مشاوره مالیاتی مالیات بر اجاره مغازه توسط متخصصین

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا تا به حال به اهمیت مالیات بر اجاره مغازه فکر کرده اید؟ برای تقویت رشد و توسعه اقتصادی، دولت ها به منابع مالی پایدار برای برنامه های اجتماعی و سرمایه گذاری های عمومی نیاز دارند. برنامه های ارائه دهنده خدمات بهداشتی، آموزشی، زیرساختی و سایر خدمات برای دستیابی به هدف مشترک یک جامعه مرفه، عملکردی و منظم مهم است. و آنها از دولت می خواهند که درآمدشان را افزایش دهد. مالیات نه تنها برای کالاها و خدمات عمومی پرداخت می شود.

برای مشاهده ویدیو نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰، اینجا را کلیک نمایید.

همچنین یک عنصر کلیدی در قرارداد اجتماعی بین شهروندان و اقتصاد است. نحوه افزایش و هزینه مالیات می تواند مشروعیت دولت را تعیین کند. مسئولیت پذیری دولت ها، مدیریت موثر درآمدهای مالیاتی و به طور گسترده تر، مدیریت مالی عمومی خوب را تشویق می کند. مالیات بر اجازه مغازه نیز، نوعی از مالیات است که اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله قصد این مالیات را بیشتر توضیح دهیم.

چرا نرخ مالیات و امور مالیاتی مالیات بر اجاره مغازه اهمیت دارند؟

همه دولتها به درآمد احتیاج دارند، اما چالش این است که نه تنها سطح نرخ مالیات بلکه پایه مالیاتی باید با دقت انتخاب شود. دولت ها همچنین باید سیستم انطباق مالیاتی را طراحی کنند که مودیان مالیاتی را از مشارکت منصرف نکند.

 

داده های اخیر نظرسنجی شرکت ها نشان می دهد که شرکت ها نرخ مالیات را جزو پنج محدودیت اصلی در فعالیت های خود می دانند و اداره مالیات نیز جزو ۱۱.۲ شرکت برتر است. مالیات بر اجاره مغازه هم دارای اهمیت است. زمانی که شما مغازه ای اجاره می کنید، می بایست مالیات اجاره آن را بپردازید.

مالیات بر اجاره مغازه بر عهده کیست؟

به عبارتی دیگر، این مالیات به مستاجرانی تعلق می گیرد که از ملکی برای فعالیت تجاری یا برای فروش محصولات خود استفاده می کنند. در صورت اجاره فضایی در این منطقه برای هرگونه تجارت، حرفه یا فعالیت تجاری، مشمول ارسال اظهارنامه مالیات بر اجاره مغازه هستید.

برای مشاهده ویدیو چگونگی محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

مالیات املاک تجاری و مغازه ها، از دغدغه های افرادی است که واحدی را اجاره می کنند، این موضوع وقتی اهمیت بیشتر پیدا می کند که چندین سال این مالیات پرداخت نشود و مبلغ آن هنگفت شود. به هر حال شما زمانی مشمول پرداخت مالیات بر اجاره مغازه می شوید که در آن واحد تجاری فعالیت داشته باشید یا آن را اجاره داده باشید.
اگر در ارتباط با قانون جدید مالیات اجاره املاک سوالاتی در ذهن خود دارید، به مشاورین متخصص و خبره نیاز دارید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مالیات بر اجاره مغازه بر عهده کیست؟

مشاورین سایت مالیات مدیا، همواره آماده خدمتگذاری به مردم و پاسخ به سوالات مالیاتی آن ها هستند.

راه حل دغدغه های مالیاتی اجاره دهندگان واحد های تجاری

بهتر است برای ممانعت از مشکلات مالیاتی، مالک و مستاجر هر دو اظهارنامه مالیات بر اجاره مغازه را در اختیار داشته باشند تا درگیر مشکلات عدم پرداخت مالیات نشوند.

اگر می خواهید درباره نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ بیشتر بدانید، اینجا را کلیک نمایید.

به علاوه حتما مالک باید در قرارداد اجاره خود تعهد مالیاتی مستاجر را تاکید کند که اظهارنامه هر سال تهیه شود و اگر این چنین نشود، خود مستاجر مسئول عواقب نپرداختن مالیات است.

مالیات رهن و اجاره املاک تجاری به چه صورت محاسبه می شود؟

برای محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره باید نکاتی را در نظر بگیریم، محاسبه این نوع مالیات به شیوه های گوناگونی انجام می شود. مثلا گاهی اوقات ارزش تجاری و موقعیت مکانی را برای پرداخت مالیات مورد نظر می گیرند. گاهی اوقات نیز مالیات بر اساس قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود که طبق ماده ۵۳ این قانون، می بایست برای ۷۵ درصد از اجاره سالانه مغازه مالیات در نظر گرفت و ۲۵ درصد دیگر نیز معاف از مالیات می شود.

اگر میخواهد درباره مالیات کارتخوان ۱۴۰۰ بیشتر بدانید، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

برای محاسبه این مالیات شما باید اول اجاره ای که ماهانه پرداخت می کنید را در ۱۲ ماه سال ضرب کنید، توجه داشته باشید که هزینه های مربوط به استهلاک و تعمیرات را باید از آن کم کنید و بعد ۷۵ درصد محاسبه می شود.لازم به ذکر است که اگر شخص حقوقی مستاجر باشد، مساله تا حدودی متفاوت خواهد شد. مطابق این قانون اشخاص حقوقی باید مالیات را به نرخ ۲۵ درصد پرداخت کنند.

برای مشاهده کلیات قانون مالیات بر ارزش افزوده می توانید به اینستاگرام مالیات مدیا مراجعه کنید.

بنابراین مستاجر باید مالیات را از اجاره ای که به مالک یا موجر پرداخت می کند، کم کند و سپس اجاره به مالک بپردازد. مستاجری که شخص حقوقی است، می بایست هر ماه مبلغ مورد نظر را بپردازد و چنانچه در زمان خودش این اقدام را انجام ندهد، می بایست به صورت ماهانه جریمه بپردازد.
شما می توانید اطلاعات جامع تر و کامل تری در ارتباط با نرخ مالیات بر املاک تجاری، نحوه محاسبه آن، انواع معافیت ها و ماده ۱۳۱ مالیات بر اجاره اشخاص حقوقی، از طریق متخصصین مالیات مدیا به دست بیاورید.

معافیت مالیات بر املاک تجاری چگونه صورت می گیرد؟

مالیات هایی که از فعالیت‌های تولیدی و معدنی در واحد های تولیدی یا معدنی در قسمت های تعاونی و خصوصی که از اول سال ۱۳۸۱ و پس از آن، از سمت وزارتخانه های مرتبط به آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش انعقاد یابد، از زمان آغاز فعالیت یا استخراج به نرخ هشتاد درصد و در طی چهار سال و در بخش هایی که کمتر توسعه یافته اند به میزان صد در صد و به مدت ده سال از مالیات موضوع ماده ۱۰۵ این قانون در معافیت مالیات بر اجاره مغازه هستند. به علاوه تمامی موسسات گردشگری که پروانه بهره‌برداری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند، هر سال ۵۰ درصد معاف از مالیات هستند.

برای آشنایی با دادستانی انتظامی مالیاتی و وظایف و اختیارات آن، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

علاوه بر این در بحث معافیت ها، درآمد هایی که از صادرات محصولات و کالا های صنعتی و کشاورزی به دست می آید، به طور کامل معاف از مالیات هستند. صادرات سایر کالا های غیر نفتی نیز به صورت ۵۰ درصد مالیات می پردازند. کالاهایی که به شکل ترانزیت وارد کشور شده اند نیز به طور کامل معاف از پرداخت این مالیات هستند.

جریمه عدم پرداخت مالیات

چنانچه اشخاص حقیقی در زمان معین، اظهارنامه خود را ارسال نکنند، به میزان ده درصد باید مالیات بدهند و چنانچه شخص حقوقی در مدت زمان مشخص مالیات نپردازد، می بایست به میزان چهل درصد مالیات پرداخت کند.

جریمه عدم پرداخت مالیات
مسائل مالیات دارای پیچیدگی ها و جزئیات فراوانی است که نیازمند داشتن آگاهی کافی است. با مراجعه به سایت مالیات مدیا، دانش مالیاتی خود را بالا می برید و چنانچه نیاز به انجام مشاوره مالیاتی دارید، می توانید مسائل خود را با متخصصین مالیات مدیا در ارتباط بگذارید.

کلام آخر

در نهایت باید تاکید کنیم که انواع مالیات ها، اصلی ترین منبع درآمد دولت هستند که باید توسط اشخاص حقوقی و حقیقی در زمان معین پرداخت شود. مالیات بر اجاره مغازه نیز از مالیات های مهمی است که اشخاصی که واحد تجاری را برای فعالیت خود اجاره کرده اند می بایست بپردازند و اظهارنامه مربوط به آن را ارسال کنند.

۲ دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی مالیات بر اجاره مغازه توسط متخصصین»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است