چگونه از Minecraft برای درک متاورس و وب ۳ استفاده کنیم

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 11 دقیقه

متاورس مانند یک زمین بازی ایده‌آل و همه جانبه است و هوش مصنوعی نقش تأمین کننده آن را بر عهده دارد. این یک واقعیت قطعی است که هر چه انسان‌ها خود را بیشتر در متاورس گم کنند، هوش مصنوعی کنترل بیشتری را در دست خواهد گرفت.

مورات دورموش (نویسنده کتاب “تفکر هوش مصنوعی”)

 

اینفوگرافیک چگونه از Minecraft برای درک متاورس و وب 3 استفاده کنیم

چرا وب ۳ و متاورس را باید بدانیم؟

همیشه زمانی که حرف از متاورس به میان میاید، به دنبال آن نام وب ۳ هم به میان می‌آید. گسترش متاورس در بستر وب ۳ و فناوری‌های وابسته به آن مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به سرعت در حال انجام است. به گفته کارشناسان، این احتمال وجود دارد که متاورس در بستر وب ۳ تا چند سال آینده به صورت فراگیری در دست همه مردم باشد و به یکی از قسمت‌های روزمره در زندگی تبدیل شود. بسیاری از افراد با گسترش این فناوری مخالف هستند و بسیاری دیگر بی‌صبرانه در انتظار پیشرفت و توسعه آن می‌باشند و علاقه‌مند به دنیای موازی و مجازی دیگر هستند.

 

 

با این حال، درک برخی از جنبه‌های متاورس و وب ۳ برای خیلی از افرادی که پیش زمینه‌ای در این صنعت ندارند می‌تواند دشوار باشد، در این زمینه بازی‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری کار با متاورس در بستر وب ۳ و درک فرآیند دنیاهای مجازی گسترده به‌شمار می‌آیند. از همین رو، مالیات مدیا برای افزایش اطلاعات علاقه‌مندان اقدام به شرح متاورس در بستر وب ۳ از طریق بازی Minecraft کرده است. اگر شما هم علاقه‌مند به افزایش اطلاعات و دانش خود پیرامون متاورس و وب ۳ هستید، این مطلب مالیات مدیا را از دست ندهید.

Minecraft چطور به درک بهتر متاورس و وب ۳ کمک می‌کند؟

پیش از آن که به نحوه درک متاورس و وب ۳ از طریق بازی Minecraft بپردازیم بهتر است در قدم اول با بازی Minecraft بیشتر آشنا شویم. به احتمال زیاد در سال‌های اخیر نام بازی Minecraft را شنیده‌اید. می‌توان گفت که ماینکرفت یکی از پدیده‌های دو دهه اخیر در صنعت بازی‌های ویدیویی بوده است.

ممکن است با نگاه به بازی متوجه شوید که گرافیک اولیه آن برای تبدیل شدن یک بازی به یک پدیده کمی ضعیف به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که Minecraft از لحاظ گرافیکی همه ساله در حال پیشرفت و بهبودی است و می‌توان گفت که توسعه دهندگان آن، در تلاش برای واقعی کردن گرافیک بازی هستند. با این حال، این بازی با داشتن گرافیک پیکسلی ناگهان مورد توجه همه قرار گرفت. دلایل بسیاری برای مورد توجه قرار گرفتن بازی وجود داشت و به همین دلیل گرافیک آن دیگر به عنوان یکی از معایب اصلی مطرح نمی‌شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت Minecraft آزادی عمل بسیار زیاد کاربران در حین بازی بود. هر کاربر بسته به مدلی که در بازی انتخاب می‌کند این فرصت را دارد تا مانند
طراحی ملک در متاورس در محیط بازی یک ساختمان کوچک و یا یک محیط شهری را بازسازی نماید و برای این کار از تجهیزات مختلف موجود در بازی استفاده کند.

با این حال، گفته می‌شود که سازنده Minecraft آن را در اوقات فراغت خود ساخته و از همین رو هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کرد که این بازی روزی به موفقیت‌های بسیار دست یابد. Minecraft جوایز بسیاری را در طی چند سال اخیر به دست آورده است که می‌توان به جوایزی مانند «بهترین بازی مستقل» از فستیوال Spike Video Game Awards و «اعتیاد آورترین بازی» از فستیوال ۲۰۱۵ Kids’ Choice Awards اشاره کرد.

از دلایل دیگری که بازی Minecraft با محبوبیت زیاد در بین نوجوانان و کودکان برخوردار شد، موضوع برقراری ارتباط اجتماعی مؤثر بود. در واقع می‌توان دلیل موفقیت آن را محیطی مشابه با چیزی که قرار است در آینده در متاورس وب ۳ ببینیم، دانست؛ کودکان و نوجوانانی که در برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود با مشکلاتی مواجه می‌شدند و نمی‌توانستند دوستی داشته باشند، با استفاده از محیط دوستانه و تعاملی بازی توانستند مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود ببخشند و در دنیای واقعی از تجربیات بازی Minecraft خود بهره‌مند شده و تعاملات اجتماعی داشته باشند. با این‌که Minecraft یک بازی است و مانند متاورس در بستر وب ۳ انجام نمی‌شود، اما با توجه به فعالیت‌هایی که می‌توان در بازی انجام داد، گستردگی محیط بازی، ساختن آواتارها و ایجاد تعاملات اجتماعی با افراد و گروه‌ها، گفته می‌شود که شباهت بسیار زیادی به متاورس در بستر وب ۳ دارد. از همین رو گفته می‌شود اگر با متاورس و وب ۳ آشنایی ندارید، به‌راحتی می‌توانید با بازی Minecraft دانش خود را گسترش دهید و با جنبه‌های مختلف این فناوری آشنا شوید.

متاورس در بستر وب ۳ چیست؟

متاورس اصطلاحی است که نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود در سال ۱۹۹۲ به نام Snow Crash از آن استفاده کرده است، در این رمان متاورس برای توصیف دنیای آنلاین آینده مبتنی بر واقعیت مجازی می‌باشد و برخی از افراد بر این باور هستند که
رمان استفنسون به نوعی پیش بینی آینده اینترنت و تکنولوژی بوده است. اما بیشتر از آن که سفر در زمان استفنسون را بررسی کنیم، بهتر است با نحوه به کارگیری متاورس و وب ۳ از چشم انداز Minecraft آشنا شویم.

برخلاف اینترنت یا حتی واقعیت مجازی که امروزه همه ما آن را می‌شناسیم و به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، متاورس در بستر وب ۳ یک محیط سه‌بُعدی کاملاً همه جانبه خواهد بود که کاربران با ورود به آن می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و از اشیاء دیجیتالی که به صورت کاملاً واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهره‌مند شوند.

اگرچه متاورس در بستر وب ۳ هنوز به طور کامل برای دسترسی وجود ندارد، اما برخی از پلتفرم‌ها و بازی‌هایی که در سال‌های اخیر به بازار آمدند تجربیاتی نزدیک به آنچه که متاورس در بستر وب ۳ قرار است در اختیار ما قرار دهد را تا حدودی خلق کرده‌اند. برای مثال، بازی‌های ویدیویی، مرزهای بازی را از طریق اقتصادهای مجازی و فعالیت‌هایی که درون بازی توسط بازیکنان انجام می‌شوند جابجا کرده‌اند.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، متاورس در بستر وب ۳ مفهومی از یک جهان مجازی سه‌بُعدی آنلاین است که در آن فضاهای مجازی از یکدیگر جدا می‌شوند و همان‌طور که اینترنت در حال پیشرفت و تبدیل شدن به وب ۳ است، متاورس در بستر وب ۳ نیز کم کم به نتیجه خواهد رسید. هدف از ساخت و فعالیت در متاورس در بستر وب ۳ این است که کاربران و مشترکان بتوانند در این فضاهای سه‌بُعدی اجتماعی، بازی و حتی کار کنند. هم چنین، با مشاهده تکامل فناوری می‌توان گفت که ظهور چیزی مانند متاورس در بستر وب ۳ اجتناب ناپذیر بود و پیشرفت فناوری به سمت تشکیل متاورس، یک نوع تکامل طبیعی در مسیر حرکت خود بود.

وب ۳ چیست؟

وب ۳ نسل سوم شبکه جهانی وب است و به چشم انداز یک وب غیرمتمرکز اشاره دارد. در این بستر همه چیز به صورت غیرمتمرکز ارائه می‌شود و هیچ سازمانی فعالیت‌های آن را بر عهده نخواهد گرفت. خوب است بدانید که وب ۱ اولین نسل وب به‌شمار می‌رفت که تمرکز آن بر روی محتوای ثابت بود، پس از آن وب ۲ به وجود آمد و محتواهای پویا و ویژگی‌های مختلفی که امروزه در رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به وجود آمدند.

اکنون، با آمدن وب ۳ تغییر و تحولات چشمگیری در زمینه استفاده از اینترنت برای همه به وجود خواهد آمد و هدف اصلی از وب ۳ ایجاد یک بستر غیرمتمرکز است که در آن کاربران کنترل داده‌های خود را در دست دارند. وب ۳ که ابتدا توسط مخترع شبکه جهانی وب، تیم برنرز لی، با عنوان «وب معنایی» نامیده شد و با این حال، اکنون با نام وب ۳ شناخته می‌شود.

صفر تا صد Web 3.0 به گونه‌ای طراحی شده است که وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی این امکان را داشته باشند تا اطلاعات را مستقل‌تر و هوشمندانه‌تر پردازش کنند و در اختیار کاربران قرار دهند. از طریق فناوری‌هایی مانند Big Data، یادگیری ماشینی و فناوری‌های غیرمتمرکز (DLT) که در وب ۳ مورد استفاده قرار می‌گیرند، داده‌ها می‌توانند به روشی هوشمندانه‌تر و متناسب با نیازهای انسان‌ها پردازش شوند.

نحوه استفاده از Minecraft برای درک بهتر متاورس و وب ۳

Minecraft یک بازی ویدیویی است که این فرصت را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا بتوانند در دنیای سه‌بُعدی محیط بازی، ساخت و ساز کنند و به کشف فضاهای مختلف در بازی بپردازند. بازی ماینکرافت یکی از اولین بازی‌هایی است که مفهوم اقتصاد مجازی را معرفی کرد و فضایی را برای بازیکنان به وجود آورد تا بتوانند اقلام مختلف را با یکدیگر مبادله کنند. محیط ماینکرافت چیزی شبیه به متاورس در بستر وب ۳ می‌باشد و اگر تجربه بازی ماینکرافت را داشته باشید می‌توانید راحت‌تر محیط متاورس در بستر وب ۳ را درک کنید.

نحوه استفاده از Minecraft برای درک بهتر متاورس و وب 3

همچنین، با درک نحوه استفاده از Minecraft، مردم می‌توانند تمرکززدایی بستر وب ۳ را نیز بهتر درک کنند. علاوه‌بر این، بازیکنان می‌توانند با پتانسیل این مفاهیم و نحوه استفاده از آن‌ها در دنیای واقعی آشنا شوند.

چه چیزی Minecraft را به یک پلتفرم عالی تبدیل می‌کند؟

چند عامل کلیدی وجود دارد که باعث می‌شود Minecraft به یک پلتفرم عالی برای درک بهتر متاورس در بستر وب ۳ تبدیل شود. یکی از این عوامل این است که Minecraft یک بازی بسیار سازگار و انعطاف پذیر است، به این معنی که بازیکنان می‌توانند هر محتوایی که می‌خواهند را در این محیط ایجاد کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند؛ این عامل باعث تعامل در یک دنیای جدید می‌شود و بازیکنان می‌توانند با اشتراک گذاری محتواهای خود با دیگران، گروه‌های دوستانه ایجاد کنند.

چه چیزی Minecraft را به یک پلتفرم عالی تبدیل می‌کند؟

همچنین جامعه بازیکنان و فعالان در ماینکرافت بسیار بزرگ است و این بازیکنان در طول روز ساعاتی را صرف بازی می‌کنند و حس تعلق نسبت به محیط بازی دارند و بسیاری از افرادی که در ماینکرافت فعال هستند، علاقه‌مند به برقرار ارتباط با دیگر بازیکنان می‌باشند. مهم‌تر از همه، Minecraft به طور مداوم در حال تکامل است و ویژگی‌ها و به‌روز‌رسانی‌های جدید آن به طور منظم منتشر می‌شود. با این حال، موارد بیشتری وجود دارد که باعث شده تا تجربه بازی ماینکرافت مانند تجربه متاورس در بستر وب ۳ شود، در ادامه به اصلی‌ترین موارد تشابه این دو اشاره خواهیم کرد تا نگاه دقیق‌تری به بازی داشته باشیم:

۱. Minecraft یک نمونه مشابه از متاورس غیرمتمرکز است

اگر چه زمانی که مارک زاکربرگ ایده خود را برای تغییر جهت فعالیت‌های فیس بوک بیان کرد و اعلام کرد که قصد دارد تا نام آن را به متا تغییر دهد، با تمسخر بسیاری از فعالان ارزهای دیجیتال رو‌به‌رو شد، اما او با این تغییر رویه فیس بوک قصد داشت تا نگاهی جدید را به ما دهد. مارک زاکربرگ تمرکز زدایی را بزرگ‌ترین هدف خود در این مسیر می‌داند، او قصد دارد تا کاربران بتوانند به صورت انحصاری در فضای متاورس در بستر وب ۳ فعالیت داشته باشند و دیگر این فعالیت‌ها به صورت غیر متمرکز صورت بگیرد.

Minecraft یک نمونه مشابه از متاورس غیرمتمرکز است

از همین رو، Minecraft را می‌توان یک نمونه عالی از متاورس در بستر وب ۳ غیرمتمرکز است و امکانات مشابه بسیاری مانند متاورس را ارائه می‌دهد که یکی از آن‌ها ساخت و خرید ساختمان در محیط بازی است که فرآیند مشابهی با خرید ملک در متاورس در بستر وب ۳ دارد. در واقع، با این که مایکروسافت مالک بازی ماینکرافت است، اما شباهت بسیاری به متاورس در بستر وب ۳ وعده داده شده مارک زاکربرگ دارد. این بازی، یک پلتفرم باز است که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و بازی کنند. هیچ شرکتی بازی را کنترل نمی‌کند، بازیکنان موظف به انجام مراحل خاص در بازی نیستند و بازیکنان می‌توانند مانند دنیای واقعی، هر کاری که می‌خواهند را در این بازی به صورت مجازی انجام دهند.

در ماینکرفت قوانینی برای برقراری تعامل اجتماعی در بین کاربران وجود دارد و پیش بینی می‌شود در متاورس در بستر وب ۳ نیز با این قوانین رو به رو باشیم. در Minecraft، هر کسی می‌تواند یک متاورس بسازد. این ویژگی در متاورس نیز قابل استفاده است و امکان ایجاد یک محیط دموکراتیک و بازتر را فراهم می‌کند که در آن هر کسی می‌تواند مشارکت داشته باشد.

  • ماینکرافت برخلاف متاورس در بستر وب ۳، با فناوری low-fi هم در دسترس است

علیرغم این که متاورس در بستر وب ۳، یک نسخه بسیار پیشرفته‌تر از همه چیزهایی که امروزه در مورد وب میدانیم را ارائه می‌دهد، اما ماینکرافت، با ارائه یک نگاه اجمالی و ساده‌تر و بدون نیاز به تکنولوژی‌های خاص، در دریافت مفهوم متاورس در بستر وب ۳ به کاربران کمک می‌کند.

فناوری low-fi به فناوری‌هایی گفته می‌شود که بدون نیاز به واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) یا هولوگرام، به کار گرفته می‌شوند. ماینکرافت از فناوری low-fi بهره‌مند می‌باشد، با این وجود می‌تواند تصویری اجمالی از متاورس در بستر وب ۳ پیشرفته آینده به ما بدهد. متاورسی که گفته می‌شود با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته، به ما این فرصت را بدهد تا بتوانیم در آن فعالیت کنیم و حتی زمانی که در یک محیط مجازی قدم می‌زنیم، با فعال شدن نانوفناوری، نسیم را در کنار باغ‌های دیجیتالی احساس کنیم.

با این حال، Minecraft ثابت می‌کند که متاورس‌ها می‌توانند حتی زمانی که از طریق صفحه‌نمایش‌های ساده مورد استفاده قرار بگیرند و از عینک‌های واقعیت مجازی برای دیدن فضای دیجیتالی استفاده نشود، همه جانبه باشند. اگر هنوز این تجربه‌ها را امتحان نکرده‌اید، Minecraft را نصب کنید و لذت ببرید، این بازی حتی روی دستگاه‌های قدیمی هم اجرا می‌شود.

  • Minecraft و متاورس یک هدف منحصر‌به‌فرد و مشترک دارند

همان‌طور که میدانید، افراد به دلایل مختلف Minecraft را بازی می‌کنند. برخی می‌خواهند در فضای دیجیتالی چیزی را خلق کنند، برخی می‌خواهند محیط بازی را کشف کنند و برخی علاقه دارند در تجربه‌های تعاملی بازی شرکت کنند و روابط اجتماعی خود را بهبود بخشند. در واقع، ماینکرافت امروزه به پلتفرمی تبدیل شده است که همه این امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Minecraft و متاورس یک هدف منحصر‌به‌فرد و مشترک دارند

این بازی همانند متاورس وب ۳ هدف منحصر‌به‌فردی را ارائه می‌دهد که آن را از سایر بازی‌های موجود در بازار متمایز می‌کند و یکی از دلایل اصلی موفقیت Minecraft نیز به‌شمار می‌آید. ماینکرافت بازی است که می‌تواند تمامی فعالیت‌هایی که در دنیای واقعی انجام می‌دهید را در محیط دیجیتالی به شما ارائه دهد و با توجه به این موضوع، برای افرادی که علاقه‌مند به کشف دنیای دیجیتالی و مجازی متاورس در بستر وب ۳ هستند و می‌خواهند بدون در اختیار داشتن وب ۳ آن را تجربه کنند، عالی است.

تاثیر Minecraft در آموزش و تحصیل

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از این بازی این است که در صنعت آموزش به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا دنیاها و فرهنگ‌هایی را فراتر از جایی که در آن هستند، تجربه و تصور کنند، به طور مثال، این اتفاق چندی پیش با مشارکت مایکروسافت و استودیو Piki رخ داد و در پی آن به دانش‌آموزان در نیوزیلند کمک کرد تا از طریق Minecraft با فرهنگ Te Ao Maori آشنا شوند.

چگونه افراد می‌توانند در یک متاورس Minecraft تعامل داشته باشند؟

بازیکنان ماینکرفت می‌توانند از طریق روش‌های مختلف مانند چت، پیام‌های خصوصی و انجمن‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. علاوه‌بر‌این، بازیکنان همچنین می‌توانند به سرورها بپیوندند تا با هم بازی کنند. رایج‌ترین راه برای تعامل در متاورس، مشارکت در زمینه سروری است که در آن هستید.

به عنوان مثال، اگر بخشی از یک سرور شبیه سازی شده مانند second life در متاورس هستید، باید نقش خود را در هر زمینه‌ای، چه به عنوان یک جنگجو، معدنچی یا جنگنده ایفا کنید. اگر در یک سرور روایت محور هستید، باید نقش خود را بازی کنید و تجربه ایفای نقش را تا حد امکان برای همه بازیکنان واقعی کنید.

پروژه‌های مبتنی بر متاورس در بستر وب ۳ که بر روی Minecraft ساخته شده‌اند

تاکنون بیش از ۱۲ مورد پروژه بر اساس نسخه ۲۰۱۱ این بازی ساخته شده است که در آن Minecraft NFT مورد معامله قرار می‌گیرد.  به عنوان مثال، NFT Worlds مجموعه‌ای از ۱۰۰۰۰ NFT منحصر‌به‌فرد در دنیای Minecraft می‌باشد. هر NFT دارای یک کد خاص است که کاربران می‌توانند از آن در فضای ماینکرافت استفاده کنند. Uplift World نیز یک متاورس Minecraft است، Uplift World یک متاورس بازی برای کسب درآمد است که بر روی بلاک چین WAX ساخته شده. همچنین، این بازی از NFT ها پشتیبانی می‌کند و با استفاده از ارزهای دیجیتال مختلف می‌توان این NFT ها را خرید و فروش کرد.

از سوی دیگر، انجین نیز یکی از منتشرکنندگان اولیه پلاگین EnjinCraft متاورس Minecraft و Java SDK بوده است. انجین، به افراد این امکان را می‌دهد تا با استفاده از Enjin و Ethereum، یک متاورس Minecraft بر روی بلاک چین بسازند و به صورت آینده نگرانه در این مسیر فعالیت و پیشرفت کنند.

سوالات متداول چگونه از Minecraft برای درک متاورس و وب 3 استفاده کنیم

نتیجه گیری

در اینجا به صورت جامع با متاورس و وب ۳ آشنا شدیم و دریافتیم که می‌توان به راحتی و تنها با استفاده از بازی ماینکرافت، دنیای مجازی متاورس را به صورت اجمالی تجربه کرد. اگرچه دستیابی به مفهوم اصلی متاورس، هنوز جای کار دارد، با این حال، بهتر است دانش و اطلاعات خود را بالا ببریم تا در آینده بتوانیم فعالیت خود را در این بستر راحت‌تر شروع کنیم و جز اولین کسانی باشیم که از آن کسب درآمد می‌کنند؛ مالیات مدیا اینجاست تا اطلاعات شما را در مورد اخبار متاورس و سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال افزایش دهد.

 

منبع

How to use Minecraft to understand the Metaverse and Web3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است