایی که ارسال می‌ شود، متغیر می باشد. کارفرمایان باید میزان مالیات مشخص شده را از حقوق و دستمزد کارکنان کسر کرده و مالیات را در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور قرار دهد.

درآمد مشمول مالیات حقوق

در این بخش تصمیم داریم شما را با درآمد مشمول مالیات آشنا کنیم. این عبارت به معنای حقوق و مزایای مربوط به مشاغل مستمر و یا غیرمستمر پس از کسر معافیت‌ های مقرر می باشد.

درآمد مشمول مالیات حقوق

درآمد های مشمول مالیات به دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌ شوند.

مالیات حقوق برای مشاغل مرتبط با شرکت های خارجی

قابل توجه است که حتی افرادی که با شرکت های خارجی کار می کنند هم مشمول پرداخت مالیات حقوق هستند. همه اشخاصی که مقیم خارج از کشور هستند و در ایـران شعبه یـا نمایندگی ندارند، در صورت دریافت حقوق وظیفه دارند که تـا پایـان مـاه بعـد از تاریخ دریافت حقوق، مبلغ مالیات مشخص شده را طبق مقررات بـه اداره امـور مالیاتی محل سکونت خود پرداخت نمایند و نهایتا تا آخر تیر ماه سال آینده، اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

مالیات بر حقوق اتباع خارجی

طبق قوانین مالیات مستقیم، هرگونه اقدامی از جمله صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای اتباع خارجی، به جز کسانی که طبق مقررات معاف از پرداخت مالیات هستند، مشمول پرداخت مالیات می باشد.

این دسته از افراد باید گزارش حساب مالیاتی یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانـی طرف قرارداد خود را ارائه کنند.

آشنایی با مالیات عادی، مالیات مناطق محروم و معاف از مالیات

برخی از مشاغل معاف از پرداخت مالیات بوده و ضرایب معافیت مالیاتی با توجه به نوع مکان و کارکنانی که در یک مجموعه مشغول به کار هستند، می تواند متغیر باشد.

آشنایی با مالیات عادی، مالیات مناطق محروم و معاف از مالیات

معافیت‌ های مالیات بر درآمد حقوق در سال ۱۴۰۰ شامل ۱۳ بند می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم :

  • مدیران و اعضای هیئت‌ های سیاسی خارجی و اعضای نمایندگی‌ های فوق‌ العاده از دولت‌ های بین‌ المللی.
  • مدیران و اعضای مأموریت‌ های کنسولی خارجی در ایران به علاوه کارمندان مؤسسات فرهنگی دولت خارجی.
  • کارشناسان خارجی که از مجموعه کمک های فنی و اقتصادی و علمی و فرهنگی دولت خارجی و یا مؤسسات بین‌ المللی به ایران اعزام می‌ شوند.
  • کارمندان سفارتخانه‌ ها و کنسولگری‌ ها و نمایندگی‌ های کشور ایران در کشور های خارجی.
  • حقوق های بازنشستگی و وظیفه، مستمری و پایان خدمت، خسارت اخراج یا بازخرید خدمت، مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات، حقوق ایام مرخصی استفاده‌ نشده.
  • هزینه های مربوط به سفر و ماموریت های مربوط به مشاغل.
  • مسکن واگذار شده به کارگاه یا کارخانه جات برای استفاده کارگران و خانه‌ های سازمانی ارزان قیمت خارج از محل کارگاه.
  • مبالغ حاصل شده از بیمه جبران خسارت بدنی و معالجه و غیره.
  • عیدی های سالانه و پاداش آخر سال، معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی.
  • خانه‌ های سازمانی که در اختیار ماموران کشوری قرار می گیرد.
  • مبالغی که کارکنان یا افراد تحت تکفل برای معالجه و غیره از کارفرمایان خود دریافت می نمایند.
  • مزایای غیر نقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت.
  • درآمد و حقوق کارمندان نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران که شامل نیرو های نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان می شود.

نتیجه گیری

مالیات حقوق یکی از پایه های اصلی قوانین مالیاتی می باشد که شامل همه کسب و کار ها و تمامی افرادی که مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند، می شود. در واقع همه افراد شاغل موظف هستند که بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات به حساب دولت واریز کنند تا عدالت اجتماعی بین افراد با درآمد های مختلف برقرار شود.

برای مطالعه قانون مالیات بر ارزش افزوده – کلیات و تعاریف، اینجا را کلیک فرمایید.

برای اطلاع از قوانین مالیاتی و رسیدگی به امور مالی خود می توانید از مشاوران مالیاتی متخصص از جمله گروه مشاوران مالیات مدیا بهره بگیرید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات حقوق ۱۴۰۰ و نحوه محاسبه مالیات حقوق»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است