مالیات آرایشگاه زنانه چگونه محاسبه میشود؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات آرایشگاه زنانه یکی از زیرشاخه های مالیات های مستقیم و مالیات مشاغل است که دارای قوانین مخصوص به خود می باشد. این روز ها آرایشگاه های زنانه به عنوان یکی از پردرآمد ترین مشاغل محسوب می شوند و روز به روز بر تعداد سالن های آرایشی زنانه اضافه می شود.

از آنجایی که سالن های زیبایی نیز جزو مشاغلی هستند که از امکانات و منابع اقتصادی، خدمات رفاهی و غیره که توسط دولت تامین شده است استفاده می نمایند، موظف هستند که بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهند تا امکان جبران و بازآفرینی این منابع و خدمات فراهم شود. در این مقاله شما را با جزئیات مالیات آرایشگاه های زنانه بیشتر آشنا می کنیم.

مالیات آرایشگاه زنانه در گروه مالیات مشاغل

طبق قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقیقی که از طریق اشتغال به ‌مشاغل گوناگون و فعالیت در زمینه کسب و کار های متفاوت کسب درآمد می کند، پس از کسر معافیت های مشخص شده طبق قانون ‌مشمول پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل می‌ باشد و باید نسبت به پرداخت به موقع و اصولی آن اقدام نماید.

 

مالیات آرایشگاه های زنانه نیز جزو این گروه می باشد. در واقع هر فردی که در ایران مشغول به کار بوده و حقوق دریافت می نماید، باید میزان دقیق درآمد او برای سازمان مالیاتی کشور محقق شود تا به وضعیت مالیاتی آن رسیدگی شود. دقت داشته باشید که ممیزی امکان صدور یک برگه تشخیصی که برای فرد برآورد کرده است و تعیین نرخ مالیات را ندارد.

برای آشنایی با مالیات مهریه، اینجا را کلیک فرمایید.

به طور کلی، سه نکته مهم و اساسی برای مالیات های مستقیم وضع شده است که به شرح زیر هستند :

  • طبق اولین نکته، اگر مالیاتی برای سالن زیبایی مقرر شد و در برگه تشخیص نوشته شود که این آرایشگاه دارای مبلغ درآمد مشخصی می باشد، صاحب سالن می تواند با استناد به ماده ۹۳ از خود دفاع نماید.
  • طبق این قانون، اگر صاحب آرایشگاه طی چند سال متوالی تعداد ۱۰۰ سکه از بانک مرکزی دریافت نماید، مشمول پرداخت مالیات می باشد.
  • دقت داشته باشید که برای تمامی مشاغل که در ایران فعالیت دارند از جمله آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، معافیت های مالیاتی نیز وجود دارد که در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

قانون فروش کالا در آرایشگاه زنانه

طبق ماده قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات مودیان شامل موارد گوناگونی از جمله فروش کالا و ارائه خدمات مختلف به اضافه درآمد های ثابت مشاغل میشود و باید پس از کسر هزینه‌ ها و استهلاکات طبق مقررات محاسبه و پرداخت شود.

قانون فروش کالا در آرایشگاه زنانه

با توجه به همین قانون، اگر سالن آرایشی و زیبایی از ارائه خدمات خاص یا فروش محصولاتی مانند لوازم آرایشی سود دریافت می کند، موظف است که مالیات آن را محاسبه و پرداخت نماید. این سود شامل مبلغی است که بعد از کم کردن هزینه و استهلاک و کسر معافیت ها بدست می آید.

بند های اساسی برای مالیات آرایشگاه های زنانه

طبق ماده ۹۵ سازمان مالیاتی برای مشاغل گوناگون از جمله سالن های زیبایی آیین نامه ای را وضع کرده است که شناخت آن برای تمامی مشاغل لازم و ضروری می باشد. همه سالن های زیبایی که از طریق این کار درآمد کسب می کنند، مشمول مالیات آرایشگاه زنانه هستند و وظیفه دارند که دفاتر اسناد و مدارک خود را بر طبق آیین نامه سازمان مالیاتی تهیه نمایند.

برای مطالعه قانون مالیات بر ارزش افزوده – کلیات و تعاریف، اینجا را کلیک فرمایید.

مشاغل دسته بندی شده طبق ماده ۹۵ شامل سه گروه اصلی به شرح زیر می باشند :

  1. گروه اول شامل سالن های زیبایی و آرایشی می باشد که مبلغ درآمد آن ها در سال گذشته بیشتر از ۳ میلیارد تومان بوده است.
  2. گروه دوم شامل سالن های زیبایی و آرایشی می شود که میزان درآمد آن ها در سال گذشته بین ۱ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان بوده است.
  3. گروه سوم هم شامل آن دسته از سالن های زیبایی می شود که میزان درآمد آن ها در مجموع زیر یک میلیارد تومان می باشد که بیشتر سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه جزو این گروه هستند.

معافیت های مالیاتی آرایشگاه های زنانه

طبق معافیت های تعیین شده برای مالیات آرایشگاه زنانه، اگر سالن های زیبایی و آرایشگاه ها لیست بیمه و حقوق را رد کرده باشند و میزان حقوق و درآمد آن ها تا سقف ۳۶ میلیون تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود. در واقع اگر میزان درآمد یک سالن زیبایی به صورت ماهانه ۳ میلیون تومان باشد، نیازی نیست که مالیات پرداخت نماید.

به عنوان مثال در صورتی که میزان درآمد آرایشگاه ۳ میلیون و پانصد هزار تومان باشد، باید برای پانصد هزار تومان معادل ۱۰ درصد آن مالیات پرداخت نماید. دقت داشته باشید که شرط بهره مندی از معافیت مالیاتی، تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی می باشد، در غیر این صورت نه تنها مشمول معافیت نخواهید شد، بلکه باید جریمه هم پرداخت کنید.

معافیت های مالیاتی آرایشگاه های زنانه

بنابراین باید اظهارنامه و اسناد و مدارک خود را به موقع به سازمان مالیاتی کشور تحویل دهید تا امکان استفاده از مشوق های مالیاتی را داشته باشید.

برای مشاهده ویدیو آموزشی مالیات بر ارث، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

نکته مهم اینجاست که دفاتر و اظهارنامه مالیاتی فقط برای گروه اول که کار آن ها به صورت خدماتی می باشد و میزان درآمد فروششان بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان است، لازم می شود. در واقع می توان گفت سالن های زیبایی خیلی بزرگ و شناخته شده که درآمد های بسیار بالایی دارند باید اظهارنامه تسلیم کنند و گروه دوم و سوم نیازی به دفاتر و معاملات فصلی ندارند.

کلام آخر

مالیات آرایشگاه زنانه یکی از مهم ترین مواردی است که همه صاحبان سالن های زیبایی، باید از آن اطلاع داشته باشند و از همه بند ها و جزییات آن آگاه باشند. سالن های زیبایی بر اساس درآمدی که دارند شامل سه گروه اصلی می شوند و طبق شرایطی که دارند ممکن است مشمول معافیت های مالیاتی شوند.

برای آشنایی با بازارساز خودکار ( AMM )، اینجا را کلیک فرمایید.

در این مقاله بخشی از نکات قوانین مالیات آرایشگاه های زنانه را ذکر کردیم که برای دریافت اطلاعات و جزییات بیشتر، می توانید از گروه های مشاوره مالیاتی با تجربه و متخصص مانند مالیات مدیا بهره بگیرید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مالیات آرایشگاه زنانه چگونه محاسبه میشود؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است