مشاوره مالیاتی مالیات بر نقل و انتقال سهام

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مالیات بر نقل و انتقال سهام یکی از انواع مالیات های تکلیفی و مقطوع شمرده شده و در کارگزاری ها پرداخت می شود. از آنجایی که مالیات بر نقل و انتقال سهام در واگذاری کسب درآمد محسوب می شود، بر عهده واگذار کننده سهام است. البته در مناطق آزاد برای شرکت های ثبت شده امتیازات ویژه ای وجود دارد.

این نوع مالیات به عنوان یک پیش پرداخت مالیات برای واگذار کننده محسوب می شود. محاسبه میزان مالیات و اطلاع از جدیدترین مصوبات قانونی در مورد مالیات بر انتقال سهام ممکن است برای واگذار کننده سهام مشکل باشد. در این شرایط استفاده از تجربه و اطلاعات مشاورین مالیاتی مانند اساتید شرکت مالیاتی مالیات مدیا می تواند کمک بسیار بزرگی برای شما باشد.

مالیات بر نقل و انتقال سهام

مالیات بر نقل و انتقال سهام در طول سال ها فعالیت در زمینه مسائل ثبتی و حقوقی اشخاص حقوقی شامل انواع متفاوت و مختلف موسسات و شرکت های غیر تجاری بوده است. پرداخت مالیات و میزان آن همیشه یکی از دغدغه های مهم و اساسی و یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین چالش های فکری مدیران و اشخاص حقوقی و حقیقی بوده است. به همین دلیل بسیاری از آن شرکت ها برای انجام امور مالیاتی خود از متخصصان و مشاوران مالیاتی کمک میگیرند.

 

شما نیز تنها با کلیک بر روی این لینک می توانید از طریق سایت مالیات مدیا با بهترین مشاوران مالیاتی در ارتباط باشید تا از جدیدترین مصوبات، ساده ترین راهکار ها و اصول اولیه جلوگیری از بروز خطا های مالیاتی مطمئن شوید.

مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت های بورسی

طبق قانون مالیات های مستقیم، هر نقل و انتقال در شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار و دیگر اوراق بهاداری که در بازار بورس مورد معامله قرار می گیرد به اندازه نیم درصد از حق تقدم سهام و ارزش فروش سهام، مالیات مقطوعی کسر می شود و مبلغ دیگری با میزان متفاوت نیز با عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقالات سهام وصول نمی شود.

مالیات بر نقل و انتقال سهام در شرکت های بورسی

کارگزار بورس باید مالیات بر نقل و انتقال سهام را از انتقال دهنده گرفته و به حساب معین شده سازمان امور مالیاتی واریز نماید و در طول ۱۰ روز بعد از انتقال سهام، رسید آن را همراه با مبلغ و تعداد فروش سهام مورد انتقال به اداره امور مالیاتی تحویل دهد.

برای آشنایی با کلیات و تعاریف قانون مالیات بر ارزش افزوده، اینجا را کلیک فرمایید.

از آنجایی که محاسبه مبلغ و رسیدگی به این امور کمی گیج کننده است و هر خطایی در آن می تواند باعث بروز خطای مالیاتی و مشکلاتی برای آن شرکت شود، بنابراین تقریبا تمام شرکت های بورسی برای انجام امور مالیاتی خود با مشاورین و متخصصان مالیاتی شرکت های مالیاتی مشورت می کنند. شما هم می توانید با مراجعه به سایت مالیات مدیا با متخصصین این شرکت مشاوره کنید.

مالیات بر نقل و انتقال سهام شرکت های غیر بورسی

طبق تبصره ۲ ماده ۱۴۳ قانون مالیات های مستقیم از هر نقل و انتقال سهام، حق تقدم سهم الشرکه در دیگر شرکت ها به میزان ۴ درصد ارزش اسمی آن ها مالیات دریافت می شود و مبلغ دیگری به عنوان مالیات بر نقل و انتقالات سهام از آن کسر نمی شود.

تمام انتقال دهندگان سهام، حق تقدم و سهم الشرکه باید میزان مالیات محاسبه شده را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. اداره ثبت و اسناد رسمی نیز موظف است که هنگام تنظیم سند انتقال و ثبت تغییرات گواهی مورد نظر را به پرونده مربوط به ثبت و انتقال ضمیمه کند.

برای آشنایی با مالیات ارث، اینجا را کلیک فرمایید.

طبق مطالبی که ذکر کردیم در شرکت های سهامی خاص تضامنی، تعاونی، با مسئولیت های محدود و اکثر شرکت هایی که در بورس حضور ندارند، مقدار مالیات مقطوع نقل و انتقالات و یا سهم الشرکه ۴ درصد می باشد و برای ارزش اسمی هر میزان سهام و یا سهام الشرکه مورد نقل و انتقالات محسوب می شود.

مالیات بر ارزش افزوده بر انتقال سهام

طبق اساس ماده ۱۳۴ قانون مالیات، از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم شرکت ها در بازار بورس به مقدار نیم درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود. کارگزاران بورس و بازار های خارج از بازار بورس باید در زمان نقل و انتقال سهام، از انتقال دهنده دریافت کرده و به حساب معین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. سپس ۱۰ روز فرصت دارند تا رسید آن را همراه با فهرستی شامل تعداد و مبلغ فروش سهام و حق تقدم مورد انتقال به اداره امور مالیاتی تحویل دهند.

مالیات بر ارزش افزوده بر انتقال سهام

مشاوره با یک متخصص مالی و مالیاتی می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند تا از بروز خطا های مالیاتی جلوگیری شود و راه های ساده تر برای انجام کار به شما پیشنهاد شود. شما می توانید برای ارتباط با مشاوران مالیاتی مطلع و با تجربه، به سایت مالیات مدیا مراجعه کرده و با متخصصان مالی و مالیات این شرکت در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

میزان و نحوه محاسبه مالیات بر نقل و انتقال سهام شرکت ها و افراد واگذار کننده در زمره نگرانی ها و دغدغه های این افراد حقیقی و حقوقی است و رعایت نکردن قوانین و مصوبات مربوط به پرداخت مالیات نقل و انتقالات سهام در شرکت های حاضر در بورس و شرکت های غیر حاضر در بازار بورس می تواند باعث بروز اشکالات و تخلفات و خطا های مالی و مالیاتی شود و مشکلاتی را برای انتقال دهنده سهام ایجاد کند.

به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم تا به روشی کامل و شفاف و روشن، میزان و نحوه محاسبه مالیات بر نقل و انتقال سهام را با هم بررسی کنیم. اما قوانین مالی و مالیاتی و اطلاع از نحوه محاسبه و پرداخت و قوانین جدید آن را تنها می توان از اساتید و مشاوران مالیاتی آموخت.

برای مشاهده فیلم آموزشی مالیات حقوق ۱۴۰۰ و نحوه محاسبه مالیات حقوق، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

پیشنهاد ما به شما این است که برای راهنمایی کامل و شفاف و رسیدگی به امور مالی و مالیاتی خود به سایت مالیات مدیا سر زده و از متخصصین و اساتید این سایت راهنمایی بگیرید.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی مالیات بر نقل و انتقال سهام»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است