عزم دولت برای تحقق درآمد های مالیاتی

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگرچه مالیات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در سطح دنیا، نقش به‌خصوصی در تامین نیازهای مالی دولت‌ها ایفا می‌کند، اما حقیقت این است که در طی چند دهه گذشته مالیات در ایران تنها منبع درآمد دولت نبوده و اتکای دولتمردان به درآمدهای نفتی موجب شده تا درآمدهای مالیاتی در ایران چندان جدی گرفته نشود. پیگیری این قضیه و اعمال تحریم‌های گسترده از سوی آمریکا در دهه ۹۰ باعث شد تا دولت‌ ایران نیم‌نگاهی به درآمدهای مالیاتی داشته باشد و سهم درآمد مالیاتی از کل منابع بودجه را به حدود ۴۰ درصد برساند. در این مطلب قصد داریم تا تصمیمات جدید دولت برای اخذ مالیات را بررسی کنیم، با ما در مالیات مدیا همراه باشید.

اینفوگرافیک عزم دولت برای تحقق درآمد های مالیاتی

عزم دولت برای تحقق رشد اقتصادی با درآمد های مالیاتی

خبرگزاری ایرنا در گزارشی اعلام کرد که بررسی عملکرد ۱۱ ماهه امسال درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد از کل درآمد مالیاتی امسال در ۱۱ماه حدود ۹۴ درصد آن وصول شده است.

در گزارش ۲۱ اسفند روزنامه فرهیختگان این طور نوشته شده:

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درآمدهای مالیاتی دولت با رشد ۶۲درصدی حدود ۵۲۷هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. طبق اطلاعات لایحه بودجه، بیشترین رشد درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات اشخاص حقوقی یا همان شرکت‌ها با ۱۲۶ درصد، مالیات بر کالا و خدمات با ۶۴ درصد، مالیات بر درآمدها (حقوق و دستمزد کارکنان و مشاغل و مستغلات) ۵۵درصد، مالیات بر واردات ۴۳درصد و مالیات بر ثروت نیز کاهش ۲۰درصدی داشته است.

تغییر و تحول چشم‌انداز دولت نسبت به درآمد مالیاتی در لایحه سال آینده هم قابل مشاهده است؛ این تغییر بدین شکل است که اگر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلسی‌ها دست به ارقام مالیات‌ها نزنند، درآمد مالیاتی دولت ۶۲ درصد رشد خواهد داشت. در بین پایه‌های مختلف، بیشترین رشد مربوط به درآمدهای مالیاتی اشخاص حقوقی با ۱۲۶ درصد، مالیات بر کالا و خدمات با ۶۴ درصد، مالیات بر درآمد(حقوق و دستمزد کارکنان و مشاغل و مستغلات) ۵۵ درصد، مالیات بر واردات ۴۳ درصد و مالیات بر ثروت نیز دارای کاهش ۲۰ درصد خواهد بود.

 

 

بررسی عملکرد ۱۱ماهه سال جاری درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد از که کل درآمد مالیاتی امسال در ۱۱ماه حدود ۹۴ درصد آن وصول شده است. این درحالیست که رقم مالیات اشخاص حقوقی ۱۷۲ درصد محقق شده که این میزان برای مالیات بر ثروت فقط ۳۶ درصد، برای مالیات بر واردات ۶۰ درصد، برای مالیات بر کالا و خدمات ۸۸ درصد و از گروه مالیات بر مشاغل نیز مالیات بر درآمدها ۹۷ درصد بوده است.

۲۷۸ هزار میلیارد درآمد مالیاتی وصول شد

به گزارش ایسنا به نقل سازمان امور مالیاتی، داود منظور با اشاره به موفقیت قابل توجه و کم‌سابقه وصول درآمدهای مالیاتی ۱۱ ماهه امسال اظهار کرد:

در اجرای تکالیف سازمان امور مالیاتی، در این دوره زمانی حدود ۲۷۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که رشد ۶۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد که بدین ترتیب، تکلیف بودجه‌ای سازمان در سال جاری به طور کامل انجام شده و رکورد جدیدی در وصولی درآمدهای مالیاتی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه وصول مالیات، نقش مهمی در کمک به تحقق برنامه‌های دولت در عمران و آبادانی کشور دارد، افزود:

در ۱۱ ماهه امسال و در بخش مالیات‌های مستقیم، حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که رشد ۵۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

منظور اضافه کرد:

اقدامات لازم برای وصول منابع جدید از جمله مالیات خودروهای گران قیمت، مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت و مالیات خانه‎‌های خالی که تاکنون معطل مانده بود، صورت گرفته است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه رشد کم سابقه درآمدهای مالیاتی امسال حاصل اجرای برنامه‌های تحولی و افزایش کوشش مالیاتی همکاران در حوزه‌های گوناگون از جمله مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید از طریق ارسال پیامک مالیاتی، تسریع در وصول معوقات مالیاتی، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و اصلاح فرایندهای حسابرسی و دادرسی است، عنوان کرد:

بدیهی است گذار نظام مالیاتی به وضعیت مطلوب از طریق هوشمندسازی و داده مبنا کردن فرآیندهای مالیاتی، نقش مهمی در افزایش کارایی و توانمندسازی نظام مالیاتی در تامین درآمدهای مالیاتی ایفا می‌کند.

درآمد مالیاتی چیست؟

تحقق ۱۱۰ درصدی درآمد های مالیاتی

خبرگزاری مهر نیز در خصوص درآمد مالیاتی دولت اعلام کرد که رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای نظام مالیاتی در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد، سال گذشته با تلاش همکاران و اجرای برنامه‌های تحولی، تحقق بیش از ۱۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و رکوردی جدید در تأمین مالی هزینه‌های کشور به ثبت رسید. معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این دیدار، از عزم دولت سیزدهم برای کنترل تورم و مهار گرانی خبر داد و گفت:

دولت تلاش کرد تا در بودجه ۱۴۰۱ استقراض از بانک مرکزی نداشته باشد و اتکا به درآمدهای مالیاتی و مولد سازی اموال دولت را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد.

سید صولت مرتضوی، با تاکید بر‌اینکه نظام مالیاتی باید به سمت کم کردن فرآیندها حرکت کند، گفت:

اصلاح فرآیندها، بهبود رویه‌ها و شیوه‌های مالیات‌ستانی، حذف واسطه‌ها و کوتاه کردن مسیر رسیدگی و همچنین کاهش ارتباط مستقیم با مودی، نه تنها کاهش فساد را در پی دارد، بلکه باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه‌های وصول مالیات و ارتقای رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

درآمدهای مالیاتی دولت چند بخش است؟

نتیجه‌گیری

تا‌کنون خبرهای زیادی درخصوص‌ تاکید دولت بر اخذ مالیات‌های گوناگون و تکیه بر درآمدهای مالیاتی منتشر شده است که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع می‌باشد. به همین منظور توصیه می‌شود نسبت به مشاوره در خصوص پرداخت امور مالیاتی خود با کارشناسان حرفه‌ای و متخصصان در زمینه مالیاتی اقدام کنید. گروه مشاوره مالیات مدیا یکی از معتبرترین گروه‌ها در زمینه مشاوره مالیاتی در زمینه ‌های مختلف است که افراد با توجه به مسائل و موارد مختلف می‌توانند از مشاوران مالیاتی حرفه‌ای و کاربلد این مجموعه مشاوره بگیرند و بهترین تصمیمات را با راهنمایی مشاوران مالیات مدیا اخذ کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

مبلغ درآمد مالیاتی دولت ایران چقدر است؟

منابع

۹۴ درصد درآمد مالیاتی ۱۴۰۰ وصول شد

۲۷۸ هزار میلیارد درآمد مالیاتی وصول شد

تحقق ۱۱۰ درصدی درآمد های مالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است