معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی جدیست!؟

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قوانین مالیات شرکت‌های خودروسازی جزو مسائلی است که هر روزه خبرهای زیادی را در مورد آن می‌شنویم. یکی از تازه‌ترین اخبار حوزه مالیات خودرو، مالیات سبز است که در تعریف آن  آمده است:

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده که از نیمه دی ماه اجرایی شده است، خودروهای تولید داخل نیز مشمول عوارض جدیدی به نام مالیات سبز شده اند. در این مقاله از مالیات مدیا قصد داریم تا بیشتر در مورد این مسئله توضیح دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اینفوگرافیک معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی جدیست؟

خبر معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی صحت دارد؟

بر مبنای گزارشی از خبرگزاری تسنیم، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروها براساس‌ رتبه‌بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

 

 

این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دو‌کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هرچند این مالیات توسط خودروساز وصول می‌شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

مالیات سبز چیست؟!

اخباری که به دست ما رسیده نشان می‌دهد، بحث مالیات سبز که از ۱۳ دی ماه سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است، این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که مالیات شرکت‌های خودروسازی را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

به عنوان مثال در یکی از برنامه‌های فروش فوق‌العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پژو پارس سال، حدود ۴ میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده است. لازم به ذکر است که این مالیات جزو دسته مالیات بر درآمد محسوب نمی‌شود و پیش از این وصول نمی‌شد.

از طرفی بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان داده، خودروهایی که در رده انرژی E قرار می‌گیرند، مشمول دو درصد عوارض هستند. براساس ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.

در این خصوص محمد مسیحی معاون سازمان مالیاتی گفته است، بر اساس قانون دائمی مالیات ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌‌‌های سازنده یا وصل‌‌‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.

با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات ارزش افزوده مصوب و بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون مذکور، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌‌‌های سازنده یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود. در مورد مبحث معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی نیز خبرهایی اعلام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

به دنبال معافیت‌ مالیاتی قانونی شرکت‌های خودروسازی هستیم

طبق گزارشی از خبرگزاری ایسنا در خصوص مالیات شرکت‌های خودروسازی، سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان کرمان اظهار کرد:

امیدواریم بتوانیم در بخش تولید و در چارچوب قوانین و مقررات در بحث معافیت‌های مالیاتی که به شرکت‌های خودروسازی تعلق می‌گیرد، راهنمای مؤدیان باشیم.

حمید زینل پور روز سه شنبه در حاشیه بازدید از کارخانه‌های خودروسازی کرمان موتور و مدیران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم بیان کرد:

مالیات را باید بدون شک به عنوان یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار در کشور عنوان کرد. وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در بخش تولید و در چارچوب قوانین و مقررات در بحث معافیت‌های مالیاتی که به صورت قانونی به شرکت‌های خودروسازی تعلق می‌گیرد، راهنمای مؤدیان باشیم. سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان کرمان خاطرنشان شد که با حمایت از تولید در این منطقه نیز توسعه ایجاد خواهد شد و سرمایه گذاری انجام خواهد گرفت. همچنین  باید کار را برای فعالان اقتصادی تسهیل کنیم تا به حق قانونی خود برسند.

زینل پور تاکید کرد:

مالیات‌های مختلف از جمله مالیات مشاغل به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت همواره در برنامه‌های توسعه جایگاه ویژه‌ای داشته و اداره امور مالیاتی سازمانی است که باید بودجه دولت را در چارچوب قوانین تامین کند.

وی تصریح کرد:

منطقه ویژه اقتصادی یک‌سری معافیت‌های قانونی مخصوص به خود را دارد و یکی از مشکلات کارخانه‌های خودروسازی معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است.

زینل پور اضافه کرد:

اگر این منطقه جزو مناطق کمتر توسعه یافته تلقی شود، خودروسازان می‌توانند از ۵۰ درصد معافیت مالیات بر حقوق استفاده نمایند.

سوالات متداول معافیت‌ مالیاتی شرکت‌های خودروسازی جدیست؟

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید، بحث مالیات و معافیت مالیاتی خودروسازان یکی از مباحث مهم و پر سروصدا در حوزه قوانین مالیاتی سال جدید است. پیشنهاد می‌شود که خودروسازان و افرادی که کسب‌وکار مرتبط با خرید و فروش خودرو دارند، نسبت به مشاوره مالیاتی با کارشناسان و متخصصان در زمینه مالیاتی اقدام کنند. گروه مشاوره مالیات مدیا یکی از معتبرترین گروه‌ها در زمینه مشاوره مالیاتی در زمینه ‌های مختلف است که افراد با توجه به مسائل و موارد مختلف می‌توانند از مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه مشاوره بگیرند و بهترین تصمیمات را با راهنمایی مشاوران مالیات مدیا اخذ کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منابع

ماجرای مالیات جدید در فروش خودروسازان چیست؟
به دنبال معافیت‌ مالیاتی قانونی شرکت‌های خودروسازی هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است