مشاوره مالیاتی مالیات بر شرکت های بورسی

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات بر شرکت ها یکی از دغدغه ها و چالش های اصلی تمام شرکت ها است. پرداخت درست و به موقع مالیات بر شرکت ها و اطلاع از جدیدترین مصوبات و قوانین مالیاتی می تواند نه تنها از بروز مشکلات و خطا های مالیاتی جلوگیری کند، بلکه باعث سودآوری بیشتر شرکت ها نیز می شود.

بسیاری از افراد با قوانین مالیاتی و یا نحوه محاسبه، میزان و چگونگی پرداخت آن آشنایی ندارند و این عدم آگاهی در مورد قوانین مالیاتی می تواند باعث بروز مشکلات جدی و پرداخت جریمه های سنگین شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها برای انجام امور مالیاتی خود با مشاوران و متخصصین مالیاتی مشاوره می کنند. شما هم می توانید برای مشاوره با متخصصین و اساتید مالی و مالیاتی با مراجعه به سایت مالیات مدیا با مشاوران با تجربه این شرکت در ارتباط باشید.

بازار بورس چیست ؟

بازار بورس یکی از بازار های سرمایه گذاری است که طرفداران زیادی نیز دارد و بسیاری از افراد آن را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. بازار بورس یکی از نهاد های ساختار یافته است که از ارکان اصلی بازار سرمایه به شمار می رود. بورس را در واقع می توان نوعی بازار دانست که در آن دارایی های مختلفی مورد معامله قرار می گیرند.

 

از مهم ترین کاربرد های بازار بورس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کشف قیمت
  • مدیریت انتقال ریسک
  • ایجاد بازار رقابتی
  • شفافیت بازار
  • جمع آوری سرمایه ها و پس انداز های اندک برای تامین سرمایه فعالیت های اقتصادی

همانگونه که در هر بازار دیگری دارایی های مختلف مانند دارایی های مالی، فیزیکی، غیر فیزیکی و …. مورد خرید و فروش قرار می گیرد، در بورس هم دارایی های مختلف و متفاوت معامله می شوند و به همین علت ما انواع بورس ها را در بازار بورس مشاهده میکنیم.

مالیات بر شرکت های بورسی

طبق مصوبه ای، نمایندگان مجلس به بررسی معافیت مالیات بر شرکت ها پرداخته و معافیت برخی از شرکت های بورسی را تعیین کردند. چون در سال های اخیر اهمیت و توجهات به شرکت های بورسی افزایش یافته است، معافیت های مالیاتی متعددی نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است که ما قصد داریم در ادامه به توضیح این معافیت های مالیاتی بپردازیم.

برای آشنایی با مالیات صرافی، اینجا را کلیک فرمایید.

اما لازم به ذکر است که برای اطلاع از آخرین و جدیدترین قوانین و مصوبات مربوط به میزان مالیات شرکت های بورسی، نحوه پرداخت و معافیت برخی شرکت ها از پرداخت مالیات می توانید به سایت مالیات مدیا مراجعه کرده و با متخصصین مالیاتی این شرکت در ارتباط باشید و مشاوره بگیرید.

معافیت مالیاتی شرکت های بورسی طبق میزان رعایت سهام شناور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاف بودن یا نبودن شرکت های پذیرفته شده در فرابورس یا بورس از پرداخت مالیات را متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد آن ها تصویب کرده اند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در فرابورس ایران و یا بورس اوراق بهادار از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، ماده ۳ این لایحه را به تصویب رساندند.

معافیت مالیاتی شرکت های بورسی طبق میزان رعایت سهام شناور

بر اساس ماده ۳ اصلاحیه این لایحه، معافیت مالیاتی مذکور در مورد شرکت های پذیرفته شده در فرابورس ایران و یا بورس تهران بر اساس صدر ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم مصوب در ششم اسفند سال ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد شرکت اعمال می‌‏ شود.

برای آشنایی با مالیات واردات، اینجا را کلیک فرمایید.

شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و در مورد الحاقات و اصلاحات اخیر ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم با متخصصین مالیاتی سایت مالیات مدیا در ارتباط باشید.

تاییدیه شورای عالی بورس اوراق بهادار با افزایش سرمایه شرکت های بورسی

با توافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام دستورالعمل های اجرایی لازم در لایحه دو فوریتی سهام شرکت های پذیرفته شده در فرابورس ایران و یا بورس تهران تا یک ماه آینده و با تصویب نهایی از طرف شورای عالی بورس اوراق بهادار، تدوین و تصویب نهایی می شود.

تاییدیه شورای عالی بورس اوراق بهادار با افزایش سرمایه شرکت های بورسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم مواد ۴ و ۵ را به تصویب رساندند. طبق ماده ۴ در ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم تغییراتی ایجاد شد و عبارت « حداقل ۲۰ درصد سهام شناور آزاد » به عبارت « حداقل ۲۵ درصد سهام شناور آزاد » تغییر پیدا کرد.

برای مشاهده فیلم آموزشی چگونگی محاسبه مالیات مهریه، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

علاوه بر این با موافقت نمایندگان، ماده ۵ نیز به تصویب نهایی رسید. بر اساس ماده ۵ حداکثر طی مدت یک ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، دستورالعمل های اجرایی مواد این قانون توسط سازمان سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده و به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار می رسد.

نتیجه گیری

بازار بورس یکی از بازار های سرمایه گذاری است که بسیاری از افراد در سراسر جهان از این سیستم برای سرمایه گذاری های خود استفاده میکنند. بازار بورس یکی از مهم ترین و اصلی ترین و البته تاثیرگذارترین ارکان بازار سرمایه در هر کشوری به شمار می رود.

برای آشنایی با قانون مالیات بر ارزش افزوده – کلیات و تعاریف، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

در واقع می توان بورس را بازار بزرگی دانست که در آن دارایی های مختلف به خرید و فروش می رسد و از همین رو انواع مختلف بورس وجود دارد. اما مطلبی که در این مقاله به آن پرداختیم بحث پرداخت مالیات از طرف شرکت های بورسی پذیرفته شده در بازار بورس تهران و یا فرابورس تهران، بود.

اطلاع داشتن از مصوبات و قوانین جدید و راهکار های محاسبه و پرداخت مالیات برای شرکت های بورسی بسیار ضروری است چون رعایت نکردن آن ها ممکن است باعث بروز مشکلات و خطا های مالیاتی شود و در نهایت لزوم پرداخت جریمه های نقدی شود. به همین دلیل تقریبا تمام شرکت های بورسی برای اطلاع از موارد لازم و انجام امور مالیاتی خود به یک شرکت مالی و مالیاتی مراجعه می کنند.

شما نیز میتوانید برای ارتباط با متخصصین و اساتید مالیاتی سایت مالیات مدیا به وب سایت این شرکت مراجعه کرده و برای انجام امور مالیاتی و مشاوره با متخصصان ما در ارتباط باشید.

۴ دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی مالیات بر شرکت های بورسی»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است