معرفی انواع بازار اوراق بهادار و مزایای ورود شرکت ها به بورس

محتوا در یک نگاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در متن حاضر مطالبی در خصوص مزایای ورود به بورس ارائه شده است. از سوی دیگر با توجه به این که بازار اوراق بهادار شامل بخش های متنوع و متعددی است، بخش بندی و تقسیم بندی های مرتبط با آن نیز بیان شده و به صورت اجمالی تشریح گردیده است.

مزایای ورود شرکت ها به بورس و معرفی انواع بازار اوراق بهادار

ورورد به بورس برای شرکت ها مزایایی دارد که اولین آن ها به ارتباط گرفتن متقابل با مشتریان جدیدی است که شاید بدون ورود به بورس هرگز با شرکت آشنا نمی شدند. این مزیت یکی از بزرگترین موارد مهم در این خصوص است.

شرکت ها با عضو گیری و اشتراک گذاری سهام شرکت خود بالنده می شوند و می توانند در تولید موفق تر عمل نمایند و یا به ارائه خدمت بهتری دست یابند. بورس مکانی است که حتی همین آشنایی ساده باعث می شود که یک شرکت کوچک در طول زمان به یک قدرت تبدیل شود و بتواند در صادرات یا واردات نیز وارد شود.

مزایای ورود شرکت ها به بورس و معرفی انواع بازار اوراق بهادار

از سوی دیگر باید اشاره نمود که به منظور حمایت از تولید، سازمان بورس و سازمان امور مالیاتی تمهیداتی را برای شرکت های حاضر در بورس در نظر گرفته اند که یکی از آن ها معافیت های مالیاتی است که بر اساس قانون و مقررات بورسی اعمال می شود. همین امر باعث می شود تا شرکت ها منافع بیشتری کسب کنند و سودآوری آن ها افزون گردد.

بر این اساس، این شرکت ها حداقل از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی بهره مند خواهند شد. از سوی دیگر زمانی که تولید افزایش یابد، ارزش سهام نیز افزوده خواهد شد و همین امر می تواند علاوه بر ارتقاء سطح کیفی شرکت، به افزایش انتشار اوراق سهام نیز منجر گردد.

حال باید به این موضوع اشاره کرد که آیا ورود به بازار اوراق بهادار از یک طریق امکان پذیر است یا روش ها و راه های گوناگونی نیز برای ورود وجود دارد؟

در ادامه در خصوص این موضوع مطالبی را مرور می نماییم و به صورت اجمالی انواع بازار اوراق بهادار را تشریح می نماییم.

انواع بازار اوراق بهادار

در طبقه بندی های مختلف می توان بورس را تشریح کرد. با توجه به این که سهم برگه ای است که به واسطه ارزش گذاری دارای قیمت می شود، لذا سهام را اوراق بهادار می نامند. اما با توجه به این که در بورس بازار های متعددی وجود دارد مثلا بازار بورس کالا، بورس انرژی و موارد مشابه دیگر، لذا بازار اوراق بهادار نیز متنوع هستند.

در گام اول بازار های مالی را با هم مطالعه می نماییم.

بازار های مالی بازارهای بزرگی هستند که در سطوح بین المللی علاوه بر مواردی که در بازار های داخلی مشاهده می شود، موارد متعدد دیگر و حتی بازار های جدید دیجیتالی را نیز شامل می شوند. بازار های مدرن جدید نیز در حال شکل گیری می باشند.

انواع بازار اوراق بهادار

بازار های مالی تمام بازار هایی هستند که شامل افراد و شرکت هایی می باشند، گردآورنده آن بوده و عملکرد آن ها در انواع تحولات مالی کشور تاثیرگذار است. این تاثیر می تواند خرد یا کلان باشد. دارایی مالی نوعی دارایی نامشهود است. بازارهای مالی متنوع هستند. نحوه تقسیم بندی این بازار ها باعث تنوع آن ها می شود.

مثلا می توان این بازار ها را بر اساس سر رسید حق مالی تقسیم بندی کرد و یا ساختار سازمانی این بازار ها یکی از عوامل طبقه بندی آن ها محسوب می شود. در ادامه انواعی از بازار های مالی را تشریح می کنیم.

  • بازار پول : این بازار اوراق بدهی کوتاه مدت را مبادله می نماید. کوتاه مدت بودن به معنای سر رسید کمتر از یکسال است. ماهیت اصلی این بازار بر نقد شوندگی بالا متمرکز است. در این بازار ریسک پایین بوده و اشخاصی در این بازار فعالیت دارند که با توجه به محتوای تعریف شده بتوانند این ویژگی ها را تامین کنند مانند بانک ها.
  • بازار سرمایه : بازار اوراق بهادار که در آن سهام میان مدت و بلند مدت شرکت ها در آن عرضه می شود از جمله این بازارها می باشد. با توجه به این که موعد سر رسید متغیر می باشد و عموما با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده از یکسال بیشتر است، لذا ریسک ایجاد شده نیز بالاتر می باشد. در این بازار با خرید و فروش سهام سودآوری ایجاد می شود و نقد شوندگی به سهولت بازار پول نمی باشد. نقد شوندگی زمانی ایجاد می شود که بتوان در موعد مقرر و مناسب سهام را فروخت.

دو بازار معرفی شده فوق، تقسیم بندی از بازار اوراق بهادار بر اساس موعد سر رسید می باشند.

تقسیم بندی بازار های مالی بر اساس نوع انتشار اوراق بهادار

در این نوع تقسیم بندی دو نوع بازار وجود دارد. بازار اولیه و بازار ثانویه، بازار هایی هستند که بر اساس نوع انتشار اوراق بهادار ایجاد شده اند.

زمانی که یک شرکت برای اولین دفعه وارد بازار بورس می شود و سهام خود را ارائه می دهد تا بر اساس قوانین سازمان بورس اوراق بهادار و مقررات قیمت گذاری، قیمت سهام مشخص گردد، این اقدامات در بازار اولیه صورت می پذیرد و سهامداران به این ترتیب با شرکت مورد نظر ارتباط برقرار کرده و سهامدار آن خواهند شد.

تقسیم بندی بازار های مالی بر اساس نوع انتشار اوراق بهادار

در مقابل زمانی که شرکت پذیره نویسی نمود و سهام آن قیمت گذاری شد و در بازار اولیه تمام اقدامات جهت حضور شرکت در بورس محقق گشت، زمان آن فرا می رسد تا سهام شرکت خرید و فروش شده و در بورس به معامله گذاشته شود.

این بازار را که در آن معامله سهام صورت می پذیرد به بازار ثانویه معروف است. در این نوع از بازار، بازار های متعدد جانبی نیز وجود دارند که به فعالیت مشغول هستند مثلا بازار های خارج از بورس که شامل دلال ها و انواع کارگزاری ها می باشند به معامله گری می پردازند و امکانات متعدد مالی را فراهم می آورند.

از مثال های دیگر می توان به بازار های سوم و چهارم نیز اشاره نمود که زیر مجموعه ای از بازار های ثانویه می باشند.

موارد ذکر شده همگی از مزایای ورود به بورس هستند و تقسیم بندی های بازار اوراق بهادار نیز باعث می شود تا این مزایا دوچندان شوند. در خصوص مطالب بیشتر در این خصوص، می توانید به سایت تخصصی مالیات مدیا وارد شده و اطلاعات جامعی در این خصوص به دست آورید و بازار اوراق بهادار را با مالیات مدیا بیشتر رصد نمایید. با ما همراه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است